Gelezen in augustus 2015

DSC_0028

Augustus was een drukke leesmaand; toen ik een e-reader mocht lenen van een collega, wilde ik per se de vier boeken die ze er voor mij had opgezet, uitlezen, en dat moest op één week tijd, want daarna ging de Kindle naar nog een andere lener. Mijn eigen persoonlijke e-readathon… En het is me gelukt!

De e-reads

De geleende e-reader. Where to start? Ik heb exact 8 dagen! #somanybookssolittletime #kindle

  • Iedereen heeft intussen weet van pedofilie in de Kerk, en Jeroen Brouwers vertelt in Het hout over de paters die zich op de kostscholen van weleer ongestraft konden vergrijpen aan de kleine, onweerbare jongens onder hun hoede. Een afschuwelijk verhaal, dat me verdoofd achterliet. Dat zoiets decennialang mogelijk is geweest… *****
  • In De bakkersdochter volgen we een Amerikaanse journaliste die een interview moet afnemen van een Duitse immigrante en bakker. Het concept ‘twee verhaallijnen waarvan eentje een flashback naar het verleden’ ligt me totaal niet, en de recente verhaallijn interesseerde me geen kneit. Over Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog bestaan er betere boeken, alleszins. **
  • Ook Kom naar huis werkt volgens datzelfde concept, waarbij opnieuw twee vrouwen elkaar ontmoeten en de oudste haar verhaal – over haar turbulente jeugd in een racistisch Amerika waar ze als blank, rijk, rotverwend meisje verliefd werd op een zwarte jongen – doet aan de jongste, die haar kapster is en wiens leven zogezegd niet op rolletjes loopt. De dialogen waren zo gekunsteld en ik kon geen enkele sympathie opbrengen voor de hoofdpersonages. Jammer, want het verhaal op zich was enorm interessant om te lezen. **
  • De schok van de val las ik véél te snel uit, want het sleept je zo hard mee dat je niet anders kan. Matthew zit in een psychiatrische instelling en stukje bij beetje vertelt hij waarom hij daar zit. Het is een geniaal boek, ongelooflijk, het zal hier zeker opnieuw gelezen worden, maar dan trager! *****
  • Op mijn tablet las ik Peacock Emporium van Jojo Moyes, momenteel mijn favoriete chicklitschrijfster. Dit is één van haar eerste romans en dat mag wel blijken; de personages en verschillende verhaallijnen zijn niet goed genoeg uitgewerkt maar de wereld waarin je als lezer wordt ondergedompeld is die van de rijkere Engelsen en dat is wel erg boeiend. Maar daar stopt het ook. **

De echte boeken

Ter afwisseling nog eens een echt boek. Eentje uit 1949 dan nog wel. #soundofmusic #antiek

  • Dat was er maar eentje deze maand: De familie Trapp, uweetwel, het boek waarop The Sound of Music werd gebaseerd. Tien jaar geleden plukte ik het van het rek tijdens de uitverkoop van een bibliotheek – één van de laatste onafhankelijke bibliotheken in het land, denk ik – en het zag er zo oud uit, wat mij in die tijd erg aansprak (terwijl ik nu enkel nieuwe, onbeschadigde boeken in mijn bezit wil), maar het heeft dus zolang geduurd voor ik het werkelijk oppakte om te lezen. Het verhaal gaat nog verder lang nadat de musical is geëindigd en is daarom des te intrigerender, want de Trappfamilie vlucht naar Amerika, breidt nog uit en tourt rond, tot ze zich eindelijk ergens kunnen settlen. Een specialleke, dit. ***

Totaal

Door de tussenkomst van de geleende Kindle kwam er van mijn leesplan voor deze maand niet veel terecht. Aangezien ik in augustus dus zes boeken las, mag ik eigenlijk niet klagen. Totaal: 53 boeken in 2015.

En u? Wat bent u aan het lezen?

11 thoughts on “Gelezen in augustus 2015

  1. Zoals ik al zei “De schok van de val”, echt een topper! Ik ben nu bezig in “De gloriedagen van Walter Gom”. Het leest ook heel vlot!

  2. De Bakkersdochter vond ik ook een tegenvaller, had er veel meer van verwacht. Nu de celliste van Portofino aan het lezen, ook over de oorlog en hoe een aankomende celliste zich daarin staande probeert te houden, tot nu toe erg boeiend!

    1. Ik gebruik mijn e-reader nu vooral (merk ik) als het te donker wordt om een papieren boek te kunnen lezen (zonder mijn leeslamp te moeten aandoen). En dat is wel erg handig. Maar verder pak ik liever een echt boek vast 🙂

  3. Blijkbaar moet ik echt eens De schok van de val gaan lezen!
    Ik lees nu De Aasvlieg van Patricia Cornwell, maar ik blijf maar een beetje hangen in het verhaal.

  4. Het hout klinkt wel goed! Al ga ik eerst Verzonken rood lezen dat hier al in de kast staat en zien of dat mijn slechte Brouwerservaring met Groetjes in Brussel kan ongedaan maken 😉

    Ik schuif De schok van de val nog een paar plaatsjes hoger op mijn to readlijst!

Reacties zijn gesloten.