#projectpaleo Week 1 en de Kerstmisvreetpartijen

Ik vond een berg lekkere receptjes, kreeg veel steun van andere paleo’ers waarvoor enorm veel dank!, voelde mijn energie toenemen en weerstond aan een aantal verleidingen. Niet allemaal, maar toch véél. En stiekem ging ik na vier dagen op de weegschaal staan, die zei: -1 kg. Het is mij niet om het gewichtsverlies te doen maar het motiveert wel extra om gezonder te leven!

Afkicken van suiker – week 1

Ontbijt. #projecthealthy
Ik had verwacht dat het erg ging zijn. Ik had me gewapend met appels, granola, pitten & zaden, ik ging het aankunnen! Maar ik maakte één grote fout: het hongermonster onderschatten en te weinig tussendoortjes voorzien.

  • Zondagavond al verscheen het eerste afkicksymptoom: koppijn. Ik ging bovendien met honger slapen.
  • Maandag at ik bij het ontbijt een banaan en die heeft de hele *@&锑(§è!çà) dag lang mijn spijsverteringsstelsel overhoop gegooid. Nochtans had ik de dag ervoor ook een banaan gegeten, en dit zonder problemen. Zucht. Dus behalve koppijn en duizeligheid (symptoom nummer twee) ben ik ook nog eens heel de dag mottig geweest. Door één stomme banaan. Enige voordeel: geen honger.
    Bij thuiskomst viel ik dan weer bijna omver van de honger en at ik twee koekjes. En voor het slapengaan nog eentje, want ik kon de scheurende honger niet meer aan.
  • Dinsdagochtend voelde ik me opmerkelijk beter – hoewel mijn maag ook nu duidelijk moeite had met de portie fruit als ontbijt. Tja, als je maandenlang twee rijstwafeltjes met een sneetje ZiZ Light gewoon bent…
  • Vanaf woensdag ging het opmerkelijk beter: ik snoepte vandaag helemaal niets (op een glaasje cava na). Ik had zovéél energie dat ik ’s avonds zonder morren en zonder geweer tegen mijn hoofd mezelf moest dwingen om twee uur in de keuken te staan, nee, dat ging helemaal vanzelf!
  • Donderdag voelde ik me geweldig goed. En toen volgden er vier kerstfeesten op elkaar…

De uitdagingen

#tgif

  • Zondag op bezoek bij oma en nee moeten zeggen tegen een stukje taart. Gelukkig was het geen zelfgebakken taart want daar kunt ge echt geen nee tegen zeggen.
  • Daarna op bezoek bij mijn tante en nee moeten zeggen tegen limoncello. Ik was ook chauffeur van dienst, dus dan kon ik moeilijk anders.
  • Maandagavond bezoek over de vloer. De overgebleven chocolate chip cookies (van de Colruyt) heb ik verspreid over twee avonden opgesmoefeld. Honger!
  • Woensdag klein receptietje op het werk met cava, chipjes en pizza. Ik heb één glaasje cava gedronken en ging met mijn zelfgemaakt, meegebracht soepje tussen de pizza-eters zitten. I am strong!!
  • Donderdag trakteerde een collega op mattentaarten. Mattentaarten! Argh. Maar heb het vriendelijk afgewezen – intussen weten de collega’s ook dat ik aan het paleo’en geslagen ben, en dat helpt.
  • Tussendoor waren er pralines en Mignonettes, maar ik negeerde die keihard.

De feestdagen

  • Kerstavond: ik was zo blij dat ik na vier dagen hongeren lekker kon eten dat ik paleo volledig uit mijn hoofd zette en alles at wat ik kreeg voorgeschoteld. Nog voor het hoofdgerecht voelde ik me plotseling enorm uitgeput en de rest van de avond bleef dat gevoel hangen. Ik was van plan niet méér te eten dan wat er op mijn bord lag, maar er kwam een kroketjesrefill, en o doe dan ook nog maar een stukje vlees en wat extra saus, als we dan toch bezig zijn. En in bijna elk gerecht zat room… tot en met het dessert. En weet je wat? Het enige wat me écht gesmaakt heeft, was de rauwe zalm. Pure, simpele smaken op mijn tong, genieten.
  • Kerstdag had ik me voorgenomen me wat beter in te houden. Van de aperitiefhapjes op feest 1 bleef ik af. Helaas was het kaas- en broodtafel, zonder alternatief dus besloot ik maar wat kaas te eten, maar dat is zo lekker, het was moeilijk om te stoppen met eten.
  • Bij mijn oma kende ik de menu want die is elk jaar hetzelfde en buiten de kroketten zou het nog wel meevallen, dacht ik. Maar ook in de soep ging room. En mijn ouders hadden hun lekker roomsausje van gisteren gemaakt voor bij de kalkoen. En het dessert was moelleux, die iets te lang in de oven had gestaan en me totaal niet smaakte. Zucht.
  • De 26e was het eten gelukkig wat minder uitgebreid maar ook weer soep met room. Van het hoofdgerecht schepte ik niks bij op en als dessert nam ik een klein stukje javanais (in plaats van nee te zeggen! nochtans hadden mijn darmen net enorm geprotesteerd). Ik was zo blij dat er daarna gemberthee werd geserveerd…
  • Toch één schouderklopje voor mezelf: dat ik nooit meer dan drie glazen alcohol heb geconsumeerd. Ik ken intussen mijn grenzen en weet dat ik anders middenin de nacht kotsmisselijk wakker word.

Ik heb me na de feestdagen nog nooit zo lichamelijk slecht gevoeld als nu – ofwel vergeet ik dat misschien ieder jaar opnieuw, ofwel is het omdat ik de dagen ervoor zo sober (en gezond) heb geleefd waardoor mijn lichaam meer verteringsproblemen had dan anders? Hoedanook, dit wil ik volgend jaar écht niet opnieuw!

Wat hebben we deze week geleerd?

Het leven van een paleo'er: sleuren met 586 potjes ipv 1 brooddoos. #projectpaleo #projecthealthy #paleo #afkickenvansuiker

  • Dat ge door gezond te eten verdorie veel mee te sleuren hebt naar ’t werk, om over de stapel afwas nog maar te zwijgen. Gelukkig hebben we een afwasmachine.
  • Honger is mijn grootste vijand. Paleo schrijft wel zo weinig mogelijk tussendoortjes voor, maar tijdens de afkickperiode zijn – uiteraard gezonde! – tussendoortjes gewoonweg noodzakelijk om het suikermonster te kunnen weerstaan. Met honger gaan slapen is geen drama, maar ermee gaan werken is een hel, ook voor mijn collega’s. Dus voor volgende week heb ik dagelijks één à twee gezonde tussendoortjes voorzien.
  • Mijn lichaam was – nee ik maak me geen illusies: is! – zwaar verslaafd aan suiker. De koppijn en duizeligheid van de eerste dagen zegt genoeg, en de cravings zijn nog niet verdwenen. Gelukkig is er geen snoepgoed in huis, behalve nog wat ‘ontbijtkoekjes’ waarvan ik het bestaan hoop te vergeten want eten weggooien kan ik écht niet. Dat helpt enorm.
  • Deze pagina met 15 tips om af te kicken van suiker had ik dus beter op voorhand gelezen.
  • Dat ik volgend jaar ‘gezondere’ feestdagen wil; desnoods naai ik mijn mond dicht.

Paleo week 2

Uitdagingen: middenin deze week valt oudjaar. Omdat het feest bij ons thuis doorgaat, kan ik natuurlijk zelf bepalen wat er op de menu komt. Wordt vervolgd…

Het gevecht met de witte kool... 😠 #desperatehousewife

Welke (gezonde) menu maakt u met de feestdagen?

18 thoughts on “#projectpaleo Week 1 en de Kerstmisvreetpartijen

        1. Het gaat bij paleo om gezonde vetten. Ben benieuwd hoe mijn lichaam op al die vetten gaat reageren 🙂 ik eet al een tijdje bijna geen brood meer en eerlijk ik mis het nooit….

  1. Ik heb na al het kersteten een fibro-opstoot gehad, mottig, leeg, moe, lui, bleek, draaiierig. Blij dat ik ondertussen al wat gerecupereerd ben. Vanavond wordt er aan paleo gedaan waar ik ga eten, de dochter heeft ook zware eet-allergieën, alleen jammer dat de dame in kwestie niet echt goed kan koken en de kunst nog niet verstaat dat dieet ook lekker kan zijn. Maar we zien wel. Fijn oudjaar en een geweldig 2015 gewenst.

  2. Het is de bedoeling dat je nooit honger hebt hé 🙂 Zin in suiker is verre van hetzelfde als honger, maar als je echt honger hebt dan beveel ik ook aan dat je werkelijk eet! Genoeg eten overdag, dat helpt natuurlijk ook 😉
    Enneuh… als je het suikermonster wil temmen, dan kan je beter niet (enkel) fruit als ontbijt eten, dat moedigt je suikermonster alleen maar aan.

  3. Toch wel goed bezig! Ik vond die suikervrije maand al zo veel extra werk, paleo zou ik helemaal niet zien zitten. Maar eerlijk is eerlijk: alles wat op instagram verschijnt ziet er lekker uit!
    Vanavond koken we zelf en dus ook vooral gezonde gerechten. Als voorgerecht pompoensoep, als voorgerecht een viertal salade-achtige dingen uit Plenty (waarbij de nadruk vooral ligt op groenten en verse kruiden), en als nagerecht een crumble. Ach ja, een béétje zondigen mag toch wel hé…

  4. ik won op de blog van Erika Van Tielen zo’n havermoutrepen van Quacker. Maar dat is niet paleo zeker? Maar die zijn echte maagvullers!

  5. Hier ging het tijdens de feestdagen ook slecht,…….jij startte ook niet echt in de beste periode, als ik ’s avonds honger heb, neem ik wat noten met kokoscreme en soms wat honing erover,…..of al eens een stukje bananenbrood uit diepvries, je hoeft geen honger te lijden,…en vanaf nu gaan we het weer doen zoals het hoort hé!!!

  6. Pfoe, klinkt lastig! Wel raar dat die ene banaan als ontbijt zo’n effect had!

    Ons menu op oudejaar was deels gezond, maar zeker niet paleo: als hapje toastjes met guacamole en grijze garnalen (wel ok dus, al zouden voor jou die toastjes natuurlijk niet mogen), dan tomatenroomsoep (met veel meer room dan ik er zou ingedaan hebben 🙂 ), dan ovengroenten met Griekse pasta en als dessert sabayon en chocomousse. Ach ja, het had slechter gekund 🙂

Reacties zijn gesloten.