Weekendje Amsterdam

Amsterdam is zo’n stad waar ik heel graag rondloop: de kleine straatjes met kasseitjes, de romantische grachten, de drukke winkelstraat, de mooie gebouwen… Het is een bruisende stad, waar geleefd en beleefd wordt, waar de geur van weed het eerste is wat je ruikt als je uit de auto stapt, waar je continu moet opletten om niet omvergereden te worden door een fietser en waar twee gi-gan-tische boekhandels zijn waar ik héél veel geld opdoe.

We hebben er al twee keer oudjaar gevierd en deden er ook al eens écht van citytrip (geweetwel, alle bezienswaardigheden aflopen tot de zolen van uw schoenen vallen), maar het was hoog tijd dat we nog eens terugkeerden en de EVE conferentie waar het lief stiekem wel héél graag naartoe wilde gaan, samen met de feestdag op 11 november, was de ideale combinatie voor een weekendje weg.

Vrijdag deden we er vier uur – VIER! UUR! – over tot aan de parking van het hotel. We raakten al een half uur kwijt doordat het lief plots doorhad dat hij z’n gsm was vergeten op het aanrecht, en daarna waren er gewoon heel veel opstoppingen. O ja en onderweg deden we ook een McDonalds’ke langs de autostrade, want het was intussen de middag gepasseerd.

We logeerden in het Volkshotel, op een twintigtal minuten stappen van de grachtengordel. De locatie is perfect want ligt vlak bij de wijk Oude Pijp waar zich hele mooie lanen, gezellige woonwijken en o.a. ons favorietste ontbijtadresje of all time bevinden. Er is een metrohalte twee stappen verder die je in een rechte lijn naar Amsterdam Centraal voert.
Het hotel zelf is groot, en gevestigd in de oude gebouwen van de Volkskrant. Inchecken gebeurt in de bar, dus middenin de chaos want het is daar overdag én ’s avonds best wel druk. (Ik zou daar als receptionist absoluut niet kunnen werken!) De standaardkamers zijn klein:

maar voorzien van alle comfort. Het probleem met Amsterdam is dat hotelkamers er erg duur zijn, en dat dit op het moment van onze boeking de beste prijs-kwaliteit was. Ik denk wel dat we bij een volgend bezoek opnieuw naar dit hotel gaan kijken want het personeel is vriendelijk, de kamer netjes, de ligging ideaal én ik wil dolgraag de hottub en sauna op het dak eens uitproberen!

Dus voilà, we hadden nog net een tweetal uur daglicht om rond te huppelen in het centrum, met als hoofddoel de wijnbar om uitgebreid te gaan aperitieven (en de kennis opgedaan tijdens de nog lopende wijncursus toe te passen op de praktijk, wat toch ongelooflijk moeilijk blijft).  Ze hebben er een héél groot aanbod, én de nodige kennis. De Nederlandse pinot noir op de kaart heeft ons aangenaam verrast; goeie wijn moet niet altijd uit de typische wijnlanden komen.

Voor ons staat eten meestal centraal op een weekendje weg. Zeker als we de stad al een paar keer hebben gezien, ligt onze focus op uitgebreider tafelen. In Amsterdam zijn ongeveer 3.000 restaurants en eens binnen de grachten zijn ze voornamelijk op toeristen gericht, dus dan kan je gerust uren ronddwalen op zoek naar een geschikt en vooral vrij tafeltje. Niet met mij want als ik honger heb, wil ik gewoon eten, zo simpel is het.
Gelukkig is er voor zo’n mensen Tripadvisor. Op de websites van de door ons geselecteerde restaurants was geen beschikbaarheid meer dus moesten we onze schroom overwinnen en opbellen, maar met succes, want zo konden we voor beide avonden nog een tafeltje bemachtigen.

Het lief koos voor vrijdag een Italiaan niet ver van het hotel: Casa Nostra, waar de kok nota bene zijn pasta voor het raam van de gelagzaal zat klaar te maken. Jaaa, dan hoef je niet verder te zoeken wat mij betreft. Als voorgerecht kozen we een soort tapas, met vanalles en nog wat, een overload aan eten feitelijk. Het lief bestelde pasta met paddenstoelen, ik ging voor de parmigiana-dinges met aubergine en courgette. Allebei superlekker! Voor dessert was er nadien geen plek meer…

Voor dag twee viel mijn oog direct op Le Bistrot des Alpes, met een Franse (Savoyardaanse?) kok achter het fornuis en met als specialiteit: kaasfondue. Omdat een mens anders enkel kaasfondue eet op skiverlof was het de ideale gelegenheid om al dat lekkers in een zeer Frans aandoende setting nog eens te gaan proeven.
De pot was veel te rap leeg; van kaasfondue zou ik kunnen blijven eten, al was de hoeveelheid volgens mijn maag zeker niet onvoldoende. De kaas was net goed gekruid (want dikwijls is hij op restaurant erg flauw gemaakt), en de serveuses supervriendelijk – en ze deden hun best om niet héél raar te kijken toen we om een appel vroegen, die ze helaas niet konden vinden, maar een shotje génépi voor bij het aangebakken kaaskorstje op het einde was ook al goed, mmmmmm.

O, en dan het ontbijt! Ik heb het niet zo op hotelontbijtbuffetten dus in plaats van in het hotel te ontbijten, wandelden we helemaal naar CT Coffee & Coconuts. Ik zag namelijk op hun webiste dat ze niet de gewone broodjes, koffiekoeken enz toestanden hadden maar ook glutenvrije, lactosevrije en andere gezonde alternatieven, voor ieder wat wils! De eerste ochtend koos het lief Le Croissant met kaas en tomaat en ham en de tweede de Scrambled eggs avo, zijnde een snee brood met oa een berg eitjes, olijven en avocado.

Copieus ontbijt in Amsterdam. Genoeg broodloze opties én overheerlijke granola! 👌💛 #ontbijt #breakfast #healthylife #healthybreakfast #gezondontbijt #oatmeal #havermout #kokosyoghurt #amsterdam #citytrip #ctcoffee #granola #gezondleve

Ik ging na lang twijfelen – want alles zag er zo lekker uit! – voor CT’s granola met kokosyoghurt, wat zo lekker was dat ik het de tweede ochtend gewoon opnieuw bestelde. Qua drankjes heb ik enkel het versgeperst sinaasappelsap geprobeerd, en de tweede ochtend maakte ik de fout een soort milkshake te bestellen bij mijn granola en yoghurt, van havermoutmelk, pindakaas, cacao en wat er nog meer in zat, dat was superlekker (en ga ik zeker eens proberen na te maken thuis) maar eigenlijk bijna een ontbijt op zich!

De Sint kwam zondag aan in Amsterdam, en passeerde op de Amstel vlak aan ons hotel dus posteerden we ons tussen de ouders-met-kinderen aan de brug. Tientallen bootjes passeerden er; een aantal vol Zwarte Pieten, maar voornamelijk mensen die het gewoon leuk vonden om mee te varen. Er was de pakjesboot, de pietenboot, en de stoomboot waar de Sint stond te zwaaien! En iedereen maar zingen: “Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan…” Een hele belevenis en toch wel een beetje speciaal om eens mee te maken.

Zondagnamiddag wandelden we nog een beetje rond langs de grachtjes, want daarvoor had ik nog niet de kans gehad en ik wilde graag wat fotootjes voor de blog om iedereen te tonen hoe mooooi Amsterdam wel niet is. Zo vermeden we ook de drukte in het centrum want na hun boottochtje moesten Sint en Pieten ook nog door de stad trekken, ah ja.

En u? Wat is uw favoriete adresje in Amsterdam?

11 thoughts on “Weekendje Amsterdam

  1. Ik ben echt super zot van Amsterdam. Kan al niet meer tellen hoeveel keer ik er was. Vaak heb ik er gelogeerd met couchsurfing of bij een vriendin die in een stad woont op 20 minuutjes van Amsterdam. Ik probeer altijd Indonesisch te gaan eten, altijd heerlijk. Als ik me goed herinner, zit er een goeie op het Rembrandtplein. Oh en een likeurtje/jenevertje bij “In de Olofspoort” op het einde van de Warmoesstraat.🙂

  2. Nog nooit geweest, maar je geeft wel goesting om er eens werk van te maken!
    Al ga ik dat kaasfonduerestaurant toch maar skippen, want na drie happen heb ik het meestal al gehad. Dat pastarestaurant daarentegen, mmmm🙂
    Leuk trouwens dat je een wijncursus volgt!

  3. Pfff, als ik dit zo lees en zie dan moeten we nodig echt eens een weekendje Amsterdam gaan doen! Ik ben er in het verleden vaak genoeg geweest maar steeds voor 1 dagje en dan kun je gewoon niet alles bekijken. Er zijn nog zoveel musea ook die ik graag wil zien, net als de Negen Straatjes en inderdaad zoveel lekkere restaurantjes maar goed, misschien volgend jaar maar eens inplannen.

Geef een reactie

