Mijn 5 favorietste vakantiebestemmingen

Omdat het zomer is en iedereen rondom ons al één of zelfs meerdere keren op vakantie is geweest, en om ons af te leiden van de langweilige werkdagen waarop we niet anders kunnen dan ijverig af te tellen, blik ik graag terug op de vijf leukste vakanties en tripjes van de afgelopen jaren. Het is een mengelmoes van natuur en cultuur geworden, precies zoals ik mijn vakanties graag heb!

5. Normandië

Deze Franse regio leerden we in 2015 kennen. Het was een vakantie voor het lief want: heel veel oorlogsgeschiedenis daar. De kerkhoven, de tanks, de musea, de monumenten langs de weg: ja, hier is tijdens WOII zwaar gevochten geweest. Daarnaast is de Normandische kust gewoon prachtig, met z’n hoge kliffen en lange zandstranden. Qua wandelgebied stelde het een beetje teleur; het binnenland deed iets te veel aan onze eigen Ardennen denken.

Stil. #normandie #worldwar

DSC_0657

4. Amsterdam

De boekenstad, zo zit ze in mijn hoofd. Grachten? Anne Frank? Tulpenbollen? Kerstlichtjes? Wiet? Ja, dat ook allemaal. We bezochten de stad tot nu toe telkens in de winter.  En telkens keerde ik naar huis terug met een mooi voorraadje boeken: de Waterstones, de Donner met zijn ontelbare verdiepingen vol met boeken… Gelukkig was het lief er om me te helpen dragen. En in te tomen, een beetje.
Komende herfst hebben we een nieuw bezoekje gepland; mijn rugzak en boekenlijst liggen al klaar.

2014-10-11 21.40.08

3. Porto

Porto is één van mijn favorietste zuidelijke steden, heb ik besloten. Hoewel de Toscaanse steden er vlak achteraan hollen, heb ik Porto als minder druk en minder toeristisch ervaren, minder oud misschien ook. Op dit terras hebben we ettelijke uren doorgebracht met genieten van het zonnetje, mensen kijken, gin drinken, een hapje eten… O, en: porto, het drankje, daar kan geen Italiaanse wijn tegenop. Het was zo’n fijne stad dat ik stiekem hoop onze jaarlijkse citytrip in 2017 richting Lissabon te kunnen sturen, en dan één dag uit te trekken om naar Porto te treinen..

DSC_0851DSC_0010

2. Parijs

Mijn all-time-favoriete stad. Ik heb maar één keer eerder mijn hart verloren aan een plek en toen ik in de zomer van 2014 uit de Thalys stapte, wist ik: het is (weer) zover. Gelukkig heb ik een groot hart en er is plek genoeg voor bergen én Parijs. Die zomer deden we alles te voet en wandelden zo’n 70km, waardoor we niet enkel de toeristische hotspots zagen maar ook de straten en wijken daar tussenin. We logeerden in de studio van een local wat ervoor zorgde dat we nog dichter bij de Parijzenaars kwamen te staan en waren van ’s morgens tot ’s avonds op pad. In 2015 keerden we al terug, begin december, om wat van de prekerstsfeer op te snuiven, en gewoon, omdat het kon. Een volgend bezoek staat nog niet gepland maar komt zeker nog wel eens.

DSC_0183

Die Parijzenaars en toeristenkitsch. Tja. #bynight
1. Zwitserland

Moet ik daar eigenlijk nog iets over zeggen? Wie me al een tijdje volgt, weet dat ik compleet zot ben van dit land en dat ik er het liefst van al zou gaan wonen – maar omdat ik het lief nog net dat ietsje liever zie, blijf ik bij hem. Het is inmiddels twee jaar geleden dat ik er nog was – twee! jaar! – en hoewel ik mezelf bij mijn laatste bezoek zwoer dat ik er niet langer dan twee jaar tussen zou laten, zal het ten vroegste volgende zomer zijn dat ik terugkeer. Pijn, heel veel pijn. Gelukkig is er de Facebookpagina van Wengen die regelmatig idyllische alpenweides-met-koeien of alpenhoornfilmpjes de wijde wereld instuurt, en heb ik heel veel foto’s om te doorbladeren als de nood het hoogst is. En er komt al eens Rivella uit onverwachte hoeken. En dan fluister ik tegen mijn bergschoenen: binnenkort, lieverds, binnenkort huppelen jullie weer over smalle bergpaadjes…

007 dorpsstraat met la Jungfrau

DSC_0842

En u? Hoe ziet uw top 5 van vakantiebestemmingen eruit?

12 thoughts on “Mijn 5 favorietste vakantiebestemmingen

  1. Wij waren vorig jaar in Normandië en hadden veel pech met het weer, dus dat was eens maar nooit meer. Hoe indrukwekkend alles daar ook is en hoe belangrijk ik het ook vind dat dat NOOIT vergeten wordt. Dit jaar in de Rhones-Alpes en daar was het buitengewoon goed toeven.

  2. Euhm… even denken… het Zuiden van Frankrijk staat zeker op onze nummer 1, mochten we ooit de Lotto winnen, daar kopen we een vakantiehuisje! Voor de rest heb ik geen idee…

  3. Hahaha, chance dat je je lief “nog net dat ietsje” liever ziet😉
    Ik vind het gigantisch moeilijk om favoriete vakantiebestemmingen te kiezen. Canada blijft een van de meest fantastische ooit, maar Zuid-Afrika begin dit jaar was ook zo machtig, zij het heel anders. De Provence blijft ook voor eeuwig en altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben. En ja, dan natuurlijk ook Zwitserland, want hoewel we hier wonen, voelt het nog héél vaak als vakantie🙂

    Hartjes trouwens voor “langweilige werkdagen”! Dat werkt eigenlijk ook fantastisch in het Nederlands🙂

    1. Ik kreeg het woord gewoon niet vertaald, het is het enige woord dat ik ken in het Duits dat hier perfect weergeeft wat ik bedoel/voel, kan het niet anders uitleggen :p (en ’t is niet dat mijn D-woordenschat verder zo uitgebreid is!)
      Canada staat nu ook iets hoger op mijn lijstje, in mijn hoofd heeft het veel weg van Noorwegen maar nog woester, nog verlatener…

Reacties zijn gesloten.