LJ en bulletjournaling #2

Ik ontdekte BuJo’s (zoals dat zo geweldig leuk afgekort wordt in het milieu) in de zomer van vorig jaar. Mega-geïnspireerd door verschillende YouTube-video’s die me deden watertanden bij al dat moois, sloeg ik me een voorraad washitape in et voilà, we waren vertrokken. De eerste probeersels waren nogal chaotisch, dat zag u toen hier. Al kan ik mij herinneren dat ik toen best trots was op het resultaat, ahum.
Wil je weten wat dat nu juist is, bulletjournalling, check dan zeker deze video. Bent u al een BuJo’er, dan is er sinds kort een geweldige Facebookgroep waar alle addicts samenkomen!

Uiteindelijk gaf ik de papieren agenda weer vrij snel op, want ik vond er niet meteen mijn draai in. Pas in maart begon het terug te kriebelen (of werd de chaos in mijn hoofd te groot) en haalde ik er een extra dik, splinternieuw schrift bij dat ik voor die gelegenheid bij Hema had gekocht en dat, ik weet het, nog wel wat pimping kan gebruiken:

IMG_20160622_171818

IMG_20160622_171832

Dankzij de tabbladen kan ik makkelijk in vier categorieën werken:

  • kuisplan (lach niet, daar heb ik een aparte categorie voor!) – vroeger schreef ik hier ook mijn weekmenu’s uit maar dat vind ik toch nog steeds handiger in Evernote. Mijn kuisplan is al toe aan editie 2 sinds de start van mijn BuJo (en voordien heb ik nog twee versies gehad in Excel) maar ik heb nu toch het gevoel dat we er (bijna) zijn.

IMG_20160622_172256

IMG_20160622_172316

  • blogplanning: ook hier is nog heel wat werk aan, het mag wat minder chaotisch en mooier versierd.

IMG_20160622_172146

  • agenda met de weekly spreads en de monthly spreads: ik gebruik geen dailies, want ik heb nog een dagboek en zoveel anders valt er niet te noteren over mijn dag. De week verspreid ik door drie dagen per pagina te nemen, en één zo’n vakje voor de algemene to do’s van die week. De maand teken ik in vakjes en ik laat een kolom vrij voor de to do’s die die maand echt moeten gebeuren. Ik probeer de weken van maand x ook bij de monthly spread van maand x te houden maar soms mis ik bij het pagina’s tellen en da’s wel jammer.*
Monthly spread
monthly spread
weekly spread
weekly spread
  • allerlei lijstjes: to do’s, vakantielijstjes, alles wat in mijn hoofd opkomt en dat ik moet neerschrijven om het eruit te hebben en niet te vergeten, …

IMG_20160622_171852

Mijn systeem staat nog laaaang niet op punt. (*) Zo zou het handiger zijn mocht ik de bladzijden in het schrift kunnen versteken zodat bepaalde dingen bij elkaar zitten, want het werken met een index vind ik het grootste nadeel aan een BuJo, dat creëert op den duur (voor mij) te veel chaos.

We zijn vier maanden verder en ik kan me geen leven meer voorstellen zonder mijn agenda schrift euhm vanallesboek. Helaas hebben de ringen zwaar te lijden gehad van al dat meegesleur in mijn sjakosh en moet ik dus binnenkort – nog voor de helft van de pagina’s is gebruikt, o drama! – misschien wel op zoek naar een nieuw schrift.

Ik zal later wat dieper ingaan op de verschillende categorieën, maar zo, dan hebt u al een idee van hoe het is geëvolueerd. En net dat maakt het zo leuk: dat je elke dag wat anders kan doen, dat je continu kan blijven sleutelen en prutsen en pimpen en versieren… De plannerfreak in mij is helemaal in z’n nopjes als ik aan mijn BuJo mag werken!

En u? Hoe ziet uw agenda eruit?

14 thoughts on “LJ en bulletjournaling #2

  1. Ik heb enkel nog een papieren agenda op mijn werk. Voor de rest werk ik met die van google en een lijstje app (google keep). Dit lijkt me ook wel heel leuk moet ik zeggen, al ben ik niet zo creatief in die dingen. De rode washi tape met witte stippen heb ik echter ook :-).

    1. Ik ben ook helemaal niet zo creatief, als je dit vergelijkt met de pareltjes die elders op internet te zien zijn (maar dat zijn mensen met véél meer tijd, denk ik dan)… De washitape is om te doen alsof 😀

  2. Je kan ook een atoma schrift nemen, die bladen kan je wisselen,……ik vind het wel een handig iets,…..momenteel is het nog steeds mijn klassieke agenda dat ik blijf gebruiken. Weet niet of het echt iets voor mij is.

  3. Ik wil graag met het Bullet Journal beginnen maar weet niet goed hoe. Nu heb ik een papieren agenda en maak ik lijstjes op mijn smartphone met de app Wunderlist. Het lijkt mij wel gemakkelijk omdat allemaal samen te hebben.
    Ik ga denk ik een Atoma schrift gebruiken omdat je de bladeren dan makkelijk kan verplaatsen.

    1. Ik ben voor mijn volgende bujo een Atoma aan het overwegen maar ik vind de lijntjes van het papier daar te hard… Ik moet mijn ideale schrift nog vinden 🙂 🙂

  4. Ik plak er voor de vorm ook hier en daar een streep washitape in, maar het blijft zielig in vergelijking met wat anderen er van maken 🙂

  5. Ik heb een papieren agenda, maar om eerlijk te zijn schrijf ik er vaker achteraf in dan vooruit. Het is meer om later nog eens te kunnen zien wat ik allemaal gedaan heb. Ik plak er stickers en kleine fotootjes of entreebewijzen van dagjes uit in. Ooit had ik ook nog de tijd om uitgebreide tekeningen te maken, maar dat zit er niet echt meer in. Washitape is eigenlijk wel een goed plan, daarmee kan ik de boel makkelijk opfleuren! Maar zo georganiseerd als je BuJo zal ’t bij mij nooit worden, en dat wil ik eigenlijk ook niet, want het zou me nogal naar het hoofd stijgen als zo op papier vastligt wat ik allemaal nog zou moeten doen. Af en toe stiekempjes een keertje sporten, schoonmaken of bloggen overslaan beschermt mij tegen een inzinking, daar ben ik aardig van overtuigd 😉

  6. Altijd leuk om te lezen hoe anderen dat aanpakken! Ik heb in mijn agenda een echt “agenda”-deel, een jaarplanning (met o.a. huishoudelijke dingen enzo) en dan een notitiegedeelte. Al ziet het er allemaal een pak soberder uit dan bij jou; ik durf soms precies niet genoeg tekenen of prullen met washitape uit schrik dat het er dan niet meer goed gaat uitzien (perfectionistisch, ikke? 😉

    Zelf heb ik eigenlijk net het meeste gehad aan dat idee van een index, dat pas ik nu toe op mijn notitieboek van mijn studie: i.p.v. voor elk onderdeel een apart boekje te moeten hebben (taken, verschillende lessen, workshops…), schrijf ik dat nu allemaal gewoon achter elkaar en vind ik het dankzij die index toch allemaal direct terug.

  7. Amai… wat een werk om dit allemaal bij te houden!
    Ik gebruik momenteel niks… geen agenda… geen lijstjes… ik heb zelfs geen idee hoe ik er aan zou moeten beginnen…

Reacties zijn gesloten.