De herfststaycation, editie 2016

Elk jaar in november neem ik een weekje vakantie. Het lief had zijn verlof al opgesoupeerd aan studeren voor zijn examen dus ik was overdag alleen thuis. En dit jaar was dat te veel me-time. Te veel piekeren. Ik werd een klein beetje zot in mijn hoofd, ik geef dat toe. Gelukkig was er aan het einde van de week een weekendje Amsterdam, en dat heeft veel mist doen vervliegen en rust doen weerkeren.

De kuis
Zoals elk jaar werd er gekuist. Want ik kan niet stilzitten, dat is intussen bekend. De berging blijft (net zoals onze bibureau) het grote pijnpunt van ons huis; in de loop van de zomer werden er heelder bloembakken, kartonnekes van plantjes, de patattenoogst, tuingereedschap, lege flessen, verloren geraakte wasspelden, wijn, modderschoenen, verdwaalde vuile was, en nog veel meer op de vloer achtergelaten wegens te lui om een plekje te zoeken in de kasten.
Na vier uur (vier uur!) zwoegen, zweten en vloeken werd alle vuiligheid en rommel redelijk professioneel weggewerkt. En ik ben zeer trots op het resultaat. Ook al lag er drie uur na de foto alweer een kapotte emmer (waarvoor ik het nogal onnozel vind om daarvoor speciaal naar het containerpark te rijden), een zakje voor de grijze vuilbak (die namelijk vol zat) en een pmd-zak (klaar om naar de garage te brengen maar het zal u niet verbazen te horen dat hij een week later nog steeds niet in de garage is geraakt) in de weg te liggen.
Ook de badkamer werd grondig aangepakt, want het eeuwig durende gevecht tegen de kalk moet hardnekkig worden voortgezet, zeker nu we dat schoon glazen douchescherm hebben want daar schijnt kalk verzot op te zijn.

Gesport
Na het wandelweekend met de familie ben ik begonnen met een loopschema van Endomondo, dat mij in het vroege voorjaar naar de 10km moet brengen. Dat betekent drie trainingen per week, rustige loopjes afgewisseld met voor mijn ongeoefend lijf zware intervallen. Het was heerlijk lopen bij daglicht door de velden, iets wat ik me de komende weken enkel in het weekend zal kunnen permitteren – door de week is het om 6am nog pikdonker en dikwijls aan het regenen. Maar bon, we lopen op de zaken vooruit!

Gekookt
Niets, nada, noppes! Allez ja, ik beken: een bananenbrood, maar dat was echt waar omdat er een hele tros bruingevlekte bananen lag te verkommeren in de fruitmand en voedsel weggooien daar kan ik niet goed tegen. Verder heb ik schonekes uit de diepvries geleefd, die gelukkig ruim is voorzien van soepjes, overschotjes en volwaardige maaltijden. En de snoepvoorraad van de Spar, want een dag laten passeren zonder een stuk chocola, dat lukt mij niet.

2017-plannen
Ik ga dus dapper verder met de samentuin. Maar het afgelopen seizoen heb ik zoveel tijdsnood gehad dat ik er soms geen lucht van kreeg. In plaats van een week te nemen in november waartijdens ik mezelf enkel compleet zot pieker en niet kan stilzitten, zal ik regelmatig een snipperdag nemen. Om te tuinieren, te koken maar ook eens gewoon met een boek lui in de zetel te hangen. Ja. Hoe fijn zou dat niet zijn? Eens effectief niks kunnen doen?
Ook onze andere verlof voor 2017 begint vorm te krijgen… van de zomer gaan we hopelijk waarschijnlijk naar de Italiaanse Alpen (omdat ik in de Zwitserse niet kan kiezen waarheen zonder alwéér in Wengen terecht te komen), en het volgende wat ik vastleg is een citytrip, al weet ik nog niet waarheen.

En dat laatste bracht me uiteindelijk tot het inzicht: alles komt goed. Durf gewoon wat relaxter zijn, een dag vrij te nemen als je daar zin in hebt, en doe alleen wat je zelf leuk vindt.
Nu dat motto nog toepassen in de praktijk..

En u? Doet u wel eens van staycation of geeft u de voorkeur aan snipperdagen?

15 thoughts on “De herfststaycation, editie 2016

  1. Ik hou wel van staycations ook al pieker ik dan inderdaad wel meer. Misschien inderdaad een club beginnen?
    De berging ziet er spic en span uit! Leuk dat je toch verder gaat doen met samentuinen🙂

  2. Ik hou wel van die vakanties in november maar dit jaar is het er niet van gekomen. Heerlijk in de zetel hangen terwijl manlief gaat werken, I love it. Ik voel mij verstikt als we te veel samen vakantie nemen, haha.

  3. Snipperdagen werken niet voor mij. Ik wil dan zoveel achterstallig werk inhalen dat ik tegen het einde van de dag geen seconde genoten heb en alleen maar lastiger ben dan ervoor🙂 Doe mij maar af en toe een paar dagen, zodat ik zowel wat werk kan verzetten als genieten, en daarna met een opgeruimd huis en hoofd weer aan de slag.
    Trouwens, die kapotte emmer. Zet die gewoon op de bodem van een vuilzak. Die vult zich dan wel vanzelf met afval en neemt daardoor quasi geen plek in in de zak, toch?

Geef een reactie

