De tekenen aan de wand. #projecthealthy

Zoals u al kon lezen, plan ik een gezonde ommezwaai in mijn eet- en leefgewoontes. Dit omdat ik mij als een patattenzak voel, in plaats van als de dartele nimf die ik zo vlak voor mijn dertigste zou moeten zijn.

Ik ben bezig mijn lichaam te vergiftigen en dat moet nochtans nog zeker zestig jaar mee.

  • Ik slaap slecht. Ik kom zelden aan de nodige 8 u per dag en enkel als ik héél moe ben, slaap ik grotere blokken aan één stuk door. Mijn activity watch toont dat ik in een gemiddelde nacht drie kwartier à een uur lig te woelen.
  • Mijn maag en vooral darmen protesteren steeds vaker tegen bepaalde voedselsoorten, of grotere hoeveelheden eten.
  • Ik voel mij constant energieloos en moe. Dat ligt ook aan een groot gebrek aan zonlicht, want ’s winters ben ik nóg futlozer dan ’s zomers.
  • Mijn haar gaat meer en meer kapot – dat kan zijn omdat ik zo’n fijn, breekbaar haar heb, maar misschien moet ik de oorzaak daarvan ook gaan zoeken in mijn ongezonde levensstijl.
  • Ik heb continu honger of goesting naar suiker, snoep, koekjes, chocolade. Ik wil daar vanaf verdorie.

Lunch: waterkers, rauwe zalm, appel, wat pitjes, een yoghurtmosterdsausje en een goed glas witte wijn... 😍🍴 #kookboekenmaand #jeroenmeus

Wat is nu het plan?

  • Paleo en afkicken van suiker

Omdat het vleesprincipe van paleo me tegen de borst stuit – ik wil net vegetarischer gaan leven – wil ik me niet helemaal tot deze levensstijl laten bekeren, maar ik hoop dat hun menu’s me gaan helpen met het verschalken van mijn suikerhonger. Ze beweren immers dat je, als je hun menu’s volgt, tussendoor geen honger zal krijgen. Challenge accepted…
Ik maak me geen illusies: afkicken van suiker gaat enorm zwaar worden. Afschuwelijke, nietsontziende goestingskes; barstende koppijn; grumpyness tot de tiende graad; mijn omgeving weze alvast gewaarschuwd. Het zal enorm helpen dat het buurtwinkeltje failliet is gegaan zodat ik daar bij thuiskomst niet meer mijn dagelijkse voorraad snoep kan gaan kopen.

#healthylife #healthylunch met de laatste boontjes als #oogstvandedag

  • Hoezo suiker?

Er bestaan op het internet tientallen uiteenlopende en verregaande discussies over suiker. Waar trek je de grens? Voor mij is dat heel simpel: geen snoep, koeken, chocolade of chips – maar niet verder dan dat. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ik overal honing of ahornsiroop over ga kappen; dat doe ik sowieso al niet.
Maar ik ga geen etiketten van verpakkingen beginnen lezen en ‘gewoon’ eten vermijden. Ik eet niet zoveel blik- of pakjesvoedsel, dus daarop ga ik me niet focussen of naarstig alternatieven zoeken; het zal me al genoeg energie kosten om drie maaltijden per dag te bereiden en me te houden aan gezonde gerechten.
En ik zal al héél trots zijn op mezelf als ik van mijn vreetbuien af ben en kan zeggen dat ik ‘clean’ ben!

  • Geen koolhydraten

Vergis u niet: koolhydraten zitten ook in groenten e.d. En de ene mens heeft meer koolhydraten nodig dan de andere (een sporter, bijvoorbeeld). Maar door de intrede van bijvoorbeeld pasta en brood in ons ‘dieet’ krijgt de gemiddelde mens doorgaans véél te veel koolhydraten binnen. En ik geef toe dat ik graag pasta eet. In een gemiddelde week staat er bij ons minstens twee keer pasta op het menu, en één keer een rijstgerecht. Puree eet ik ook graag, maar kan ik beter missen. Wraps, ook pijnlijk. Maar we gaan dat kunnen!

De aardbeioogst was niet schitterend maar damn wat smaken ze 100x beter dan die in de winkel! #oogstvandedag #vierkantemoestuin #indenhof #balkontuin

  • Geen zuivel

Hier ga ik nog het minst moeite mee hebben. Ik ben sowieso niet zo’n groot kaaseter, want in grote hoeveelheden begint mijn maag soms al te protesteren. En aangezien spaghetti bolognaise met een dikke laag gemalen kaas (mijn favoriete comfortfood) sowieso niet ‘mag’, voorzie ik geen problemen.

  • Geen alcohol

Nuance: een glas rode wijn af en toe mag wél. En een glas cava op een verjaardagsfeestje of met oudjaar ook. (Anders gaan ze nog denken dat ik zwanger ben.) Maar: één glas, en geen halve fles. Ahum.

  • Gezonde tussendoortjes

Tijdens de paleo-weken mag ik ook geen bloem (ah ja: granen!) eten dus kan ik zelfs geen ‘suikervrije’ baksels maken. Ik hoop dat wat ze me wijsmaken over ‘geen nood aan tussendoortjes’ waar is en ik de uren tussen twee maaltijden huppelend doorkom. Voor alle zekerheid voorzie ik kilo’s appels en plan ik nog eens granola te maken (maar dan zonder havermout natuurlijk). Ge weet maar nooit.

Losgehen met granola. 😇🍴

Het plan voor week 1

Week 1 is gestart op zondag 20 december. De regels:

  • Geen granen: geen brood, pasta, rijst, havermout, frieten of andere aardappelgerechten.
  • Geen suiker: geen snoep, koekjes, chips of chocolade.
  • Geen zuivel: geen melk, yoghurt, room of kaas.

De uitdagingen:

  • Op bezoek bij oma, waar er altijd wel wat lekkers aangeboden wordt.
  • Bezoek op maandagavond, voor wie ik koekjes heb voorzien, waar ik zelf vanaf ga moeten blijven.
  • Vier familiefeesten op drie dagen: het is mijn doel om me niet vol te proppen, zo weinig mogelijk brood e.d. te eten, aperitiefhapjes te beperken, maximaal twee glazen alcohol per dag te drinken, en geen tweede portie dessert te nemen. Een gigantische uitdaging.

Hoe kom jij de feestdagen door zonder 3 kg bij te komen? Kan jij nee zeggen tegen al dat lekkers?

 

22 thoughts on “De tekenen aan de wand. #projecthealthy

  1. Zo veel bewondering voor je uitdaging! Maar jij kan dat! Is je familie op de hoogte van je paleo-project? Hopelijk houden ze er rekening mee…
    Hier zal het vier keer (vr)eten zijn, maar ik probeer het binnen de perken te houden. Ik ga blij zijn als de feestdagen voorbij zijn, voor mij hoeft al dat (te veel) eten niet!

    1. Neen, ze weten van niets – ik ben er ook maar pas vorige week serieus over beginnen denken om al voor de feestdagen te beginnen (ipv in januari). Mijn oma maakt elk jaar hetzelfde klaar. Bij mijn schoonfamilie hoop ik op een saladebuffet 🙂 Maar eerlijk, ik wil me niet opdringen – het is niet dat ik die dingen niet MAG eten, ik WIL ze niet eten, en ik ben opgevoed onder het motto “ge gaat eten wat de pot schaft!”
      Ik ben benieuwd of ik dit jaar voor één keer niet overboeft ga zijn… we’ll see.

  2. Voor mij geldt de regel dat ik alles mag als ik uit eten ga, maar ik probeer toch het brood te laten liggen, geen frieten of aardappelen bij te eten. Ook probeer ik voor mezelf de nachtschades te beperken. Alcohol, mm op restaurant wil ik wel graag aperitief en witte en rode wijn. Maar ik drink daar nu heel veel water tussen. mijn enige zwakke plek is, s avonds gedroogd fruit eten wat ook boordevol suiker zit. En noten, geen handje maar een stevige handpalm vol en ik heb grote handen. Veel succes tijdens de feesten!

  3. Ik voel met je mee, ’t is best zwaar hoor.
    Ben daar zelf ook mee bezig om suiker gebruik/inname drastisch te beperken én ik kan je verzekeren dat het vaak als afkicken van voelt.

      1. Ja zeg dat wel, ik eet al 9 maanden geen koeken, chocolade, snoep in’t algemeen en frisdranken meer, maar ik voel dat enorm aan m’n lijf, ’t voelt als afkicken en is bij momenten ENORM moeilijk. Allen met m’n verjaardag heb ik taart gegeten, maar ook die dingen probeer ik bewust erg te verminderen.

          1. Die afkickverschijnselen zijn niet constant hoor, maar ge voelt dat wel aan je lijf. Naar supermarkten gaan is een nachtmerrie geworden. Ge ziet zoveel dingen die ge wilt en waar ’t water van uit uwe mond loopt bij manier van spreken en ge u ferm moet inhouden…

            1. Ik hoorde van anderen dat de goesting naar suiker (Twix, ijs, chips etc) afneemt en zelfs volledig verdwijnt, na één maand al. Ik geloofde er al geen snars van en nu al zeker niet meer 🙂

              1. Nee, geloof me da’s zever.
                Deze morgen nog bij de bakker geweest én als ik die kerst bouches zag liggen zou ik in gedachten met m’n tong tegen de ruit gehangen hebben….

                Maar daarvan niets gekocht hoor, ik heb best een goede beheersing, maar het blijft moeilijk, zéker met zulke periodes als kerst

  4. Pas op met appels als tussendoortje. Ik krijg superveel honger als ik appels eet en ik heb dat nog al gehoord van mensen. Ik kies dan meestal voor een ander stuk fruit. En respect, niet snoepen dat lukt me nog net, maar koolhydraten kan ik echt niet laten 😊!

    1. Ik krijg honger van alles wat fruit of rauwe groenten is als tussendoortje… Ik eet mijn appel met granola, dat helpt (of misschien is het psychologisch)… Een goei stuk cake daarentegen 😀

  5. Wow, proficiat! Altijd fijn om te weten dat er nog mensen zijn die zo’n uitdagingen niet uit de weg gaan.
    Ik heb ook net een afstreepkalendertje gemaakt waarbij ik 100 dagen suikerARM en vetARM ga eten én mijn twee liter water per dag terug ga drinken (als kersverse mama schiet dat er vaak wat bij in).
    Als het een dagje niet lukt, dank kleur ik het vierkantje rood. Als het wel lukt, dan kleur ik het groen. Benieuwd of het zal lukken…

    Het is alleszins een troost dat er mensen zijn zoals jij die nog véél zwaardere uitdagingen aangaan! 😀
    Veel succes ermee!

    1. Suikerarm is een goeie term! En een tof idee, dat kalendertje 🙂 al vrees ik dat er deze week dan al meer rode dagen zijn dan groene :p Jij ook veel succes!

  6. Toen ik bij mijn grootouders was voor sinterklaas, begin december, werd ik uitgescholden voor “dik als een zwijn”, ook al woog ik even veel als in het begin van het jaar. Nu, een kleine maand later ben ik al 1,5 kg minder ‘zwijn’. 😥

  7. Veel succes ermee! Snoeperij laten is één ding, maar pasta e.d. schrappen zou ik echt niet zien zitten. Ik hoop maar dat ik genoeg sport om dat te compenseren 🙂

    Bij mij was na die suikervrije maand de goesting naar suiker toch wel wat verdwenen, niet compleet weg (anders zou ik niet half hervallen zijn), maar doordat alles zoveel zoeter smaakte, vond ik het vaak ook minder lekker, waardoor ik er minder goesting in had.

    1. ik merk dat de goesting naar snoep en koekjes serieus geslonken is. Mijn eigen baksels vind ik veel lekkerder… Al heb ik nog momenten van zwakte 🙂 🙂

Reacties zijn gesloten.