LJ gaat niet-skiën!

…want dat klinkt  beter als titel dan “LJ gaat op skivakantie zonder te skiën”, toch?

We gaan dus met vrienden een weekje naar het skigebied van Alpe d’Huez (Frankrijk) en we zijn er nog maar net achter gekomen dat we niet, zoals we dus al een paar maand dachten, in Alpe d’Huez verblijven maar in een piepklein dorpje aan de andere kant van de berg, Oz en Oisan. Wel een toffe naam, zult u zeggen, en het dorpje ziet er op zich wel gezellig uit, zo’n typisch skioord met chalets, een voetgangerszone met een paar winkeltjes, twee restaurants, een bakker en een supermarktje.
We gingen niet alleen voor de wintersport, maar ook voor het feesten achteraf. Helaas zal dat in dit dorp niet mogelijk zijn: als ik de reviews zo lees, zijn er geen après-skiactiviteiten en is er welgeteld 1 (één!) bar in het hele dorp, en die is dan nog van een hotel.

Ik denk dat wij héél erg uitgeslapen gaan terugkeren van deze vakantie.

Vanuit Alpe d’Huez – dat had ik namelijk al opgezocht – kan je wandelingen maken, en in zo’n groot dorp zijn er altijd georganiseerde activiteiten voor niet-skiërs. In Oz zou ik al twee bakjesliften moeten nemen, de berg op en aan de andere kant weer af, om in AH te geraken, wat een beetje stom is.

Waar ga ik me dan wél acht dagen mee bezig houden?

  • Oz ligt op 1350 m en van daaruit kan je met bakjesliften tot op een bergpunt van 3300 m raken, vanwaar men vergezichten tot in Italië en Zwitserland belooft. Geef mij een boek en bergen, en ik ben content. Plus: Zwitserland! ❤
  • Toch wil ik elke dag aan 10.000 stappen geraken, ook al wil dat zeggen dat ik tien keer rond Oz door de sneeuw moet hobbelen. Uitzondering: als het slecht weer is, want ik heb geen zin om te verdwalen in een sneeuwstorm.
  • Ik zag dat er vanop een bergtop van 2100 m ook een paar wandelingen vertrekken; daarvoor zou ik maar één bakjeslift moeten nemen. Maar om dat in mijn eentje te doen, ik weet niet of ik daar veel zin in heb. Het is afwachten of ik het lief kan overtuigen tot één halve dag niet-skiën.

2016-03-03 21.08.30

  • Ik wil minstens vier boeken lezen. Dat is er eentje per twee dagen, correct! Moet lukken hé. Als het zonnetje schijnt, hoop ik toch érgens in Oz een terrasje te vinden waarop ik wat vitamine D kan oppikken, of anders trek ik de berg op. Bij slecht weer kom ik vermoedelijk mijn bed niet uit. Pyjamadagen ftw!
  • God nee, ik zal toch wel een keer moeten opstaan: ik heb me opgegeven om elke dag voor het eten te zorgen. Dat wil zeggen dat ik boodschappen doe en voor ‘mijn mannen’ (er is ook één andere vrouw bij, maar kom) ga koken. Ik doe niks liever en het zal mij tenminste dwingen om elke dag buiten te komen en naar de Sherpa te huppelen, die overigens sluit tussen 12u en 16u of zoiets belachelijks.
  • Ik wil aan een verhaal schrijven dat al vier jaar ligt te broeien. Het speelt zich af in de Franse Alpen in de winter, dus de setting is hiervoor ideaal; zo’n kans tot inleving zal ik niet gauw opnieuw krijgen. (Hoewel we, als het van het lief afhing, elk jaar zouden gaan skiën.)
  • Mariah Carey oefenen. Lach niet: eind deze maand moeten – enfin, ik ga vrijwillig en met heel veel plezier, maar het lief moet iets harder gedwongen worden – we naar haar concert en het is vijftien jaar geleden dat ik nog naar haar muziek luisterde. Ik heb dus heel wat in te halen. Hopelijk zijn de muren van ons appartement geluidsdicht.

Verder neem ik ook mijn laptop mee met een paar series en films erop – tips voor binge watching zijn méér dan welkom! Ik zou bevoorbeeld aan mijn Disney challenge kunnen werken maar dan moet ik natuurlijk eerst aan de films raken.

Volgens mij gaan de dagen nog te kort zijn 🙂

13 thoughts on “LJ gaat niet-skiën!

  1. Ik heb nog maar 1 keer in mijn leven op de latten gestaan en had al snel door dat ik niet veel talent bleek te hebben. Ik kan er dus volledig inkomen dat niet iedereen naar de bergen trekt om te skiën. Zo te zien heb je al een heel goed idee van wat je allemaal gaat doen ter plaatse. Ik denk ook dat je zonder problemen je dagen gevuld zal krijgen hoor, al is het maar met staren naar de prachtige uitzichten 🙂 !

  2. haha, dat je alles bomvol boekt 🙂 ik zou al eens tijd nemen om in de zetel te zitten en naar de velletjes rond mijn duimen te staren 🙂

  3. Oeps… Mariah Carey oefenen… die zag ik eventjes niet aankomen maar verder, zou ik hetzelfde doen als jij tijdens een wintersportvakantie! Skiën hoeft voor mij niet zo maar gewoon wat wandelen en genieten van de natuur en lekker veel lezen, klinkt mij als muziek in de oren!

  4. Oz is ideaal om een niet-ski vakantie te doen! 😉 Ik verrok er mijn ligamenten in m’n knie op de 3e dag en had toch een fantastische vakantie omdat het zo een mooi en groot skigebied is. Dagelijks nam ik liftjes om te genieten van het schoon uitzicht en de berglucht.
    Wij vonden Oz ook stukken gezelliger dan Alpe d’Huez!
    Geniet ervan! 😀

  5. Je foto’s op instagram zagen er prachtig uit. Wij zijn toen vorig jaar lente met de Alp D’huzes daar geweest volgens mij hebben we ook door dat dorpje gereden. (Wij zaten in Deux Alps?) Ik weet nog dat ik dacht, je zou hier maar wonen. Er is hier niks!

    Hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad!

    1. Er is daar echt niks hé buiten skitoerisme… Wel triestig ja…
      Les deux alpes ligt daar inderdaad in de buurt! Konden we zien liggen van boven op de berg.

Reacties zijn gesloten.