Over hoe ik geen kerstboom zou zetten en er toch plots 30 waren

Sinds vorig jaar komt er geen kerstboom – een plastieken of een echte – meer binnen ten huize LJ. Ik weiger. Het kan aan mij liggen maar hoeveel versiering ik er ook inhang, ik blijf daar doorheen enkel het staketsel zien, het geraamte: hetzij een plastieken constructie, hetzij een stervende boom. Ik zie er de fun niet van in. Dus vorig jaar vloog hij buiten/terug naar de schoonfamilie en stapelde ik mijn eigen boekenkerstboom op.

Een succes, mag ik wel zeggen, want het past gewoon keihard bij de boekenworm die ik ben.

Maar. Dat was ongelooflijk veel werk. Ten eerste de bakken vol boeken die het lief van boven naar beneden moest sleuren. Ten tweede het minutieus opstapelen want het moest mooi ogen en toch stevig zijn. En ten derde, het zwaarste werk: achteraf alle boeken terugzetten, want ik bewaar mijn boeken op alfabetische volgorde. Grmbl.

Dus: geen boekenkerstboom. Geen kerstboom, dan maar, was het plan.

Maar ik zou dit jaar het jaarlijkse kerstfeestje voor de vriendinnetjes hosten en vooral Athena vond het toch wel zeer spijtig en was er niet gerust in dat ik het ook zonder boom kerstig gezellig zou kunnen maken.
Ik besloot het tegendeel te bewijzen en dook in Pinterest – uweetwel, die schat aan inspiratie waar zelfs de niet-creatievelingen (Mezelf dus) het ergens voelen kriebelen zodat de drang om naar schaar, papier en washitape te grijpen niet meer te onderdrukken valt.

Wat ik allemaal maakte…

Het begon met vijf kerstboompjes geknipt uit zwart papier, aan de muur bevestigd met gouden washitape en zwart macramétouw.

2015-11-24 17.52.53

Vervolgens haakte ik groene kerstboompjes, met ertussen een wit lint dat ik vastmaakte aan de lamp boven tafel.

2015-11-28 12.17.57

Op het raam kleefde ik stickers van de Casa (want niet alles hoeft zelfgemaakt te zijn, natuurlijk).

Achterin de kast vond ik een aantal uit de kluiten gewassen theelichten die nog nooit waren gebruikt, en van de zomer kochten we in Frankrijk per ongeluk crème brulée in glazen potjes en die potjes had ik bijgehouden om ze nu te kunnen gebruiken. Reepje washitape met kerstmotieven er rond kleven, een beetje rood zand erin et voilà: keikerstige kaarsjes.

2015-11-25 18.35.07

Ik zwichtte voor een schattig minikerstboompje in de Casa en versierde die met lampjes en minikerstballetjes (die ik nog had liggen). Nog een pot met ballen erbij, een lantaarntje van ooit op de kerstmarkt, een groepje kaarsen en het gezelligste hoekje in huis is een feit.

2015-11-25 18.18.37

Met washitape en wat andere restjes plakte ik twee kerstbomen en wat ‘sneeuwkristallen’ op de muren.

2015-12-09 20.31.09

2015-12-09 20.53.12

Op de kast een landschap van sneeuwbollen met dennenbomen en kaarsjes…

2015-12-17 19.44.57

Van een collega met schildertalent kocht ik een mooi winterprentje en een volgend kerstig hoekje was klaar.

2015-11-28 15.54.23

Tot slot bakte ik voor elk koppel gemberkoekjes en stopte die in een glazen bokaaltje dat ze altijd mogen laten bijvullen, hun leven lang. Met uiteraard een kerstboomkaartje aan.

2015-12-12 13.22.54

En toen besloot ik te stoppen; met een stuk of dertig kerstbomen in huis zou Athena wel content zijn vermoedde ik… En iedereen vond het supergezellig!!

Hoeveel kerstbomen staan er bij jullie? Of ben je niet zo into kerstdecoratie?

26 thoughts on “Over hoe ik geen kerstboom zou zetten en er toch plots 30 waren

  1. Ik ben heel lui geweest in het versieren, een lichtjesboom gezet en last minute een houten kerstboom op de kast met kerstfotokadertjes van ons Awacesteam. Van al uw kerstboompjes vind ik deze in de bokaaltjes de allerleukste!

  2. Wij hebben 1 kerstboompje, een houten versie uit de Xenos. En dan nog zonder lichtjes, want het de lichtjes die er in hingen vorig jaar zijn gesneuveld en we vonden nergens passende lichtjes. Gelukkig hebben we wel wat kaarsjes enzo. Maar dan nog. Aangezien ik volgend jaar graag op een kerstmarkt zou staan, begin ik nu al met haken en laat ik de kerstsfeer gewoon ter compensatie een heel jaar duren.

  3. Supermooi!!! Veel gezelliger dan één kerstboom, vind ik zelf.
    Hier staat ook geen kerstboom, wegens een actieve kat in huis. Dat zou niet goed komen :-). Ik wou er ééntje op de muur maken met washi-tape, maar het was er nog niet van gekomen. Daarnet wou ik eraan beginnen, toen mijn man zei: je gaat dat nu toch niet meer doen? Kerstmis is al voorbij! Nja, dan niet :-). Voor volgend jaar zie ik nog wel…

  4. ik heb een echte boom, maar ik kan hem dan ook gewoon vanuit de hof van mijn achterbuur binnensleuren via de porte-fenetre. Ik zou er ook geen trappen mee opkruipen 😀 Verder, lichtjes aan de schouw en een paar vazen met kerstballen en veeeel kaarsjes!

    1. Normaal gezien wel. Dat hangt van tape tot tape af ook. Best dat je eens een stukje test, voor je heel de muur ermee vol hangt 🙂 Ik heb er alleszins nog geen problemen mee gehad!

  5. Een tiende van u: 3 😀
    Een ijzeren boompje waar ledlichtjes aanhangen in de inkom, een houten waar ‘merry christmas’ uitgezaagd is op een schap in de living en dan mijn nepgeval temidden de living.
    Heel mooi gedaan LJ, de kerstsfeer was absoluut aanwezig. 10/10!

  6. Ik ben helemaal niet into Kerst(decoratie) maar heb toch een kleine plastieken boom… Jammer genoeg vond ik de lichtjes niet meer dus tegen volgend jaar zal ik er nog eens nieuwe moeten kopen. Jij hebt echt wel leuke versieringen gemaakt en gevonden!

  7. Wij hebben altijd de kerstboom staan. Ik vind het zoveel sfeer geven! Het is een valse en we hebben hem nu 5 jaar en hij begint er toch wat minder uit te zien. Als we een eigen huis hebben zou ik graag eens een echte zetten!
    Die potten met die boompjes en de nepsneeuw zien er heel leuk uit! Wil ik ook wel eens maken!

  8. De kerstverlichting heeft hier een week in de keuken op de toog gelegen en dan heb ik het van miserie weer weggelegd 🙂 En verder: de 24ste heb ik rond 17:30 nog rap de houten kerstboom die we vorig jaar maakten bovengehaald, maar eigenlijk alleen maar omdat ik het cadeau voor het lief onder een boom wou leggen. Verder is aan niks hier in huis te merken dat het feestdagen zijn dit jaar, maar dat is ok. Ik ben op dit moment veel liever bezig met de make over van een kast die nog van mijn ouders geweest is en die hopelijk nog deze week in mijn living staat 🙂

  9. Haha zalig! Heel mooi gemaakt!

    Bij ons stond er één echt, maar klein kerstboompje (expres, want zo kunnen we hem een paar jaar laten groeien op ons terras voor hij te groot wordt; daarna krijgt hij waarschijnlijk een plekje bij mijn ouders in de tuin). Doordat de gemiddelde lichtsnoeren te lang zijn voor zo’n klein boompje, hebben we de rest richting venster geleid. En dat is het 🙂

Reacties zijn gesloten.