LJ zonder snoep #2

Mijn vreetaanvallen begonnen de spuigaten uit te lopen. Mijn lijf voelde bij momenten aan alsof het zichzelf ging uitschakelen, stand by mode. De suiker vreet mijn energie, humeur en geheugen weg. Dat moest veranderen, dus besloot ik (voor de 586e keer) af te kicken.

Een vliegende start…

Lunch of the day 🍴 slaatje wortel, tomaat, radijs, boontjes en kip met walnoten 😋 #paleo #paleolunch #projectpaleo #projecthealthy #paleofood #glutenvrij #glutenfree #glutenfreelunch #glutenvrijelunch #seizoensgroenten #gezondelunch #la

We zijn enkele weken na mijn eerste update over hoe dat nu verloopt, zo’n leven ‘zonder snoep’. We zijn intussen een dikke maand bezig, en ja er is een vreetaanval geweest, ja ik heb nog gesnoept, nee ik hield me niet altijd aan de door mezelf opgestelde regels. MAAR ik ben nog steeds zo goed als suikervrij, ik voel me gezonder, ik ga nog zelden met een volle maag slapen, ik verlang niet meer naar Twixen & co., kortom we zijn op de goeie weg.

Alcohol

Dat is tegenwoordig een beetje aan het mislopen. Vorige week waren er drie avonden waarop ik geen alcohol dronk, twee waarop ik behoorlijk tipsy naar huis ging en twee waarop ik een paar glazen dronk en me zowaar wist in te houden. Ik heb geen alcoholprobleem hoor, dit was gewoon een erg extreme week van etentjes, feestjes en terrasjes. Ik drink al jaren geen frisdrank meer (en het zou nu tijdens de suikerdetox totaal uit den boze zijn), dus op café heb je bitter weinig opties als je niet altijd water wil drinken. Alcohol is natuurlijk deels suiker, dus ik zou er beter mee moeten oppassen en voor een (1!) glas rode wijn kiezen in plaats van voor bijvoorbeeld cava (mijn huidige favoriet).

In Gent 💖 #latergram #gent #summernights #terrasjedoen

Koolhydraten

Ik eet nog zelden brood. Af en toe ga ik een club Brie halen bij mijn favoriete broodjeszaak, als ik ben vergeten lunch voor te bereiden of het voorziene restje van de avond voordien niet groot genoeg is om er lunch mee te maken. Ik vraag dan een piccolo want zo’n stokbroodje krijg ik zelfs niet op en ligt dan de ganse middag op mijn maag. Een boterham-met-beleg klinkt me nu zo droog en saai in de oren dat ik het enkel nog eet als we gaan wandelen omdat het bij sportieve inspanningen toch beter werkt dan een slaatje, heb ik al gemerkt.

Gebakken patatjes 😍 dit weekend geoogst #indenhof. #nomnom #currentlyeating #seizoensgroenten

Pasta heb ik sinds januari niet meer gegeten, en één of twee keer per week eet ik aardappelen/rijst/quinoa met groentjes, ter afwisseling en omdat ik geloof dat uw lijf dat wel nodig heeft af en toe. Havermout eet ik intussen ook terug minstens één keer per week, want ik merk dat mijn spijsvertering niet altijd even blij is met die overload aan fruit – vijf stukken per dag, immers.
O en er was pizza, voor het eerst in eeuwen, ik eet dat wel eens graag maar het is niet dat ik dat mis, er zijn genoeg varianten (zoals die met een gehaktbodem, of eentje met kikkererwtenmeel). Wat niet wil zeggen dat het niet heeft gesmaakt, wel integendeel!

Taste of pizza... De beste Napolitaanse pizza's, deze week in Leuven 😎 #pizza #oprestaurant #uiteten

Lactose

Ik ben iets meer kaas gaan eten, omdat ik geloof dat een lichaam ook dat af en toe nodig heeft. Geitenkaas of mozzarella, zo’n lichtverteerbare soort (want zwaardere kazen van een kaasschotel bijvoorbeeld ontwijk ik beter), ik wissel al eens af maar minstens één keer per week komt het op ons bord. Ik kocht voor het eerst in een half jaar Griekse yoghurt en at het bij mijn ontbijt met fruit, en dat ging – vroeger at ik het bijna dagelijks en dan kon het al eens slecht op mijn maag vallen.

Griekse yoghurt met kiwi en perziken - omdat het niet altijd lactosevrij moet zijn... 💕 #genieten #ontbijt #breakfast #healthylife #healthybreakfast #gezondontbijt #glutenvrij #glutenfree #glutenfreebreakfast #glutenvrijontbijt #fruit #fruitont

Afwisseling is de sleutel tot een gezond leven.

Suiker

Last but not least: suiker, mijn demon. Vorige week was geen goede week, dat mag u weten. Het was een drukke week en het besef dat ik niks gedaan ging krijgen, overviel mij al dinsdagavond. Ik propte twee plakken paleocake naar binnen en stortte me op de gebakken aardappeltjes tot mijn maag bijna knapte. Neen, de vreetbuien zijn nooit ver weg.. Ik zal vermoedelijk altijd een emo-eter blijven, maar ik ben (een klein beetje) blij dat het geen Twixen, Maltesers en zakken chips meer hoeven te zijn.
Op vrijdag heb ik me laten gaan want de weegschaal was die ochtend niet lief voor mij: ’s middags mijn club Brie, en als ‘dessert’ een frangipanetaartje en later een stuk of twintig Mignonettes die me zelfs totaal niet smaakten, pure suiker, daar heeft de chocolade héél ver naast gelegen. Ik was bang voor een terugval maar de dagen nadien had ik geen last van de typische afkickverschijnselen dus kon ik me herpakken.
O en een stukje zelfgebakken cake van oma kan je niet afwijzen (niet nadat je al een kommetje choocmousse afwees)… En zo zijn er nog wel kleine uitschuivertjes geweest…

De hulpmiddelen

De weegschaal
Vrijdag is nog steeds weegdag al geef ik toe dat ik elke dag check. Het houdt me gemotiveerd om het cijfertje beetje bij beetje te zien zakken. Bovendien behaalde ik op 1 juli mijn laagste gewicht in een jaar! There’s only one way now.. and that is down. Toegegeven vorige week bleef ik door al mijn gefret stabiel, maar zelfs dát is nog positief want nu weet ik ongeveer waar mijn grens ligt als ik stabiel wil blijven en niet meteen razendsnel wil bijkomen.

Jojo. 📉 #projecthealthy #healthylife #weegschaal
Het eerste dal behaalde ik met de hulp van een diëtiste, het tweede dal kwam er dankzij paleo.

De kleren
Bovenop mijn kleerkast staan een aantal dozen, met winterkleding onder andere, maar de twee belangrijkste zijn die gelabeld met ’67kg’ en ’64kg’, van in de tijd van het Grote 2014-dieet toen ik 10kg afviel (en waarvan er  8kg weer bijkwam). De 67kg-doos wilde ik openmaken als beloning op de dag dat de weegschaal dat felbegeerde cijfertje zou weergeven maar mijn ongeduld is sneller dan mijn gewichtsverlies, want eerlijk ik wist nog maar half wat er allemaal in zat.
Prachtige kleedjes… Spiksplinternieuwe skinny’s… Een paar shirtjes… Ik moet niet gaan shoppen, ik moet afvallen en ik kan heel wat mooie kleren aantrekken. Stiekem heb ik er al een broek uitgehaald maar ze zit nog nét iets te strak. Nog 2kg… en ik heb een geheel nieuwe kleerkast! Maar omdat ‘geduld’ nu eenmaal niet mijn sterkste kant is, ben ik ook al uitgebreid gaan shoppen… En leuk dat dat is nu een maatje 40 weer vlot past!

Wezen shoppen met de mama en de zus. Dat was lang geleden!! #shopperdeshop

De monthly tracker
In de bujo-Facebookgroep las ik wat over ‘monthly trackers’ en mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld. Ik heb er eentje gemaakt voor alle zaken die ik regelmatig moet of zou moeten doen: in den hof werken, de douchekop ontkalken, lopen, wandelen, fietsen, lezen, een film kijken… Ook voor suiker en alcohol heb ik een lijntje gemaakt, en de dagen waarop ik geen snoep eet of geen alcohol drink, krijgen een gekleurd vakje. Leuk om het aantal gekleurde vakjes te zien groeien naarmate de maand vordert. Het houdt me alert, want soms vergeet ik al eens dat ik een handvol Oreo’s uit het proefbakje bij de Colruyt heb gegapt maar als ik dan geen vakje kan kleuren daardoor, voel ik me zo stom. Er is dus zeer zeker nog ruimte voor verbetering, maar ik ben al blij dat de drang wegblijft om na het werk het buurtwinkeltje te plunderen.

IMG_20160712_131741
De tussendoortjes
Elke dag is het uitkijken naar 15u-16u wanneer het tijd is voor mijn ‘vieruurtje’. Mijn favoriete combinatie blijft granola (mét stukjes chocolade) met aardbeien en blauwe bessen. Soms, als de granola net op is bijvoorbeeld, neem ik een cakeje of iets anders zoeters dat nog in de diepvries zit en dus makkelijk mee te nemen is. Maar alles wat ik eet, moet zelfgemaakt zijn, daar komt het op neer. Dan weet ik tenminste wat ik eet én dan moet ik moeite doen vooraleer ik mag eten. Zonder tussendoortjes zou ik de dag niet doorkomen, al probeer ik na het avondeten niets meer te eten, behalve als ik te snel honger krijg en de volgende ochtend voor mijn ontbijt wil gaan lopen, dan durf ik al eens een extra stuk cake te ontdooien.

Mooi weer of niet, hier werd nog hard gewerkt in de keuken, en ook bijna een heel boek gelezen 💛 #currentlybaking #granola #chocolatechipcookies #paleo #paleofood #chocolatechipcookies #homebaked #cookies #paleocookies #glutenvrij #glutenfree

En u? Hoe staat het met uw suikerspiegel in deze tijden van ijsjes, cocktails en all-in-vakanties?

30 thoughts on “LJ zonder snoep #2

  1. Eigenlijk heb ik daar in de zomer niet zo’n problemen mee. Als we door vrienden worden uitgenodigd, eet ik met smaak een dessert, maar thuis hebben we geen enkele moeite om niet te snoepen. We halen het gewoon ook niet in huis. Ik eet wel elke dag een tussendoortje op mijn werk, een stukje cake ofzo. Toch een kleine zonde dus. In de winter is dat echter wel anders, dan krijg ik zin in bergen comfort food…

    1. O zwijg, in de winter sluit ik mij op met zakken chips en borden pasta, ik ben benieuwd of dat dit jaar eens anders gaat zijn…

  2. Vanaf kerst ben ik 8 kg aangekomen. Beetje met de keer. Ik heb mezelf op dieet gezet, zonder al te veel resultaat. Ik probeer echt zoveel mogelijk paleo te eten, maar in het weekend wordt er ook wel alcohol gedronken en ik vrees dat dit nefast is. De reis naar Spanje heeft er ook geen goed aan gedaan. Nu doe ik mijn best, mijn streefdoel was zeven kilo afvallen tegen begin september. Maar dat komt niet meer goed. Ik krijg er echt niets af. Vreselijk. En ik begin mijn motivatie wat te verliezen. Damn

    1. Heb je al eens contact genomen met Elke? Misschien weet zij wat te doen? Misschien zijn er nog andere zaken veranderd in je dagelijks leven. Een lichaam verandert ook continu met het ouder worden, misschien eet je bepaalde dingen te veel of net te weinig, ik zou het niet weten🙂

  3. Goed bezig !!!! Hier is’t ook constant nadenken of dit of dit en niet meer én dit én dat ! In’t weekend friet van het kot mét vleesjes gegeten én op zondag een kersenkoek en mijn lijf heeft dat goed verteerd, zolang het geen regelmaat wordt van foute dingen zal het wel loslopen denk ik ! Ik blijf steken op 67 en wil zo graag die 65 (ik meet 1.63) zodat ik wat “reserve” heb nr die 7😉

  4. Keigoed bezig! Ben jaloers op die lijn in je grafiek; bij mij is die de laatste weken volledig de omgekeerde beweging aan het maken (echt waar, in België zijn is zoo slecht voor mijn lijn!).

    Suiker tracken doe ik ook en een vakje groen mogen in kleuren is inderdaad wel motiverend. Al merk ik dat het soms ook andersom werkt bij mij: als ik bijvoorbeeld mijn vakje toch al rood moet kleuren omdat ik ’s ochtends bij mijn ouders confituur-met-suiker heb gegeten, dan heb ik soms een beetje de neiging om te denken “ah foert, ’t is toch al om zeep voor vandaag, ’t is toch al een rood vakje”. Terwijl ja, één boterham of één boterham én 10 chokotoffs én een reep chocolade én wat zuurtjes, dat is natuurlijk niet hetzelfde🙂

    1. Awel bij mij werkt het soms ook andersom. Vandaag nog. Ik dacht: ik trakteer mezelf op een frangipaneke. En toen had ik goesting in een mignonetteke. En toen dacht ik, achja, ik mag het vakje toch niet meer inkleuren, dus laat maar komen!

  5. ik ben weer een tweetal kilo’s verdikt. Ik steek het op de grote vakantie en drie weken niet meer gelopen. Maar het verlof nadert: meer kans om te gaan lopen, maar ook meer snoepkans….aihhhh

  6. Goed om te zien dat die weegschaal met vallen en opstaan toch steeds wat minder weergeeft! Goed bezig🙂

    Pfoe, op vakantie in Duitstalig gebied word ik steevast verleid tot de snacks die ik als kind al op vakantie mocht nemen. En van vegan of zelfs maar vegetarisch eten is ook totaal niets terechtgekomen in die anderhalve week. Flink gezondigd dus – het mocht van mezelf – maar nu een halve week thuis en alweer in ’t gareel😉

  7. Wauw jij bent goed bezig! Heel knap dat je het zo goed volhoudt. Ik probeer er hier ook terug erg goed op te letten maar op momenten dat ik erg moe ben of een lastige dag heb op het werk blijft de drang naar suikers groot. En dan durf ik al eens bezwijken en koekjes uit de snoepautomaat te halen. Thuis valt dat beter mee maar dat komt hoogst waarschijnlijk ook doordat we geen snoepgoed meer in huis halen🙂

    1. Ik weet dat er voor mij geen weg meer tussenin is (dat heb ik vaak genoeg geprobeerd); als ik één Twix zou eten is er geen weg meer terug en herval ik in mijn verslaving, iets wat ik absoluut wil vermijden, maar damn, ’t is lastig deze week, ik heb er zo’n zin in🙂

  8. Ik blijf ook stabiel, wil er nu wat kilo’s af om wat extra te hebben op vakantie, heb die aanvallen niet meer zo en al zeker niet naar snoep of koeken toe, als hier getrakteerd wordt zal ik nog wel een stukje eten en smaakt mij dat, maar een pak koeken opeten dat is nu toch al een aantal jaar geleden. Oh ja, ik eet altijd het koekje bij de koffie op of het chocolatje en ik eet elke dag een stukje chocolade en 2 keer per week pindakaas en dan houdt het op en als ik echt honger heb eet ik noten ook dikmakers hé……..

  9. Hier wordt er gegeten en gesnoept à volonté!! Maar na de vakantie… hoop ik terug wat meer discipline te krijgen om terug gezonder en normaler te gaan eten.
    Ps: er werkt iemand bij ons die jou kent… Tine🙂

          1. We hadden het over bloggen en toen kwam jij ter sprake, ze weet dat ik er eentje heb, zij is trouwens mijn nieuwe vervangster waar ik zo content van ben😉

  10. Wauw, echt knap dat je zo goed bezig bent! Allemaal door dat Paleo dieet?
    Hier is het op gebied van eten (en andere gebieden eigenlijk ook) weer een ramp de laatste weten.

    1. Mijn postje was nog niet koud of het ging plots enkele dagen slechter. Maar morgen herpak ik me terug… Ja, het is een combinatie van paleo met Pascale Naessens. No sugar.. maar het blijft een grote verleiding.

  11. Net terug gekomen van twaalf dagen Andalucia en ik weet niet wie harder heeft gekreund, ik of de weegschaal. In ieder geval ben ik er samen met mijn vriend ingevlogen en deze keer moet het lukken. De kilo’s die ik vorig jaar ben verloren zitten er bijna allemaal weer aan en laat dat nu net niet de bedoeling zijn geweest. Ben een halve week bezig en toch al een kilo kwijt, gaat de goede kant op.

  12. Wauw dit noemt men toch zeker wel ijzeren discipline hoor LJ….. En als ik dit lees denk ik echt…. jep… zo hoort het. Maar leven zonder brood en kolhydraten? No way dat is echt mijn ding niet…. Ben gelukkig niet echt een suiker addict dat scheelt een hele hoop. Ik denk dat vorige week voor mij echt een terugval van wereld formaat was. Iedere dag veel eten op terrasjes / restaurants. Veel alcohol, veel kaasjes…. Dus deze week weer terug in gareel, heb nog niet op de weegschaal durven staan….😉

    1. Van de discipline is deze week niks meer te zien. Het kan soms héél snel weer omslaan… Ik moet me dringend herpakken!

Reacties zijn gesloten.