Stokje: waar je huis woont

Ik vond bij Wanda, die ik graag lees omwille van onze gezamenlijke liefde voor reizen, een tag die werd gemaakt door Nesrin en Maris.
En omdat het lang geleden is dat ik nog eens een vragenlijstje invulde.. here goes.

Na (werk)dagen van stralend blauwe luchten en een vroeg zonnetje 🌇 (zoals op de foto) uiteraard een weekend vol regen & wind. Ja. #belgianwinter #leuven #leuvenlove #seemyleuven #sintmaartensdal #earlymorning #sunrise #latergram

1. Waar woon je en ben je hier geboren en getogen?
Ik ben geboren en getogen in Leuven, ben 27 jaar lang in Groot-Leuven blijven wonen, maar verhuisde drie jaar geleden naar een andere gemeente. Dat deed verschrikkelijk veel zeer want ik ben en blijf een Leuvenaar en als ik ooit trouw moet dat op het allermooiste stadhuis ter wereld gebeuren of het feest gaat niet door.
Mijn werk bevindt zich in het centrum van de stad dus ik kom er nog elke dag, en het is erg handig om onder de middag snel een boodschap te doen. Bovendien wonen we met de fiets slechts op een kwartier van de stad, en met de bus tien minuten, dus ik sta er snel als ik de behoefte voel of als we iets gaan eten of een terrasje willen gaan doen.
Dus je kan me wel weghalen uit Leuven, maar je kan Leuven niet weghalen uit mij!

The ice cold night is falling over #Leuven... Have a great evening all! ❄ #winterinleuven #leuvenlove #seemyleuven #visitleuven #fochplein #winter #wintertime

2. Voel jij je hier thuis? En waarom woon je hier (niet) graag?
We verhuisden naar dit dorp omwille van de ligging t.o.v. Leuven en Brussel, zodat we beiden makkelijk op ons werk raken. Het is niet dat we een specifieke voorkeur hadden qua locatie, we vielen gewoon op dit appartement. Iets met het juiste moment op de juiste plaats, denk ik. Ondanks het feit dat we hier nu al drie jaar wonen, ken ik mijn dorp totaal niet. We blijven altijd aan ‘onze kant van de spoortweg’, terwijl het dorpscentrum aan de andere kant ligt. De enige keren dat ik daar kwam was:

  • op zoek naar een apotheek om de Verschrikkelijke Hoest te temmen
  • een bezoek aan de wekelijkse avondmarkt die toen ’s zomers werd georganiseerd maar niet veel soeps was
  • met de verkiezingen toen ik moest gaan zitten.

Aan onze kant van de spoorweg is gelukkig genoeg te zien. Al kort nadat we er gingen wonen, ontdekte ik het bos vlakbij, en bleken we in een vrij groene omgeving te wonen. Mijn wandelschoenen hebben intussen alle wandelpaden deftig verkend. Voor mij is het een groot pluspunt om natuur te hebben in onze achtertuin.

3. Wil je hier blijven wonen?
Voorlopig zitten we hier goed. Maar dit dorp zal nooit echt het mijne zijn zoals Leuven wél mijn stad is. Ik mis ons vorige dorp, waar ik drie jaar een appartement heb gehuurd, heel erg: de wijk met de schattige huisjes waarin we woonden, de grote wekelijkse markt, en ook daar een bos vlakbij…
Het lief woont hier wel graag, want ons appartement is (zoals gezegd) ideaal gelegen.

Knus wintertafereeltje. Painting by @belivart 🐦

4. In wat voor een soort huis woon je?
We wonen in een duplex, in een rijtjeshuis waar (onder ons) zich nog een duplex bevindt. Het voelt door al de trappen en de twee verdiepingen heel erg aan als een huis. En voor mij zou het het ideale huis zijn als we een tuin en een aangebouwde garage hadden gehad. Nu huren we een garage in de straat achter ons, wat niet altijd even praktisch is, en huur ik een stukje samentuin om mijn groene vingers op los te laten (in plaats van ons balkon vol te proppen). Op de eerste verdieping is de living met open keuken en een toilet, op de tweede verdieping twee slaapkamers en een badkamer. Op het tussenverdiep is nog een berging, waar wasmachine, diepvries en onze voorraadkasten staan.

A beautiful Sunday morning... 😘 #sundayhike #hiking #hike #projecthealthy #forest #naturelovers #nature #outinthewoods #freshair #winter

5. Wat vind je het allerleukst en het allerstomst van jouw woonplaats?
Het allerstomst: het is geen stad. Ik zou nooit op een afgelegen plek willen wonen; ik heb toch een beetje drukte nodig om me heen. Dit is een compromis omdat Leuven te duur is maar nog wel lekker dichtbij. Mijn echte droom is om in een grote stad als Antwerpen of Brussel te wonen, als we dan toch in Beglië blijven.
Het allerleukst: dat we zo dicht bij bos en weides wonen. (Stom daaraan is dat alles razendsnel wordt volgebouwd!) Op tien minuten sta ik bovenop onze ‘berg’. Ik kan hier lange wandelingen maken zonder al te veel asfalt. Ik zou het niet anders willen en ja ik weet dat dat keihard botst met wat ik hierboven zei over middenin een grote stad wonen. En nee ik weet niet hoe dat op te lossen tenzij door dat af te wisselen en om de paar jaar te verhuizen 🙂

6. Als je mocht kiezen, in wat voor huis en in welke plaats zou je dan wonen?
Ik vind het appartement waarin we nu wonen ideaal van grootte, hoewel een iets ruimere living wel fijn zou zijn en allez kom als we dan toch bezig zijn ook een iets grotere keuken met ruimte voor een Smeg-frigo. Er mag een tuin aan van toch wel 2 are waarvan ik de helft als moestuin zou gebruiken, misschien een stukje gazon (maar het lief wil het gras niet afrijden) voor de hond die we dan kunnen nemen, en uiteraard een terras om te barbecuen en een boek te lezen.
Over de plaats is er nog discussie. Ik zou heel graag een paar jaar in Antwerpen wonen, maar het lief is daar geen fan van (en nochtans is Antwerpen altijd en overal de beste en de rest van de wereld “parking”). Het buitenland lonkt nog steeds maar dat plan zit voorlopig in de frigo want het lief wil graag blijven werken waar hij nu werkt dus ik vrees eigenlijk dat het er nooit van gaat komen en dat het bij af en toe op vakantie gaan in de Alpen zal blijven.
Hoedanook wil ik uiteindelijk terug in Groot-Leuven belanden en het liefst in het vorig dorp. Stiekem droom ik van zo’n schattig klein huisje in onze oude wijk, boven op de heuvel…

Wegdromen... 💞 #throwback #tbt

7. Wat is op dit moment de hotspot in jouw woonplaats?
Vorige maand was dat het park waar een klein festivalletje plaatsvond, maar noch in dat park, noch op het festival ben ik al ooit geweest. Ik zou durven zeggen dat het onze samentuin is, want dat is de plek in ons dorp waar ik het meest kom. Of het bos. Dat zijn mijn persoonlijke hotspots. Er is ook een populair café en een paar kleinere brasseries. Maar dus, nog nooit geweest en ook niet meteen plannen toe. Ja. Integratie, het is niet aan mij besteed.

En u? Waar woont u, en waar wilt u stiekem eigenlijk écht wonen?

12 thoughts on “Stokje: waar je huis woont

  1. Ik woon in Mechelen. Ik woon hier graag, maar zou zeker even graag in Antwerpen wonen. Zolang mijn man op zijn huidige job zit, is dat echter niet haalbaar, dan staat hij uren in de file. En nu wonen we niet te ver van waar we beiden moeten zijn. De droom is LA in Santa Monica of de Hollywood Hills. Vooral omdat de zon er bijna altijd schijnt en ik vind dat dat hier te weinig het geval is. Wellicht blijft dat bij een droom. Als het aan mij ligt gaan we nooit meer terug naar een dorp. Ik heb nochtans het merendeel van mijn leven in een dorp gewoond. Ik hou niet van de mentaliteit, maar aangezien we ons huis met terras ook ooit willen inruilen voor een huis met tuin, sluit ik niet uit dat het ooit van moeten zal zijn.

  2. Bij de titel dacht ik: rap rap, eens kijken aan wie ze het stokje doorgeeft. 🙂 Maar kijk, het is een algemeen stokje. En ik denk dat ik het ga opnemen en je vraag voor één keer via een logje ga beantwoorden. Uit een ver verleden denk ik met te herinneren dat jij mijn schrijfstijl niet leuk vond ? Geeft niet he, ik denk daar plost aan.

    1. Heb ik dat ooit gezegd??? 🙂 🙂 Ik kom alleszins af en toe eens piepen bij jou… lurken noemen ze dat geloof ik… Ik zal bij een volgend bezoek van me laten horen!

  3. Ik woon in Gent, in een deelgemeente. Vroeger woonde ik in de stad zelf, maar dat zou ik nu niet meer willen. De buurten die nog betaalbaar zijn, laten ze helemaal verloederen en sommige wijken zijn echte getto’s. Zo jammer. Naar de buitenwijken dan maar, waar het rustiger en aangenamer wonen is. Het huis dat we gekocht hebben ligt in dezelfde deelgemeente als ons appartement en ik woon hier ontzettend graag. Ik herken het gevoel dat jij over Leuven hebt, bij mij is het niet anders, al gaat het dan over Gent. Ondanks dat ik zelf soms heel kritisch ben over ‘mijn’ stad, is en blijft het de stad van mijn hart.

  4. Leuke tag! Ik herken mij vooral in de paradox van in de stad te willen wonen en tegelijk toch vlakbij bos en weide. In Brussel had ik het eerste, maar miste ik het tweede heel erg: lopen op asfalt (al is het dan langs het kanaal) of eerst 5km moeten rijden voor je een beetje groener zit… dat was het toch niet helemaal.
    En nu moeten we maar de straat oversteken om een fantastisch bos en een mooie rivier te zien waar het ideaal is om te lopen, te fietsen, te wandelen. Alleen mis ik dan soms een beetje de drukte van de stad… Want ook al ben ik heel vaak in Zürich, het voelt daar toch helemaal niet zo “stads” als in Brussel 🙂
    Moeilijke mensen, wijle 😉

Reacties zijn gesloten.