#projecthealthy update 4 – van de vermiste halve kilo

In 2016 plande ik een aantal projectjes onder de tag #projecthealthy om een gezonde geest in een gezond lichaam te krijgen, of toch op weg te gaan naar. Laat ons eens kijken hoe dat gaat!
Hier kan je de update van eind februari lezen, hier die van eind mei en hier die van begin augustus.

Ik weet intussen niet meer hoe vaak ik al heb geprobeerd af te kicken van mijn suikerverslaving. Zo nam ik op onze reis naar Noorwegen alle ingrediënten mee voor gezonde koekjes en appelcake, maar de verleiding van chips en snoepjes was niet te weerstaan, “ach dat wandelen we er toch zo weer af”, alleen werd er niet zoveel gewandeld als gehoopt. Bon, veel resultaat werd er dus niet geboekt.

Een overzicht van de vorderingen!

  • #projectrunning – 185km/300km
    (Stand begin augustus: 144/300km)
    Ik ben er bijna. Echt bijna! Ik liep al 4-26, volgende keer 2-28 en de keer daarna… 30 minuten aan één stuk. Duimen!

  • #projecthiking – 381km/500km
    (Stand begin augustus: 277/500km)
    In augustus werd er een korte wandeling gemaakt in de Turnhoutse vennen, en de overige 90km legden we af in Noorwegen. Niet slecht, al had ik op veel méér gehoopt maar daar stak het weer een zeer dik stokje tussen.
    In september maakten we een klein avondwandelingetje van een uur, en daar bleef het bij, maar traditiegetrouw is dit een kalme wandelmaand omdat er moet afgekickt worden van woeste berglandschappen.
    In oktober gaan we ons duchtig moeten herpakken🙂 Ik kijk al keihard uit naar het wandelen in geeloranjeroodbruine herfstbossen!

  • #projectfiets – 912km/1000km
    (Stand begin augustus: 710/1000km)
    In augustus werd er 60km gefietst, maar was ik nog geen twee weken in het land. In september hebben we er een lap op gegeven: met 147km is dit de tweede beste fietsmaand van 2016 tot nu toe.
  • #projectweegschaal – 72 (begin januari) – 70,3 (eind februari) – 70,7 (eind mei) – 68,8 (begin augustus) – 68,3 (begin oktober)
    Volgens mij is onze weegschaal kapot want ik zou niet weten waar ik tussen alle pakken friet, zakken chips en repen chocolade een halve kilo ben kwijtgespeeld…
  • #projectdagboek – 275/366
    (Stand begin augustus: 221/366)
    Ik heb de berekening gedaan, en ga zes dagen tekort hebben aan het einde van het jaar als ik nu nog netjes elke dag schrijf. Wel jammer, maar het zal me er niet van weerhouden om gewoon te blijven doorgaan met dit project, gezien het een fijne afsluiter van de dag is – ik schrijf vlak voor het slapengaan – en ik al mijn gepieker van me af kan schrijven.

  • #projectpaleo
    Op dit vlak heb ik me herpakt. Dat moest wel, want ik begon buiten mijn vreetaanvallen zo slecht te eten dat ik me de ganse dag ongezond voelde. Ik kocht het nieuwe boek van Pascale Naessens (want ze mogen zeggen wat ze willen over haar en haar levensstijl, ze verzint toch telkens weer lekkere receptjes!) en stelde heelder weekmenu’s op inclusief gezonde tussendoortjes. Voor verjaardagsfeestje nummer twee bokste ik zelfs een hele paleomenu in elkaar. Ik kan echt genieten van een gezonde maaltijd met verse groenten, maar de suikerhonger onderdrukken, daar is nog véél werk aan.

Voor mij is #projecthealthy het moeilijkste deel van mijn goede voornemens, omdat het stuk voor stuk puntjes zijn die ik niet in 1-2-3 kan afstrepen en waarvoor ik veel moeite en veel tijd nodig heb. Ondanks het feit dat ik nog een lange weg te gaan heb, ben ik blij dat ik door dit postje weer met mijn neus in de juiste richting ben gezet en terug een beetje gemotiveerd ben om er tegenaan te gaan.

En u? Werkt uw weegschaal nog, en hoe vaak nam u de fiets?

 

 

19 thoughts on “#projecthealthy update 4 – van de vermiste halve kilo

  1. Ik heb geen weegschaal in huis. Ik voel het wel aan mijn kledij als ik wat bijgekomen ben en dan ga ik wat op de rem staan. Maar zo elke morgen die weegschaal op, dat zou niet goed voor mij zijn. Fietsen doe ik niet graag, ik ga liever te voet😉.

    1. Ik heb een haat-liefde-verhouding met fietsen. Het liefst sta ik met mijn twee voeten op de grond maar te voet naar het werk dat is nét iets te ver.
      Ik ga maar ene keer per week op de weegschaal staan hoor, en ja ik voel het ook aan het spannen van mijn kleren…

      1. Moet alleen nog op publish durven drukken. Ben wat bang voor reacties en vragen en weet niet of ik alles wat in mijn hoofd zit op het net wil gooien. Nog even geduld🙂 -of ook niet-

  2. In augustus en september ging ik elke dag met de fiets naar het werk. Maar ik fiets alleen omdat het makkelijk is en snel gaat, niet voor mijn plezier dus.
    Mijn gewicht daalt traag maar het gaat wel de goede kant op dus ik ga niet klagen over de weegschaal🙂

    1. Er zijn dagen (weken) dat ik véél liever met de bus zou gaan, maar het lijkt wel of er elk jaar méér kinderen op mijn lijn zitten, ’t is gewoon de hel! Dus dan kies ik toch maar fiets (en dan is er ineens wat extra beweging…)

      1. Ik vind fietsen minder leuk omdat er daar zoveel kinderen zijn. Bus valt goed mee van aantal mensen maar doet er minstens dubbel zo lang over dan met de fiets.

  3. Dankzij de weight watchers daalt mijn gewicht traag, maar gestaag. En ook qua beweging gaat het langzaam de goede kant op. 2016 was het jaar van mijn geestelijke gezondheid, 2017 wordt hopelijk het jaar van mijn fysieke gezondheid. Ik fiets nog niet zo veel, maar wel graag. Ik ga het proberen opbouwen de komende weken en maanden.

    1. Ik denk dat het bij mij zal afbouwen de komende maanden want regen en vooral ijzel zullen me dan richting bus dwingen… Ik ben nogal flauw op dat gebied :p

  4. Ik moet er nog steeds werk van maken om de overtollige zwangerschapskilo’s af te werken, maar ik ben niet genoeg gemotiveerd: eigenlijk vind ik mezelf best wel ok nu in wat “voller” ben (77kg voor 1m76), maar t probleem is dat ik niet meer in mijn oude kleren pas (ik woog voor de zwangerschap 70kg), dus heb ik 2 opties: afvallen of een volledig nieuwe garderobe 😉…

  5. Moest onze weegschaal maar kapot zijn… ’t Gaat hier helemaal de verkeerde kant op de laatste tijd; die vijf weken België waren een ramp voor mijn gewicht en sindsdien ben ik precies wat gedemotiveerd.

    Go go go voor de 30 minuten lopen aan één stuk!

  6. Ik probeer in de week geen suikers, of zeker niet te veel suikers te eten… geen snoep, koekjes, chips, chocolade, geen frisdrank… en dat lukt heel goed! In het weekend mag het dan eens wel en door er in de week op te letten, wordt er in het weekend ook minder gesnoept.. een goed systeem voor mij!

Reacties zijn gesloten.