Gelezen in april 2016

24224662064_a3950e189b_o

Ik neem nog steeds heel weinig de tijd om een boek te pakken en me even af te sluiten van de buitenwereld. Ook in april lukte dat enkel tijdens de paar daagjes aan de Opaalkust, waardoor het leestotaal deze maand op vier boeken landde.

In totaal zit ik nu voor 2016 aan 14 gelezen boeken.

  • Ik begon de maand met een klassieker van formaat, Spaar de spotvogel. Scout is acht als haar dorp wordt opgeschrikt door de berechting van een zwarte man die een blanke vrouw zou hebben verkracht. Haar vader neemt als advocaat de verdediging op zich, waardoor ze de zaak van op de eerste rij kan volgen. Je ziet alles door haar (kinderlijke) ogen, wat het boek extra speciaal maakt. Mij kon het niet helemaal overtuigen, maar gezien de rest van de wereld is platgegaan, zal dat wel volledig aan mij liggen. 3*

2016-03-28 15.27.37-1

  • Zo piepklein als De buitenkant van Meneer Jules is, zo sterk is het: geen woord staat er te veel, daar zouden andere schrijvers een voorbeeld aan kunnen nemen. Het verhaal draait om liefde, leven, loslaten en vriendschap. Een klein pareltje. 4*
  • Ontspanning moest er komen met The Last Letter from Your Lover van mijn favorietste chicklitschrijfster Jojo Moyes. Jennifer ontwaakt uit een coma en herinnert zich niets meer van voor het ongeval, tot ze bij het opruimen een passionele liefdesbrief vindt waarin de schrijver haar vraagt om haar man te verlaten. Het is het verhaal van een liefde die op allerlei manieren wordt tegengewerkt, over het lot, over de gruwelen van de wereld, en over volhouden. In één ruk uitlezen! 4*
Bron: thehouseofbooks.com
  • De baby’s van Mauthausen vertelt het onwaarschijnlijke doch jammer genoeg waargebeurde verhaal van drie joodse vrouwen die zwanger raken vlak voor ze op transport worden gezet naar één van de vele werkkampen in het Duitse rijk tijdens WOII. De gruwelen die zij moeten zien te overleven, niet enkel voor zichzelf maar ook voor het leven dat binnen in hen groeit, daar kunt ge geen uren aan één stuk over lezen. Ik gaf het boek maar twee sterren omwille van de indeling die de schrijfster koos, die het boek nodeloos onoverzichtelijk en de personages vaag maakte. 2*

Up next…

Het ziet er niet naar uit dat ik veel zal kunnen lezen in mei. Anna van Niccolò Ammaniti ligt klaar, de nieuwste roman van één van mijn favoriete schrijvers. En verder zie ik wel wat er op mijn weg komt!

10 thoughts on “Gelezen in april 2016

  1. De buitenkant van meneer Jules is inderdaad mooi, en De Poppendokter ook (die las ik ook na een tip van Falderie). Ik ben nu in ‘Up’ bezig, het vervolg op ‘PAAZ’. En daarna begin ik wellicht in ‘After You’.

  2. Oh ja, De buitenkant van meneer Jules! Inderdaad straf hoe de schrijfster in zo weinig pagina’s zoveel kan zeggen!

    Van Jojo Moyes las ik recent Honeymoon in Paris, maar echt overtuigd was ik precies toch niet. Nu ja, ’t is ook maar een kort verhaaltje, hopelijk is Me before you (dat ik al in de kast heb staan) een pak beter. Het feit dat jij haar zo graag leest, geeft alleszins wel moed om er aan te beginnen 🙂

    1. Ik was keihard teleurgesteld in Honeymoon in Paris! Het is wel een prequel op een ander boek, dacht ik, dat ik ook nog niet heb gelezen. Misschien dat dat alles wel beter maakt 🙂 Me before you is ongelooflijk triestig en lief en grappig tegelijk (hoewel niet haar beste imo).

      1. Ah oef! Het voelde net iets te hard aan als een “prequel om het andere boek te doen verkopen” i.p.v. als een sterk verhaal op zich en dat vond ik jammer. Maar goed om weten dat jij dat ook geen goed boek vond 🙂

  3. Ik heb al veel goede dingen gehoord en gelezen over “Spaar de spotvogel” maar moet het zelf nog lezen. De mening van anderen is daarom niet hetzelfde als jouw mening he.

  4. The Last Letter from Your Lover, las ik ook onlangs, mooi boek hé.
    Naar ‘Spaar de spotvogel’ ben ik toch een beetje nieuwsgierig…
    Sinds het zonnetje schijnt wordt er terug volop gelezen… ondertussen al 3 boeken deze maand.

Reacties zijn gesloten.