Recept van de maand: rode hutsepot

Hutsepot heb ik pas onlangs ontdekt. Ik weet het, schandalig! En ik snap helemaal niet waarom ik het nooit eerder heb geprobeerd, want geen enkele maaltijd is makkelijker dan dit: je bakt een ajuintje, gooit er drie soorten groenten bij in blokjes, beetje bouillon erbij, drie kwartier rustig laten pruttelen en ge zijt aan ’t eten.

Rode bieten zijn mijn favorietste wintergroente (samen met pastinaak): je kan ze rauw raspen in een slaatje, je kan ze roosteren in de oven, je kan ze koken, eten in puree, en… stoven. Deze hutsepot is een geweldig lekkere combinatie van smaken en zorgt voor het warme, comfy gevoel dat je op een gure winterdag écht nodig hebt. Bovendien ideaal om in te vriezen voor op die luie dagen waarvan er in de winter veel te veel zijn. En ik weet het, de lente is intussen volop in het land, we willen de winter zo snel mogelijk vergeten, maar stiekem heb ik nog een portie in de diepvries zitten want het is toch zo lekker!

2016-02-25 18.36.17

Ingediënten (4 personen)

  • een kleine knolselder (+/- 500g ongeschild)
  • 500g rode biet
  • 250g pastinaak of raapjes
  • 1 ajuin
  • een chorizoworst (die vind je voorverpakt in de supermarkt), of twee
  • handjevol hazelnoten
  • 1 bouillonblokje

Bereiding (30 min + 1u stoven)

  • Maak de groenten schoon en schil ze. Snijd alles in kleine blokjes.
  • Snipper de ui fijn en bak glazig op een laag vuur in een stoofpot met boter/olie/ghee.
  • Voeg de andere groentjes toe en laat tien minuutjes stoven.
  • Warm intussen 200ml water op in een steelpannetje om het bouillonblokje te laten oplossen.
  • Giet de bouillon bij in de stoofpot, zet het vuur laag (2 à 3 van de 9) voor zeker drie kwartier.
  • Verwijder het vel van de worst en snijd in stukjes. Bak de stukjes met een beetje olie of ghee in de pan langs alle kanten, en voeg op het einde bij de stoofpot.

2016-02-26 18.17.50

Resultaat: een prachtig rood stoofpotje om duimen en vingers bij af te likken. Werk af met een handjevol gehakte hazelnoten en zak weg in de zetel. (Want ja, wij eten dikwijls in de zetel, ja, ik beken.)

En u? Wat is uw favoriete hutsepot? Of uw favoriete receptje met rode biet?

6 thoughts on “Recept van de maand: rode hutsepot

  1. Ziet er lekker uit. Ik maan m’n wederhelft aan om dit snel eens te proberen. Is het met gewone of pikante chorizo? Of mag je dat kiezen?

    Nog een andere opmerking in één van je vorige posts las ik dat je vlees nooit terug invriest, want dat dat niet mag (wat vroeger ook altijd gezegd werd). Maar ik heb altijd geleerd dat als je het rauw invriest en dan terug bereidt. Dat je de bereiding dan wel kan invriezen. Wij doen dat constant met stoofvlees en gehakt dat wij in onze spaghettisaus steken en ik ben daar toch nooit ziek van geweest.

    Onlangs las ik ook dit: http://m.hln.be/hln/m/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2477423/2015/10/03/Ontdooid-eten-mag-je-wel-opnieuw-invriezen-onder-een-voorwaarde.dhtml Ik pas altijd op met dat soort artikelen, maar ik moet toegeven dat ik het wel al geprobeerd heb (omdat wij de koude keten nooit doorbreken, het gaat altijd uit de vriezer de koelkast in) en dat ik daar ook nog niet ziek van ben geweest.

    1. Ah ja echt?! Verdorie dan had ik dat stoofvlees wel kunnen invriezen ipv 2 dagen achtereen hetzelfde te moeten eten :p Met groenten doe ik dat wel al, niets zo makkelijk als een zak diepvriesgroentereepjes voor in de spaghettisaus en die dan invriezen. De ontdooitips neem ik alleszins mee. Merci!

  2. Ik maak zeker 1x per maand hutsepot, winter of zomer. In mijn versie zitten raapjes, spruitjes, ui, prei, wortel, aardappelen, spekblokjes en zo een grote ronde rookworst.

Reacties zijn gesloten.