De herfstwintercapsulekleerkast

Na de laatste zonnige zondagen eind september was het zover: tijd voor de tweejaarlijkse kleerkastwissel. Het is één van de leukste weerkerende taakjes, tenminste, als ik niet verdikt ben tegenover een half jaar eerder, want dan kan de confrontatie met bepaalde kledingstukken weleens zéér pijnlijk zijn.

De zomerkleren verdwenen snel in een doos. Een deel kon blijven hangen om ook in de winter te dienen; dat is het voordeel aan kledingstukken die intussen overwegend herfstig kleuren: dat past bij alles. Bij het openen van de winterdoos ontdekte ik een aantal nooit gedragen skinny’s, en toen alles in de kast hing besloot ik nog wat shirtjes bij te kopen en de jacht op een winterjas te openen.

2016-10-12-17-41-28
Een zeer bizarre foto van de ongetwijfeld leukste winterjas die ik al ooit heb gehad.

de winterjas
Ik heb meer dan één winterjas, natuurlijk, want een andere outfit vraagt een andere jas. Ahum. Zo dacht ik vroeger alleszins. Ik heb een lange, grijs-zwarte mantel die gelijkt op de Desigual-modellen maar dan tien keer zo goedkoop van bij Appels die alle kille winterwind erdoor laat. Er is mijn ski-jas, die vooral bij sneeuw en ijskoude winterwandelingen wordt bovengehaald. Er is een lange, aansluitende, dikke donsjas die ik over jurkjes draag of wanneer het vriest. En tot slot was er een zwarte mantel die ik al tien jaar had en er naar zijn leeftijd begon uit te zien. Vorig jaar ging ik al vruchteloos op zoek naar een nieuwe, dit jaar vond ik er eentje nog voor ik goed en wel begonnen was, online bij WE en ’t was van den eerste keer goed. Zo gaat dat dan.

2016-10-12-17-39-11

de shirtjes
Ik kon niet kiezen dus tijdens diezelfde online shopping spree kocht ik twee shirtjes in een roodtint, twee zwart-witte en één kerstgroen. Vijf shirtjes, dat was niet de afspraak, maar ik was van het gedacht: al wat niet goed is, stuurt ge terug. Natuurlijk was al wél goed, en zit ik dus met belachelijk veel shirtjes voor het komend seizoen.

De verrassend vrouwelijke sneakers.
De verrassend vrouwelijke sneakers.

de schoenen
Bij het samenstellen van outfits kwam ik erachter dat ik voor de winter enkel schoenen met hakken heb. Omdat u en ik inmiddels weten hoe mijn knieën over hakken denken, spurtte ik de volgende dag meteen richting Torfs, nog steeds mijn favoriete schoenwinkel. 250 euro armer stapte ik er een uur later weer buiten. Ik heb geloof ik 20 paar schoenen vastgehad en gepast, hoewel mijn voorkeur van in het begin naar de uiteindelijke aankopen ging. Maar ik wilde per se een zoveelse miskoop vermijden. En ’t is gelukt want zowel de verrassend vrouwelijke sneakers als de stoere boots worden hier zoveel gedragen dat ik het zelfs erg vind om hakken te ‘moeten’ dragen.

2016-10-12-17-25-18
Niet letten op de rommel.

En dus voilà. Ik telde:

  • 6 vestjes: zwart, kaki, zwart-wit, oranje, oker, bruin-met-koper
  • 5 kleedjes: zwart met witte bollen, zwart met oranje bloemetjes, donkerblauw, wit met blauw en geel, herfstrood (dat ik niet opnam in de outfits omdat ik het wegens het hoge vlekrisico zeer weinig draag)
  • 4 broeken: donkerblauw, herfstrood, oker en kaki
  • 9 shirts en blouses: aubergine, donkerblauw zonder mouwen, donkerblauw met lange mouwen, kaki, kerstgroen, herfstrood, zwart-wit geometrisch, zwart-wit veertjes, zwart-wit bolletjes (dat echter zo versleten is dat het eigenlijk naar spullenhulp zou mogen verhuizen)

2016-10-12-17-34-39

  • 10 paar schoenen: zwarte laarzen, zwarte enkellaarsjes, zwarte sneakers – bruine laarzen, bruine enkellaarsjes, bruine boots – beige enkellaarsjes – aubergine laarzen, aubergine enkellaarsjes, rode enkellaarsjes

Zijnde 24 kledingstuks en 10 paar schoenen, ofte 215 outfits (inclusief schoenen). Dat zijn er honderd méér dan van de zomer. En het is begot nog maar een dikke vijf maanden tot de lente.

En u? Hoeveel kledingstuks hangen er in uw kast, en wat is uw favorietste herfstwinterstuk?

 

17 thoughts on “De herfstwintercapsulekleerkast

  1. Ik heb een zwart sweater jurkje gekocht en sindsdien is het mijn lievelings, mijn herfstkast bedraagt 40 stuks, schoenen, jassen inbegrepen en ik focus me vooral op jurkjes, is makkelijk en je bent onmiddellijk aangekleed. Maak sinds kort ook een week-outfit samen met mijn weekmenu🙂, hoe zot kan je zijn he.

  2. Ik ben vooral een jeansbroekenmadam. Nu alleen nog wat warmere dingen om ze mee te combineren, de topjes zouden eigenlijk ook beter uit de kast verdwijnen. Een paar rokjes en een basic kleedje heb ik ook, tijdloos. Ik kom met 4 paar schoenen toe.

  3. Ik kocht ooit (ik was zwanger van Ilja: make the count) een mantel in de WE denk ik. Zwart met zwarte bloemenprint op. De knopen hangen los, er zijn al dingen vermist die erbij waren, en toch, ik kan er niet van scheiden. En nog altijd krijg ik complimenten als ik die jas aanheb.

  4. Mijn kledingkast is een grote ramp momenteel: kleren van oma gekregen die passen voor mij, van mama al mijn kleren moeten meenemen die nog bij haar hingen dus ik heb letterlijk alles in mijn kast gepropt en hoop er nog iets in te kunnen terugvinden…

  5. Mooie t-shirtjes, die zwart-witte! En hoera voor sneakers die comfortabel stappen (ik heb de laatste tijd vrij vaak pijn aan mijn voet, waardoor mijn mooie hakken ook verplicht verwaarloosd worden…).
    Bij mij hangen alle seizoenen samen in mijn kast, omdat ik veel dingen het hele jaar door draag. Zou eigenlijk nog eens moeten tellen hoeveel stuks ik nu in totaal heb. Wel super dat jij met een beperkt aantal stuks zoveel outfits kan samenstellen!

    1. Bij mij geraakt alles gewoon niet in één keer in de kleerkast… lalala. Er zijn inderdaad een paar stuks die ik winter en zomer laat hangen, zoals een paar jurkjes en vestjes. Maar ik vind het heel leuk om dan bij het volgende seizoen mijn zomer-doos tevoorschijn te halen en daar kledingstukken in te vinden die ik al half vergeten was; beetje shoppen in je eigen kledingvoorraad haha🙂

Geef een reactie

