Shoplogje juli 2015

Maandelijks blik ik terug op mijn persoonlijke uitgaves in een shoplogje, in de hoop zo wat meer greep te krijgen op mijn geld en het te spenderen aan de dingen waar ik echt blij van word.

Even keihard slikken: in juli 765 euro uitgegeven. Zevenhonderd! Vijfenzestig! Euro! U leest het goed. Aiaiaiaiai.

Nu goed, a closer look leert me dat ik slechts een klein beetje in het rood moest gaan, en dat ik verder enkel spaarbudgetten heb  gebruikt, dus het is minder erg dan het lijkt. En meer nog: ik voel me helemaal niet schuldig, want dankzij YNAB heb ik mijn budgetten 100% onder controle en weet ik dat het echt wel mocht!

  • multimedia

Maandelijks gaat hier mijn Spotify-abonnement vanaf. Normaal stop ik dit na onze vakantie in september. Als ik dan nog zonder kan want ik merk dat er nu amper een dag voorbij gaat zonder dat ik muziek opzet. En dat is niet altijd Spotify maar ook cd’s. Wat me doen overwegen heeft om eens een fatsoenlijke geluidsinstallatie aan te schaffen but then again, als je in een rijtjeshuis woont lijkt me dat een beetje zonde want je kan het volume toch niet helemaal opendraaien 😉

  • schoenen

Ze niet kunnen passen omdat ik geen kousen mee heb. :aaaaah: #adidassuperstar #zalando

Ik pleit schuldig: ik heb 445 euro aan schoenen uitgegeven. Auwwww. Een deel, het kleinste dan nog!, ging op aan mijn Adidasjes.

Dat ik ze nooit meer uitdoe. #steunzolensandalen #frissetenen #hittegolf #nieuweschoenen

De helft van het andere deel ging op aan sandalen. Sandalen, het duurste paar schoenen in mijn kast, begot! In my defense: ik had geen sandalen en zag het niet zitten de rest van de zomer met pumps of sneakers rond te huppelen en ja het waren solden, maar in de steunzoolschoenenwinkel waren enkel lelijke schoenen in afslag, en eigenlijk was de rest van het volledige sandalenaanbod ofwel niet meer in mijn maat, ofwel nog lelijker. Dus ik was na een half uur passen heel blij toen ik deze aan mijn voetjes voelde, zodat ik zelfs niet meer naar de prijs kéék.

De nieuwe schoenen, na 23km door de Vlaamsche heuvels niet meer zo blinkend nieuw, helemaal goedgekeurd! 👍 #meindl #hikingshoes

De andere helft was voor bergschoenen, een noodzakelijke aankoop want mijn vorige berschoenen daarvan was zool aan het afslijten en een afgesleten zool dat kunnen we in de Alpen niet gebruiken en gelukkig was ik daarvoor al aan het sparen.

  • kledij

Ik kocht enkelkousjes voor in de Adidas, maar helaas heb ik die schoenen nog maar één keer gedragen. Ja. Boehoehoe. Weer typisch zo’n impulsaankoop waarover niet werd nagedacht (de kousen; op de schoenen ben ik nog altijd hoteldebotel verliefd!). En ik die dacht dat ik dat nu wel had afgeleerd.

  • boeken

De buit! #waterstones #sterlingbooks #standaardboekhandel #passaporta #bookhaulIk ging op boekenjacht in Brussel… voor 130 euro. Daar voelde ik me wél eventjes schuldig over want hierdoor ging ik een klein beetje in het rood op het boekenbudget, aangezien ik geen boekenbudget heb moest ik bijna alles van mijn verlanglijstje-budget halen, maar dat heb ik vanaf nu aangepast zodat ik maandelijks een kleiner bedrag opzij zet en zodoende wat opspaar voor een volgende boekenjacht.

  • F&B en uitjes

90 euro aan eten: ik liet me onder de middag iets te veel gaan met snoep, koekjes, broodjes en koffiekoeken, en al die kleine bedragen tikken razendsnel aan.

  • spaarbudgetten

Ik was van plan een laptop te kopen, maar ben van gedacht veranderd, want mijn grootste probleem is: once you go Mac, you cannot go back, en dat is nog waar ook. Duw een Windows-laptop in mijn handen en ik begin na vijf minuten te gillen; dat loopt vast, dat werkt langs geen kanten intuïtief, en die zijn allemaal van plastic. Ik ben dus een klein beetje verliefd op mijn Macbook Air, nu ja ‘mijn’, hij is natuurlijk wel van de werkgever, en voor mezelf zo-eentje kopen dat past totaal niet in mijn budget, helaas. Dus blijven we pendelen met de laptop, en heb ik centjes voor andere dingen!

  • verlanglijsje

Een tijd lang zette ik maandelijks al het geld dat niet op één van de budgetten terechtkwam, op mijn verlanglijste. Om mezelf eens af en toe mee te verwennen. Zodat ik me af en toe eens kan laten gaan. Maar intussen gebruik ik YNAB al meer dan een jaar en is het dus heel makkelijk om per post te gaan kijken hoeveel ik gemiddeld uitgaf. Dat gemiddelde heb ik nu aan de grootste uitgaveposten als budget toegekend, zodat er elke maand slechts een paar euro overblijft voor mijn verlanglijstje. Het is mijn bedoeling om de budgetten nog omlaag te trekken, want van sommige bedragen ben ik wel verschoten, daarom is het goed dat ik YNAB heb: om me af en toe met de neus op de feiten te drukken en me af te remmen want die impulsshopper die zit nog altijd ergens in mij.

En u? Hebt u Spotify en welke afspeellijsten moet ik zeker beluisteren?

17 thoughts on “Shoplogje juli 2015

  1. hier geen YNAB, maar wel een ouderwets excelleke…
    als je begint op te schrijven wat je zoal uitgeeft, kan je daar al eens van schrikken hé
    door die cijfertjes op een rij te zien staan denk ik elke maand: nu gaan we beter proberen doen als vorige maand
    maar dan komen er onverwachte facturen of kosten 🙂

    1. Met ynab zijn we meestal voorzien voor onverwachte kosten… Natuurlijk geen duizenden euro’s… Maar inderdaad soms is het verschieten en rap de rem opzetten!! :p

  2. ik blijf ook nog altijd gek op je adidasjes! Subliem mooi in zijn eenvoud! Ik gebruik een genre ynab en ik moet zeggen, ik ben ook wel blij met zo’n systeem. Ik blijf dat vreemd vinden, maar wij spenderen maandelijks 400 à 500 euro in Carrefour-Colruyt-Aldi. Ik vraag me af of dat eigenlijk normaal is 😀

  3. Ja idd once you go Mac you never go back. Al jaren wil ik een MacBook. Maar zolang mijn Dell laptop van bijna 7 jaar oud, waarvan de batterij al bijna 5 jaar niet meer werkt, blijft draaien, kan het er voor mij ook niet af. En ook op het werk gebruiken we Dell. Maar ik vind Mac ook gebruiksvriendelijker. Maar voorlopig staat een nieuwe iPhone hoger op mijn lijstje. Ik was indertijd zo blij met de aankoop van m’n 4s. Maar de laatste tijd gaat hij trager en trager. Maar als ik dan zie wat een 6 kost 😧!

    1. Ja ik heb ook Nog een 6 jaar oude Medion maar de wifi valt daar dikwijls op weg, niet zo handig 😦 Misschien hebben we ooit, oooooit, onze eigen Mac 😉

  4. Ik betaal niet voor Spotify, ik neem de (irritante) reclame op de koop toe – ik luister wel veel, maar digitaal muziek kopen is niks voor mij, ik wil de cd (of de lp, maar die zijn meestal nogal duur), al was het maar omdat ik ze ook in de auto wil kunnen afspelen. Wat die muziekinstallatie betreft: als je buren dezelfde muzieksmaak en hetzelfde dag- en nachtritme hebben, is er toch geen probleem 🙂 . En anders, als je toch aan het investeren bent, kan je gelijk ook een goede koptelefoon kopen.

    1. Ha die koptelefoon dat is nog eens een gedacht. Ook voor op het werk… In de auto gebruiken we Bluetooth om Spotify te kunnen beluisteren via gsm, vandaar dat ik het wel handig vind voor op vakantie als we uren aan een stuk in de auto zitten. Met de gratis versie kan je niet offline luisteren en die reclame daar word ik onnozel van 🙂 cd’s gaan er ook wel altijd mee, ter afwisseling.

  5. k luister op mijn computer gewoon naar youtube, dus geen spotify. Hier eten we elke maand tussen de 750 en de 1000 euro op, wat ik heel erg veel vind ! Maar fruit en groenten en gezond vlees kosten nu eenmaal veel geld en de kinderen krijgen dat hier ook, dus… en voor de rest een paar broeken gekocht een bloesje , twee jasjes en ik wil volgende maand een paar nieuwe winterlaarsjes.

    1. Ik ben ook aan het sparen voor winterlaarsjes, liefst korte, we zullen zien wat er te krijgen is in de steunzolenschoenenwinkel. Wij zitten met ons twee makkelijk aan 500 euro per maand aan boodschappen, dus denk dat jouw bedrag voor een gezin nog niet zo abnormaal is!

  6. Auwtch, dat klinkt inderdaad als een pijnlijke maand, Ik vermoed dat september bij mij ook wel eens die richting uit zou kunnen gaan…
    Ook al zijn ze heel duur, die schoenen zijn wel mooie en goede aankopen, die je eigenlijk ook wel over een paar jaar kan afschrijven 😉

  7. Jeetje… dat is veel geld… hier vlogen de euro’s ook wel de deur uit met al onze reisjes en dagjes weg…
    Vanaf september is het gedaan… gedaan met uitgeven… het geld is op!
    De Adidasjes… super-schoenen!!!

Reacties zijn gesloten.