LJ en haar capsule wardrobe

Dus twee jaar lang ging het redelijk goed, dat stoppen met shoppen: minder keuzestress, meer ruimte, ook in mijn hoofd. Maar hoe gaat dat? Ik verdikte, voelde me steeds slechter in m’n vel, plaatste mezelf onder een gedwongen koopstop want “Eerst vermageren gij!” en toen ik dan een paar kilo kwijtraakte, was dat juist in de solden en toen was ik niet meer te houden.

Toen hingen er plots 15 vestjes in mijn kast, en dan tel ik de winterstuks nog niet mee want die zitten in een doos tot de eerste herfstdagen voor de deur staan.

Vijf broeken, waarvan er twee te groot of te versleten zijn. Van die WE-truitjes die ik nooit meer draag omdat ze de verkeerde vormen op de verkeerde plaatsen benadrukken. T-shirts waar ik totaal niet mee sta, om dezelfde reden.
Om onnozel van te worden, elke keer ik de kast opentrek op zoek naar een geschikte outfit: dat niet, dat niet, nee dat zeker niet, goh zou ik daar al terug in passen… Verspilde energie én tijd. Dus al die ‘niets’ en ‘misschien’ waren de eerste stuks die op de weggooihoop belandden.

Marie Kondo heeft me niet voor niets geleerd enkel dingen bij te houden die me blij maken.

☀️ #fromwhereistand

Nadat ik van die ballast af was, mocht ik outfits samenstellen. Ik begon met de drie broeken en legde daar alle bloesjes op met alle vesten, enfin één voor één natuurlijk. Een stuk dat maar bij één outfit paste, belandde zonder pardon op de weggooihoop, die vrolijk bleef groeien.
Ook in de schoenen heb ik gesnoeid, al viel me dat zwaarder, toch verhuisden er enkele paren naar een uithoek van de schoenkast, als een soort twilight zone – als ik ze niet mis, vliegen ze na de winter alsnog richting spullenhulp.

En ook de schoenkast is er klaar voor! 👠 #kleerkastwissel #seizoenswissel #steunzolenproof #schoenen
De schoenenkast voor de opkuis. En voor de aanschaf van nog eens twee paar sneakers.
  • 4 jurkjes: want dat is gewoon nodig als het een week rond de 30 graden is en ik niet elke avond mijn kleedje wil staan uit wassen, ook al gebeurt dat misschien maar één keer per zomer.
  • 9 vestjes: waarvan er ééntje is dat ik niet meer zo heel erg mooi vind maar dat genoeg geld heeft gekost en bovendien splinternieuw is – ja, miskopen, ik weet het – en twee zwarte wat redelijk overbodig is maar het ene kostte 30 euro en het andere 300 dus dat durf ik enkel aan te doen op zeer speciale gelegenheden.
  • 6 blouses en enkele T-shirts: die laatste vooral in mijn vrije tijd want in een iets deftigere blouse voel ik me meestal meer op mijn gemak én vrouwelijker.
  • 12 paar schoenen: drie paar enkellaarsjes, één paar sandalen, twee paar pumps en de rest sneakers. Ook hierin zou nog gesnoeid kunnen worden, maar nobody touches my babies.

Met deze 19 kledingstuks (exclusief schoenen) kan ik 33 verschillende outfits maken.

Ook in mijn sportafdeling maakte ik kuis. Hierin kwamen alle versleten shirts terecht van de afgelopen jaren, ge kent dat wel: “Ik draag dat niet meer bij daglicht, maar het kan nog dienen om in te kuisen of te gaan lopen.” Gezien ik redelijk wat sport of allez ja toch zeker twee maal per week, vond ik het redelijk belachelijk om maar één sportoutfit te voorzien; dan staat uw wasmachine toch continu te draaien met amper iets in? Dus.

💕 en hoera voor modderige boswandelingen! And this was only the beginning 😍 #hiking #naturelover #naturelovers #outdoors #forest #bos #boswandeling #nature #zondagswandeling #bertembos #wandelen #natuur #countyourblessings
Mijn favorietste schoenen.
  • 4 sportshirts: ik heb me nu enkele deftige, sneldrogende sport-T-shirts aangeschaft voor onze wandeltochten en mijn looptoertjes.
  • 4 thuisshirts: Enkele ‘slechte’ T-shirts mogen nog blijven voor die luie zondagen en opstoten van huishoudelijke nijverheid, de rest verdwijnt.
  • 6 broeken: ik kocht twee échte loopbroeken maar krijg het voorlopig niet over mijn hart om mijn vijftien jaar oude sportbroek, die nog de hel van LO-lessen op school heeft meegemaakt, af te danken. Daarnaast zijn er twee wandelshorts en één wandelbroek. Dan is er nog één tuinbroek, die ik dus gebruik om in den hof te werken en die eigenlijk constant vol aarde hangt, want ja ik kuis daar al eens onnadenkend mijn handen aan af nadat ik in de aarde heb zitten wrieten.
  • 2 paar schoenen: hier kom ik toe met mijn bergschoenen en mijn loopschoenen.
Dat het met fluogele sokken eens zo goe ging gaan 💪 #ochtendstond #ochtendrun #starttorun #morningrun #nevergiveup
Hartjes voor de vijftien jaar oude sportbroek!

Ondergoed en kousen tel ik niet mee als stuks zodanig, hoewel ik ook hier heb opgeruimd: de singlesokken vaarwel gezegd (want hun partner zal na al die maanden toch niet meer opduiken, vermoedelijk) en de oude onderbroeken waar geen rek meer inzit, vuilbak in (en meteen nieuwe gaan kopen want toen bleek dat ik bijna niets meer overhield).
Idem voor de bh’s: een shopuitje dat ik altijd zo lang mogelijk uitstel want ik heb er een gigantische hekel aan. ’t Was echter heel hard nodig om er nieuwe te kopen. Ik hou het trouwens erg basic: alles in het zwart en slechts drie eenvoudige bh’s. Ik ben niet zo’n lingeriemadam. Nee, dan schoenen..

Het totale aantal stuks, schoenen inclusief maar ondergoed en sokken exclusief: 47.

Te warm om te slapen = het ideale moment om ein-de-lijk de kleerkast te minimaliseren. 💪 #capsulewardrobe #minimalism
Tadaaa: het opgeruimde resultaat.

Ze noemen dit systeem een ‘capsule wardrobe‘: een compacte, kleine kleerkast waarin je bij voorkeur alles met alles kan combineren en dit gebaseerd op zo weinig mogelijk stuks per seizoen. Bijvoorbeeld 20, inclusief schoenen en sportkledij, en er zijn mensen die het minimalistisch nog verder drijven.
Bij het lezen van blogartikels daarover was ik vooral bang dat er te weinig afwisseling zou zijn, want raak je je eigen outfits zo niet erg snel beu? Maar omdat je zoveel kan combineren en een outfit er helemaal anders uitziet alleen al door er een ander vestje op te dragen, valt dat tot nu toe (na twee weken in het project) nog wel mee.

Matching tiles. #ootd #outfitoftheday #herfstweer

Alleszins heb ik door deze analyse van mijn kleerkast – door elk stuk één voor één bij een ander stuk te leggen – combinaties gemaakt waar ik anders nooit was op gekomen. Er is meer lucht en ruimte en tijd in mijn kleerkast, én in mijn hoofd. Ik check ’s avonds mijn Excelleke met alle mogelijke combinaties (want ja, er is een Excelleke met alle mogelijke combinaties), ik leg alles klaar en ik kan rustig gaan slapen.

Benieuwd of ik deze trend kan doortrekken naar de wintercollectie.

En u? Hoe zen is uw kleerkast? Durft u het aantal stuks en de mogelijke combinaties tellen?

24 thoughts on “LJ en haar capsule wardrobe

  1. Mijn kleerkast is zen. Voor mij dan toch. Ik heb van alles heel veel, en dat bezorgt me net rust. Weten dat er altijd iets is om aan te trekken. Voor elke gelegenheid. En ik gooi twijfelachtige stuks weg, in mijn kast hangt enkel wat ik echt aandoe en me goed in voel. Al is het maar een keer per jaar.
    Een capsule kleerkast zou mij echt ongelukkig maken denk ik.

    En ooh, ’s avonds klaarleggen wat je wil aandoen… ik kan dat echt niet. Als ik dat dan toch doe, verander ik sowieso ’s ochtends nog eens van gedacht!🙂

  2. Ik denk niet dat ik het zou kunnen. Ik kuis meerdere keren per jaar mijn kast uit en die blijft gewoon vol… Ik heb ook zo’n twilight zone met kleren waarover ik twijfel, er is kledij voor de slanke dagen en ook voor de dagen dat ik me opgezwollen voel en ga zo maar door. Ik waak er wel over dat ik niet steeds hetzelfde draag en dus heb ik veel afwisseling. Stukken die ik nooit meer draag of nergens bij passen, die gooi ik tegenwoordig wel weg, dat is toch al een begin😉

  3. Wauw, respect! Ik zou het niet kunnen… Ik heb niet gigantisch veel kleren, maar durf ze toch niet tellen. 😉 Wat mij vooral zou storen, is het feit dat je altijd bij moet blijven met wassen en strijken, anders hangt er niks meer in je kast. Ik heb echt een grondige hekel aan strijken en durf dat wel eens enkele weken uit te stellen tot de stapel een meter boven de mand uitkomt en bijna omvalt. Dat zou me met dit systeem niet meer gegund zijn…
    Laat weten of het je in de toekomst blijft bevallen! Veel succes.

    1. Ik strijk gewoon niks🙂 Serieus, ik heb één blouse die ik zou moeten strijken maar het is zo’n vreselijk geval dat al helemaal gekreukt is tegen dat ik op het werk ben, dus ook die heb ik opgegeven. Heb in geen maanden nog een strijkijzer vastgehad! En wassen ja dat is waar ik ook schrik voor heb, in een huishouden met twee kost het me sowieso al keiveel moeite om een vat vol te krijgen vooral van witte kleren. We zullen zien hoe dat loopt!

  4. Ik Ik ben en blijf ook fan, hoewel ik het nu moeilijker vind dan in de herfst, lente en zomer, nu heb je meer nodig, aangezien het weer enorm “wisselvallig” is,………succes ermee, ik hoop dat je fan wordt,…..

    1. Ik vind het ’s zomers precies ook een grotere uitdaging, ik kijk stiekem uit naar september als we terug zijn van vakantie en ik de kast kan wisselen!

    1. Oké dat was niet de bedoeling🙂. Zou niks voor mij zijn. Ik hou wel van veel keuze hebben. Al moet ik dringend wel eens mijn kleerkast opruimen. Normaal doe ik dat altijd in de lente, maar dat is er mer ziek te zijn nog niet van gekomen. Ik ben het overzicht daardoor een beetje kwijt. Ik gok dat de kans wel groot is dat ik er pas deze winter of mss zelfs volgend voorjaar aan toe kom. Zo ben ik dan ook weer, als mijn momentum voorbij is, is het voorbij ;-)!

  5. Ik heb enorm veel kleren. ’t Is een zwakte. Ik heb alleen al zo’n 15-tal kleedjes, denk ik. Maar ik draag quasi altijd kleedjes. Ik vind het principe van zo’n minimale kleerkast wel fascinerend, maar ik twijfel ook wel aan de variatie. Langs de andere kant heb ik een stapel t-shirts waarvan ik er maar een beperkt aantal draag. ’t Probleem is dat ik moeilijk ‘zomaar’ iets kan weggooien. Als ’t niet kapot of te klein is, dan denk ik: ja, maar, ik kan dat nog dragen…

    1. Ik heb het daar ook moeilijk mee, met dingen ‘zomaar’ weggooien… Dus nu probeer ik alvast niks meer te kopen dat ik eigenlijk niet nodig heb maar ’t is moeilijk… :p

  6. Niet mijn ding vrees ik, te weinig keuze. Hoewel mijn kast wel wat lucht zou kunnen gebruiken, de bar van het hanggedeelte zakt bijna door *oeps*

  7. Mijn kleerkast puilt uit… te veel kledij die ik al jaren niet meer draag… tijd voor een grote opkuis.
    Wel begin ik meer en meer te combineren met de kledij die ik geregeld en graag draag.

  8. Maar twee paar pumps?! Respect! Ook al weet ik dat het waarschijnlijk grotendeels door je steunzolen komt, toch… ik heb een vrij minimalistische kleerkast, maar pumps, ik blijf het moeilijk hebben om daar aan te weerstaan🙂
    En wat blouses / t-shirts betreft, zijn wij blijkbaar precies omgekeerd, want ik heb geen enkele blouse in mijn kast hangen🙂 Zou dat op zich wel nog eens willen dragen, maar ik vind precies nooit mijn goesting.

    1. Klopt, ik heb nog geen echt mooie steunzolenpumps gevonden – waarschijnlijk ook omdat er maar één steunzolenschoenenwinkel (wat een woord!) in mijn buurt is… Ik heb nog wel 10 paar antisteunzolenpumps (één derde van mijn oude collectie) maar die dienen vooral om naar te kijken 0:-)

Reacties zijn gesloten.