7 boeken

Op Facebook deed er, een tijdje zo niet maanden geleden, vlak na de beruchte Ice Bucket Challenge, een stokje de ronde waarbij je als boekenworm tien boeken moest opgeven die jou zijn bijgebleven. Ik kreeg het stokje van Annelies en besloot er een postje aan te wijden.
Ook al ben ik slechts aan zeven boeken geraakt; maar zeven is toevallig mijn lievelingsgetal dus. Voilà!

De regenboog heeft maar 8 kleuren – Peter Pohl
Jeugdboek over een jongetje dat één na één zijn vriendjes op de meest ongelooflijke en onverwachte manieren verliest. Het boek heeft me door zijn doemdenkende thema enorm geraakt als tiener. Ook nu nog kan ik het niet uitlezen zonder een traan te laten.

Ik ontsnapte uit Auschwitz – Rudolf Vrba
Waargebeurd verhaal over één van de weinige gevangen van Auschwitz die wist te ontsnappen, and lived to tell. Dit heeft er diep ingehakt bij mij; omdat het echt was, waargebeurd, alle gruwel, mensonterende gebeurtenissen, ik zal het nooit vergeten.

Marley en ik – John Grogan
De geschiedenis van labrador Marley en het gezin waarin hij opgroeit. Zowel de film als het boek hebben mij doen huilen en lachen. Ik was kort daarvoor zelf mijn hond verloren aan kanker, met een spuitje van de dierenarts op het moment dat haar epilepsie-aanvallen inclusief schuimend bloed op de lippen, te gruwelijk waren om nog langer naar te kijken. Ze was ook een labrador en ook een compleet zot beest. Ik mis haar nog vaak, daarom dat ik dit boek niet meteen ga herlezen, maar het heeft mij geholpen om het verlies te verwerken.

De geschiedenis – Elsa Morante
Het prachtige verhaal van een klein jongetje tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Morante kan zo mooi schrijven dat ik het ongelooflijk jammer vindt dat ze verder geen romans heeft uitgebracht.

De stad der blinden – José Saramago
Ook al is het een fantasy verhaal, het is zo levensecht verteld dat het me niet zou verbazen mocht het woord voor woord zo gebeuren als er morgen een ‘blindenplaag’ uitbreekt. Mensen, het zijn monsters.

Lolita – Vladimir Nabokov
De seksuele voorkeur van het hoofdpersonage gaat naar jonge kinderen. Fascinerend om in het hoofd van een pedofiel binnen te mogen kijken. Maar ook verontrustend en bij momenten walgelijk. Prachtig geschreven; terecht een parel uit de Literatuur met een grote L.

Het oneindige verhaal – Michael Ende
Een kinderboek, over het avontuur van een jongetje gezeten op de rug van een paarlemoeren draak, in een land dat wordt opgevreten door het Niets. Het is me jarenlang blijven achtervolgen tot ik het boek als tweedehandsexemplaar kon kopen. Het leuke eraan is dat er in twee kleuren letters wordt gewerkt: blauw voor het eigenlijke verhaal in de fantasiewereld, rood voor het échte leven.

Ik geef dit stokje graag door aan drie andere boekenwurmen. Zeer benieuwd naar hun lievelingsboeken!

En u? Wat is de all-time favorite op uw boekenplank?

16 thoughts on “7 boeken

  1. Super, ik ga ze zeker ook lezen. Mij is bijgebleven, de nachtploeg van Natsuo Kirino en After dark van Haruki Murakami. Ik weet niet waarom die blijven nazinderen, want ik heb al leukere boeken gelezen.

  2. Wat mij direct te binnen schiet, is ‘Komt een vrouw bij de dokter’. En ‘Liefde in tijden van cholera’. Die van Vrba wil ik al lang eens lezen, maar in mijn dorpsbibliotheekje hebben ze hem helaas niet.

  3. Oh leuk, bedankt! Moeilijke vraag wel eigenlijk, maar ik ga er zeker binnenkort mee aan de slag!

    Het boek van Marley & Me heb ik nog niet gelezen, maar de film heb ik wel al gezien (wist eigenlijk zelfs niet eens dat dat op een boek gebaseerd was). Alleen wist ik niet dat het zo zou eindigen, ik was er echt van overtuigd dat dat zo’n gewone “feelgoodfilm” was, die mij zou opbeuren. Allerslechtste idee ooit dus om uitgerekend die film, alleen op mijn kot op Erasmus, te bekijken een week nadat we onze hond hadden moeten laten inslapen. Misschien dat het nu beter zou gaan, zoveel jaar later, maar ergens vermijd ik het precies gewoon liever 🙂

    1. Ik zag de film in de cinema, een half jaar na Luna’s dood. Het lief wist niet wat je overkwam toen ik zo hard begon te bleiten dat ik ontroostbaar bleek. Woeps. 🙂

  4. Ik vind dat altijd zo moeilijk om favorieten op te noemen omdat ik, jammer genoeg, meestal snel vergeet wat ik gelezen heb maar boeken die mij onder andere bijgebleven zijn, zijn “Dit is alles” van Aiden Chambers, “De bibliothecaresse van Auschwitz” van Antonio Iturbe, “De boekendief” van Markus Zusak en de boek van Gerda Van Erkel: doodgraag, éénmaal zes is zeven, mijn zoute zoen etc

  5. Super dat je het dan hier post! Aidan Chambers las ik vroeger ook graag maar idd, Dit is alles is een fantastisch boek (een paar jaren geleden gelezen).

Reacties zijn gesloten.