LJ aan de Opaalkust

Vorig weekend hadden we een paar daagjes vakantie die we oorspronkelijk in Berlijn zouden doorbrengen, maar door de strikte veiligheidsmaatregelen op de luchthaven zouden we om drie uur moeten opstaan hebben en dat had ik er eerlijk gezegd niet voor over. Een citytrip is sowieso erg vermoeiend en we hadden allebei nood aan rust en natuur. Dus kozen we voor een dichtbijbestemming: de Franse Opaalkust, op 2,5u rijden van huis. Naar het zeetje! Maar er was zoveel meer te zien dan zee; de natuur daar heeft me echt verrast.

Beautiful coastline of the Opal Coast 💕 #hiking #coteopale #france #beautifulfrance #naturelover #naturelovers #outdoors #coast #coastline #falaise #calais #capblancnez

We reden rechtstreeks naar Cap Blanc-Nez, één van de meest toeristische punten van de streek, en ergens terecht want je hebt er een prachtig zicht op de kartelige kustlijn en aan de overkant de ‘white cliffs of Dover’. We maakten er een wandeling van een uurtje of twee en reden toen naar het (ruime) appartement dat we hadden gehuurd van een supervriendelijke Fransman, middenin de velden, op een paar kilometer van de zee. Ik zou er zo terug naartoe gaan… Zo stil dat het daar was!

A beautiful but intense dune hike 😎 Will feel it in our muscles tomorrow! #hiking #naturelover #naturelovers #outdoors #nature #dune #dunes #dunesdeslack #coteopale #france #beautifulfrance #cotedopale #nordpasdecalais #nordpasdecalaistourisme

We gingen in de duinen wandelen, iets wat ik al zo lang eens wou doen! Twee keer zelfs. Ik kon er geen genoeg van krijgen, zo schoon dat het daar was.

Today we walked the 'chemin de juifs', a road made by German prisoners during WWII to build the Atlantik Wall alongside the French coast. Most of them died in terrible conditions. Only a small stone reminds the hiker of what happened in these now so peace

Eén stukje van een wandeling liep over een oude, betonnen weg van in de duinen tot in een bos. Het was de Chemin de Juifs, aangelegd door onfortuinlijke joden tijdens WOII om het vervoer naar de bunkers van de Atlantik Wall makkelijk te maken voor de Duitsers. De mensen die tijdens het werk bezweken, werden gewoon mee in het beton van de weg gegoten.
Ik had dit gelezen in de beschrijving van de route die we aan het volgen waren en had nog wat info proberen te vinden op het internet; veel van de joden daar kwamen uit Antwerpen, wat het nog vreselijker want plots dichter bij huis maakte. De omwonenden zijn niet zo happig op het opgraven van het verleden dus vonden we één kleine gedenksteen halverwege de weg, that’s it. Ik vind dat verschrikkelijk. En zeker omdat het bos zelf zo prachtig en rustig is; het contrast is groot en ik was er dan ook helemaal door aangedaan.

Yesterday we visited the old town of Boulogne-sur-Mer, which is still surrounded by its medieval wall. It was very peaceful walking up there... 🍀 #weekendjeweg #holiday #boulognesurmer #medieval #medievaltown #france #beautifulfrance #cot

Onze dagen bestonden uit een combinatie van een wandeling en het bezoeken van een stadje of dorpje. Bovenstaande foto is van de stadswallen rond het oude centrum van Boulogne-sur-Mer, een verder weinig aantrekkelijke laat staan gezellige stad vlak aan de zee.

Yesterday we visited Montreuil-sur-Mer, and old medieval wall that's now a peaceful green walk around the town. 🍀 #weekendjeweg #holiday #montreuilsurmer #medieval #france #beautifulfrance #cotedopale #nordpasdecalais #nordpasdecalaistour

Ook Montreuil-sur-Mer heeft zo’n oude wal rond de stad. Het was er wel wat gezelliger dan in Boulogne, maar nog niet wauw. Ik was meer aan het genieten van de rust van het landschap rond de stad dan van de drukke straatjes 🙂

Zo. Dat was ons uitje! De batterijtjes werden opgeladen, de frisse zeelucht deed deugd, het samenzijn nog méér… ❤

En u? Zag u al de Opaalkust? Wat is uw favorietste dichtbijhuisbestemming?

16 thoughts on “LJ aan de Opaalkust

  1. Ik ben er al geweest, maar mijn ouders hielden er net wel van om in die drukke stadjes te gaan rondlopen en dat vond ik niet zo interessant. Ik heb er dus geen al te goede herinneringen aan. Het enige dat ik me nog zo voor de geest kan halen is het grote aquarium in Boulogne-sur-Mer, waar ik voor de eerste keer grote haaien zag :-).

  2. Wij zijn al verschillende keren naar Wimereux geweest. Niet zo heel ver van Cap Griz-nez als ik het juist heb. Zo mooi en rustig dat het daar inderdaad is.

  3. Ik heb er wel van gehoord maar ben er zelf nog nooit geweest. Als ik je foto’s zo zie dan is het zeker wel een gebied wat ons zou aanspreken! Maar even in gedachten houden! Voor een bestemming dichtbij trekken we meestal of Duitsland in (Harz, Eiffel, Mecklenburg-Vorpommern zoals onlangs) of de Ardennen.

    1. Voor jou is dichtbij natuurlijk anders dan voor mij! Maar als je nog eens richting Frankrijk zou trekken, is het alleszins net iets dichter dan bv Normandie. Het kan maar een tip zijn 😉

  4. toen ik Opaalkust las dacht ik waar ligt dat??? Maar Cap Blanc Nez en Gris Nez ken ik maar la te goed maar dat da dus de Opaalkust noemt was dus nieuw voor mij :p da ligt hier ni zo heel ver van ons! Is alweer veel te lang geleden dat we er nog geweest zijn. Er is daar ook een stadje Wissant als ik me ni vergis…

  5. Jammer van Berlijn, maar de Opaalkust is inderdaad een mooi alternatief! Wij gingen er twee jaar geleden op tweedaagse om te fietsen en ik zou er graag nog eens teruggaan om zoals jullie te wandelen. Ziet er ook heel erg de moeite uit!

  6. Het is daar inderdaad zoooo mooi! Fijn dat jullie iets meer tijd hadden om het te ontdekken. Wij maakten er in 1 dag een wandeling op Cap Gris-Nez & Cap Blanc-Nez en was ook enorm verbaasd door de schoonheid zo dicht bij huis!

  7. Wat een prachtige foto’s! Nooit geweest, is ook nogal een eind rijden van ons, maar ziet eruit als de moeite waard mochten we een keer in de buurt zijn.

Reacties zijn gesloten.