Familieweekend #5 – Daverdisse

Zes jaar geleden gingen we voor het eerst met mijn ouders, zus, Tante en hond Fiene op weekend. Toen was dat naar de Moesel. Het jaar nadien sloegen we over omdat Fiene die lente was overleden en Tantes nieuwe hond, Kaatje, nog maar een paar maanden oud was en dus te jong om al mee te gaan hossen in de bossen. En sindsdien gaan we elk jaar naar de Ardennen. Dit jaar was dus een klein jubileum en dat moest gevierd worden met champagne. Een uitgebreid aperitief, dat is na vijf jaar ook standaard geworden.

De rest van de familie had er al een wandeling opzitten toen wij na het werk aankwamen. Er waren nog net wat chipkes over, een nieuwe fles champagne werd gekraakt, en de toon was gezet voor de rest van ’t weekend.
’s Avonds aten we een kaasschotel, waarna ik (ook zoals gewoonlijk) met mijn vader, het lief en hond Kaatje een wandeling ging maken in de pikkedonkere velden in de omgeving. Daarna keken we een filmpje in het salon bij de stoof, The secret life of pets, waarvan ik veel méér had verwacht, eigenlijk was de trailer het beste van de hele film.

Zaterdag vertrokken we aan het huisje voor een wandeling in Daverdisse zelf, want zondag zouden de bossen worden afgesloten voor de jacht. (Het seizoen in de Ardennen is namelijk volop bezig dus het is goed opletten waar je wel en niet mag wandelen.) Het dorp zelf bestaat voornamelijk uit vakantiehuizen, al dan niet te koop. Ik zou een tweede verblijf daar ook wel zien zitten anders…

Na de lunch in ons huisje reden we naar Rédu, het boekendorp, waar het lief en ik een paar jaar geleden al eens gingen wandelen. Er was niet veel te beleven; het was koud en de boekenkraampjes buiten waren afgesloten. Mijn familie zijn geen leesbeesten dus we gingen nergens binnen. Wél spotte ik twee Invaders; een internationaal gekende Parijse kunstenaar die hier zijn street art komt installeren, zeer opmerkelijk! De nabijheid van een ESA-basis heeft daar natuurlijk heel wat mee te maken.

We maakten vanuit Maissin, het buurdorpje, een korte wandeling langs een koppel oude, stenen brugjes. Dat was ook het enige interessante, verder was het een vrij saaie wandeling en liep ik op mijn reserves; ik was gewoon moe…

’s Avonds aten we gourmet, na alweer een uitgebreide aperitief uiteraard. Ik maakte alvast de lunch voor zondag klaar; pas na een verwarmende douche kon ik aanschuiven bij de rest. Er was de jaren-80-muziekquiz, en er werd nog een fim opgezet, maar iedereen kroop vroeg in bed.

Zondag raakten we pas laat op gang; het was bovendien twintig minuten rijden tot onze bestemming want met het jachtseizoen was het een beetje zoeken naar een veilige plek. Het werden de velden buiten Haut-Fays. Mijn ouders zijn de laatste tijd alleen maar méér geobsedeerd geraakt door geocaching en voor drie van die caches moesten we eerst het hele dorp rondlopen, in de kou wachten, pfff dan doe ik liever een gewone wandeling hoor. Rond twee uur waren we terug in het huisje voor de laatste maaltijd, inpakken, opkuisen, en uiteindelijk vertrekken.

Klaar voor een weekje verlof!

 

9 thoughts on “Familieweekend #5 – Daverdisse

  1. Oh, die laatste foto, mooi! Ben nog nooit in Rédu geweest, maar wil er eigenlijk wel heel graag eens naartoe. Want ja, een boekendorp, dat moet toch wel de moeite zijn🙂
    Geocachen heb ik nog nooit gedaan en het spreekt mij eigenlijk ook niet zo aan; ik wandel inderdaad ook liever gewoon🙂

    1. Goh, al die boekenwinkeltjes zijn wel leuk, het één na het ander volgestouwd tot de nok🙂 Wel veel Franstalige en Duitstalige lectuur, iets minder Nederlands (al had ik de indruk dat er wel wat is bijgekomen afgegaan op de uitstallingen nu, tegenover een paar jaar geleden). ’t Is ook mooi wandelen in de omgeving dus het perfecte excuus om er eens langs te gaan!

Geef een reactie

