Minimalistisch mei: de papieren, part 1

Ter ere van de grote lenteschoonmaak wil ik ruimte en rust creëren in mijn huis, en zo ook in mijn hoofd. In de komende weken ga ik volgens de KonMari-methode categorie per categorie afwerken,te beginnen met mijn kleerkast. Daarna waren de badkamerspullen aan de beurt, en toen de grootste dobber: de papieren, in twee delen zelfst.

Mijn doel is om van onze bibureau de ruimte te maken zoals die oorspronkelijk was bedoeld: mijn boekenkasten met mijn leeshoekje en een bureau waaraan we indien nodig allebei kunnen zitten met onze laptop.

2015-04-30 18.16.34

Het is echter een kleine ruimte door het schuine dak, en met de boekenkasten langs de muren oogt het nog kleiner. Het grootste probleem is dat de ruimte ook deels opbergruimte is geworden voor alles wat we elders niet kwijt kunnen: stoelen, rommel voor de rommelmarkt, kerstversiering, vroeger ook mijn dozen met handtassen en met schoenen, enzovoorts.

Mijn doel is om al deze rommel buiten te werken en dan een gezellige bibureau over te houden waar we effectief kunnen gaan zitten en niet gewoon binnen lopen om iets te droppen en er ons vervolgens zo snel mogelijk weer uit de voeten te maken.

Daarom ben ik begonnen met het makkelijkste, zijnde: de papieren.

Onze administratie bewaar ik in onze bibureau in mappen. Of dat is toch de bedoeling. Want. Onze bibureau zag er voor het opruimproject zo uit:

2015-05-02 09.33.15Dat is een tafel die ge daar ziet, bedolven onder de berg papieren
die de afgelopen maanden zijn binnengekomen.

De administratie zit normaalgezien opgeborgen in de ordners die je op onderstaande foto ziet in de hoogste kast, en mijn bedoeling is om die allemaal weg te werken en alles te gaan digitaliseren.

2015-05-02 10.54.52
Met de poster die daar staat weet ik geen blijf: geen plek om hem op te hangen, maar je ziet nu waar ik de naam van mijn blog vandaan heb hé. Dus wegdoen kan ik hem niet, hij is een deel van mezelf net zoals de blog zelf.

 

  • Facturen. Want sommige leveranciers sturen nog steeds papieren facturen. Ik moet dringend checken of de Visafactuur niet kan stopgezet worden want dat is echt zo’n overbodig bos aan bomen dat daarvoor wordt geveld.
  • Contracten. Van ons werk, met leveranciers, de koopakte van ons huis, enzovoorts.

2015-05-02 10.55.13 In de dozen (overheen de hele breedte van de boekenkasten) bewaar ik:

  • Artikels, twee dozen vol: interessante stukjes, receptjes, reistips e.d. die ik uit tijdschriften scheurde, met het idee “daar doe ik ooit eens iets mee”. Het is dat een mens zoveel tijd heeft in zijn leven om iets te doen met uitgescheurde artikels, dus toen ik na één uur doorhad dat ik pas over een uur of 48 de bodem zou bereiken, heb ik zonder pardon alles bij het oud papier gedumpt. Als ik de info in die artikels niet heb gemist sinds het uitscheuren, of sinds mijn geboorte, dan is er weinig kans dat ik iets ervan ga missen in mijn resterende levensjaren.
  • Handleidingen. Het is misschien dom om dat allemaal bij te houden, maar als ik een keer een meubelstuk of een elektrisch apparaat wil doorverkopen dan lijkt het mij voor de koper wel handig als daar de gebruiksaanwijzing bij zit. Of als we nog eens verhuizen, is het makkelijk als we bij aankomst op de nieuwe plek nog weten hoe we alle meubels weer in elkaar moeten zetten. (Ik spreek uit ervaring op dat punt.)
  • Garanties, zijnde rekeningetjes en de originele verpakking. Ik ben zo iemand van wie, als ze de doos van iets durft weggooien, de week nadien net dat ding stukgaat en de leverancier de originele verpakking eist. Dus gps, haardroger, mixer, gsm, al die doosjes van aankopen van de voorbije maximaal twee jaar stapelen zich op want uiteraard past er niet één in een ander.
    Terwijl ik dit typ besef ik dat ik de doosjes plat zou kunnen doen… Goed bezig LJ.
  • Herinneringen: ik had een doos vol ‘bijlages’ die ik mee in fotoalbums wilde stoppen: tickets, kaartjes, naamplaatjes en andere prulletjes. Vroeger, toen ik nog studeerde en werkelijk zeeën van tijd had, hield ik me namelijk graag bezig met zelf mijn fotoalbums samenstellen met niet alleen foto’s maar ook andere rommel erbij. Die rommel heb ik nu ook grotendeels weggegooid want fotoalbums zijn zo passé.
  • Foto’s: ik heb nog een hele doos met foto’s die ik “ooit eens ga inplakken”, van in de periode dat ik daar dus nog zeeën van tijd voor had. U heeft thuis vas took nog wel een stuk of tien van die logge albums liggen met dunne blaadjes tussen de kartonnen pagina’s, die nooit maar dan ook nooit uit de kast gehaald worden want het interesseert niemand hoeveel geiten er tien jaar geleden op familietrip in Duitsland in de wei bij het vakantiehuisje stonden. Mezelf incluis. Ik heb uit de losse foto’s een aantal foto’s gehaald voor mijn fotomuur (een project waar eindelijk ook schot in komt) maar de fotoalbums laat ik voorlopig liggen tot ik tijd en een scanner heb: dan scan ik alle belangrijke foto’s in (sorry geiten) en zet ze ergens in the cloud met 586 backups, en gaan die lompe boeken bij het oud papier.

Zei ik al dat de bibureau de meest uitdagende ruimte ging worden?

In een volgend postje hopelijk het resultaat, al zal het pas finaal zijn als alle rommelmarktrommel buiten is…

En u? Hebt u een bib/ureau, creakamer, rommelkot of andere overschotkamer in huis, en hoe richt u die in, in uw hoofd of in werkelijkheid?

26 thoughts on “Minimalistisch mei: de papieren, part 1

  1. Wij hebben ook een bureau, bedoeld om met twee aan te kunnen werken… In praktijk dropt hij al zijn spullen daar waardoor ik naar de keukentafel ben verbannen. Wat ik overigens gezelliger vind…:) maar hij plant al lang om er iets aan te doen!

  2. Ik zou nu net die fotoalbums wel bijhouden. En van de foto’s die op de computer staan ook fotoalbums laten maken. Want volgens mij kijk je vaker naar fotoalbums dan naar foto’s op de computer.

    1. Eerlijk? Geen van beide hier thuis. De foto’s die ik op mijn reisblog zet, bekijk ik nog het meest. Ik ben wel van plan om elk jaar een soort ‘best of’ album te maken, enfin zo’n dun boekje online bestellen met de leukste foto’s in, vooral van mensen. Maar dus een dun boekje ipv zo’n lomp album dat ik in geen enkele kast netjes kwijt kan, een dun boekje dat al sneller uit de kast getrokken wordt. Maar opnieuw, dan zit ik op den duur met tientallen van die boekjes. Dus misschien wordt het een best of filmpje. Of helemaal niets.

  3. Wij krijgen intussen onze visa factuur al een tijdje in onze KBC online. Dus het is zeker mogelijk! Daarvoor kan je best even polsen bij je eigen bank. En geloof me vrij, onze bureau wil je eigenlijk gewoon niet zien. Op zich valt het mee, maar die ruimt heeft écht te veel verschillende functies gaande van laat-uw-was-hier-nog-effe-drogen-kot tot naaikamer tot serre-voor-pasgeboren-plantjes. Multifunctioneel, dat wel, maar het zorgt voor behoorlijk wat chaos. 😀

  4. Wooow die fotoalbums, ik ga die nooit van me leven durven wegdoen. Ik heb er denk ik twintig, van mijn geboorte tot tien jaar geleden het digitale tijdperk begon. Ik denk nu: als het internet ooit eens stopt, of we hebben geen elektriciteit meer, wat dan… Stom hé?

  5. Wij hebben ook een voorplek die als bureau/verzorgingsplek voor de baby/opslagruimte voor alle babygerief dient. Toch ook veel opruimwerkzaamheden gehad daarbij

  6. Er scheelt iets met me. Er huist een mannelijke kleine versie van Imelda Marcos in me denk ik, want het eerste dat me opviel bij het bekijken van de foto: een doos van adidas schoenen !

    1. Mmm ik ben nu keihard aan het nadenken van welke schoenen die doos dan wel is. Want mijn laatste Adidas dateren van tien jaar geleden, witte met de streepjes in het rood. En nu heb ik enkel All Stars en nog wat andere naamloze sneakers..

  7. Toen wij verhuisden naar ons appartement beslisten wij van in het begin om te leven naar onze oppervlakte en onze 70m2 niet vol te proppen. We kopen enkel dingen die we nodig hebben, dozen van toestellen kieperen we gewoon weg (in principe moeten ze garantie geven zonder doos), garantiebewijzen scannen we in & de originele vliegen in de vuilbak (op een kasticket vervagen ze toch al na een jaar), handleidingen van meubels & toestellen vliegen ook integraal de papiermand in (staat tegenwoordig allemaal online), en die doos vol knipsels & artikels gooide ik onlangs ook integraal in de prullenmand ;). Maar ook al doen we al het bovenstaande, toch blijft een mens teveel troep hebben. Onlangs heel wat kleren weg gedaan en er is nog veel gerief dat in de kasten rondslingert dat eigenlijk gewoon weg mag. Luxe problemen 😉

    1. Dat van die dozen wist ik niet. Toch maar van de hand doen dan!! En inderdaad dat van die kassatickets. Heb ze intussen allemaal ingescand en in de vuilbak gekieperd.

  8. Administratie/papieren in orde houden, daar kruipt veel tijd en energie in he. Ik heb één map “Administratie” waar veel belangrijke papieren inzitten en verschillende brievenbakjes: garanties, handleidingen, belangrijk etc.

  9. Ai zie hier mijn grootste drama…… Ik zit jouw blog te lezen en denk enkel; Joyce dit moet jij ook zo erg gaan doen. Hier liggen de papieren aan de eettafel waar ik alles opstapel…. Hoeveel moeite kan het zijn het even in een mapje te stoppen vraag jij je misschien af….. geen idee…. Je geeft iig het goede voorbeeld LJ 🙂

  10. Bij ons zit alles netjes in mappen, per categorie en chronologisch. De dingen die ik digitaal kan ontvangen hou ik ook digitaal bij. Mijn man dropt alles netjes op mijn bureau, omdat hij stiekem toch wel blij is met zo’n georganiseerde partner :-).
    Ik hou van orde en structuur, maar ik heb hier ook wel bakjes en stapeltjes met uitgeknipte recepten en zo…

  11. Haha, ben ik toch niet de enige die dozen en handleidingen bijhoudt van spullen die ik ooit misschien ga verkopen om zo vlotter een koper te vinden 🙂 Handleidingen van Ikea gooi ik wel bij het oud papier. Dat staat allemaal op hun site. Garantiebonnetjes scan ik ook in maar ik bewaar de originelen voorlopig nog wel. En visa kan inderdaad ook digitaal! Bij mijn ene bank is het toch zo. Bij de andere ga ik ook eens navraag doen zie! Succes met de verdere opruimactie!

  12. SCHITTEREND!
    Ik ben zoooooo blij om te lezen dat iedereen wel zo een kamer heeft… bij ons is dat de bureau/knutselkamer. En dan ineens ook nog de archiefkamer en knutselzolder bij.
    Eens alles een vaste plaats heeft, ben je vertrokken, maar ja: ’t moet eerst een vaste plaats krijgen. Ik stuur even een fotootje door van hoe het er nu uitziet.

    En ja: ook dat moet allemaal gedigitaliseerd worden. Misschien moeten we maar eens met z’n allen een scan week houden 😀

    Veel succes!

    1. Een scanweek! Een geweldig idee!! Marathongewijs alles inscannen en dan achteraf een vreugdevuur met het papier. Of met zn allen naar het containerpark, dat is misschien wel wat veiliger…

    1. Hahahaha 🙂 🙂 goed gezien! De bibureau ligt naast de badkamer, en de papierbak staat in de bibureau… Maar op den duur werd papier maar zo’n beetje in de richting van de papierbak gemikt :p

  13. Amai, succes ermee!
    Fotoalbums zou ik zelf nooit wegdoen; ik wil integendeel eigenlijk juist meer fotoalbums hebben van onze reizen, omdat het op computer allemaal zo’n beetje verdwijnt in de grote put der duizenden reisfoto’s.
    In de handleidingen en garanties moet ik ook nog eens een kuis doen, al valt het al bij al wel mee. Maar hoe dan ook sluipen er soms toch sommige tussen die we niet nodig hebben (zoals vb. handleidingen van Ikeaspullen, want die vind je toch online).

  14. Ik heb zo van die kantoorbakjes op een bureau staan waar alle papieren mooi in verdeelt worden in het vakje waar ze horen. :p

Reacties zijn gesloten.