#projectpaleo Week 3: bij de Mexicaan en de mislukte pompoenlasagne

Zo, mijn derde week paleo zit erop – mijn eerste ‘echte’ week, eigenlijk. Het is een proces van vallen en opstaan, want eten & ik, ik & eten, het blijft een gevaarlijke combinatie. “Nee” zeggen is nooit mijn sterkste kant geweest, en als ik honger heb zou ik niet eens zien of proeven wat ik eet, laat staan dat ik dan nog de tijd zou nemen om te checken of het wel paleo is!

Overheerlijke curry met rijst van zoete aardappel, broccoli, kip en extra stukjes mango. 💕 #paleo #projectpaleo #projecthealthy #foodstagram

Week 3

De planning

Ik eet véél. Ik heb het gevoel dat ik van ’s morgens tot ’s avonds aan het eten ben. En dat ís eigenlijk ook zo.

  • Omdat ik al om 6:15 opsta, probeer ik mijn ontbijt uit te stellen tot minstens 8:30. Mijn maag wordt ook dan pas wakker, dus prima zo. Omdat dat meestal fruit is, zit ik soms tot tien uur te eten achter mijn bureau. Ideaal, want zo kan ook de lunch opschuiven.
  • Lunchen doe ik rond 13:00, maar hoe later hoe liever, want het is in de namiddag dat het hongermonster op de loer ligt.
  • Rond 16:00, of soms bij thuiskomst rond 17:00 (maar dat is eigenlijk al te laat) eet ik een tussendoortje: weeral fruit, of iets zoeters (maar altijd zelfgebakken paleodingen).
  • Rond 19:00 is het tijd voor het avondmaal. Daarna heb ik geen honger meer, wat nieuw is, want vroeger stak ik me na het avondeten nog lekker vol met chips en koekjes.

Tomatengroentesoep met ballen. 🍅 #lunchstagram #lunch #foodstagram #paleo #projectpaleo #projecthealthy #paleolunch

De valkuilen

  • Ik moet opletten dat ik niet té veel eet. Vrijdag kwam ik met zo’n volle maag thuis van ’t werk (na een uitgebreid vieruurtje van drie stukken fruit) dat ik bijna niets meer opkreeg van het avondeten (dat nochtans superlekker was).
  • Ik eet heel veel suiker, en hoewel dat natuurlijke suikers zijn (vooral fruit, maar ook agavesiroop of honing in een receptje of tussendoortje), zijn het nog altijd heel veel suikers. Ik wil dat afbouwen, omdat ik anders nooit van mijn verslaving af zal raken. Minder tussendoortjes: misschien leer ik het ooit.

Ontbijt voor #hetlief: appel, peer, kiwi, rozijntjes en cashewnoten. #smullen #breakfast #paleo #projectpaleo #projecthealthy

  • Op restaurant gaan is een ramp voor mij. We gingen voor het lief zijn verjaardag eerst aperitieven in een wijnbar, waar ik een glas cava en vervolgens een glas rode wijn dronk. Ik bestelde braaf ‘minigehaktballetjes’ van de kaart als hapje, maar kreeg in plaats daarvan in stukjes gesneden en gefrituurde curryworst cadeau. Not ok, maar ik at er wel de helft van op omdat ik honger had… en me zo verheugd had op die balletjes!
    Daarna gingen we Mexicaans eten en ik bestelde braaf fajitas con pollo, want dan kon ik gewoon de kip eten met de saus en de groentjes die erbij werden geserveerd. Maar fajitas zijn gewoon zo lekker… dat ik er drie van at. Zucht. Kreun. De dessertkaart heb ik wijselijk laten passeren; wat me toch nog één zielig puntje oplevert want een restaurantbezoek zonder dessert was vroeger geen geslaagd restaurantbezoek.

Dessertje nummer 2 voor vanavond. 🎂 #paleo #projectpaleo #projecthealthy #foodstagram #homemade #appelcake #applecake #paleoapplecake #paleocake #glutenfree #dairyfree #nosugaradded #noaddedsugar

  • Mijn familie kwam eten voor de verjaardag van het lief. Ons mama probeerde me een paleomenu uit het hoofd te praten en bijna was ik gezwicht voor een kaastafel (zoals anders). Maar uiteindelijk heb ik mijn been stijf gehouden en tóch (onder andere) pompoenlasagne en paleoappelcake klaargemaakt. De lasagne vonden ze maar niks (hij had bovendien iets te kort in de oven gestaan, jammer genoeg…) maar de cake was na even met de ogen knipperen volledig verslonden. Misschien omdat ze nog honger hadden?

Today's lunch: mango, paprika, pijnboompitjes, kipblokjes en sla, en dat vieze ding in de linkerhoek is avocado. #lunch #lunchstagram #foodstagram #projectpaleo #projecthealthy #paleo

Hoe voel ik mij?

  • Rotslecht. Ik slaap al enkele nachten veel te weinig en lig soms wakker – pieker pieker pieker over de onnozelste dingen – waardoor mijn lichaam op reserves lijkt te draaien. Maar dat heeft (denk ik toch) niets met paleo te maken. Hoewel – doordat ik elke avond en een halve zondag veel meer tijd in de keuken doorbreng dan vroeger, blijft er natuurlijk minder tijd over voor de rest van het huishouden en mijn hobby’s. Drama.
  • Ik verloor na de feestdagen 1kg, zonder er dus al te veel honger voor te lijden. Jochei!
  • De spijsvertering gaat ongelooflijk goed: maag en darmen verteren alles heel goed. Na het bezoek aan de Mexicaan was dat wel even anders… een teken dat ik nu het gezonde pad aan het volgen ben!

Breakfast! 🍎 #projectpaleo #projecthealthy #paleo #foodstagram

Week 4: de uitdagingen

  • We gaan uit eten in Brussel, in een hamburgerrestaurant. Ik heb de kaart al gecheckt: ze serveren er ook slaatjes, maar die hebben er allemaal kaas in zitten. Ik denk dat ik een burger ga nemen, en al mijn moed bijeen ga schrapen om te vragen of ze het broodje kunnen weglaten. En de kaas ook, als ge dan toch bezig zijt. En geen dressing, nee dank u. *fingers crossed*
  • Ons mama verjaart en nodigt de familie uit. Ik heb het nog niet durven vragen maar ik vermoed een kaasschotel (want koken voor een bende van twaalf inclusief twee kleinere kinderen, dat verwacht ik niet!). Ik moet nog bedenken hoe ik dat ga aanpakken – op voorhand al iets eten, of iets meepakken voor mezelf? Durf ik dat?
  • Voor de verjaardag van het lief en zijn bompa mogen we bij de bomma gaan eten: friet met biefstuk en sla. Ik ga vriendelijk bedanken voor de frietjes en de rest lekker oppeuzelen. Dit lijkt me nog de minst moeilijke opdracht van de drie!

Bloemkoolrijst, stevig gekruid, met kipgehaktballetjes en pijnboompitjes. Smullen!! 🎉🍴 #projectpaleo #projecthealthy #paleo #foodstagram

Wat maak jij klaar als je familie over de vloer krijgt?

22 thoughts on “#projectpaleo Week 3: bij de Mexicaan en de mislukte pompoenlasagne

  1. Als wij familie over de vloer krijgen, en dat geldt eigenlijk ook voor als er vrienden komen, maakt de echtgenoot doorgaans iets klaar dat je maar in de oven te schuiven hebt (lasagne, moussaka…). Wij hebben een volledig open keuken en de echtgenoot voelt er weinig voor om te staan koken als de gasten op zijn vingers kijken. Hij is dan ook behoorlijk chaotisch in de keuken ;-). Het lijkt me overigens inderdaad niet gemakkelijk om te blijven vasthouden aan de paleo principes, dus je mag wat mij betreft best fier zijn op hetgeen je nu al bereikt hebt hoor. Ik denk niet dat ik de wilskracht zou hebben om het zo goed te doen. Chapeau!

  2. Wat jammer dat je je rotslecht voelt. Zet maar op de uitdagingenlijst om daar ook iets aan te doen 🙂
    Grote groepen hebben wij nog niet over de vloer gehad. Ik ben niet zo voor keukenstress. En eigenlijk ben ik ook niet de kok des huizes dus ik heb geen klagen 🙂

  3. Ik kook heel zelden als we iemand over de vloer krijgen. Meestal zorg ik voor een uitgebreide tapas. We hebben een heel grote salontafel en die zet ik vol met allerlei hapjes, paleo en niet paleo , hangt er van af wie er komt. Soms maak ik paleocrackers die ik beleg met allerhande dingetjes. Als er dan eens echt gegeten moet worden, durf ik al eens een koude visschotel maken, of varkenswangetjes, waar ik dan heel veel groenten bij serveer en ik mooi van de croquetten afblijf, maar me tegoed doe aan gekookte peren, witlof in spek, boschampignons. Of ik maak een tajine, ik heb wel inspiratie. Maar ik geef echt niet veel etentjes, wel tapasavondjes. En dan kijkt niemand of je wel van de kaasblokjes eet, dat valt gewoon niet op.

  4. Jammer dat je je zo slecht voelt, of dat nu door paleo komt of niet. Hopelijk betert dat snel!
    In alle geval chapeau dat je het zo goed volhoudt (want dat doe je echt wel vind ik)! Het is ook niet de meest evidente eetwijze he (toont je restaurantbezoek alleszins heel duidelijk), ook al blijf ik erbij dat die pompoenlasagne echt niet zo abnormaal is, wat jouw familie ook beweert 😉

    Misschien kan je als tussendoortjes proberen wat noten of groentjes (kerstomaatjes, radijsjes…) te eten? Dan hoef je niet meteen minder te eten, maar kan je wel al de natuurlijke suikers in fruit al wat afbouwen. Dat is misschien makkelijker dan én minder suikers én minder voedsel in 1x te doen?

    1. Ik eet niet graag rauwe groenten (als tussendoortje)… Ja ik ben een moeilijke 😀 Tegen februari wil ik beginnen werken aan mijn tussendoortjes, nu denk ik dat ik eerst al ga proberen de andere dingen na te leven… En o wonder: ik begin zelfs wat meer te genieten van fruit 🙂

  5. Die pompoenlasagne klinkt zelfs best lekker! Als je er een receptje van hebt…

    Bij het lezen van dit stuk dacht ik echt: “WAUW, wat een wilskracht!” Je mag dus best wel trots zijn op jezelf want deze eetgewoonte volhouden met zoveel druk dat is gewoon bewonderenswaardig!

    Veel succes nog!

  6. Ik weet niet hoe Paleo werkt, maar is er daar geen ruimte om één keer per week iets anders te eten? Ik las trouwens dit weekend ook in de krant van een prof. eetstoornissen dat zij het boek ‘Nooit meer diëten’, een geweldig boek vond. Waardoor mijn interesse meteen gewekt was. Maar helaas is het nog niet te vinden in onze bib. In ieder geval doe zo voort 😊! (Tenzij je je miserabel blijft voelen natuurlijk).

    1. O merci voor de leestip! Ik ga het eens opzoeken.
      De bedoeling van de eerste 30 dagen is volledig detoxen en afstappen van je oude eetgewoontes – en kijken/voelen hoe je lichaam daarop reageert. Daarna moet je zelf een evenwicht zien te zoeken; er zijn mensen die van 80/20 doen, maar waar trek je de grens? Dat moet ik nog bedenken 🙂

  7. Jammer dat je je slecht voelt en slecht slaapt. Piekeren (over eten) is vermoeiend he. Ik ben soms liever lui dan moe en maak liever kant-en-klare maaltijden maar merk wel dat ik me beter voel als ik gezond(er) eet en kook. Zo heeft alles voor- en nadelen.

    1. Ik vind het maken van weekmenu’s wel leuk maar er kruipt zoveel tijd in hé. Ik moet een handiger systeem uitvinden, maar daar moet ik dan ook weer tijd voor vinden 🙂 🙂

  8. Je kan mijn weekmenu’s krijgen,..ik hou ze bij,..;kunnen we uitwisselen en blijven we variatie krijgen,…ik denk er zelfs over na om ook een blog over Paleo en receptjes te maken,…wat denk je?

    1. Vind ik een heel goed idee! Ik verzamel alles in evernote, hopelijk krijg ik ze ooit op mijn kookblog gezet, tot die tijd staan ze daar goed maar menu’s uitwisselen, fantastisch idee!!

  9. Ik vind het al heel wat en chapeau van je om dit vol te houden, ik zou het niet kunnen! Het lijkt mij enorm veel werk… zowel denkwerk als sleurwerk (al die pottekes!).

Reacties zijn gesloten.