Kerstmarkt Leuven #2

Ja ge leest dat goed: ik vereerde onze kerstmarkt met een tweede bezoek, en nog wel meteen de dag na het uitje met de schoonfamilie.

Dit keer was het women only, met mama, Tante en Zus. Het kostte me iets meer moeite om hen richting drankstandjes te loodsen, tot ik het kraam van Chardonnay Meerdael vermeldde: deze in Vlaams-Brabant geproduceerde schuimwijn viel bij ons mama blijkbaar zeer hard in de smaak, nadat ze het wijndomein enkele jaren geleden had bezocht.
Zodus, halte één: schuimwijn! En wat voor eentje. Ondanks onze (nog lopende) wijncursus en een halve avond gespendeerd aan het proeven van verschillende schuimwijnen, proeft ge ook als leek direct dat dit gewoon een topwijn is. Genieten van de eerste tot de laatste slok. Zus, die geen alcohol drinkt, verwende zichzelf met een pannenkoek als vieruurtje, en zo was iedereen van het gezelschap content.

2016-12-09 17.29.03

Dezelfde kraampjes als de dag voordien, ah ja, alleen was het nu niet Gene Thomas maar het Leuvens koor De Joorzangers dat voor het extra tintje kerstsfeer zorgde. En zwichtte ik nu tóch voor de speculaastruffels die ik elk jaar op de kerstmarkt koop omdat ze gewoon zó lekker zijn. En een sjaal (die een halve markt verder twee euro goedkoper hing, damn).

Een hongerke kregen we ook, halverwege, net toen we in het Provençaals dorp waren. We kochten dan maar ieder een fougasse, ja, iets met deeg en zalm en prei, beter krijg ik het niet uitgelegd. Zwaar spul, daar hoorde een fris cavaatje bij van onbestemd merk zodat we daarna vrolijk verder konden huppelen, in tegengestelde richting van de mensenstroom, over het Hooverplein.

2016-12-10 19.07.31

Het laatste kraampje achter de rug, was het tijd om naar het Begijnhof af te zakken, enfin op te klimmen want dat ligt op één van Leuvens heuvels, waar die zaterdagavond de schattige kasseipaadjes werden verlicht met honderden theelichtjes. Theelichtjes, wat nu niet bepaald veel licht verspreidt. Zeker niet als een deel alweer is uitgewaaid (of zelfs niet aangestoken). Het was over de koppen lopen dus tijd en ruimte om foto’s te maken op de beter verlichte stukjes, was er niet. Jammer, maar feitelijk niet de moeite van de beklimming waard.

Dan maar troost zoeken op een terrasje, onder zo’n warmteding uiteraard, met een cavaatje, dat spreekt, en een warme chocomelk voor Zus. Een toertje over het ‘Winterdorp’ op de Grote Markt en op huis aan. De datum voor ons volgende uitstapje, naar Mechelen of misschien Brussel part 2, ligt bij deze ook vast, in mei zoals elk jaar.

En u? Wat drinkt u zoal op een kerstmarkt?

10 thoughts on “Kerstmarkt Leuven #2

  1. Wat ik drink op de kerstmarkt. Wel zondag naar Gent geweest, in de voormiddag was het heel kalm en we stonden bijna alleen op het terras met drankstandjes. Ik vond het nogal vroeg om bier te drinken, dus heb ik een cuberdonjenever gedronken wat niet echt waow was; Daarna zijn we gaan eten, wat dweilen langs de winkels. En toen we nog een gluhweintje wilden drinken was er geen doen meer aan van het volk. dus, kerstmarkt zonder glühwein. Fijne kerstdagen!

  2. In Wenen heb ik punsch leren kennen en dat was eigenlijk verrassend lekker, zowel in de frambozen/bosvruchten- als marsepeinversie 🙂 In België hou ik het eerder bij een chocomelk of een cactusjenevertje. Al zit de kans er eigenlijk nog dikker in dat ik gewoon het voorbeeld van je zus volg en iets zoets eet 🙂

Geef een reactie

