Minimalistisch mei: wrap-up

Ter ere van de grote lenteschoonmaak wilde ik ruimte en rust creëren in mijn huis, en zo ook in mijn hoofd. In de voorbije weken heb ik min of meer volgens de KonMari-methode categorie per categorie afgewerkt, te beginnen met mijn kleerkast. Daarna waren de badkamerspullen aan de beurt, en toen de grootste dobber: de papieren, in twee delen zelfst, waarvan hier deel één en daar deel twee. De living nam minder tijd in beslag, en aflsuiten deden we met de berging.

Mei is intussen al lang gepasseerd, maar het opruimproject liep stiekem ook iets langer dan één maand. Ons Marie raadt aan om van op te ruimen één groot feest te maken en alles zo kort mogelijk na elkaar te doen, maar als je fulltime gaat werken is dat niet direct mogelijk dus vandaar dat het bij mij over meerdere weekends werd gespreid.

Gelukkig had mei een aantal feestdagen.

Elke kamer of euhm categorie in huis werd één voor één opgeruimd. Wat me daarbij opviel was dat de ene kamer alweer een puinhoop was als ik mijn rug nog niet had gedraaid naar de volgende kamer. Dat heb je met een huisgenoot die er niks om geeft of zijn kleren voor of in de kast terechtkomen of die mijn proper living niet eens beziet en er als vanouds allerlei prullen laat rondslingen.

Oh, wait. Dat laatste doe ik ook. Woeps.

We moeten dus nog steeds elk weekend alle rommel van de voorbije week opruimen, omdat we te lui zijn om het on the spot op z’n plek te leggen. Ons Marie zou eens heel kwaad kijken, denk ik. Dus op dat vlak is er nog werk aan de winkel.

Ik heb nog steeds open kastruimte, da’s al iets.

2015-05-02 17.51.35
Een slechte foto is ook bewijs: een volledig lege kast, y’all!

Mijn kleerkasten zijn nog steeds ingericht volgens de KonMari-methode, met veel oprolwerk (en naar mijn indruk helpt dat toch niet 100% tegen kreukels hoor, maar misschien vouw ik helemaal verkeerd en ligt het dus weeral aan mij) en vooral heel veel overzicht.

2015-04-04 16.01.43

De bibureau is nog steeds meer stockageruimte dan lees- of computerkamer, maar het lief heeft er een hele maand zitten studeren en eens ik (hopelijk) al mijn spullen verkocht krijg op de rommelmarkt deze zomer, installeer ik er terug mijn leeshoekje!

2015-05-02 17.51.54

En ik geef toe. Bij sommige opruimonderdelen heb ik er mijn klak wat naar gegooid. Ik was het naar het einde toe beu dat alle rommel om weg te doen gewoon elders op een stapel terechtkwam (hetzij voor het containerpark, hetzij voor freecycle, hetzij voor de rommelmarkt) want zo geraakt mijn huis niet leger, ja mijn kasten wel, maar zo blijft de chaos groeien.

Dus hoog tijd dat die rommelmarkt er komt, and it better be good.

Wat ik niet over mijn hart krijg om weg te gooien, zijn mijn dagboeken. Misschien ooit, als ze allemaal zorgvuldig werden overgetypt en misschien zelfs volledig ingescand. Misschien dan. Het zouden weer twee dozen oud papier beteken, en een hele brede plank kastruimte die vrijkomt.

2015-05-02 10.55.13

Ook door mijn boeken ben ik nog niet doorgegaan. Ik ben bang dat ik dan ga blijven steken in bergen twijfel: “Ik ga dat eerst nog eens herlezen, en dan beslissen of ik het bijhoud of weg doe.” Maar dat herlezen, dat komt er maar niet van hé, u herkent dat vast wel…
Bovendien geloof ik dat je met ouder worden heel anders tegen een bepaald boek gaat aankijken. Zo vond ik De avonden als 19-jarige afschuwelijk, maar als 25-jarige plots geweldig. Het eerste exemplaar deed ik weg, en dus heb ik er een nieuw moeten kopen dat nu in de kast prijkt. En wie weet denkt 40-jarige LJ opnieuw “wat een crap zijt ge nu toch weer aan ’t lezen kind”.

Je leesbeleving hangt volgens mij heel erg af van waar je zelf in het leven staat.

Natuurlijk blijven sommige boeken geen herleesmateriaal; detectives en thrillers hou ik daarom nooit bij, omdat ik me dan altijd (vaag) herinner wie de dader is en hoe het afloopt en aangezien het uitzoeken daarvan onderdeel uitmaakt van de hele leeservaring neemt dat de fun van herlezen nogal weg.
Als we ooit verhuizen ben ik wel van plan om grondig door de kast gegaan en kieskeuriger te worden. Onze vrienden die geholpen hebben met verhuizen klagen er soms nog van dat de helft van de verhuisdozen met zware boeken waren gevuld… Woeps.

En u? Wat ruimde u nog op? Deed u al van Konmari?

13 thoughts on “Minimalistisch mei: wrap-up

  1. Ondertussen is de keuken een deel (het gemakkelijkste deel natuurlijk) opgeruimd… nog enkele kasten (degene met vele potjes-dekseltjes-andere-vele-spulletjes).
    Ik vind het ook moeilijk om boeken weg te doen… zolang ze in de boekenkast passen… mogen ze blijven 😉

      1. In den Aldi hebben ze soms potten waarvan de deksels in de deksels passen. Zo kochten wij een belachelijke voorraad, maar aangezien alle potten in de potten passen en alle deksels in de deksels blijft het proper en overzichtelijk!

        1. Dat is inderdaad het probleem dat het drie of vier verschillende soorten zijn… Ik wil een keuken met alleen maar schuiven, het zou allemaal veel overzichtelijker zijn.. *droom*

  2. Juist omdat ik merkte dat onze berging versperd begon te raken door een stapel weg te gooien gerief, heb ik het een tijdje gewoon opgegeven. Onnozel natuurlijk, want nu is noch die stapel weg, noch de laatste kamers opgeruimd. En ja nu, met dat werken en pendelen is het bij mij nog iets teveel een evenwicht zoeken om opruimen prioriteit te geven. Dan maar liever dat ene looptochtje per week… 🙂
    Chapeau dat jij het dus hebt volgehouden (ook al was het dan misschien soms wat met de klak er naar gooien).

    1. De enige reden dat ik heb volgehouden was omdat we geen planning hadden dankzij het lief zijn examen. Nu zou ik er ook geen tijd meer voor hebben… Dus ben wel blij dat het achter de rug is. En de rommelmarkt is ook niet meer zo veraf, gelukkig!

  3. Pfoeh… Dat is het e, die kasten & ruimtes proper houden… Nu wij in september verhuizen willen we nu alles grondig uitkuisen, zodat we bij de verhuis enkel de nodige spullen snel in een doos kunnen steken. En even snel weer een nieuwe plaats kunnen geven. We zullen sowieso meer bergruimte hebben, maar hier en daar een lege kast lijkt mij geen schande 🙂

    1. Dat is de tricky part: bij onze verhuis hebben we heel veel weggegooid, in het nieuwe huis hadden we plots ook meer bergruimte. En het is niet te geloven hoe snel alles vol stak. Laat u niet in het zak zetten door uzelf 🙂 🙂

  4. Nog altijd het boekje van Marie niet gelezen, maar ik doe het een beetje op mijn manier. Ik had gehoopt tegen ons verlof het huis aangepakt en opgeruimd te hebben, maar guess what? Ik ben nog niet eens écht begonnen… Er wordt heel wat afgewerkt in huis (de zolder moet dichtgemaakt worden, de rest van de plinten zetten, tegeltjes in de keuken, …) en ook in de tuin is er hooopen werk. Ik ruim hier een stukje en een beetje op, maar zo wordt het totaalpakket niet aangepakt natuurlijk. ‘k Heb wel al een hoop met ‘spullen om weg te doen’, maar ook daar moet ik nog eens doorheen want er zitten spullen bij die goed genoeg zijn om te verkopen, en andere mogen gewoon weggegeven worden. Momenteel is het dus nog een beetje een never-ending story 🙂

  5. Ik heb Opgeruimd! gelezen maar het was niet helemaal mijn ding om het zo te zeggen. Iets te spiritueel voor mij. Ik moet wel zeggen dat ik vandaag via freecycle een weggeefmoment heb georganiseerd en veel spullen heb weggegeven. De “bezoekers” vonden het hier netjes en opgeruimd en dat is goed genoeg voor mij!

Reacties zijn gesloten.