Leesplan 2016: update juli

Ik maakte voor dit jaar een zeer bescheiden leesplan op, dat u hier kan terugvinden.

24224662064_a3950e189b_o

1. Maximaal 52 boeken lezen: 19/52

Op dat vlak zitten we goed; ik zal zelfs een inhaalmanoeuvre moeten maken, mocht ik toch dat cijfertje 52 willen halen aan het einde van het jaar. De afgelopen drie maanden las ik zeer weinig tot zelfs niets, maar dankzij de readathon van vorige week heb ik de leeskriebels weer te pakken!

2. Twaalf Engelstalige boeken lezen: 5/12

De afgelopen maanden kwamen er nog enkele bij. Hiervoor hoef ik eigenlijk geen moeite te doen; de meeste epubs op mijn Kindle zijn in het Engels en minstens 1/3 van mijn tbr-kast bestaat uit Engelstalige romans.

  • The last letter from your lover
    Chicklists zijn hét genre bij uitstek om in een andere taal te lezen, omdat hun woordenschat meestal eenvoudig blijft. Jojo Moyes is dan wel geen doorsnee chicklit, maar ik las haar boeken tot nu toe altijd in het Engels en kon altijd volgen.
  • Station Eleven
    Kreeg ik zomaar in mijn handen gestopt en las erg vlot, ook in het Engels. Bovendien één van mijn favoriete genres van het moment: what if scifi.

3. Eén Franstalig boek lezen

Ik ben nog op zoek naar een Nederlandse vertaling van een Franstalige Amélie Nothomb die klaarligt in mijn kast, of de oorspronkelijke versie van één van de Nederlandse vertalingen van haar boeken die in mijn kast liggen. Niet erg actief op zoek, echter, moet ik toegeven. Mijn Frans gaat er met de dag op achteruit, ik heb eerlijk gezegd meer en meer schrik om eraan te beginnen. Om het makkelijker te maken kan ik misschien een epub aanschaffen omdat de Kindle een woordenboek heeft (al ben ik niet zeker in welke talen dat werkt).

4. Vier blufboeken lezen: 1/4

Hier blijven we dus steken met één boek.

5. To read lijst onder de 1.500 boeken krijgen

Het kriebelde al héél lang om mijn to read lijst op Goodreads op te kuisen. Ik verzamelde er de afgelopen drie jaar alle boeken waarvan ik aantrekkelijke reviews las, of van ‘deze boeken móet je gelezen hebben’-lijsten zoals Pulitzer of Gouden Boekenuil waarvan ik nochtans wéét dat ze me eigenlijk niet aanspreken maar als ze een prijs hebben gewonnen, zullen ze wel goed zijn, toch? Intussen heb ik de lijst al met driehonderd boeken kunnen inkorten, en ik zit nog maar aan de letter D. Work in progress!

En u? Las u al een boek in het Frans en welk kan u aanraden voor een beginner?

10 thoughts on “Leesplan 2016: update juli

  1. Het is geleden van mijn schooltijd dat ik nog een boek in het Frans gelezen heb. En toen was dat vaak verplichte lectuur, die ik me eigenlijk amper kan herinneren. In het Engels lezen doe ik wel en vaak.

  2. Wij moesten Le grand Meaulnes lezen en ik vond het vreselijk. Daarna ooit op vakantie een chicklit in ’t Frans gekocht en ik ben er ook maar half doorheen geraakt. Ik denk dat de optie van het e-book wel te doen is, dat woordenboek er op zal zeker helpen!

  3. Ik las “Hannah et ses filles” (Anna, Hannah en Johanna) van Marianne Fredriksson in het Frans. Omdat ik dat boek al in het Nederlands kende ging het wel redelijk vlot. Heb je le petit prince al gelezen?

    1. Ja Le Petit Prince las ik al in het middelbaar, en nadien ook nog een keer, mooi hé! Anna etc ken ik inderdaad ook in het Nederlands, lijkt mij ook het beste om een Franstalig boek te lezen dat ik al ken.

  4. Het enige Franse boek wat ik ooit effectief in het Frans las was Le Petit Prince. Ik heb wel al een hele tijd een vertaling van Les Misérables in de boekenkast liggen, maar dat is zo een klepper dat ik er nog niet aan begonnen ben😉

  5. Amai, 300 boeken verwijderd en nog maar aan de D?! Hoeveel boeken stonden er zo op dat lijstje voor je begon op te ruimen?🙂 Al snap ik het wel: sinds ik op Goodreads zit, groeit die lijst ook te snel om haalbaar te zijn…

    Deze Franstalige boeken vind ik wel aanraders:
    – L’extraordinaire voyage du fakir qui était resté coincé dans une armoire Ikea: grappig en leest vlot (ik las het op twee dagen uit)
    – La grammaire est une chanson douce: schattig sprookjesachtig boekje over grammatica, waarin bijvoorbeeld adjectieven trouwen met substantieven en zich dan moeten aanpassen, want ja, dat is nu eenmaal wat getrouwde mensen doen😉
    – Le bleu est une couleur chaude: misschien nog wel een idee als je geen zin hebt om een dik boek te lezen, want dit is een graphic novel en leest dus wel vlot. Het is verfilmd als La vie d’Adèle, dus eventueel kan je eerst de film bekijken om het verhaal al wat te kennen (al heb ik de film nog niet gezien, dus geen idee hoe “trouw” hij aan het boek blijft)
    – La petite fille de Monsieur Linh: heel mooi boekje. Ik herinner mij niet meer of het vlot las, maar hoe dan ook is het dun.

    1. Ik heb er ooit eens alle boeken opgezet die één of andere prijs hadden gewonnen – ik denk de Pulitzer? Maar nu besefte ik dat ik die toch nooit zou lezen, ze spreken me namelijk totaal niet aan, dus die heb ik er als eerste afgehaald en toen waren het er ineens al een pak minder!
      Aaah die film daar heb ik al van gehoord! Volgens mij staat hij zelfs op onze Digibox, ik durf al eens films opnemen die me aanspreken en die blijven dan vervolgens euhm eeuwig staan, oeps. Merci voor de tips, het Ikeaboek ken ik al van horen zeggen, had er nog niet aan gedacht om dat in het FR te lezen eventueel.

Reacties zijn gesloten.