De zomercapsulekleerkast

Weer een tof woord hé, dat ‘zomercapsulekleerkast’?
Maar dus, ik ben fan van het capsuleconcept: je kleerkast zó samenstellen dat je met weinig kledingstukken zoveel mogelijk verschillende outfits kan maken. Afgelopen zomer was de try-out en het was alvast keihard de moeite!

Wat hing er in de zomercapsulekleerkast?
En werd het allemaal gedragen?

2016-10-12-17-35-59

  • 4 jurkjes
    Ja awel. Drie ervan, een blauw met verschillende kleuren bolletjes, een zwart met witte bollen, en een zwart met oranje bloemetjes, zijn mijn all time favorites omdat ze met heel veel te combineren vallen en bij allerlei gelegenheden gedragen kunnen worden. Het vierde daarmee heb ik een haat-liefdeverhouding en heb ik uiteindelijk maar een paar keer gedragen (als de rest in de was zat).
    Bij de laatste hittegolf zaten plots al mijn jurkjes in de was en ben ik heel vlug twee jurkjes gaan bijkopen, maar ze zijn ook prima door te dragen in het koude seizoen! (praat ik mezelf en mijn impulsieve koopgedrag goed)

2016-10-12-17-36-51

  • 9 vestjes
    De twee in de solden gekochte speciallekes heb ik niet gedragen: een zwart-wit vest dat tot halverwege de bovenbenen komt. Want dat is zo raar, zo’n halve jas, wanneer draagt ge dat? Hetzelfde geldt voor een nepleren, auberginerood jasje dat ik kocht als vest voor binnen, maar toen ik het dan eindelijk eens aantrok kreeg ik meteen de opmerking: “Heb je kou dat je hier in je jas zit?” Ja. Dus.
    Een derde, een wit met jeansblauwe strepen, belandde eveneens in de twijfelgevallendoos omdat ik niets (meer) had om erop te dragen (nadat ik de enige broek waar dit vest op paste, definitief uit mijn garderobe schrapte). En toen waren we nog met zes!

Te warm om te slapen = het ideale moment om ein-de-lijk de kleerkast te minimaliseren. 💪 #capsulewardrobe #minimalism

  • 6 blouses en enkele T-shirts
    Deze werden allemaal regelmatig gedragen. Ik kocht één nieuwe blouse en gooide er twee op de spullenhulphoop (wegens gekrompen in de was en dat is niet de eerste keer, beste WE, ja ik kijk naar u ja!).
    Conclusie: volgend seizoen graag een extra blouse of twee als basicstuk dat overal bij kan passen, want dat miste ik nu wel.
    Mijn T-shirts heb ik amper gedragen omdat ze iets te veel mijn probleemzone/zwembandjes benadrukken, tenzij in mijn vrije tijd of als de rest in de was zat.
  • 2 broeken
    U leest dat goed: ik heb de zomer overleefd op twee broeken. Eén herfstrode en één grijze. Nog straffer: de herfstrode was door het vele dragen – ik had ze al een jaar en droeg ze bijna constant – nogal versleten en ik kon mijn geluk niet op toen ik exact dezelfde weer tegenkwam in de WE. Nu kan ik weer een jaar voort!
    ❤ voor herfstrode broeken.

En ook de schoenkast is er klaar voor! 👠 #kleerkastwissel #seizoenswissel #steunzolenproof #schoenen

  • 12 paar schoenen
    Die werden allemaal gedragen op één paar enkellaarsjes na want die zijn net te hoog om comfortabel te zijn, en het rode paar pumps omdat ze nogal knellen aan de tenen. De sneakers waren mijn redders-in-nood, zelfs onder kleedjes, en de sandalen mijn beste vriend in hittegolven.

Al bij al zijn we braaf geweest: als ik iets nieuws kocht, was het om iets ouds te vervangen of omdat ik anders met een lange broek naar het werk moest bij 30°.

Omdat we in de anderhalve maand dat ik de zomercapsulekleerkast heb gebruikt, ook nog eens drie weken op vakantie gingen, en ik in periodes van +24° beperkt werd tot de outfits met mijn drie jurkjes, heb ik maar 18 verschillende outfits gedragen van de 102 (inclusief schoenen).

De herfstwintercapsulekleerkast zal de échte grote test zijn… en daarover vertel ik u later meer!

En u? Hoeveel verschillende outfits kon u van de zomer aantrekken?

19 thoughts on “De zomercapsulekleerkast

  1. Veel te veel. Ik heb nochtans regelmatig mijn kleerkast uitgekuist met het oog op de verhuis en ik probeer ook telkens iets weg te doen als ik iets nieuws koop, maar ik heb nog steeds véél in mijn kast hangen. Het meeste draag ik trouwens wel, ik wissel nu eenmaal graag af🙂.

  2. Die zwart-wit vest die tot halverwege de bovenbenen komt = mooi! Maar ik begrijp wat je bedoelt, ik heb ook zo’n vesten die te koud zijn voor buiten, maar te veel ‘jas’ om binnen te dragen.

      1. Mss kan je die jas dragen in het w-e. Als je bv. op restaurant gaat of op familiebezoek. Is wellicht meer voor het tussenseizoen. Als ’t bv. winderig weer is, maar een echte jas niet hoeft.

  3. Jammer dat dat grafisch zwart-wit vest zo moeilijk combineert, want ’t is wel een heel mooitje! Super dat de capsule wardrobe je zo goed meegevallen is; benieuwd welke stuks je voor de herfst gaat kiezen.
    Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel outfits ik gedragen heb; misschien moet ik dat in de herfst eens bijhouden om te zien of mijn kast al minimaal genoeg is😉

    1. Het is een grote stap he, ik laat die zak dan altijd nog een tijdje (paar maanden) staan en als ik hem dan nog niet gemist heb, de deur uit. (Maar vooral niet meer alle kledingstukken er uithalen of ze belanden terug in m’n kast…)

  4. Ik heb een hoop kleren gekregen van mijn moeder (wegens zij veel afgevallen en ik veel aangekomen, waardoor ik nu de maat heb die zij vroeger had) en heb daardoor veel te veel kleren in mijn kast hangen. Bovendien kan ik het niet laten om ook zelf kleren te kopen, ondanks het feit dat ik die van mijn moeder best mooi vind. Dus ja. Veel te veel kleren en outfits.

  5. Ik heb 4 kleedjes die ik heel vaak gedragen heb deze zomer… aandoen, wassen, terug aandoen… de hele zomer lang. Ook heb ik 1 heel tof rokje dat ik veel gedragen heb. Al wat ik niet aangedaan heb, heb ik weg gedaan… het was nodig om eens grote kuis te houden!

  6. Ik heb niet zo veel kleren meer in mijn kast, sinds ik vermagerd ben. Durfde niet te veel kopen ineens. En alle geluk, want alles zit precies te krap nu. En dat afvallen lukt van geen kanten meer. K snap het niet. Maar nu wil ik toch wel een paar herfst truitjes en een beetje een opgeklede broek, een mooie jeans of zo, geen skinny model, die heb ik al .

  7. Ik denk dat het belangrijkste aan een capsule is dat ge u bewuster voelt van welke kledingstukken bij u passen. Waar ge u goed in voelt, wat geen echt draagt. En dat ge zo slimmer kunt kiezen als ge nieuwe dingen koopt zodat ge geen miskopen doet. Het is een heel proces, maar ik vind het zelf heel fijn! Ik ben begonnen in de lente en zit nu dus aan seizoen 3! Ik merk echt dat ik de laatste maanden gewoon geen miskopen meer heb gedaan en echt alles uit mijn kleerkast draag!

    1. Het is waar! Ik had heel wat verschillende kleuren/kleurtinten hangen, en kocht ook altijd vanalles door elkaar zonder na te denken. Als een rasecht herfsttype begon ik al wel meer en meer herfstkleuren te kopen maar nu doe ik eigenlijk niks anders meer. Miskopen doe ik helaas nog altijd😀

Geef een reactie

