Auvergne en z’n moordlustige koeien

Omdat er koud en nat weer werd voorspeld voor de twee weken die we in de Italiaanse Alpen zouden vertoeven, gooide ik een paar dagen voor vertrek alles om: Italië werd geannuleerd en in vier dagen tijd zocht ik een andere bestemming.

Ik wilde een bestemming op max 1.000 km van huis met iets meer garantie op goed weer – ik was nog niet klaar om afscheid te nemen van de zomer 🙂 – en toch iets van bergen, want ik wilde nog steeds een wandelvakantie.

Zo kwam ik in het onderste deel van Frankrijk terecht, meerbepaald Auvergne, de vulkanenstreek met een paar bergtoppen van rond de 1800hm. Ideaal!

Op de heenweg stopten we voor twee nachten in Bourgogne, want het lief wilde graag wijn gaan proeven, dus dat deden we. Lap, mijn budgetmanager gaat niet content zijn nu we ineens een groter budget gaan nodig hebben voor alcohol 🙂

Wandelingetje tussen de wijngaarden van Beaune, poort van Bourgogne. #hiking #beautifulfrance #genieten #vineyard

Daarna verbleven we vier nachten in het  zuiden van Auvergne in een superfijn appartementje, en gingen we drie dagen wandelen: le Plomb du Cantal, Puy Griou, Puy Mary, dat zijn de drie mooiste toppen daar. *zwijmel*

Uitdaging van de dag. #hiking #beautifulfrance #auvergne

Ik deed er een schrik op voor koeien – net als in de Alpen loop je als wandelaar door de weides, maar de koeien hier, rosse gevallen bekend om hun kaas, zijn een stuk agressiever omdat de kuddes bestaan uit overbeschermende mama’s met hun kalveren. Na het maken van deze foto heb ik het gillend op een lopen gezet omdat mevrouw koe vond dat ik lang genoeg naar haar had staan staren en deed alsof ze me wou aanvallen. De dagen nadien liep ik niet meer op mijn gemak boven de boomgrens rond. Rotbeesten.

De 'koe' die mij gisteren wilde aanvallen. Gelukkig was mijn gegil genoeg om haar daar vanaf te brengen... 😨 #salers #hiking #auvergne #latergram

Voor het derde deel van onze vakantie zouden we vijf nachten in het noordelijke deel van Auvergne blijven, waar we terecht kwamen in the middle of nowhere met een stilte die onze oren deed tuiten, de beloofde wifi die niet werkte, en het slechte weer dat ons inhaalde.

Vandaag de Puy de Dôme beklommen, maar wegens geen foto's gemaakt met gsm, dan maar een beeldje van ons stekje voor de komende vijf nachten. #inthemiddleofnowhere. #auvergne #beautifulfrance #airbnb

Dag één zagen we nog kans de Puy de Dôme te beklimmen, de meest toeristische vulkaan van de omgeving, maar lang de niet de hoogste of mooiste.

Het uitzicht onderweg en boven was weids, hoewel de Puy de Dôme niet het hoogste punt van de Auvergne is. #hiking #beautifulfrance #auvergne #latergram

Dag twee bezochten we Vichy, de stad van de art nouveau en de art déco, waar we compleet uitregenden, alles zeiknat! We bleven er dus ook niet lang… en brachten de rest van de dag in ons huisje door. De dag nadien maakten we nog een wandeling en daarna joeg de regen ons weer naar binnen. Jep, er werd veel gelezen die dagen 🙂

Dat Vichy vooral heel erg nat was en van niet willen stoppen met gieten. Maar wel mooi, denk ik, vanonder de paraplu toch. #vichycatalan #beautifulfrance #auvergne

Uiteindelijk vertrokken we twee dagen eerder naar huis, want in de regen zitten konden we net zo goed thuis doen… mét wifi 🙂

Frankrijk is zo’n divers land, met zoveel verschillende streken die ik nog wil bezoeken: Bordeaux, Normandië part 2, Provence, de Rhône, Pyreneeën (hoewel daar van die grote honden rondlopen om schapen te hoeden en da’s naar ’t schijnt al even erg als de Auvergne-koeien), Bretagne… Goeie wijn, lekkere kazen, goed om mijn Frans nog een beetje te oefenen, prachtige landschappen, goed onderhouden wegen… Wij gaan dus zeker nog eens die kant op 🙂

Welke Franse streek bezocht jij al, of kan je aanraden?

27 thoughts on “Auvergne en z’n moordlustige koeien

  1. Even denken. Bezocht : Dordogne, Cote’d-Azur, Pyreneen, Ardeche, Ile-d-Oleron, Bretagne-Nord, Bretagne-Sud, Alpen, Loirestreek.
    Nog op de planning: de streek van de Tarn.
    Aanraden ? Hangt er van af voor hoelang je er wenst te blijven he 🙂 Maar persoonlijk vinden wij Bretagne schitterend. Onze kat heet niet voor niets Malo (genoemd naar de schitterende kuststad St-Malo 🙂

  2. Ha ja, wij zaten dus ook in de Auvergne: een paar dagen prachtig weer en ook een paar dagen regen, maar dat kon de pret niet drukken. Die koeien, ze zijn prachtig, maar als ze los lopen dan maak ik er ook een grote boog omheen. In Zwitserland ben ik ooit eens achterna gezeten door een wild koebeest en toen heb ik er ook een mini-angststoornis aan over gehouden.

  3. Wij waren afgelopen zomer in de Elzas. Zeer pittoresk en ook leuk om wij te proeven (en te kopen) :-). Vorig jaar zijn we enkele dagen naar de regio rond Cap-Griz-Nez en Cap-Blanc-Nez geweest. Ook mooi, en een stuk dichter bij huis!

  4. ik was in oostenrijk vooral bang van die berggeiten met hun grote hoorns, creepy beesten, al ziet die koe er ook niet bepaald content uit

  5. Mijn ouders namen mij verschillende keren mee naar de Ardèche. Altijd fijn! Ook Normandië is al twee keer erg meegevallen. Mijn lief wil mij graag eens meenemen richting Aix-en-Provence, Grimaud, … waar hij al heel wat vakanties doorgebracht heeft. Vrienden van mij wonen in Moulins. Diee feesten van “La Chavannée” daar in de buurt moet je ook maar eens googlen.
    Lap hè, ik wil nu terug met vakantie vertrekken en ik ben nog maar pas terug.

  6. Supermooie foto’s!
    Ik ben alleen nog maar in Frankrijk geweest als kind op vakantie, ook hele mooie plaatsen en vakantiehuisjes, maar ik heb geen idee waar. En dan 2,5 jaar geleden gingen mijn vriend en ik ook naar Frankrijk, maar daar zijn we gaan lopen omdat het huisje zo koud, vuil en goor was. Net zoals het zwembad. En we hadden heeeeel slecht weer. Thuisgekomen en een citytripje Londen geboekt.

  7. Prachtige foto’s hoor! En ja, Frankrijk is ook echt wel een favoriete land van ons om vakantie te vieren hoor! Zelf waren we in de Franse Alpen, de Provence, Cote d’Azur en Normandië maar er staan nog heel wat streken op onze verlanglijstje en dankzij jouw blog nu ook deze streek!

  8. Manlief wil ook niet al te ver van huis, dus misschien is de Auvergne ook wel wat voor ons.

    Zijn tot nu toe in de Elzas, de Jura en Normandië geweest, dus nog een boel Frankrijk te ontdekken.

  9. Tsja – Limousins – ‘tzijn koetjes met karakter.
    Mooie foto’s – maar ik vermoed het gebruik van één of ander “filterke” gezien het jaren-60-vergeelde-dia-effect 😉
    Zelf ben ik ook een grote Frankrijk-vakantieland fanaat. Bretagne is mijn absolute top!, maar ook de Elzas, de Cevennes, de Var, De Provence en de Camargue, Het centraal massief (Auvergne), de groene kant van de Ardèche, de centrale Pyreneeën en de Franse alpen (Parc national des Ecrins) zijn niet te versmaden. En Belle-Ile. En De marais de Poitevin. Eigenlijk is Frankrijk me nog nooit tegengevallen. Korte trips maken we soms naar de cote d’opale of de baie de Somme. Sinds vorig jaar komt één en ander op Alpenwei.blogspot.
    Volgend jaar dus terug naar Frankrijk. Ditmaal op twee plekken: eerst naar Ile de Ré en dan naar de Dordogne.

    1. T zijn Salers, maar misschien verwant dan?
      Het zijn Instagrams, inderdaad bewerkt (ik denk meestal met de earlybirdfilter).
      Amai where to start?? Merci voor je tips!! 🙂

  10. Jammer dat de Alpenplannen niet door konden gaan, maar goed te lezen dat jullie desondanks een toffe vakantie hadden!

    In Frankrijk was ik al in de Provence (oooh die Ventoux), Ardêche, Pyreneeën (waar ik omver ben gesmeten door zo’n bergkoe), Vogezen, Champagne, Bretagne, Opaalkust, Languedoc-Rousillon, Camargue, Alpen… en waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar, aangezien mijn ouders ons van jongs af aan zo ongeveer heel Frankrijk hebben laten ontdekken. Eigenlijk allemaal wel de moeite en vaak zo verschillend dat het moeilijk is om te zeggen wat nu het mooiste is.

    1. Ik heb nog veel te ontdekken! We zijn als gezin een keer naar Frankrijk geweest, naar de Provence, maar verder enkel Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

      1. Goh ja, “enkel” 😉
        Ik was voor onze verhuis nog nooit in Zwitserland geweest en 2x in Oostenrijk ofzo… Jouw ouders zijn blijkbaar meer Alpenliefhebbers en de mijne meer Frankrijkaanhangers 🙂

  11. Van zo een koe zou ik ook wel schrik hebben… zeker als ze beginnen lopen… bbbrrr! Knappe foto’s trouwens.
    Frankijk heeft zovele mooie streken… mijn favoriet blijft de Provence.

Reacties zijn gesloten.