De vijf beste boeken van 2015

Ik las in 2015 zevenenzeventig boeken ofte 26.992 bladzijden. Mijn beste prestatie van de voorbije jaren 🙂 Voor het komende jaar heb ik mijn ambitie ingesteld op ‘slechts’ 52 boeken omdat ik tijd wil vrijhouden voor mijn andere hobby’s (hoewel lezen natuurlijk mijn favorietste hobby blijft!).

De vijf uitblinkers van 2015

American Psycho – Bret Easton Ellis
Seriemoordenaar Patrick gedraagt zich overdag als de doorsnee oppervlakkige Wall Street yuppie-in-pak, maar als hij de kans krijgt (of goesting), kiest hij een slachtoffer (of belt een callgirl) om dat vervolgens op de meest gruwelijke manier te vermoorden. En het ergste is nog dat de schrijver alles tot in het explicietste miniemste detail weergeeft. Niet voor gevoelige lezers, dit. Ongetwijfeld een boek dat mij altijd zal bijblijven.

Harry Potter, de marathon – J.K. Rowling
Toen ik een week ziek thuis zat, of eerder lag want mijn zetel uitkomen deed ik enkel als het écht moest, dook ik onder in de wereld van toverstaffen, onzichtbare perrons, eenhoorns en geesten. Niets beters om het genezingsproces op gang te brengen! Het was voor het eerst dat ik de reeks helemaal las; als tiener strandde ik ergens rond boek vier omdat de hype intussen was losgebarsten en in hypes verlies ik nogal snel mijn interesse. De films heb ik altijd geweigerd om te zien, omdat de beelden in mijn hoofd ongetwijfeld tienduizend keer beter uitgewerkt zijn dan dat ze ooit op het witte doek kunnen worden weergegeven.

Het hout – Jeroen Brouwers
Jeroen Brouwers legt in dit boek een zeer pijnlijke plek uit de Vlaamse geschiedenis bloot: die van kostscholen waar de paters en nonnen gebruik maakten van hun machtssituatie om de kinderen te mishandelen en te misbruiken. We volgen één van de paters, die in het klooster is gelokt als leraar, en zijn best doet om een hand boven het hoofd te houden van de onschuldige kinderen. Het is een hard boek, dus niet lezen als je ontspannende vakantielectuur zoekt.

Ideale zaterdagnamiddag. #boekenwurmhappy #minionmania

Bird Box – Josh Malerman
Het griezeligste boek dat ik in jaren heb gelezen. Nu ja, ik lees doorgaans geen griezelige boeken omdat ik met mijn levendige verbeelding nogal snel nachtmerries krijg, maar dit was te aantrekkelijk om te laten liggen. De wereld is dunbevolkt na een bizarre epidemie waar mensen plotseling gek worden en elkaar of zichzelf vermoorden met wat er dan ook voor handen is, na het zien van… iets. Malorie heeft zich met twee kinderen in een huis verschanst maar wanneer de levensmiddelen op raken, moet ze op zoek naar een andere veilige plek, en misschien zelfs andere mensen. Beetje bij beetje kom je als lezer te weten wat er met Malories huisgenoten is gebeurd (en hoe), en hoop je alleen maar keihard dat je te weten komt wat dat geheimzinnige iets is.

De schok van de val – Nathan Filer
Matthew verblijft in een inrichting. Als kind had hij een broertje, met wie iets vreselijks is gebeurd, een gebeurtenis die zwaar op hem neerdrukt en hem getekend heeft. In een soort van dagboek schrijft hij over zijn leven sindsdien, en beetje bij beetje leer je hem beter kennen, en kom je erachter wat er op die dag precies is gebeurd. Een ongelooflijk, aangrijpend verhaal dat ik nog eens opnieuw moet lezen, want bij die eerste lezing was ik zo nieuwsgierig naar het einde, dat ik véél te snel heb gelezen.

Ik heb heel wat mooie boeken gelezen het afgelopen jaar: spannend, ontroerend, beklijvend, hard, schokkend… En u? Wat is het boek dat u zal bijblijven? Het boek waarbij u het hardst hebt geweend? Of het boek dat u door de kamer wilde gooien en dat u beter nooit had gelezen?

14 thoughts on “De vijf beste boeken van 2015

  1. De meeste tranen waren er bij ‘Een weeffout in onze sterren’, ik ging er helemaal in op. Tirza van Arnon Grunberg vond ik dan weer helemaal niets. Als ik geen enkel personage ook maar een beetje leuk vind, is het doorgaans moeilijk voor mij om het boek in zijn geheel goed te vinden.
    Ah, good old Harry Potter, die boeken horen zeker thuis bij mijn favorieten aller tijden!

  2. Je maakt me nieuwsgierig naar Het hout. Na Groetjes uit Brussel had ik niet zo veel zin meer in nog meer Jeroen Brouwers, al staat zijn Bezonken rood hier wel nog steeds te wachten in de kast. Misschien toch maar eens aan beginnen en dan Het hout halen.

    En de Harry Potter-films wil ik ook niet zien. Toen die pas verschenen hebben die mijn beeld van Harry Potter zo hard verpest (want of je er nu naar kijkt of niet, Daniel Radcliffe als HP was niet te ontwijken), dat ik echt geen zin heb om dat ook met andere personages te laten gebeuren.

    1. Bezonken rood is ook eentje dat blijft hangen.
      Inderdaad, de drie hoofdpersonages heb ik nooit kunnen ontwijken, zeker hun kinderversie niet.. Nu nog knijp ik mijn ogen toe als er HP-reclame op tv is.

  3. Ik maakte ook al een lijstje op ’t einde van ’t jaar, van Bird box had ik hoge verwachtingen en heb ik wel op één dag uitgelezen, maar het stelde een pietsie teleur. Het hout wil ik ook nog lezen, dat zou dan wel het eerste boek van Brouwers zijn dat ik misschien wél goed vind…

  4. Het hout is voor mij het beste boek van 2015. Het was het eerste boek dat ik las van Brouwers en het zette me aan om er onmiddellijk nog een te lezen: Scharlaken rood. En er zullen er dit jaar ongetwijfeld nog volgen.

    1. Ik heb enkel de boeken genomen die ik het afgelopen jaar 5 sterren gaf. Er zijn er inderdaad nog meer die me zijn bijgebleven, ieder op hun manier, maar dan zou de lijst inderdaad erg lang worden :p

  5. Idd straf dat je uit 77 boeken 5 boeken kan uitkiezen! Heel wat boeken staan nog op mijn lijstje. Ik las ook heel wat leuke boeken in 2015, een lijstje postte ik onlangs op m’n blog. Op naar heel wat meer topboeken in 2016!

  6. Knap dat je een top 5 kan maken uit 77 boeken!
    Woesten van Kris Vansteenberge vond ik het beste boek dat ik gelezen heb. Ik heb spijt dat ik in De halfbroer van Lars Saabiye Christensen begonnen ben want ik heb het niet uitgelezen.
    Ooit wil ik ook eens een Harry Pottermarathon doen! Ben ooit tot boek 3 geraakt denk ik maar wil de andere ook lezen maar komt er maar niet van.

  7. Ik dacht eerst: wat, 77 boeken?! Maar ik heb er in januari ook al 7 gelezen, dus dat aantal zou ik waarschijnlijk ook wel halen 😉 Het Hout, daar heb ik al mooie dingen van gehoord. Misschien toch ook eens lezen. Zelf vond ik De Boekendief heel mooi.

Reacties zijn gesloten.