Wat 6 weken paleo me geleerd hebben

Na de inzinking en de zoveelste nacht slecht slapen ben ik beginnen nadenken. Diep nadenken – piekeren, want dat kan ik goed. Ik heb fouten gemaakt, ben te strikt willen zijn, at te veel cake, en uiteindelijk ben ik ingestort. De grootste boosdoener: een chronisch slaaptekort.

Insomnia

Vermoeiende week 😴 #fitbit #sleepefficiency #sleeplog #fitbitchargehr
Fitbit Charge HR

Ik heb wel eens problemen met in slaap vallen als ik in het midden van de nacht wakker word (voor zoiets banaals als naar het toilet moeten). Dat komt met vlagen, daar maak ik me al lang geen zorgen meer over, doorgaans slaap ik regelmatig (hoewel ik volgens mijn Fitbit gemiddeld een half uur per nacht lig te woelen en zelden aan acht uur slaap kom, dus het kan nog beter). Sinds de feestdagen, en dus eigenlijk sinds het begin van paleo, gaat er geen week voorbij zonder minstens één nacht waarin ik een uur of twee, drie wakker lig en mijn hersens maar blijven malen over de kleinste prullen waarvan ik de volgende dag “maar kind toch!” denk tot ik met mijn kop tegen de muur wil gaan slaan.

Dan zijn er een paar nachten dat ik zo moe ben, dat ik bijna bewusteloos ben tussen tien en zes. Dan een paar waarin ik minder en lichter slaap. En hopla: daar is meneer insomnia weer. Het zou niet zo erg zijn als ik niet de dag nadien moest gaan werken en kon bijslapen, maar op den duur vreet het zodanig aan uw lichaam dat ge het gevoel hebt dat er maar een stuk van hersens actief blijft, en de rest in een permanente staat van staking verkeert.

Patatjes met witte vis en een superlekkere crumble van amandel. 😘 #paleo #projectpaleo #projecthealthy #foodstagram #paleodinner #healthylife #healthyfood #healthydinner
Witte vis met amandelcrumble en patatjes uit de oven.

Koolhydraatarm & sporten

Een beetje research leerde me dat het onrustige slapen zou liggen aan het plotseling overschakelen op een koolhydraatarm dieet: geen aardappelen, pasta, brood of andere graanproducten meer eten, is gelijk aan minder koolhydraten die zich omzetten naar suikers, wat resulteert in een lagere bloedsuikerspiegel waardoor uw energie gewoon verdampt. Je lichaam moet kunnen wennen aan minder suikers en leren leven op vetten, maar dat is dus (nog) niet gelukt.

De vreselijke vermoeidheid heeft ervoor gezorgd dat ik in heel januari mezelf vier keer uit bed kon sleuren voor de zware inspanning die lopen is. Vier! En dat terwijl ik tot aan de feestdagen twee keer per week zo hard genoot en mijn loopprestaties de beste waren van de afgelopen tien jaar.

Ik ben zo boos op mezelf omdat ik niet beter naar mijn lichaam heb geluisterd.

Vieruurtje van fruit en granola! 🍌 #vieruurtje #healthylife #healthyfood #healthysnack #granola
Vieruurtje van fruit en granola.

Vegetarisch

Binnen de paleolevensstijl is geen ruimte voor vegetariërs: vegetariërs eten immers geen vlees, maar in plaats daarvan kaas en granen, en staan daarmee lijnrecht tegenover paleo’ers. Want ge moogt zeggen wat ge wilt: paleo’ers eten veel vlees. Ook heel veel groenten, maar bij die groenten altijd vlees of vis, want je moet een stevige portie (gezonde) vetten binnenkrijgen om het gebrek aan vullende granen op te vangen. Dus. Nee.
Ik was sinds de vorige Dagen Zonder Vlees net meer vegetarisch gaan eten en had wel wat moeite met het vlees/vis-principe bij elke maaltijd. (Sommige mensen eten zelfs ’s morgens nog gehakt met eieren, om maar iets te zeggen.)

Gegrilde aubergineschijfjes met pittig tomatensausje, pompoenblokjes en varkensreepjes. #paleo #projectpaleo #projecthealthy #foodstagram #paleodinner #healthylife #healthyfood #healthydinner
Varkensreepjes met gegrilde courgette, een pittig tomatensausje en pompoenblokjes.

De ups

Paleo heeft me veel bijgebracht, mijn blik verruimd, en ervoor gezorgd dat ik wekenlang geen chips of snoep heb aangeraakt en alleen nog maar kan dromen van hoe een pistolet of koffiekoek smaakt.

  • Ik kickte af van suiker – wat een dag of twee, drie zwaar was met gigantische hoofdpijn, continu honger (want: geen tussendoortjes voorzien) en duizeligheid. Daarna kon ik wel door het leven dansen.
  • Ik had bakken meer energie en stond zonder problemen een paar uur aan één stuk in de keuken.
  • De eerste weken vlogen de grammen eraf alsof het niks was. Zonder al te veel moeite zakte de weegschaal tot onder de 70 kg.
  • Je hoeft geen calorieën te tellen – je mag zoveel eten als je wilt van wat je lekker vindt (behalve granen, zuivel en suiker natuurlijk); het voelt nooit aan als een dieet want dat is het ook niet.
  • Ik ging weer met plezier aan het koken en ontdekte zoveel nieuwe combinaties, zoveel lekkere groenten, zoveel ingrediënten die ik nooit eerder at.
  • De ontbijtjes zijn om duimen en vingers bij af te likken; boterhammen at ik vóór paleo nog af en toe maar nu mis ik ze totaal niet meer!
Ontbijtpap van amandelmelk en gemalen amandelen & cashewnoten, met peer erbij en afgewerkt met cacao en kokosschaafsel. 👌 #ontbijt #paleobreakfast #healthylife #healthybreakfast #paleoontbijt #paleo #projectpaleo #projecthealthy #foodstagram #food
Pap van amandelen en cashewnoten met amandelmelk, kokosschaafsel, cacao en peer.

De volgende stap: evenwichtig en puur eten

  • Ik wil zoveel mogelijk verse en biologische seizoensgroenten eten.
    Met behulp van het aanbod van de buurderij moet mij dat zeker lukken: hier koop je rechtstreeks bij de boer en die hebben natuurlijk geen tomaten in putteke winter, om maar iets te zeggen. Slaatjes met rapen, wortels en bieten, het is ne keer wat anders.
  • Zeker als ik ga sporten, moet ik zorgen dat er voldoende koolhydraten binnenkomen.
    Dat kan ook met groenten alleen – pompoen is bijvoorbeeld zo’n groente die veel koolhydraten bevat – maar in de overgangsfase ga ik terug wat meer patatjes op het menu zetten want die bevatten daarnaast zoveel vitaminen die goed zijn voor de mens!
  • Ik wil afwisselen tussen veggie en vlees.
    Een vijftig-vijftig-evenwicht zoals ik voordien had, is mijn doel maar het zal langzaamaan gaan, en niet gemakkelijk zijn want ik wil niet overdrijven met granen en kaas; het blijft een feit dat die dingen minder goed verteren. Punt.
  • Geen geraffineerde suikers meer.
    Als ik per se zin heb in iets zoets, moet ik maar een appel en granola eten, of zo. En heel af en toe iets gluten- en toegevoegde-suikersvrij en lactosevrij bakken.
Dat ik toch elke dag stiekem ga kijken hoever het staat met de koe o deathrow. #deeleenkoe #grasgevoerdvlees
deeleenkoe.be

Zo. Ik zie het helemaal zitten om mijn gezonde levensstijl verder te zetten, samen met mijn zoektocht naar een goed evenwicht, en ik kijk uit naar de uitdaging om zoveel mogelijk van geraffineerde suikers weg te blijven.

Hoeveel van je maaltijden eet jij veggie? Let jij erop dat je maaltijden gezond zijn? Of lig je daar allemaal niet zo wakker van?

27 thoughts on “Wat 6 weken paleo me geleerd hebben

  1. Ik eet minimum 1x per week vegi. Dat is me eigenlijk geleerd door de Hello Fresh boxen, maar ik vind het wel fijn zo. Gisteren was het couscous met paprika en feta. Ik probeer ook 2x per week vis te eten. Dat is niet zo moeilijk daar ik wel graag vis eet.

    1. Vis kan nogal eens tegen slagen, dat zal wel het verschil in kwaliteit zijn maar graten daar ben ik ook geen fan van. Probeer het wel minstens 1x per week op het menu te zetten. Mmmm feta!!

  2. Het is duidelijk een heel leerrijk proces geweest voor jou tot nu toe. Hopelijk slaap je snel beter, want dat moet inderdaad verschrikkelijk zijn!

    Ik probeer gezond en evenwichtig te eten. Aangezien ik al geen vis eet, komt er regelmatig eens iets vegetarisch op het menu, want vroeger at ik gewoon alle dagen vlees en daar voelde ik me niet goed bij. Wel besef ik dat er nog werk aan is. Ik eet bijvoorbeeld veel pasta omdat ik niet zo wild ben van aardappelen, maar het is tegenwoordig teveel. In de winter heb ik gewoon minder zin in slaatjes en gezonde dingen en wil ik ovenschotels met veel kaas! Gezond is dat natuurlijk niet… Dus ja, ook bij mij blijft het een work in progress.

    Alleszins chapeau voor jou dat je zo je best doet om je levensstijl aan te passen, ik weet niet of ik zoveel wilskracht heb. Succes ermee!

    1. Mmmm kaaaaas:) pasta mis ik eigenlijk niet, courgetti of squetti smaakt zoveel beter en meer!
      Ik ga mijn best doen de vleesteller terug naar omlaag te krijgen..

  3. Ik eet meestal veggie, gewoon omdat ik dat lekkerder vind én ook wel omdat ik niet goed ben in vlees bakken… Ik eet maar 1 of 2 x/week vlees of vis.
    Ik kreeg de opdracht van mijn diëtiste om eenvoudig en gezond te koken dus probeer ik dat zoveel mogelijk te doen.
    Goed dat je zoveel geleerd hebt uit de paleo-weken.

    1. Hahaha o zo herkenbaar Lize!! Ik ben ook keislecht in vlees bakken, vandaar dat het hier meestal gehakt of spek of iets dergelijks is, makkelijk hanteerbaar en meestal makkelijk om te bakken! Binnenkort ga ik mij toch nog eens aan ‘moeilijker’ vlees wagen.. Hopelijk mislukt er niet te veel want da’s zo zonde hé…
      Eenvoudig & gezond, da’s inderdaad de sleutel, en meestal ook nog het lekkerste!

  4. ik lig daar helemaal niet wakker van (ben nu wel terug zwanger en na men 3de gingen de kilo’s er ook ni zo rap vanaf als ik zelf wou maar er opletten deed ik niet). hetgeen ik de laatste jaren wel niet meer doe is alcohol drinken tenzij eens een glas champagne voor een speciale gelegenheid ofzo maar ik was dan ook de laatste jaren ofwel zwanger ofwel gaf ik borstvoeding dusja dan dronk ik zeker niets van alcohol en dat is zo gebleven ook de momenten dat ik niet zwanger was of geen borstvoeding meer gaf en kmoet zeggen ik voel me daar veel beter door. ten tijde dat ik nog in het buitenland werkte merkte ik dat ze als ik een heel seizoen elke avond in de bar zat dan durfde ik al eens bij komen :p en ben zeker moest ik dat nu ook weer doen men gewicht ook omhoog zou gaan. ik mag er trouwens ni aan denken om koekjes, chips of cola te moeten laten (cola krijg ik nu wel ni binnen door men zwangerschap maar leven zonder zou ik toch ni kunnen ze als ik ni zwanger ben hihi).

    1. Haha die colaverslaving toch 🙂 🙂
      Mij gaat het niet zozeer om het gewichtsverlies (ben min of meer content met mijn omvang nu al mag er altijd iets af) maar meer om gezond te worden/zijn. Moeilijk hoor want overal leest ge iets anders. En zwijgt mij van chips! Aaaaargh 🙂 Misschien dat ik mij dit weekend eindelijk eens zo’n minizakje koop. En er bestaan ook koekjes zonder geraffineerde suiker enzo, ik moet ze nog testen maar het recept zag er lekker uit, ongelooflijk hoeveel recepten ge zo vindt, maar enfin ge moet de tijd ook hebben natuurlijk. Ik kan niet meer zo goed tegen alcohol als vroeger, dus ik drink het ook véél minder!

  5. wij eten bitter weinig vis omdat mijn man dat absoluut niet lust! maar ik probeer één keer per week vegetarisch te voorzien, de rest vlees of eens een quiche of kip (toch ook wel wekelijks kip). ’t Is hier soms ééntonig qua weekmenu

  6. Wow, wel straf dat dat zoveel invloed heeft op je slaap! Hopelijk raakt je lichaam daar dan toch zo snel mogelijk aan gewend (en vergeet die slaaproutine uit mijn vorig bericht dan maar, want dat is dus duidelijk het probleem niet 😉

    Ik eet meer dan de helft van de tijd vegetarisch; vorig jaar 65%. Ik probeer er sowieso om ecologische redenen op te letten, maar eet eigenlijk gewoon waar ik zin in heb en dat blijkt tegenwoordig dus vooral vegetarisch te zijn. Qua vlees ben ik ook vooral een kip of gehakt-fan 🙂

    1. Ik ben totaal niet te vinden voor al die vleesvervangers in de winkel (wat voor rommel zit daar eigenlijk in!) en dingen als tofu en quorn etc. Kikkererwten en van die toestanden lust ik dan weer niet, dus dat is voor mij de grootste reden om niet méér veggie te eten. Nu afwisseling en evenwicht, dat moet ik vinden 🙂

      1. Ah, als je geen of niet graag kikkererwten, linzen enzo eet, dan wordt het inderdaad een pak moeilijker. Ale, er bestaan genoeg gerechten zonder, maar hoe meer vegetarisch, hoe meer je daar toch op moet letten om voldoende ijzer en B12 binnen te krijgen. Nu ja, met noten en in afwisseling met vlees, kan je die dingen gelukkig nog wel weglaten zonder meteen voedingsstoffen te missen.

  7. Wel ik heb ook een dipje! Ben gisteren naar de dokter geweest, en mijn bloed stond redelijk laag. Ik heb nu mijn bloed laten testen en ben eens benieuwd, hoe het met alles gesteld is na 11 maanden paleo. Ik ben nu ook wel eens wat te zondigen in het weekend. Al probeer ik dan zelf gezonde toetjes te maken. Maar ik heb daarnet een stuk frangipanetaart naar binnen gewerkt en ik heb geen spijt. Bovendien eet ik zelf heel weinig vlees bij mijn paleo. Op een slaatje heb ik genoeg aan 100 gr vlees en s avonds eet ik met moeite één gewone portie op.

  8. Ben je nog altijd tevreden over je Fitbit. Ik twijfel eraan om de HR Charge aan te schaffen. Tegenover de Polar Loop 1 of 2. Het grote voordeel dat de Loop heeft en Fitbit niet, is dat die een waarschuwing geeft als je te lang stilzit. Anderzijds ga ik dat mss ook wel geweldig irritant vinden als ik op restaurant zit. Ik vroeg me verder af of de Fitbit met hartslagzones werkt. Dus of je net zoals bij een sportwatch kan kiezen om te trainen binnen bepaalde zones en of hij rekening houdt met je situatie om doelen te stellen (nl. als je bv. zoals ik een kantoorjob hebt), want dat doet de Loop dus ook! Van wat ik er al over las, vind ik bij de Fitbit het grote voordeel dat je daar geen hartslagband voor nodig hebt.

    1. Een hartslagband is accurater dan een horloge rond je pols, dat is één. Dat lijkt me vooral belangrijk als je in de eerste plaats een hartslagmeter zoekt en maw vooral om te sporten. De fitbit werkt met drie zones, je kan ze zelf instellen als je je zones kent, anders neemt hij standaarden. Voor mij werkt hij prima, vooral de stappenteller dwingt mij om meer te bewegen, daardoor doe ik nu elke middagpauze een wandeling plus ’s morgens extra door eerder van de bus te stappen enz. Ik heb dus niet zo’n waarschuwing nodig en zou me daar wsl ook aan ergeren op den duur :p De sleeptracker vond ik heel erg interessant, daardoor weet ik nu hoe rusteloos ik slaap maar de laatste week heb ik hem afgedaan omdat ik er te veel mee bezig was als ik wakker lag (extra bewegen met mijn arm om er zeker van te zijn dat dat ding wist dat ik wakker was… Ja echt). Verder gaat dat horloge zo weinig mogelijk uit:-) Ik ben fan!

      1. Ja ik heb al een hartslagmeter hoor de rs300x van Polar. Daarom dat ik begon te twijfelen aan de Loop. Eerst was ik overtuigd, maar dan zag ik dat je daar dus nog een band + Bluetooth ontvanger moest bijkopen als je iets van hartslag wil registreren. De band heb ik van mijn sporthorloge, maar mijn ontvangertje is Bluetooth-loos. Dat kostte dan nog eens 70 euro extra en voor dat geld heb je dus ook een Fitbit. Ik zou het tof vinden als ik hem ook als sporthorloge kon gebruiken, maar is geen must. Ik ben vooral geïnteresseerd in die sleeptracker en ik wil ook graag m’n hartslag tijdens de dag bij houden. Ik krijg bij m’n huisarts nogal veel te horen: “het zal wel van de stress zijn.” Ook op momenten dat ik totaal niet het gevoel heb dat ik onder stress sta, meten is weten denk ik dan ;-). Maar goed voorlopig leun ik nog steeds meer richting Fitbit. Binnenkort gaan ze bij ons op het werk ook stappen stimuleren met stappentellers en een heel gezondheidsbeleidsplan. Dus ik ga er ook meer mee bezig zijn. Als je meedoet krijg je een stappenteller, wel geen Fitbit uiteraard :-)w

        1. Dat is wel leuk van ’t werk zeg dat ze zoiets stimuleren!
          En inderdaad, wat een gedoe om nog een extra band te moeten voorzien, stel je voor dat je daar dan de hele dag mee moet rondlopen 🙂 Bij mij zie ik het verschil wel tussen werkdagen en vakantie: mijn hartslag is in rust tijdens de vakantie soms opmerkelijk lager.

  9. Ik heb hetzelfde probleem: ’s nachts eventjes wakker en dan niet meer in slaap geraken. Mijn dokters en diëtiste zeggen dat het komt door mijn lever en de suikerhuishouding.
    Enkele weken geleden ben ik gestart met ’s avonds geen koolhydraten meer te eten en sinds toen slaap ik goed en ben ik ’s ochtends fit. Je zou dus kunnen zeggen dat ik ’s avonds paleo eet: geen aardappels, pasta of rijst. Vlees, vis, ei, … en veel groenten.

  10. Vis eet ik zelden, vegetarisch… 1x op twee weken misschien? Ik hou gewoon veel te veel van vlees eten.
    Ik schommel al jaren tussen de 73 en de 76 kg. En met jaren bedoel ik: de laatste 10 jaar ofzo. En sinds Meme me uitgescholden heeft voor vet zwijn kan het me gewoon niet meer schelen.

    1. Dat is een goeie schommeling he, niet te veel omhoog en omlaag. En ’t is goed dat je het je niet meer aantrekt. Je moet doen waar jij je (lichamelijk) goed bij voelt.

Reacties zijn gesloten.