Gelezen in augustus 2016

24224662064_a3950e189b_o

Augustus was een geweldig goeie leesmaand: 8 boeken vlogen erdoor, zomaar vanzelf, en het merendeel daarvan tijdens één week vakantie. Hip hoi!

In totaal zit ik nu voor 2016 aan 27 gelezen boeken.

  • Van Game of Thrones had ik spijt dat ik het vervolgboek niet óók in de valies had gepropt. Massa’s spijt! Want eens dat uit was, ben ik feitelijk gestopt met lezen. Misschien dat ik dan maar in boek 2 moet beginnen om weer opgestart te raken.
    Het is zo’n meeslepend verhaal dat het moeilijk weg te leggen is, en dat is dan weer gevaarlijk als ik door de week slechts een half uurtje kan lezen hier en daar. 4*

IMG_20160824_213156

  • In The Night Circus begon ik al voor de vakantie maar ook dit leest beter in grote stukken omdat er wel wat heen en weer wordt gesprongen in de tijd en tussen vertelstandpunten.
    Twee jonge mensen komen tegenover elkaar te staan in een duel op leven en dood, waarbij ze elkaar moeten bestrijden met magie, in een rondreizend circus.
    Het is een magisch boek, zoals de betoverende cover al doet vermoeden, soms iets té, maar wel heel mooi… 3*

2016-08-02 21.18.55

  • Het beleg van Lissabon kwam zo traag op gang dat ik het honderd keer aan de kant heb willen gooien. Corrector Raimundo Silva besluit het woordje ‘niet’ toe te voegen in een geschiedenisboek, en wordt dan min of meer gedwongen de geschiedenis op die manier te herschrijven. Het is allemaal nogal stroef, bij momenten saai, hoewel met veel humor, maar een humor die mij niet helemaal lag. 3*
  • Chicklit van de maand was The Girl on the Train. Velen zullen me tegenspreken en zeggen: “Dat is toch een thriller!” Wel, lees dan eens iets van Jo Nesbø; dát zijn pas thrillers. Soit, smaken verschillen, zo blijkt, want de duizenden ophemelende reviews op Goodreads spreken voor zich.
    Wanneer Rachel ontdekt dat de vrouw van een koppel dat ze elke dag van op de trein ziet, verdwenen is, denkt ze zich te kunnen moeien in het politie-onderzoek, met alle gevolgen vandien.
    Ik vond het zonder meer spannend, maar heb me doodgeërgerd aan het hoofdpersonage dat maar niet vooruit raakte met haar leven en zichzelf zo zielig vond… dat ik zelfs een beetje blij was toen we eindelijk aan de ontknoping kwamen. 2*
  • Als ik blijf was nog zo’n hype waarin ik heel teleurgesteld ben. Het is een young adult dus geschreven op het niveau van tieners, maar dat mag geen excuus zijn voor het onverzorgde (vrij Hollandse) taalgebruik – maar misschien lag dat aan de Nederlandstalige vertaling? – en het slappe verhaaltje. Het concept is nochtans leuk: een tienermeisje dat in coma belandt en moet kiezen of ze blijft leven, of haar ouders achterna reist. Met flashbacks leer je haar en haar vrienden en familie beter kennen, maar het is zo ongeloofwaardig dat het me niet echt kon boeien. 1*

IMG_20160822_074124

  • Wie meer wil leren over Huntington’s disease en wat deze gruwelijke ziekte met jou, je familie en je omgeving doet, moet zeker Inside the O’Briens lezen. Ik vond dat de lezer te veel uit het verhaal werd geduwd en dat de personages niet genoeg diepgang hadden, maar het was wel leerrijk. 3*
  • Meester Mitraillette was geen hoogvlieger. Pas afgestudeerd komt de jonge David in een West-Vlaams dorpje terecht om les te geven op de lagere school, vlak voor het uitbreken van WOI. Er is al heel wat gebeurd in zijn jonge leventje, wat hem uiteindelijk naar de dood zal leiden. Een weinig overtuigend verhaal, met een hoofdpersonage dat zo hautain, arrogant en stijf was, dat ik het gewoon geen leuke leeservaring vond. 2*
  • Maan en zon heeft me dan weer veel bijgebracht over het exotische eiland Curaçao. Het is een kleine familiekroniek met als verteller de pater die vader en zoon heeft lesgegeven, en hen bijstaat met raad en daad gedurende hun hele leven. Iedereen kent dit eiland van z’n witte zandstranden maar wat er daar echt gebeurt – drugs, corruptie, schrijnende armoede – schijnt onbelangrijk. Het verhaal zelf vond ik een beetje te troosteloos om echt bij te blijven, maar een aanrader voor Stefan Brijs-fans. 3*

2016-08-02 19.06.05

Up next…

September belooft een vreselijk drukke maand te worden. Ik zal al blij zijn als ik ergens één boek kan oppakken!

En u? Wat las u zoal van de zomer?

12 thoughts on “Gelezen in augustus 2016

    1. Ik heb de trilogie ook gelezen en dat moest zo rap mogelijk uit! Ik was er echt helemaal door geobsedeerd voor een tijdje, maar de films heb ik niet gezien.

  1. Big Little Lies van Liane Moriarty, een chicklit maar wel één van de betere volgens mij, net als haar My husband’s secret. En ook Amanda Prowse haar A mother’s story en Birdbox konden mij bekoren !

  2. Leuk dat je zoveel hebt kunnen lezen🙂
    Ik bracht 4 boeken mee uit de bibliotheek en hoop die allemaal gelezen te krijgen tegen half oktober. Maar 2 of 3 daarvan zou ook al goed zijn.

  3. Ik wou dat ik ook zoveel kon lezen als u. Vroeger lag ik soms gewoon hele dagen in bed met mijn boek en een pak koekjes. Beginnen lezen voor het licht was en pas stoppen als het weer donker was. En in mijn slaap nog steeds in de wereld van mijn boek zitten… Ik lees weer meer de laatste tijd, maar pijn blijft roet in het eten gooien. We hebben al gedacht om een e reader aan te schaffen, maar ik hou gewoon van een echt boek en behandel ze ook me veel liefde. Een e reader is gewoon niet hetzelfde. Ik wil een kast vol boeken die ik echt kan aanraken!

    1. En waarom niet allebei? In de winter, als het zo rap donker is, gebruik ik vaker mijn ereader zodat ik mijn ogen niet moet vermoeien met een crappy leeslamp. In de zomer komt de ereader amper uit de kast (tenzij voor op vakantie). Ik heb zo’n 120 boeken op de Kindle staan, en bijna 400 in de kast :p Perfecte combinatie!

  4. Hihi, ik blijf vrolijk worden van jouw kousen🙂

    Ik twijfel om de boeken van Game of Thrones te lezen: normaal ben ik heel hard van het principe “eerst het boek, dan de film”, maar hier was ik al verknocht aan de serie voor ik wist dat ze gebaseerd was op boeken. En dus zit ik nu al zo hard met beelden van de personages in mijn hoofd dat dat heel mijn leeservaring mee gaat bepalen…

    Van Stefan Brijs wil ik eerst De Engelenmaker lezen, omdat die hier al in de kast staat (of ja, in een verhuisdoos is eigenlijk correcter momenteel😉 ), maar je maakt mij wel nieuwsgierig naar Maan en Zon, zeker nu ik weet dat het zich in Curaçao afspeelt. Benieuwd of het beeld dat hij schept van dat eiland overeenkomt met mijn ervaringen ermee.

    1. Daar ben ik dan ook benieuwd naar, want zelf ben ik er dus nog niet geweest en nu zit het in mijn hoofd als toch niet zo’n gezellig toeristisch oord (tenzij in de resorts aan de stranden). De Engelenmaker vond ik nog beter eigenlijk! (Post voor mevrouw Bromley vond ik dan weer niks. En Arend is ook een schoontje!)

      1. Mja, ’t is inderdaad een wat moeilijk eiland. Zoals wij er geweest zijn, was het ideaal: een week lang deels duiken, deels het land bezoeken, maar eerlijk, langer dan dat had het niet moeten zijn. Goed voor één keer maw🙂

Reacties zijn gesloten.