De lentezomervoornemens: start!

De winter is nu echt wel voorbij – ligt het aan mij, of duurde die langer dan anders? Natuurlijk, we gingen op (niet-)skivakantie en al die sneeuw en kou en ijs en brandende zon zorgde voor een verlengd wintergevoel want net die week stegen de temperaturen in het Belgenlandje, dat moet dan weer lukken natuurlijk.

Hoe dan ook: de lente kriebelt, en de zomer gaat héél rap daar zijn.

14km in de achtertuin, bergop, bergaf, blijven trainen! #hiking #vlaamsevelden #poppies #klaprozen #training
De winter, dat is voor mij cocoonen: kaarsjes, dekentje, véél tv kijken, lezen, en niet te veel buiten komen of sociaal doen. Maar meer zonlicht op een dag betekent dat het begint te kriebelen, letterlijk: ik kan niet meer stilzitten (dat heb ik de afgelopen maanden genoeg gedaan), ik moet naar buiten, NU!

Dus. Met het begin van de lente wil ik een aantal voornemens opstarten die ik wil volhouden tot aan de herfst – noem ze de lentezomervoornemens, als ge wilt. Ik zal u hierover regelmatig updaten zodat ik gemotiveerd blijf, want godweet dat ik dat nodig heb.

Dat ik ooit per se een roze regenjas wou om op te vallen in het geval van in een ravijn vallen enzo. #coloryourlife #opdefiets

1. Met de fiets naar het werk gaan
Elke dag, tenzij op de dag dat ik ga lopen of tenzij het echt pijpenstelen regent of minstens 5-6 beaufort waait.

2. Afwisselend gaan lopen en wandelen
Volgens een schema waarvan ik best niet te veel afwijk om kniepijn of extreme luiheid te vermijden: dag 1 lopen, dag 2 rust, dag 3 een uurtje wandelen (de berg op en weer af), dag 4 rust, dag 5 lopen, dag 6 rust, dag 7 dagtocht, dag 1 rust, dag 2 lopen, enzovoorts, dat zou ideaal zijn. Maar godweet dat het weer én onze planning niet altijd dagtochten toelaten, maar alleszins: er moet méér gewandeld worden, punt. Ik mis dat echt! En mijn excuses om niet te moeten gaan lopen, swingen ook de pan uit.

3. Vier zoete of vettige momentjes inplannen
Per week en me verder aan de paleoregels houden: geen granen, geen lactose en zéker geen suiker.

Als ik dat op voorhand inplan, moet dat lukken. Beweging en frisse buitenlucht zijn immers net zo belangrijk als Temptation Island kijken! Of belangrijker, maar dat is een andere discussie.

Fruitvoorraad van de week. Klaar voor een variatie aan ontbijten en tussendoortjes! ✔️ #healthylife #healthybreakfast #fruit #fruitmand #gezondontbijt #healthysnack

Nu we toch met de planning bezig zijn: u herinnert zich misschien nog hoe ik afgelopen herfst worstelde met het evenwicht tussen me-time en sociale verplichtingen, waarbij ik mezelf volgende regel oplegde:

  • van maandag tot en met vrijdag maximaal 2 avondactiviteiten
  • van vrijdagavond tot en met zondagavond maximaal 1 avondactiviteit
  • op zaterdag en zondag maximaal 1 volledige dag van huis

Op die manier hoopte ik tijdens de week 3 vrije avonden en in het weekend één vrije dag over te houden. Dat lukte echter zelden. Pas in februari kreeg ik iets meer ademruimte, maar zette ik mezelf vast met allerlei zijprojecten waardoor ik niet alleen mijn vrienden en familie minder zag, maar ook nóg minder vrije tijd had.

Dat moet dus beter. Véél beter.

Rust. Stilte. Zen. #onderweg #hiking #natuurgebied
Op zich vind ik de afspraakregels nog steeds heel goed. Dus die ga ik behouden.
Dat wil dus zeggen dat er wekelijks 3 afspraakmomenten zijn voor vrienden & familie, en voor uitzonderlijke afspraken zoals tandarts of de schoonmoeder die langskomt om onze haren te knippen. Dat moet voldoende zijn. Er zijn natuurlijk nog andere gebeurtenissen zoals de samentuinmeetings (waarvan ik hoop dat ze zullen minderen eens we de theorie in de praktijk gaan omzetten (maar dan komt er het tuinwerk bij natuurlijk), en dan is het natuurlijk de vraag of ik in de organisatiegroep blijf als we de tuinen naar volgend seizoen toe zouden gaan uitbreiden, want stiekem vind ik dat wel leuk) dus het zal puzzelen blijven.

Belangrijkst:

4. Me houden aan de drie-afsprakenregel.
(Met uitzondering van verjaardagen, communiefeesten e.d.)

5. Athena 2x per maand zien.
Het zou fijn zijn moest ik ook Afrodite vaker zien maar door haar nieuwbakken gezin en de terugkeer naar haar onregelmatige airhostessjob is dat een zware opgave geworden en ben ik al blij als ik haar één keer per maand zie.

6. Mijn familie om de twee weken bezoeken
Na het werk even doorfietsen naar My Hometown en dat is zo in orde.

De nieuwe schoenen, na 23km door de Vlaamsche heuvels niet meer zo blinkend nieuw, helemaal goedgekeurd! 👍 #meindl #hikingshoes
Voilà. Voor april betekent dat het volgende:

  1. 160 km fietsen
  2. 32 km lopen, 20 km (wandelingen van een uur) + 25 km (twee langere tochten)
  3. Vier ‘snoep’momentjes per week
  4. Maximaal drie afspraken per week
  5. Athena twee keer zien
  6. Mijn familie twee keer zien

En de rest van de tijd is van mij, en van mij alleen!

En u? Hoe sluit u de winter af? Of bent u altijd even actief?

7 thoughts on “De lentezomervoornemens: start!

  1. Ik ben zeker ook een pak minder actief in de winter, ondanks al mijn goede voornemens. Jij hebt duidelijk ook meer dan genoeg op de planning staan. Wel een goed idee om ervoor te zorgen dat je agenda niet te vol komt. Ik doe dat tegenwoordig ook en dan vooral wat de weekends betreft. Zo heb ik niet meer het gevoel dat ik verlof moet nemen om van het weekend te bekomen ;-).

  2. Ik moet daar zoals jij ook enorm over waken,……en ik blijf het moeilijk vinden om een goed evenwicht tussen activiteit/rust te vinden, ik wil namelijk teveel :-),….zoals jij een beetje :-). Ik weeg nu heel goed af van krijg ik er energie van of niet,…..bij niet doe ik het niet. succes met je doelstellingen,…..en mijn winter wordt afgesloten met een nieuwe kleerkast en de inhoud die zal wijzigen,…..

  3. Zomer, winter, lente of herfst, veel verschil maakt het voor mij niet in actief of inactief zijn. Maar de blaadjes kunnen voor mij niet vlug genoeg aan de bomen hangen …

  4. Amai wat een planning!!!
    Ik hoop enkel op betere mooiere zonnige dagen dan komen de weg-zijn-wij-momentjes vanzelf… ondertussen ben ik terug beginnen sporten (na 5 maanden niks doen!!) en probeer ik minder te snoepen… wat ook begint te lukken… voor mezelf op de goede weg 😉
    Qua afspraakjes… hier en daar even een me-time-momentje zal er zeker tussen zitten!

Reacties zijn gesloten.