De plannen van 2015: de afronding

De laatste maanden van het jaar raakte ik nogal in een slop, en ik kon er niet meer uitklimmen. Daardoor zijn er heel wat puntjes onafgewerkt blijven liggen, maar dat stoort me eigenlijk niet; ik heb veel meer gedaan gekregen dan ik had gedacht en dingen gedaan die ik nooit zou gedaan hebben als ze niet op deze lijst hadden staan.

Niet afgewerkt (18/18)

  • Twaalf uitstapjes maken met het lief
    Het werden er uiteindelijk maar negen, omdat we helaas niet elke maand de tijd hadden om een hele dag uit te trekken voor ons tweetjes én we soms ook gewoon gezellig thuis wilden blijven, wat we deze herfst en winter wel veel gedaan hebben. Afgevinkt: Antwerpen, Gent, Rotterdam, Porto, Normandië, Ardennen, Bourgogne, Auvergne en Antwerpen.

Indrukwekkend. #normandie #worldwar

  • Vijf bestemmingen kunnen schrappen van mijn wishlist
    Mijn wishlisht is eigenlijk onbestaande; er komen bestemmingen bij op het moment dat ik ze ontdek. Van Auvergne wist ik bijvoorbeeld niet eens dat die streek bestond tot ik in september per se ergens op vakantie wou gaan waar het goed weer was én niet te ver van huis. Dus eigenlijk een stom en te vaag puntje.
  • Twintig films kijken uit de IMDB Top 250
    Ik ben al na een paar maanden blijven steken op 7 films. Ik kijk gewoon liever series… Korte aandachtsspanne en dan kan ik intussen haken of bloggen 🙂
  • Alle 57 Disneyfilms kijken
    Dat lukte me zelfs niet met één film. Foei hé, want ik wil ze nog altijd graag zien.
  • Twaalf date nights houden met het lief
    Dat bleef steken op 10 date nights (zowel buitenshuis als gewoon thuis). We hebben het zo druk gehad dat een vrijdagavond in de zetel dan plots superaantrekkelijk klinkt.
  • Mijn stofjes verwerken tot 2 kleedjes en 3 rokjes
    Ooit, in 2014, raakte ik gebeten door de naaimicrobe maar sindsdien schommelde mijn gewicht zo hevig dat het nog niet de moeite is geweest om eraan te beginnen. Dus opgeschort tot nader order.

Het eraf krijgen zal heel wat minder leuk zijn. #girlsstuff #firstworldproblems

  • Mijn nagels allemaal in een andere kleur lakken
    Vond ik uiteindelijk toch wat te kinderachtig. Ik zal zien of ik het niet alsnog probeer, maar eerlijk, het kost zoveel tijd om nagels te lakken dat ik het dan liever mooi doe.
  • Mijn gewicht tussen 63 en 65 krijgen en daar houden
    Ik zakte twee keer tot onder de 70kg maar intussen zit ik alweer over de 72. Zucht.
  • Een fotoalbum maken voor 2013 en 2014
    Ik ben aan het twijfelen of ik nog wel fotoalbums ga maken, omdat ik degene die ik heb staan, niet bekijk. Kastenvulsel… Ik denk er daarentegen over om alle oude foto’s in te scannen en digitaal te bewaren zodat die logge jaren-90-albums bij het oud papier kunnen.

Zaterdagoutfit. #summerinthecity #outfitoftheday

  • Wekelijks een outfitfoto maken
    Dit was eentje dat ik al na twee maanden beu was. De bedoeling was om op die manier mijn kleerkast levend te houden en mezelf van het shoppen af te houden, maar dat bleek uiteindelijk niet nodig en naarmate ik me slechter in mijn vel begon te voelen, wilde ik niet meer te veel in de spiegel kijken, laat staan foto’s maken van mezelf.
  • Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus lezen
    Is er niet van gekomen. Ik wil het eigenlijk samen (verder)lezen met het lief, maar hij is niet zo’n lezer. Het zou me vooral gaan om het elkaar beter leren begrijpen, hoewel als het na zeven-en-een-half-jaar nog niet lukt dan komt het waarschijnlijk nooit goed.

Zo'n mooie ochtend. #opdefiets

  • 1200 km fietsen
    Als ik braaf elke week twee à drie keer met de fiets naar het werk was gegaan, dan was het mij gelukt; maar vanaf september heb ik, ondanks alle frustraties over propvolle, vertraagde bussen, nog amper de fiets genomen. Het totaal moet ik afklokken op 995 km, wat ook niet slecht is natuurlijk.
  • 500 km hiken
    Ook hier liep het slop eens de zomer achter de rug was. Dankzij het wandelfamilieweekend schoot de grafiek nog even de hoogte in maar uiteindelijk bereikte ik slechts 429 km. Vier tochten extra en ik had het gehaald, verdorie toch!
    Daarnaast werd er ook 129 km ‘gewalkt’ – ik maak dat onderscheid want hiken is wandelen met bergschoenen aan en walken is bijvoorbeeld op citytrip.
    (Ter vergelijking: in 2014 werd er 597 km gehikte en 117 km gewalkt.)

Door weiden en bossen. #dijleland #wandelknooppunten #hiking

  • Vijf haakprojectjes afwerken
    Het werden er maar drie. Een beetje kerstversiering, een hoesje voor mijn gsm, en een hoesje voor twee vaasjes en een pennenpotje als cadeau voor mijn tante.
  • Verse pasta maken
    Te veel gedoe. Afgelopen jaar was mijn motto: less is more. Ofte: luiwijvenhuishouden for the win.
  • Brood bakken (zonder machine)
    Zelfde excuus als hierboven.

Overgedragen naar 2016 (6/6)

  • Een sneeuwman en sneeuwengel maken
    Well. Dat gaat moeilijk, zo zonder sneeuw. Maar in 2016 gaan we op skivakantie – enfin, het lief gaat skiën, ik ga relaxen – en misschien ligt er wel sneeuw van sneeuwmankwaliteit.

#ochtendrun in een andere scenery. #genieten #onthebeach #weekendjeweg

  • Een duinenwandeling maken
    Wegens niet aan de zee of een duinengebied geraakt. Of, nu ja, eigenlijk wel: we gingen naar Zeeland, en daar hebben we even in de duinen gewandeld maar gewoon om ze over te steken, dus dat telt natuurlijk niet echt.
  • Start to run, 5 km afwerken
    Ik ben keigoed bezig met lopen, en ik ga dat niet laten verpesten door mezelf te dwingen om elke keer de lat hoger te leggen. Ik ben dit jaar weer enkele maanden moeten stoppen tussendoor omwille van mijn knieën en ben gestopt met start to run, waardoor ik nu nog altijd maar 4 km loop op 32 minuten. Misschien haal ik in 2016 wél de 5 km – wie weet, maar ik ga het rustig opbouwen.
  • Eén van mijn manuscripten opsturen naar uitgeverijen
    Ik heb er aan gewerkt, echt waar, keihard zelfs, maar elke keer ik mijn verhalen nalees, wil ik nog dingen herschrijven. Ik krijg ze gewoon niet afgewerkt. Iemand zou ze uit mijn handen moeten trekken of me onder schot moeten houden zodat ik wel móet. Of ik zou het lef moeten vinden om ze door iemand uit mijn omgeving te laten lezen, want ik ben ZO bang voor afwijzing. Ik wil nog zoveel schrijven, ook al heb ik er nu geen tijd voor, en een afwijzing zou ervoor zorgen dat al die verhalen gewoon opgesloten blijven in mijn binnenste.

Risotto van vergeten groenten. #ophetmenu #kookboekenmaand #jeroenmeus #dagelijksekost

  • Drie kookboeken helemaal gebruiken
    Ook hier sloeg de luie huisvrouw toe, en viel ik maanden achtereen terug op een herhaling van hetzelfde maandmenu. Aangezien we dat menu intussen wel beu zijn, is het hoog tijd voor een nieuwe injectie aan recepten.

Gelukt! (16/16)

  • We gingen naar de opera in Antwerpen, compleet met rode zeteltjes, bubbels en sjieke kleren.
  • We gingen naar het optreden van Daan en van The Me In You kijken tijdens M-idzomer, een klein festivalletje op de binnenkoer van Museum M in Leuven. Voor herhaling vatbaar!
  • We gingen smoutebollen eten op Leuven kermis. Eigenlijk is dat een jaarlijkse traditie, maar het komt er niet altijd (meer) van omdat september meestal ook onze vakantiemaand is.

DSC_0296

  • We gingen een dagje naar zee – niet helemaal zoals ik had bedoeld, maar in Normandië reden we alle landingsstranden af en werd ik helemaal gek door de nabijheid van de zee, want het was veel te lang geleden dat ik ze nog had gezien. Bovendien is de Normandische kust 586 keer mooier dan de Belgische!
  • We bezochten (eigenlijk meer dan) één werelderfgoed, namelijk het historisch centrum van Porto.
  • Ik oogstte mijn eigen pompoenen, in de ‘leentuin’ van mijn tante. De oogst was echter zeer mager: van drie planten hadden we slechts vier vruchten, waarvan drie ook nog eens hele kleine.

Hond Kaya en onze pompoenenoogst. #leentuin #butternutt #retriever #dogsofinstagram #gardening

  • Ik deed méér dan 52 dingen weg. En nog elke week kom ik iets tegen waarvan ik denk: wat bén ik hier eigenlijk mee? Mijn droom is om als we ooit verhuizen zo weinig spullen te hebben (buiten mijn boeken) dat we naar een kleiner in plaats van groter huis kunnen verhuizen.
  • Ik zou mijn dagboeken van 2013 en 2014 digitaliseren, maar kwam via allerlei omwegen in 2010-2011 terecht, en dat is wel even goed denk ik zo (want een zware periode uit mijn leven). Blij dat ik dat nu achter me kan laten.
  • Ik gooide een stuk of twintig nagellakpotjes weg – geen paniek, mijn collectie bevat nog steeds een potje of veertig dus die zijn uitgedroogd tegen de tijd dat ik ze allemaal heb kunnen opgebruiken. Vermoedelijk volgt er nog wel een tweede selectie; sinds het opruimproject van afgelopen lente heb ik opmerkelijk minder moeite met het weggooien van materiële zaken.
  • Ik liet mijn haar groeien tot op zijn langst in tien jaar, geloof ik. Ik wil het nu echt niet meer kwijt, want er hangt niks meer in mijn ogen en ook mijn weerborstel is gaan liggen.

Het wonder is geschied: lege planken. #konmari #MarieKondo

  • Ik shopte een jaar lang niet – of toch bijna niet. Ik kocht een zestal kleedjes online, maar stuurde ze na uitgebreid passen allezes terug. Met mijn verjaardag kocht ik twee nieuwe outfits bij WE, en daar ben ik blij om want een aantal stuks draag ik nu heel veel. Ik gooide ook heel wat kleren weg, dus ik had wel wat compensatie nodig (al zit mijn kleerkast nog altijd té vol). Aan schoenen gaf ik wél veel geld uit, omdat ik in totaal vier paar schoenen kocht waar steunzolen in moesten passen: drie voor de zomer en één voor de winter. Mijn schoenkast dunt echter steeds meer uit, want ik probeer beetje bij beetje afscheid te nemen van de niet-steunzoolschoenen, maar ’t is moeilijk.
    (Om u een idee te geven: in 2014 gaf ik op 8 maanden tijd meer uit aan kleding en schoenen dan in heel 2016 tesamen. In 2015 gaf ik 600 euro uit aan schoenen – echt waar… steunzolenschoenen zijn zo duur!! – en 475 aan kleren/kousen/panty’s/ondergoed. Zonder de nieuwe schoenen had dat dus heel goed meegevallen!)
  • Ik las (een stukje in) Hoogsensitieve personen van Elaine Aron – omdat ik het een paar jaar geleden al las, en alles me nog bekend in de oren klonk, heb ik het niet meer helemaal gelezen. Ik ken intussen de goeie en vooral de slechte kantjes wel van mijn hoogsensitiviteit…
  • Ik legde een rij-examen af – ik zette expres in mijn plannen ‘meedoen aan een rij-examen’, want plannen dat ik erdoor ging zijn, durfde ik niet. (Hoogmoed komt voor de val etc.) Maar bon: de grootste verwezenlijking van 2015!
  • We verbouwden ons keukeneiland – nu ja: we lieten niet alleen ons eiland verbouwen, maar ineens de hele keuken. Als we geld uitgeven, dan doen we dat meteen goed…

Gemberkoekjes bakken volgens @fiekefatjerietjes. Het deeg is alvast yummie! 😁 #kookboekenmaand #cookiedough #bakken #gemberkoekjes

  • Minstens twaalf verschillende dingen bakken: ik bakte er tien, zijnde kokoscakejes, M&M-koekjes, gezonde pannenkoekjes, kaastaart, havermoutchocoladekoekjes, suikervrije appelframbozencake, gemberkoekjes, gezonde koekjes, petitbeurretaart, chocoladekokoscake. Ik vind dat al dik chapeau, aangezien er tussendoor ook nog andere desertjes werden gemaakt die geen baksels waren.

Dus 18 dingen overboord gegooid, 6 dingen over te dragen naar 2016 en 16 plannen die effectief zijn uitgevoerd én afgerond. Ik vind dat nog zo slecht niet. Vooral omdat de lijst niet bedoeld was als verplichting, maar als inspiratiebron. En zo ga ik dat ook voor 2016 aanpakken, alleen misschien iets minder groots.

En u? Bent u content van 2015?

18 thoughts on “De plannen van 2015: de afronding

  1. Dat was inderdaad wel behoorlijk ambitieus hé? Goed dat je zo veel hebt kunnen voltooien!
    ’s Avonds in de zetel kan ik gelijk ook niet goed ‘alleen maar’ naar een film kijken. Ik lees er altijd blogs bij, of ben aan het haken. Waardoor ik – tot ergernis van mijn man – de film nooit kan volgen, haha!
    Ben je écht een boek aan het schrijven, wauw… Daar ben ik wel benieuwd naar!

    1. Drie zelfs.. Ik zal het laten weten als ze uitgegeven worden haha 🙂
      Het lief zit zelf altijd te gamen voor de tv dus meestal ben ik degene die nog het meest aan het volgen is…

      1. Amai, wanneer doe jij dat allemaal? 🙂
        Mijn man zit ook altijd bezig op de laptop, maar die kan – tegen mijn verbazing in – wel perfect lezen op de laptop / werken en films volgen tegelijk. Vreemd 😀

        1. Haha!! Ik snap ook niet hoe mijn vriend er altijd in slaagt om de film uit te leggen terwijl hij ook bezig was op zijn laptop of gsm! Van de stukken film waarbij ik met mijn laptop bezig ben, kan ik achteraf alleen een blogpost uitleggen 🙂

  2. Ik vind dat je best tevreden mag zijn met hetgeen je dit jaar bereikt hebt hoor. Groot gelijk om het gewoon als een doel te zien waar je naar kan toe werken dan een boel taken die per se moeten afgewerkt worden, dat zou ik ook doen. Mooi kleedje op die foto trouwens!

  3. Mooi wat je allemaal gerealiseerd hebt! En wat niet gelukt is: ach, het was ook een zodanig lange lijst dat het meer dan superwomankrachten zou gevraagd hebben om dat allemaal te doen he 🙂

  4. Amai, en ik dacht dat mijn 30 before 30 bucket list moeilijk was. Gij hebt nogal wat gedaan jong. En zelfs de dingen die ge een stuk hebt gedaan, zijn indrukwekkend.

Reacties zijn gesloten.