#projecthealthy update 2 – van het herpakken

In 2016 plande ik een aantal projectjes onder de tag #projecthealthy om een gezonde geest in een gezond lichaam te krijgen, of toch op weg te gaan naar. Laat ons eens kijken hoe dat gaat!
Hier kan je de update van eind februari lezen.

Moe. 〽️ #zondag #starttorun #nevergiveup #blotebenenweer

  • #projectrunning – 80,5km/300km
    (Stand bij update eind februari: 26,50/300km)
    De eerste maanden van het jaar zat ik een beetje in een loopdip, waar ik nu langzaamaan uit omhoog kom krabbelen. Ik loop alweer 6 minuten aan één stuk (wat me drie weken geleden niet meer lukte), ik hoop nog voor de zomer aan 8 minuten (ofte 1km) aan één stuk te zitten zodat de 5km eindelijk een beetje dichterbij komt! De 300km is dan nog héél ver weg, dat besef ik wel, maar aan mijn koppigheid of doorzettingsvermogen zal het niet liggen.

DSC_0095 copy

  • #projecthiking – 155km/500km
    (Stand bij update eind februari: 49,5/500km)
    Ik had nochtans het gevoel mijn wandelschoenen amper van dichtbij gezien te hebben, of alleszins véél minder dan ik wel zou willen, maar kijk ik zit toch al aan 1/3.
    In maart wandelde ik in de Franse sneeuw in totaal 19km en ook thuis maakten we nog twee kleine wandelingen van in totaal 10km.
    In april was er ons verlengd weekend aan de Opaalkust, goed voor 3 wandeltochten en 34 wandelkilometers in totaal, en ging ik wandelen met Minerva (11,5km).
    In mei maakte ik een korte wandeling met Tante en hond Kaatje (8km) en verdwaalde ik met Minerva in de bossen vlak bij huis (11km).

Dat ik ooit per se een roze regenjas wou om op te vallen in het geval van in een ravijn vallen enzo. #coloryourlife #opdefiets

  • #projectfiets – 423km/1000km
    (Stand bij update eind februari: 31,5/1000km)
    Kijk eens aan, we zitten bijna halfweg! Waar ik in januari en februari nog excuses te over had om maar niet op de fiets te moeten stappen, neem ik nu met de allergrootste tegenzin de bus, en dan nog enkel in absolute noodgevallen. Regen? Geen probleem meer dankzij mijn fietstassen: ik neem een extra paar schoenen mee, en die regenjas die is prima waterdicht. Naast het woon-werkverkeer nam ik ook een aantal keer de fiets voor boodschappen of naar mijn familie. En ik begin het te merken want het regenboogros protesteert bij momenten tegen het intense gebruik. Ik had hem immers een rustig pensioentje beloofd!

Op sportvlak gaat alles dus goed – zolang ik niet te vaak hakken draag en maximaal twee maal per week ga lopen of wandelen, zwijgen de knieën dus ik ken intussen mijn grenzen. De steunzolendokter schreef me een brace voor, wie weet ben ik dan wel van mijn kniepijn vanaf?

  • #projectweegschaal – 72 (begin januari) – 70,3 (eind februari) – 70,7 (eind mei)
    Ik blijf hardnekkig rond de 70kg schommelen. Soms, als ik een effortke doe en eens een paar dagen géén vreetbuien heb, durft er zelfs een 69 op de weegschaal verschijnen. Het is enkel door de gezonde maaltijden en door het sporten dat ik redelijk stabiel blijf, vermoed ik. En nochtans, een luttele 4 kg minder en ik pas weer in al mijn favoriete broeken, en vooral kleedjes is belangrijk nu de zomer (inclusief de hitte op kantoor) eraan komt…
  • #projectdagboek – 150/366
    (Stand eind februari: 70/366)
    Ik geef toe dat het mij twee of drie keer niet is gelukt om te schrijven. Bij thuiskomst van de skivakantie om 23u58 ben ik meteen naar boven gestormd om toch maar iets op de dag zelf te kunnen schrijven, maar tijdens die vakantie was het makkelijker om overdag te schrijven (als ik het appartement voor mij alleen had) waardoor er ook hier één dag is uitgevallen. Sinds kort kijk ik niet meer zo naar het uur, als het 2u ’s nachts is telt dat ook nog voor een entry over de voorbije dag, als ik maar schrijf, juist? Op vakantie aan de Opaalkust vergat ik het één avond gewoon compleet… Schandalig, ik weet het. Maar ik tel lustig voort, die paar uitschuivertjes negerend. Omdat ik al in december begon, zal ik de 366 wel halen.

Today's lunch ️ Mijn allereerste zelfgemaakte sushi, van nori, quinoa, wortel, asperge en avocado. #pascalenaessens #puureten #latergram #healthylife #healthylunch #gezondelunch

  • #projectpaleo
    Het lief is in opstand aan het komen tegen het ontbreken van pasta in mijn keuken, maar ik houd voet bij stuk: pasta eet ik niet meer, tenzij er geen andere optie is. Ik ben momenteel bezig om paleo af te wisselen met Pascale Naessens (jeweetwel, de dingen per twee combineren dus bv groenten met vlees, of groenten met kaas, of groenten met granen, maar nooit granen met vlees, of kaas met vlees, of kaas met granen) omdat ik licht verteerbare kazen zoals geitenkaas of feta toch wel erg mis, en ook koolhydraten, wat bij mij dan meestal patatjes zijn. Mijn groenten koop ik nog steeds bij de buurderij en zijn dus nog steeds bio en recht uit de grond, mijn vlees is nog steeds van deeleenkoe, deeleenvarken en koopeenkip want ik moet niks anders meer hebben nu ik die smaken heb geproefd.
    En de suiker, ja de suiker… ik blijf hervallen in vreetbuien. Dat kan net zo goed met paleokoekjes zijn als met een gigazak chips. Niet gezond, dat voel ik ook aan mijn lijf. Ik vermoed dat dit probleem op te lossen is door rust te krijgen in mijn hoofd, maar dat is helemaal niet zo simpel.

Voor mij is #projecthealthy het moeilijkste deel van mijn goede voornemens, omdat het stuk voor stuk puntjes zijn die ik niet in 1-2-3 kan afstrepen en waarvoor ik veel moeite en veel tijd nodig heb. Ondanks het feit dat ik nog een lange weg te gaan heb, ben ik blij dat ik door dit postje weer met mijn neus in de juiste richting ben gezet en terug een beetje gemotiveerd ben om er tegenaan te gaan.

En u? Welke sport beoefent u? Neemt u de fiets naar het werk?

19 thoughts on “#projecthealthy update 2 – van het herpakken

  1. Zo te zien ben je echt wel goed bezig. Dat het soms even wat minder gaat, dat maakt je alleen maar menselijk! Ik fiets heel weinig, vooral omdat ik nogal onzeker ben en Gent vol ligt met tramsporen, die me al een paar lelijke valpartijen hebben opgeleverd. Dus neen, op de fiets ben ik geen held. Qua sport hou ik vooral van dansen (hip hop, streetdance, zumba, …). Al kom ik voorlopig maar aan een uurtje per week. Badmintonnen doe ik ook graag, maar dat is al héél lang geleden.

    1. Ik vind Gent echt zo onveilig met die trams he, ben er zelf al een keer bijna omver gereden want ik hoorde de tram pas toen hij vlakbij was en ineens keiluid belde :p

  2. Ja, ik fiets naar het werk. En dat woon-werkverkeer zorgt jaarlijks voor een slordige 3800 km op de teller. Daarnaast ga ik viermaal per week zwemmen, goed voor 4 km per week.

  3. Ik zou graag wat meer willen sporten, maar heb nog geen sport gevonden die me goed ligt. Heb ooit in een ver verleden karate gedaan en dat vond ik geweldig, maar aangezien we verhuisd zijn sindsdien, kan ik dat nu niet meer doen.

  4. ik kan me voorstellen, eens je die 69 hebt gezien dat het dan frustrerend is om weer die 7 te zien. Ik kan me al lang niet meer voorstellen wat het is om onder die 7 te zijn :-)))

  5. Zo te lezen ben jij echt goed bezig!
    Ik heb deze week niet aan sport gedaan (naar het werk fietsen en ’s middags rond slenteren in de stad tel ik niet mee als sport) en dat mis ik toch wel. Hopelijk heb ik nog energie genoeg om vanavond verder te doen met start to walk.
    Krijg jij een fietsvergoeding op het werk? Ik wel en dat motiveert mij wel om zoveel mogelijk met de fiets te gaan.

    1. Ik krijg er ook één en inderdaad dat motiveert af en toe wel, hoewel voor die 4 km per rit, dat is maar 1,76 euro per dag 😀

  6. Goed bezig seg!!! Hier gaat alles serieus Up en Down… ofwel ga ik ten volle voor ofwel vreet ik mij volledig dik… nog veel werk aan de winkel 😉

  7. Ik vind zeker eet technisch dat je heel erg netjes bezig bent. en je gewicht denk dat het prima bij je past 🙂 Ik denk dat je dus wat liever voor jezelf mag zijn lieve schat!

    1. Noem jij vreetbuien netjes 🙂 🙂 En mijn gewicht is niet gezond, maar het is vooral de overvloed aan suikers en vetten die me niet gezond maken, ik moet daar vanaf 🙂

  8. Goed bezig! En super dat je een evenwicht gevonden hebt tussen toch zoveel mogelijk kunnen lopen en wandelen en tegelijk je knieën niet overbelasten!
    Pasta laten, dat zou echt zo’n straf zijn hier! Er mag mij veel afgepakt worden, maar pasta, no way 🙂

    1. Dat zei ik vroeger ook altijd… 🙂 Maar eerlijk, pasta zélf smaakt nergens naar. Courgetti of squetti dan weer wel. Het lief krijg ik ook niet overtuigd hoor, maar ik mis het niet! (En dat had ge mij een half jaar geleden ook niet moeten wijsmaken.)

Reacties zijn gesloten.