De vijf grootste verslavingen

Ik ben LJ en ik ben verslaafd. Neen, voor mij is dat niet aan een door de wereld als gevaarlijk bestempelde drug zoals roken, alcohol of heroïne. Ik ben wél iemand die heel snel in slechte gewoontes vervalt of zich helemaal laat gaan, onderduikt in één bepaald iets. Voor u de vijf strafste op een rij.

EVE Online. De advertising ziet er veel cooler uit dan het spel zelf is, trust me.

1. Computerspelletjes

Mijn vader was (en is nog steeds) een fervent gamer. Nu speelt hij het liefst schietspelletjes, waar mijn moeder een hekel aan heeft want het surroundsystem in zijn bureau (inclusief woofer voor de bas als extra effect) zorgt voor de nodige geluidsoverlast. Ik heb al voorgesteld om eierdozen bij te houden zodat we de kamer kunnen isoleren, maar dat vonden ze precies niet zo grappig.
Hoedanook, vroeger speelde hij ook wel eens andere spelletjes. We hadden een Playstation, de eerste in de reeks, met racen en Donki en Tekken en hoe heette het ook weer allemaal. Ik kon dat dagen aan één stuk spelen, ah ja want een kind heeft verdorie massa’s vrije tijd. Er waren ook de computerspelletjes waarvan ik de naam niet meer weet, eentje dat zich afspeelde in het oude Egypte en waar je dan een dorp moest opbouwen inclusief tempels en marktplaatsen, heerlijk vond ik dat! Het is dat van Sims geen illegaal te downloaden versie te vinden was, of ik zou verkocht geweest zijn. Uren en dagen aan één stuk was ik bezig om een dorp op te bouwen tot een stad, mede dankzij de cheatcodes die mijn vader wist los te keuteren (want die toen nog niet wildverspreid op het internet te vinden waren).
Sinds mijn pubertijd blijf ik een beetje uit de buurt van games. Ik kreeg dankzij school en hogeschool steeds minder vrije tijd en ging me in plaats daarvan storten op intellectuelere hobby’s als lezen en schrijven. En op andere verslavingen zoals (vr)eten maar dat komt nog aan bod. Het lief is ook een fervent gamer maar heeft het niet zo op schietspelletjes en houdt zich vooral bezig met EVE online (een saai, analytisch ruimtespelletje dat mij TOTAAL niet aanspreekt) maar heeft ook een paar jaar World of Warcraft gespeeld, een zogenaamd role-playing game waar je character op avontuur trekt door mytische werelden. Hij kon me overtuigen om ook een rol aan te maken maar al vanaf minuut één wist ik: als ik me hierin ga verdiepen, kom ik weken mijn zetel niet meer uit. Dus nadat ik een paar wolven had vermoord, zei ik hem dat het niks voor mij was en keerde terug naar mijn boek en de tv.

2015-01-15 17.22.27

2. De zetel

Ik weet niet wat dat is, maar de zetel is mijn favoriete plek in huis. Als ik thuiskom na het werk kan ik maar aan één ding denken en dat is neerploffen in de zetel voor de tv met de laptop op schoot. In mijn hoofd is dat de ultieme ontspanning. Maar eerlijk, het is een slechte gewoonte geworden. We proberen nu wat vaker aan tafel te eten, zeker omdat het lief de rest van de avond achter zijn boeken kruipt. Ik voel me ook veel vrijer en ontspannender als ik op een avond eens iets anders doe dan achter mijn computer zitten, zoals koken, in de tuin werken of een boek lezen. En toch, toch blijft die zetel lonken!

Dat ik assorti was met den tafeldoek, ha. #komeneten #familytime #familymatters

3. Kleur (en nagellak)

Ik draag altijd wel iets kleurrijks – soms kei-opvallend met een kanariegroen vest of knalroze All Stars, soms subtieler met een (gigantisch, dat spreekt) paar oorbellen of nagellak. En ja ik trek dat door in huis ook, met tafeldoeken en washi tape en kussens 🙂
Ik ben geen beautyqueen, in die zin dat ik totaal geen make up gebruik. Ik smeer als ik eraan denk en niet te lui ben een dag- en nachtcrème, ik durf zelfs wel eens bodylotion gebruiken.
Dit wil niet zeggen dat ik niet met mijn uiterlijk bezig ben hé. Mij zult ge nooit in jogging op straat zien (of het moest zijn om te gaan joggen), of met ongeschoren benen in een rok, of met woeste wenkbrauwen zolang er pincetten bestaan.
Nagellak is jarenlang één van mijn grootste verslavingen geweest. Ik zeg geweest, omdat het een gewoonte is die begon te vervagen toen ik me te veel begon te ergeren aan de chipkes of het snelle afslijten van de lak. En als er iets is waar ik absoluut niet tegenkan, dan is het gechipte nagellak = onverzorgde nagels. De horror. En de laatste maanden ben ik meer bezig met het huishouden en koken, en dat zorgt er mee voor dat nagellak niet zo lang meer standhoudt. En om mijn nagels nu om de twee dagen te gaan lakken, dat gaat er een beetje over. Maar naakte nagels zijn ook geen optie, dat hou ik hoogstens één week uit!

Zoete zonde van de week: de lekkerste brownies ever. 💕 #paleo #paleobrownies #paleodessert #brownies #homemade

4. Chocolade (en suiker in het algemeen)

Ik vond zelf niet dat ik verslaafd was aan chocolade. Tot ik in het kader van #projectpaleo voor een totale suikerdetox ging en ik na het overwinnen van de ontwenningsverschijnselen snoep en koekjes amper miste maar… aan chocolade kon ik niet weerstaan. Gewone melkchocolade of dingetjes als Mignonettes, die ik voordien met tien tegelijk at, smaakten me nu totaal niet meer, maar ik maakte zelf baksels met de zwartste chooclade die ik kon vinden (en die ik op zichzelf nog steeds helemaal niet lekker vind) om tegemoet te komen aan die chocoladehonger. Ja. Ik ben LJ en ik ben een choocholic!

Wazig. #howifeel #emodagje #familymatters

5. Vreten

Ik ben een emo-eter. Als het fysiek of psychisch even niet goed ga, stort ik mij op eten. En dan vooral op de vettigste dingen eerst. Chips, chocolade, koekjes, snoepjes in het ergste geval van nood (hoewel dat deel sinds paleo minder is)… Ik ben niet vies van vijf Twixen op één avond – na het avondeten dan nog. Als dat één avond gebeurt, is dat niet zo erg, maar bij mij gaan alle remmen los en worden die vreetbuien héél snel een gewoonte. Dan krijg ik élke avond na het eten automatisch een craving ook al heb ik totaal geen honger. Dan ren ik naar de Spar twee deuren verder en sla schaamteloos een voorraad Twixen, chips, negerinnentetten en Maltesers in voor de komende dagen. Soms is het zelfs zo erg dat ik me ook op het werk niet kan inhouden en tijdens mijn middagpauze de snoepafdeling van het Kruidvat afschuim.

Verslavingen zijn niet altijd erg. Maar van mijn zetelgewoontes en die vreetbuien zou ik héél graag afraken. En als ze terugkeren (want dat doen ze altijd), ze toestaan voor één avond, en de avond nadien weer overschakelen op gezond-modus.

Moeilijk, moeilijk.

En u? Wat zijn uw slechte gewoontes en leuke verslavingen?

26 thoughts on “De vijf grootste verslavingen

  1. Eten/vreten is één van mijn slechte gewoontes als ook het huishouden negeren en laten voor wat het is. Een ‘positieve’ verslaving vind ik breien.

  2. Piekeren, dat is een heel slechte gewoonte van mij. Ik laat ook veel dingen rondslingeren i.p.v. ze direct op te ruimen. Ik erger me daaraan als de echtgenoot het doet, maar zelf ben ik dus geen haar beter… Ik herken mezelf ook wel in de liefde voor de zetel en dat emo-eten. Gelukkig komt het bij mij meestal maar 1 keer in de maand voor (de hormonen, weet je wel) en is de supermarkt niet om de hoek, dus ik geraak niet zo gemakkelijk aan chips en koeken ;-).

  3. Buiten het eerste en het 2de kan ik aansluiten. Ik lig veel te weinig, maar heel graag in mijn bed. De zetel is nog een erfenis van mijn lief en zijn ex, maar zolang we niet meer heb gerenoveerd wil ik geen nieuwe, maar ik ben dus geen fan. Ik ben wel fan van je dekentje over je zetel. Hoe heerlijk 😉
    Ik vervang je computerspelletjes door mijn leesverslaving.

  4. Ja die vreetbuien kunnen best lastig zijn! Maar misschien komt het omdat je om een of andere reden minder goed in je vel zit. Wat die zetel betreft, na het werk mag je best iets doen wat je leuk vindt, wees dus niet te streng voor jezelf!

  5. Vreetbuien: check! Hoewel het al serieus geminderd is tegenover vroeger. Aan (computer)spelletjes kan ik het met periodes hebben. Soms ben ik er heel veel mee bezig en dan heb ik er plots genoeg van en verwijder ik het spel. En dan zegt het me maanden niets meer.

  6. Ik ben verslaafd aan lezen, lezen, lezen. En aan fietsen op de hometrainer. En wijn, als in toch bijna elke dag wel een of twee glaasjes. Al moet ik zeggen: gisteren en eergisteren niet. Wat ik zo meteen ga doen weet ik niet, wijntechnisch gezien dan.

    1. Ik zat aan de porto vanavond. Mmmm. Van ’t weekend zal het nog eens een Bourgondisch wijntje worden, hoop ik, zelf drink ik dat héél graag.

  7. Computerspelletjes???? Dat had ik echt niet gedacht!! 🙂
    Ik ben verslaafd aan… alles wat lekker is, ook wel eens vreetbuien genoemd 🙂 (chocolade-chips-nootjes…)… schoolspullen (schriftjes-stiften-stylo’s…)…. lezen, ik kan niet zonder een boek, overal sleur ik die mee… en momenteel Instagram, ik kan daar uren naar zitten kijken… tot de batterij leeg is 😉

  8. Ik ben ook echt een emoeter! Maar dan niet voor zoete dingen. Ik heb een zwak voor chips, pizza, frietjes, …
    Verder speel ik ook heel graag computerspelletjes. Ik kan er dan volledig in opgaan en het een hele tijd heel veel spelen en dan ben ik het wel plots beu en doe ik het een tijd niet meer. Nu ben ik bijvoorbeeld weer heel veel op de gameboy ah spelen. Pokemon geel 😅
    Verder ben ik nog verslaafd aan makeup kopen, dat doe ik echt teveel en soms gewoon omdat het er mooi uitziet ofzo en vaak ook met de uitvlucht dat het voor mijn blog is…
    Mijn smartphone. Ik spendeer veel uren gedwongen in bed en dan is mijn smartphone mijn trouwe gezelschap. Vooral instagram wordt druk gebruikt (2 accounts).
    Oh ja en Netflix, daar zou ik ook niet meer zonder kunnen! Ik bingewatch series dat het niet meer schoon is!

    1. Juist, series, dat vergat ik nog! Als ik met een serie begin en ze is een beetje goed dan ben ik direct verslaafd! Nu is dat Full House en moest ik meer tijd hebben, ik zou de hele reeks al hebben uitgekeken :p

      1. Goh ik kijk er echt heel veel door elkaar. Nu is dat How To Get Away With Murder, Game Of Thrones, Penny Dreadful, Orphan Black, Grey’s Anatomy en Better Call Saul. Maar ik heb dan ook veel tijd en kan vaak niets anders doen.

        1. Naar die eerste moeten we dringend eens verder kijken. Ik heb net een Chrome cast gekocht en dat gaat het kijken van films en series keihard bevorderen 🙂 🙂

  9. Die chocolade en dat vreten: check!
    En computerspelletjes: vroeger was ik zot van de Sims, uren en uren aan een stuk kon ik dat spelen! Ik heb een tijdje geleden een recentere (gekraakte)versie gekregen, maar ik durf ze niet installeren. Ergens toch een beetje schrik dat ik niet af en toe, maar weer uren ga spelen 🙂

Reacties zijn gesloten.