LJ en het leesactieplan ofte de juli-readathon #1

Mijn Goodreads zegt: ‘12 books behind schedule‘. Dat is niet meer gebeurd sinds… sinds… Dat is gewoon nog nooit gebeurd sinds ik op Goodreads zit. In 2012 las ik 52 boeken, in 2013 zomaar eventjes 70, in 2014 deed ik het nog beter met 75, en in 2015 schoot ik daar nog eens over met 77 boeken. Dit jaar zette ik mijn goal expres op 52 boeken met het plan meer bezig te gaan zijn met andere projecten zodat er automatisch minder leestijd zou zijn, maar ik had niet verwacht dat ik zo vreselijk weinig zou lezen. In mei is het eigenlijk volledig stilgevallen en las ik één boek uit, in juni waren dat er zelfs nul. Den hof, haken, koken, zoveel andere dingen slorpten mijn vrije tijd op…
Screen Shot 2016-07-13 at 15.37.38

En ik mis het. Ik mis het vreselijk.

Het me volledig afsluiten van deze wereld en verdwalen in andere werelden; het leren kennen van interessante, flamboyante, mysterieuze, griezelige personages; het me laten meevoeren in grappige, ontroerende, spannende, kabbelende verhalen; het opslorpen van aangename lettertypes en prachtig geformuleerde zinnen; de geur van oud papier; de geur van nieuw papier; het gevoel van een boek vast te houden simpelweg; de pijn in mijn rug als ik te lang in een slechte houding heb zitten/liggen lezen; het wakker worden en gaan slapen met een boek en het liefst er tussenin nog meer van dat…

Het was mijn bedoeling om het leesdoel van 52 boeken als een maximum te zien; zit ik eronder, dan is dat zo erg nog niet, zero pressure. Maar de boeken in mijn kast raken onder het stof. Ik heb in geen eeuwen een bibliotheek langs binnen gezien. Stap ik een boekenwinkel binnen met mijn royale boekenbudget of een cadeaubon, dan weet ik niet waar te beginnen want ik ben totaal niet meer mee met nieuwe uitgaves of lovende recensies, daar waar ik vroeger meteen tien boeken in één keer móést kopen omdat ik niet kon kiezen…

De readathon

Toen kwam in de Verbeelding Bookclub op Goodreads de aankondiging voor een readathon binnen. Voor de leken: read-a-thons zijn een soort marathon waar je binnen een bepaalde periode zo veel mogelijk, of alleszins meer dan gewoonlijk gaat lezen. Readathons hebben mij er bovenop geholpen toen ik twee jaar geleden in een leesdip zat. Daarna heb ik niet meer deelgenomen aan readathons omdat ik té fanatiek werd en té veel, té snel wou lezen. Genieten kwam op de tweede plaats.

De regels

Deze readathon staat gepland voor volgende week. Er is een verlengd weekend maar dat zit al redelijk vol. Om te vermijden dat ik te weinig tijd heb, heb ik een aantal regels opgesteld.

  • Er wordt geen tv gekeken (tenzij een IMDB– of Disneyfilm, maar zeker géén rommel zoals herhalingen van De kotmadam uit de jaren ’90 of Dogs in the City).
  • Er wordt geen extra tijd in de keuken gespendeerd met geëxperimenteer of overbodige baksels. Diepvriesrestjes for the win, en als dat niet lukt zullen het eenvoudige maaltijden worden.
  • Alle lopende projecten – het fotoproject, blogs (voor deze blog moet ik maar zorgen dat alles op voorhand werd geschreven) – worden stopgezet, behalve: het wekelijkse kuisplan en den hof, en het weekmenu opstellen voor de week nadien, en dan de bijbehorende boodschappen doen (al krijg ik het lief misschien zo ver dat hij dat laatste voor zijn rekening neemt, lalala).
  • Er worden geen andere afspraken vastgelegd: voorlopig staat er één avond barbecue met vrienden in de agenda, en twee dagen daguitstapjes. Daar moet het bij blijven, hoe schoon het zonnetje ook schijnt (dan moet ik maar buiten gaan zitten lezen).
  • Slechts 1uur internet op een dag. Dit gaat voor mij de grootste uitdaging worden want ik ben vergroeid met mijn telefoon 😃  maar ik moet toch af en toe kunnen Instagrammen over mijn vorderingen, of als we op uitstap gaan onderweg snel iets kunnen opzoeken. Maar geen gescroll meer door feeds van social media; ik ga me een week lang echt focussen op mezelf en op lezen, want zo egoïstisch moogt ge zijn tijdens een readathon.
  • GENIETEN van elke letter die ik lees. Nikste stress, schuldgevoel of dwang. Just me, my book and my sofa.
Het kriebelt serieus om eraan te beginnen. Keuze genoeg! #readathon #tbr #boekenkast
Mijn #tbrshelf ofte alle boeken in huis die ik nog moet lezen.

Het leesplan

Ik weet nog niet welke boeken ik exact ga lezen, dus blijft dat ook voor u nog een verrassing. Wie mij volgt op Facebook en/of Instagram die blijft wel op de hoogte volgende week, en na de readathon post ik hier zeker een vervolg! Wat ik wel ga proberen:

  • Ten eerste de boeken uitlezen waarin ik bezig ben. Momenteel zijn dat Station Eleven en Onder de vulkaan (dat ik al twee maanden meezeul). Ik hoop ze nog voor de readathon uit te krijgen, maar we zullen zien.
  • Eén blufboek lezen.
  • Eén Engelstalig boek lezen.
  • Twee boeken op de Kindle lezen.
  • Twee boeken uit de kast lezen.

Als je goed telt dan is mijn plan dus om vier boeken te lezen. Ambitieus? Neen, als ik voorzie dat ik er niet ga raken neem ik wel wat dunnere boeken; stripverhalen tellen ook 😉

En u? Doet u mee en wat gaat u lezen?

10 thoughts on “LJ en het leesactieplan ofte de juli-readathon #1

  1. Het lukt me redelijk goed om bijna elke dag te lezen, maar soms is dat eens wat minder en dan lig ik daar niet wakker van. Ik heb mezelf dan ook geen doel gesteld dit jaar, ik word daar alleen maar kregelig van. Momenteel ben ik bezig in ‘Generatie A’ van Douglas Coupland. Ik heb net ‘Een man die Ove heet’ uitgelezen en vond dat erg mooi. Succes met je readathon!

  2. Amai, ambitieus! 52 boeken is ook wel veel he. Voel je niet schuldig als het niet lukt. Ik heb mijn challenge op 35 gezet en zit mooi “on track”.

    Ik stuur je nog een mailtje😉.

  3. Dit jaar heb ik ook nog niet veel gelezen. Net als jij met te veel andere dingen bezig.
    Ik vind de laatste tijd geen plezier meer in lezen. Vroeger ging ik bijna dagelijks in bad en dan las ik maar nu douche ik en is dat leesmoment dus ook al weggevallen.

  4. Hahaha, grappig dat je zelfs de pijn in je rug mist😉
    De week is ondertussen al weer voorbij, dus ik hoop dat je ervan genoten hebt! En dat de leesgoesting weer helemaal terug is (en je er tijd voor blijft vinden, dat ook natuurlijk)!

Reacties zijn gesloten.