LJ en de vreetaanvallen

Het loopt de spuigaten uit. Ik vertelde u er al iets over: dat ik een emo(vr)eter ben en me op eten stort wanneer ik me niet goed voel (lichamelijk of geestelijk). Tegen de tijd dat ik me terug beter voel (lichamelijk of geestelijk), is het vreten een gewoonte geworden, en gewoontes zijn héél moeilijk te veranderen, zo blijkt.

Wat ik dan zoal eet op een doorsnee dag?

  • Drie gewone maaltijden: ontbijt, lunch en avondeten. Die zijn vrij gezond: fruit als ontbijt met noten/zaden en/of kokosmelk en af en toe ter afwisseling een boke, of havermoutpap, of pannenkoekjes op zondag. Soep of een slaatje als lunch, en als avondmaal meestal verschillende soorten groenten met een stukje vlees (soms vervangen door quinoa of patatjes).
  • Soms beginnen de vreetaanvallen al ’s middags en dan ga ik tijdens mijn lunchpauze naar het Kruidvat voor chocolade – daar zou ik van kunnen blijven eten tot mijn tanden uitvallen. Dit doe ik alleen als mijn collega-buur er niet is en ik dus ongestoord kan eten zonder dat iemand er wat van merkt want ja, ik schaam mij op zo’n moment vreselijk. Een zak Maltesers gevolgd door een XXL-Twix zijn dan doodnormaal, en de suikerpiek drukt mij tegen de grond tot zeker een uur later.
  • Na het avondeten moet er sowieso iets zoets volgen. De craving is dan het ergst. Mijn smaakpapillen en hersens zijn het gewend: na het eten volgt zoet. Punt. Chips, koekjes of een reep Côte d’Or – en met een reep bedoel ik dan 200g – of alles door elkaar. Honger lijden zit er dus zeker niet in, o nee de horror van een knorrende maag is mij totaal onbekend.

💕 voor de allereerste courgette van het seizoen en het jaar! 🍀 #countyourblessings #seizoensgroenten #opdebuurderij #buurderijleuven #healthylife #paleo #paleodiner #projectpaleo #projecthealthy #paleofood #glutenvrij #glutenfr

Als je dit lijstje leest, zou je denken dat ik dan wel moet rondhobbelen als een walrus op het droge met ettelijke kilo’s teveel, maar het moet aan een vlotte spijsvertering liggen ofzo, ik heb geen idee: het gewicht komt er slechts langzaam bij. En net dat langzaamaan gaan blijkt gevaarlijk want daarom heb ik pas door dat ik aan het verdikken ben als het al ver gevorderd is: als geen enkel kleedje me nog past en mijn broeken in mijn vetrolletjes snijden als ik ga zitten. Ik kom alarmerend dicht in de buurt van het maximum dat ik twee jaar geleden voor mezelf vastlegde. Langzaam maar zeker.

Maar het gaat me in de eerste plaats niet om mijn gewicht. Ik heb nog geen obesitashoog BMI, ik kan nog gaan shoppen in ‘gewone’ kledingzaken en ik pas nog op één buszeteltje. Iedereen zegt: “Maar LJ, gij zijt toch niet dik!” Nee, ik ben niet dik. Maar ik ben ook niet gezond. En daar wringt voor mij het schoentje: ik ben kei-ongezond bezig en op deze manier steven ik recht op diabetes af.

💕 voor zondags ontbijt: havermoutpap met aardbeitjes en als extraatje kokosrasp en chocolade 🍫 #countyourblessings #ontbijt #breakfast #healthylife #healthybreakfast #gezondontbijt #glutenvrij #glutenfree #glutenfreebreakfast #glu

  • Een tijdje geleden merkte ik plots dat mijn pipi vreemd rook. Dr. Google – ik weet het, de medische raadgever die ge nóóit moogt consulteren – wees meteen in de richting van diabetes. Ik zat als verlamd achter mijn computer en kon mezelf wel vermoorden: hoe kon ik zo stom zijn?! Toen ik wat was gekalmeerd, surfte ik verder en ontdekte ik de werkelijke reden: het was aspergepipi! De opluchting was enorm en ondanks de angstaanjagende wake-upcall ging het vreten die avond onverminderd voort.
  • Ik ben snel buiten adem bij een inspanning. Mijn conditie gaat er slechts langzaam op vooruit. Is dat door het extra gewicht dat ik meesleur, of eerder doordat mijn lichaam zo druk bezig is met het verwerken van alle suiker dat er geen energie meer over is voor sport of het opbouwen van spieren?
  • In periodes van stress, wanneer de vreetbuien op hun hoogtepunt zijn, heb ik tegenwoordig last van vapeurs, en niet zo’n klein beetje. Dat zou (ook weer volgens Dr. Google) aan de hormonenspiegel liggen, die uit balans is en de lichaamstemperatuur gedurende korte tijd omhoog jaagt. Het komt vooral voor bij vrouwen in hun menopauze. Ik ben nog iets te jong om al in menopauze te zijn, dus ik zou graag hebben dat mijn lichaamstemperatuur stabiel blijft. Dank u.
  • Toegegeven, paleo met al z’n niet zo goed verteerbare noten bleek voor mij niet de ideale levensstijl, maar de laatste weken moet ik twee keer per week naar de Imodium grijpen om mijn darmen onder controle te houden. Een week zonder aanval kan ik me al niet meer herinneren. De schrik om dat onderweg – op het werk, op restaurant, bij vrienden thuis – voor te hebben, zit er diep in. Hoe ongezond zijn al die pillen wel niet, bovenop al de ongezonde rommel die ik in mijn lijf prop en mijn darmen kapot maken?

Alles protesteert dus: mijn darmen, mijn hormonen, mijn langzaam uitdijende lichaam…

💕 voor zelfgebakken cakejes (ipv Twix) als beloning voor het uitkuisen van de gft-bak, wat een rotklus #countyourblessings #homemade #homebaked #cupcakes #glutenvrij #glutenfree #glutenvrijdessert #glutenfreedesert #glutenfreecupcakes #lactose
Vriendin Athena is mijn grote voorbeeld. Toen we taartjes en koekjes gingen eten in een Mechels theehuis, nam zij enkel een thee en keek geamuseerd toe hoe Rosa en ik ons rond vraten. Ze heeft karakter! Ze legde uit dat ze al dat zoet spul niet meer zo lekker vindt; haar smaakpapillen hebben zich aangepast waardoor suiker gewoon naar suiker smaakt, en méér niet.
Ik heb dat tijdens mijn paleomaand ook snel gemerkt: ik at voor die tijd bijna dagelijks één (of drie) Mignonettes en toen ik die voor het eerst na de paleomaand opnieuw at, proefde ik enkel suiker en smaakstoffen – hoezo ‘chocolade’? Bah!

Daar wil ik opnieuw terechtkomen: op het punt waar suiker gewoon niet meer lekker is.

Let the games begin…

En u? Hoe ziet uw eetpatroon er uit? Hoeveel wordt er bij u gesnoept?

27 thoughts on “LJ en de vreetaanvallen

  1. Ik ben natuurlijk geen diëtiste maar volgens mij is je ontbijt te gezond en snack je daardoor naar zoetigheden later op de dag. Ik eet 3 maaltijden (met een stevig ontbijt van 100 tot 120 g havermout + een stuk fruit) en 3 tussendoortjes: ’s morgens een yoghurt, in de namiddag een stuk fruit en ’s avonds zelfgemaakte pudding maar ook bij mij loopt het zeker niet perfect hoor…

    1. Mijn ontbijt te gezond 😀 Er zijn er die zeggen dat ik te veel fruit eet, ja. Ik wissel ook af met havermout, en in het weekend eens een pannenkoekje of zelfs brood. Maar elke dag hetzelfde (bv havermout met fruit) dat zou ik snel beu worden (net zoals ik vroeger altijd boterhammen beu was).

  2. Die immodium doet me denken aan men studententijd,toen zat ik er ook wekelijks aan. Voor de rest eet en drink ik wat ik wil zoals je wel weet. Maar bv alcohol heb ik helemaal ni meer nodig,da smaakt mij totaal ni meer en nochtans ging da vlotjes binnen ten tijde van men buitenlandse avonturen. Raar hoe je lichaam van sommige dingen plots genoeg heeft.

  3. Ik heb de laatste weken veel suikers gegeten, die drang naar zoet is bij mij toegenomen nu ik hoogzwanger ben. En dat gebruik ik onbewust als excuus om meer te sneukelen ( cake, taart, chocolade, worstjes,… T passeert hier allemaal de revue). En nochtans, ik heb een periode heel goed opgelet qua suikers en dan smaakt dat inderdaad niet meer hé. Maar eens een mens zich dan eventjes laat gaan, dan steekt de suikerverslaving terug snel de kop op… Ik heb mezelf voorgenomen om na mijn bevalling mijn lichaam terug beter te soigneren en minder toe te geven aan suikers… Voel je niet te schuldig LJ, t is heel menselijk om zo’n periodes te hebben. Komt goed!

    1. Een verslaving is hééééél rap terug, ik heb het ook al enkele keren ondervonden (dit jaar nog). Merci voor de ondersteunende woorden 🙂

  4. Aspergepipi… 🙂 Ik ken er alles van! Kan nogal stinken hé 🙂
    Ik was de laatste weken ook zoveel bezig met wat wel en wat niet eten (zonder resultaat, gewicht bleef hetzelfde)… tot ik er de brui aan gaf… gewoon eten, af en toe iets lekkers, niet overdrijven en tot mijn verbazing was er een kilo af, ookal voelde het zo niet aan… maar de weegschaal liegt nooit 😉

  5. Ik heb ook het idee dat je te weinig eet overdag, te weinig eiwitten dan (die een voldaan gevoel geven). En ja, met dat snoepen moet je echt enkele dagen volledig stoppen…

    1. Niet enkele dagen, ik wil het nooit meer doen. Een suikerverslaving is even erg als alcohol of drugs!
      Ik eet heel veel groenten op een dag, en vlees/vis (dierlijke eiwitten zijn natuurlijk niet zo héél erg gezond). Oké, zelden melkproducten (want dat verdraag ik niet zo goed, tenzij lichte kazen zoals geitenkaas). Maar ik dacht eerlijk gezegd dat ik op dat vlak nog wel goed bezig was, zal het eens moeten herbekijken 🙂 🙂

  6. Op dit moment gaat het ook wat minder. Afgelopen week op drie avonden gesnoept namelijk. En veel feestjes met drank. Ai. Vanavond nog uit eten ook. Maar vanaf maandag ga ik weer op de rem.

    Ontbijt, lunch, diner. Fruit rond 10.30 uur en 15.00 uur en dan ’s avonds ook nog een fruithapje.

  7. oh, herkenbaar! ik snoep ook véél te veel en vooral ’s avonds is het het moeilijkste. Na het avondeten krijg ik sowieso weer honger en vooral: zin in zoet! Gaat wel véél beter als ik havermout eet en géén cola light drink. Ik moet dringend ook weer mijn leven beteren, vanaf maandag ga ik er voor. ECHT 🙂

  8. Dat van die vreetbuien is hier jammer genoeg erg herkenbaar, net als het langzaamaan verdikken waardoor je het inderdaad pas doorhebt als het veel te laat is. Mijn BMI is niet desastreus hoog maar ik besloot onlangs toch om op dieet te gaan, dit keer onder begeleiding van een diëtiste, want die overtollige kilo’s ben ik meer dan beu.

    1. Diëtiste heb ik ook al eens geprobeerd! Maar die was zoooo into brood en lightproducten, enfin alles waar zij in geloofde stond lijnrecht tegenover wat ik geloof. Ik hoop dat het jou wél helpt!

  9. Jij gaat echt voor jezelf moeten zorgen sweetie, het kruidvat is om reinigsmelk te kopen geen chocolade! Ik denk dat je beter eerst het mentale aanpakt, want daar zit de sleutel volgens mij…..en girl je kan alles wat je maar wil, dus ga ervoor!!!

  10. Ik denk dat je de vreetbuien ’s middags misschien kunt voorkomen door wat meer te eten bij de lunch. Als ik de middag door moest komen op een soepke of een slaatje zou ik ook beginnen te hallucineren over zoetigheid… En misschien helpt het ’s avonds ook wel om net dat beetje meer van het gezonde deel te nemen, zodat de trek naar het ongezonde minder wordt! Ik merk bij mezelf in ieder geval dat dat het verschil kan maken tussen smachten naar bergen ongezonde rommel en de hele avond vergeten dat ik mezelf nog een kleine snack gegund had.

    Succes!

  11. Oef LJ, ernstig herkenbaar dit. Bij mij zijn het geen suikers maar hartige dingen. Ik merk zelf dat praten helpt tegen de cravings. Eerlijk zijn over de frustraties dat het met eten niet lijkt te willen lukken. Dat en de app Fatsecret op mijn telefoon. Ik ben nu weer 1.5 week echt bezig; weer sporten en echt keurig de 2100 (want jemig zoveel heb je er echt wel nodig) calorieën op de dag. Ik merkte dat ik steeds minder ging eten met ontbijt, lunch waardoor ik in de middag helemaal los ging. Nu heb ik voor het afvallen altijd gewoon 6 boterhammen op de dag gegeten en woog ik een keurige 20 kilo minder als nu. Dus ik ben weer normaal gaan eten. Of ik al gewicht verloren ben? Nope…. Maar ik heb geen vreetaanval meer gehad al 1.5 week dus het zal wel iets doen 🙂

  12. Amai, ben jij over mij aan het schrijven? 🙂
    Zo frustrerend he, dat je het een hele tijd kan volhouden om geen suiker te eten, het dan inderdaad zelfs niet eens meer lekker vindt, maar dat dan – om welke reden dan ook – een paar dagen het toch weer eten, het weer compleet om zeep helpt. Bij mij ging het vrij goed, maar stress heeft mij in mei en juni de das omgedaan en nu raak ik precies maar niet meer terug op het goede pad. Ik duim dus voor ons beiden dat het lukt!

Reacties zijn gesloten.