De juli-readathon: hoe het afliep

De timing van de readathon was niet ideaal: de zomer was na een maand treuzelen ein-de-lijk in het land en het was veels te warm om me in mijn leeszeteltje te nestelen met een boek. Neen, dan liever naar buiten: terrasjes, barbecues, uitstapje hier, wandeltochtje daar…

Afternoon activities šŸ“š #currentlyreading #terrasjedoen #summertime

De regels

…lapte ik aan mijn laars. Pompidom.

  • Geen tv kijken: bij momenten had ik het zo warm dat mijn vloeibaar geworden hersens tot niet mĆ©Ć©r in staat waren dan hersenloze Vijftv-programma’s te kijken.Ā Guilty pleasures for the win.
  • Geen geĆ«xperimenteer in de keuken: toegegeven er waren avonden dat we niet aten maar dat kwam dan vooral doordat we overdag al zoveel hadden geboeft op terrasjes dat er geen behoefte was aan nog meer calorieĆ«n. Verder zit ik met tonnen courgettes en probeer ik die telkens op een andere manier klaar te maken dus, ja, toch wel wat geĆ«xperimenteer. Zelfgemaakt ijs stond hoog op de prioriteitenlijst, want een mens moet toch kunnen afkoelen?
  • Geen geblog: oeps. Voorbereiding is alles, maar ik ben er geen krak inĀ dus heb ik toch wat zitten schrijven door de week.

Readathons zijn ideaal om dat ene boek, waarin je al drie keer probeerde te beginnen, nog een kans te geven. #latergram #readathon

  • Geen afspraken vastleggen: een nog grotere oeps. Maar kom, een barbecue in een grote tuin bij 30Ā° dat slaat toch geen mens af? Of een terrasje in de genadige schaduw bij eenzelfde temperatuur, mĆ©t een fris cavaatje?
  • Geen internet: o hahahahahaha what was I thinking! Ik heb het, eerlijk waar, geprobeerd, maar op dag twee heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ik besef wel dat er vĆ©Ć©l te veel tijd verspild wordt aan scrollen doorĀ Facebook en Instagram… maar Twitter heb ik van mijn telefoon gegooid. Dat is al Ć©Ć©n sociaal medium minder, voilĆ .
  • Genieten van elke letter die ik lees: check. Hoewel, niet helemaal: Het beleg van Lissabon blijkt een verdomd irritant ergerlijk saai boek. Of, om het wat minder scherp uit te drukken: ik had andere verwachtingen van het verhaal. In de andere boekenĀ was het volledig onderdompelen in en meedrijven met. Dus toch Ć©Ć©n regel waaraan ik me heb gehouden.

Readathonvoorbereidingen in goed gezelschap. #currentlyeating #currentlyreading

Het leesplan

  • De boeken uitlezen waarin ik bezig was: check, en wel nog net vĆ³Ć³r de readathon: Station Eleven en Onder de vulkaan.
  • EĆ©n blufboek lezen: ik begon in Het beleg van Lissabon maar zit na een paar dagen ploeterenĀ nog niet eens aan honderd pagina’s.
  • EĆ©n Engelstalig boek lezen: ik las er zelfs twee,Ā Psycho en The girl you left behind.
  • Twee boeken op de Kindle lezen: enkel The girl was een epub, aan een tweede ben ik niet meer toegekomen.
  • Twee boeken uit de kast lezen: Psycho hoewel niet helemaal want ik had hem twee weken eerder van bol.com toegekregen en hij was nog niet tot in mijn (overigens propvolle) tbr-kast geraakt. Ook Het beleg kwam uit de kast, maar las ik dus nog niet uit.
  • In totaal vier boeken lezen: ik las er ‘slechts’ twee en begon in een derde. Niet slecht, zeker als je weet dat dat evenveel is als de voorbije drie maanden samen!

Een opwarmertje. Iets zegt me dat dit niet zo'n gezellig boek is. #readathon #currentlyreading

Et voilĆ . We zijn vertrokken.
Meer lezen, meer genieten!
Joepie!

En u? Wat en waar leest u het liefst bij warm zomerweer?

13 thoughts on “De juli-readathon: hoe het afliep

  1. Ik deed Johan begin dit jaar Het beleg van Lissabon cadeau en hij vond het bizar, maar wel de moeite (hij las wel nog niets anders van Saramago). Benieuwd of ik meer bij hem of bij jou ga aansluiten qua leeservaringšŸ™‚
    En euh, als het zo warm is, dan zijn bbq’s en terrasjes gewoon noodzakelijkšŸ˜‰

    1. Mijn mening begint stilletjesaan bij te draaien. Het duurde vooral lang vooraleer ik in het verhaal zat, en eigenlijk zit er nog steeds niet helemaal in.

  2. Ik ben momenteel bezig in ‘Als je het licht niet kunt zien’ nu ik een weekje thuis ben, kan ik eens doorlezen. Zoals Samaja zegt, durf ik wel eens op het terras lezen in de zomer. Al is dat er dit jaar nog niet van gekomen. En dat je tijdens warme dagen vooral naar terrasjes, gezelligheid en BBQ’s snakt, lijkt me normaal. We kunnen hier in BelgiĆ« al amper buiten leven, dus op de dagen dat dat kan, doe ik dat ook het liefst!

  3. Toch goed gelezen! De smaak van het lezen ook terug te pakken?
    Ik las de voorbije maanden nogal veel zelfhulpboeken om het zo maar te noemen en zat (daardoor?) in een leesdip. Nu ben ik in “Indra” van Sterre Carron begonnen en dat boek vind ik dan weer moeilijk om weg te leggen.

  4. Bij warm weer het liefst van al ergens buiten onder een parasolšŸ™‚ Ik wist helemaal niet dat er zo iets bestond als een readathon. Lijkt me wel fijn om er ooit eens aan deel te nemenšŸ™‚

Reacties zijn gesloten.