De herfstleeslijst

Ik las bij Kathleen van Verbeelding over haar leeslijst voor het najaar, en meteen wist ik: dat moet ik óók proberen. Na onze zomervakantie ben ik namelijk in een enorme leesdip gevallen, als vanzelf eigenlijk, want met 586 andere prioriteiten – bloggen, koken, huishouden, den hof, ja nog heel veel werk in den hof! – kwam het er maar niet van.
De kortere avonden maken dat gezellig wegkruipen in een hoekje van de zetel ook niet bovenaan op mijn wenslijstje prijkt, want lezen bij kunstlicht dat is nog vermoeiender dan een hele avond toekijken hoe Jani de kleerkasten en daarbij het zelfbeeld van arme Vlamingen in de grond boort.
Maar. Tegen eind deze maand hoop ik dat ik mijn hof, lekker warm ingestopt, kan achterlaten voor de winter, en mijn zaterdag- en zondagnamiddagen kan doorbrengen in mijn leeszeteltje, voor het raam, met een stapel boeken aan mijn zij.

Mijn te-lezen-kast puilt niet langer uit, maar is officieel te klein geworden voor de vele boeken die ik maar blijf bijkopen (ook al lees ik lang niet meer zoveel als voorheen). Het was best moeilijk om daaruit een selectie te maken van boeken die ik zéker wil lezen de komende maanden.

The Book of Strange New Things
Dit boek begon ik te lezen op de weg van Noorwegen terug naar huis. Het gaat over een koppel wat je zou kunnen noemen ‘zendelingen’. De man mag de ruimte in naar een andere planeet om daar goed werk te gaan leveren. Als ik het allemaal goed heb verstaan hé, want het is nogal… Strange, wel ja. Ik strandde al na een paar hoofdstukken, en toen waren we terug thuis en eiste het dagelijks leven mijn aandacht weer op.
Het was vooral de cover die me aansprak, dus ik ben benieuwd of ik bij een nieuwe poging wel meer voeling met het verhaal zal krijgen.

Il Decamerone
Ik ben dit boek aan het lezen sinds – efkes spieken in Goodreads – april 2014, en ik las er het laatst in oktober vorig jaar. Woepsie. Het zou fijn zijn mocht ik weer een paar verhalen kunnen lezen.

The Ultimate Guide to the Hitchhiker’s Galaxy
Of toch een deel (of twee) uit deze omnibusIk las ooit deel één, maar vrees dat ik wat opfrissing kan gebruiken.


Dokter Zjivago
Omdat er toch één klepper én tegelijk klassieker op de lijst moet. Ik heb geen flauw idee waar het juist over gaat, ik weet alleen dat mijn ouders vroeger naar de gelijknamige serie keken op tv en dat het Russisch is. Voilà.

One Plus One
Als tussendoortje: een chicklit van Jojo Moyes.

Hard hart
Ik wil al langer iets lezen van Ish Ait Hamou, maar in de boekhandel was er altijd wel iets wat me tegenhield: de korte inhoud, de paar zinnen die ik las bij het doorbladeren… Dus via via ben ik aan de epub van dit (op het eerste zicht) liefdesverhaal gekomen, en ik ben heel benieuwd naar mijn eerste kennismaking met deze auteur.

1Q48 boek 3
De eerste twee delen las ik een tijdje geleden, telkens met enkele maanden tussen. Hoog tijd om het sluitstuk van de trilogie op te nemen. Deel twee vond ik maar niets; het werd naar mijn gevoel allemaal te lang uitgerokken, dus ik hoop dat deel 3 weer het niveau haalt dat ik van Murakami gewend ben.


De strijd der koningen
Ik sta ter springen om het volgende deel van Game of Thrones te lezen, nadat ik het eerste deel (voor een tweede keer) op vakantie verslond. Lijkt me ook een echt winterboek, nu de avonden zo lang zijn en de wind al guurder wordt. Winter’s coming…

Met het schrijven van dit postje is mijn leeshonger enorm toegenomen. Ik kijk er zo hard naar uit om bovenstaande boeken, en méér, te lezen de komende maanden!

En u? Wat ligt er klaar op uw nachtkastje?

12 thoughts on “De herfstleeslijst

  1. Amaai, over ambitie gesproken! Succes met al die kleppers. Game of Thrones, die boeken heb ik verslonden, de volgende mag dus dringend gedrukt worden😉. Aan Murakami begin ik nooit meer, ik geraak er niet door geboeid, en vind het elke keer weer zonde van de tijd. Ik heb nog geen enkel boek van hem uitgelezen.
    Hard hart, die wil ik, en als dat meevalt ook Cecilia. Momenteel ligt er één of andere thriller op mijn nachtkasje, is “Zoekende zonen – als twintigers het spoor bijster raken” van Inge Delva zeer verhelderend geweest, en liggen de moestuinboeken en kruidenboeken van deze zomer er ook nog, om af en toe te kijken wat ik allemaal had kunnen kweken:/
    Wat ik vandaag ga halen in de bib: een e-reader. Ik vind dat super dat ze dat uitlenen, een ideale manier om het te testen. Geen idee welke titels er als e-book beschikbaar zijn, maar je kan er 10 kiezen voor 1 euro. Zo moet die bookchallenge echt wel tot een goed einde geraken!

  2. Momenteel ben ik in een boek van Sophie Kinsella bezig omdat ik door alle drukte echt nood heb aan zeer lichte lectuur😉. Game of Thrones heb ik gelezen, in het Engels dan nog wel (wat het er niet simpeler op maakte). Sommige boeken vond ik zoooo spannend, maar bepaalde delen waren dan weer heel langdradig en verwarrend. Soit, er staan je alleszins nog behoorlijk wat verrassingen te wachten al lezend🙂.

  3. Flinke lijst. Ik vond van Murakami’s 1Q84 de laatste de minste… Ik hoop voor jou dat hij beter meevalt dan deel 2.
    Ish Ait Hamou zou ik ook graag een keer lezen. Misschien volg ik jullie wel met een leeslijst voor het najaar. Ik moet ook dringend een beetje meer lezen, vind ik. Alleen is mijn concentratie niet altijd even goed daarvoor.

  4. Stevige lijst! Benieuwd waar je er ondertussen mee staat!
    Kijk je ook naar Game of Thrones of lees je enkel de boeken? Ik vind de serie fantastisch, maar twijfel om de boeken te lezen, omdat ik de grote lijnen al weet en dat waarschijnlijk veel van de verrassing en fun weghaalt.
    Dat derde boek van 1Q48 heeft een mooie cover! Ben wel benieuwd naar meer van Murakami, nu ik met Norwegian Wood net mijn eerste uitlas en die echt super vond🙂

    1. 1Q84 was een grote teleurstelling. Dan vind ik de andere boeken die ik van hem las, veel beter. De opwindvogelkronieken is een aanrader, ’t is wel nen dikke🙂
      Ik lees voorlopig enkel de boeken al ben ik zooo nieuwsgierig naar de serie. Maar denk dat ik eerst de boeken wil uit hebben voor ik daar aan begin.

Geef een reactie

