De vragen van Appelstien

Appelstien gooide mij een award toe – zomaar!

Ziet ge uw beste vriend/vriendin uit de lagere school nog?

Nee. Na de lagere school gingen we allemaal een andere kant op en omdat we in hetzelfde dorp woonden, probeerden we de eerste jaren nog wel contact te houden, maar zij groeide op tot een heel ander type dan ik: ik was eerder het brave seutje, zij de coole madam. Dat had sowieso niet lang blijven duren. Mijn vriendinnen van het middelbaar zie ik nog wél regelmatig, van de hogeschool blijft er evenmin iemand over.

Wat was de meeste leerrijke cursus die ge ooit gevolgd hebt?

Bloemetje - onderdeel van het muts #haakprojectIk volg bitter weinig cursussen. Misschien moet ik daar eens verandering in brengen. De laatste cursus die ik volgde buiten school of werk – en nu moet ik héél diep graven – was een haakcursus bij de KAV, verspreid over verschillende avonden waarbij het de bedoeling was om elke les een nieuw werkje te beginnen, met telkens een andere haaktechniek, en dat tegen de volgende les af te werken. Ik vond dat kei-interessant – repeat: braaf seutje – en hoewel ik de haaktechnieken sindsdien niet meer heb gebruikt, zijn er heel wat mooie dingen voortgekomen uit die cursus.

Naar waar gaat uw volgende reis?

Normandië. Calvados drinken in Calvados, wandelen in ‘suisse Normandie’, de oorlogsstranden bezoeken (en als het van het lief afhangt alles van de oorlog wat er daar te vinden is), enzovoorts.

Wat is uw favoriete vogel?

Daar moet ik zelfs niet over nadenken: de reiger! Al zolang ik me kan herinneren. Zulke statige vogels: de manier waarop ze vliegen, de manier waarop ze roerloos aan de waterkant zitten te wachten, met zoveel meer geduld dan ik zelf heb. Vroeger fietste ik elke dag langs het kanaal naar school en als ik een reiger zag, wist ik: “deze dag wordt mijn geluksdag” of “vandaag zie ik de jongen op wie ik verliefd ben!”
Bijgelovig, ik ben het altijd al geweest.

In welk land zou ge ooit wel willen wonen?

Zwitserland. Ja. En nog andere landen ook. Hier is onze top drie.

Hoeveel en welke fiets(en) hebt ge?

Vandaag is KLEUR! #opdefiets
Euhm. Eén. Ge kunt niet met twee fietsen tegelijk fietsen, toch? Of nee, wacht – ik heb een heel korte periode ook een mountainbike gehad, een afdankertje van mijn vader, omdat ik dat keicool vond enzo, maar was toch niet zo’n praktische fiets.
Mijn regenboogros is de enige fiets voor mij, en het is al zeventien jaar grote liefde tussen ons, of neen, misschien maar zestien, want het eerste jaar had ik grote moeite om me aan te passen van mijn tweedehandse roze meisjesfiets waarmee ik (nog steeds) door de velden crosste, naar een sjiek en uiteraard compleet saai donkerpaars en dus seuterig vrouwenmodel inclusief stuurmandje, nu vraag ik u. Maar eenmaal het mandje eraf, en jaren later zodra ik het ouderlijk huis verlaten had bewerkt met spuitbussen in alle kleuren van de regenboog… grote liefde, echt waar.
Ik ben niet materialistisch ingesteld, maar de dag dat mijn fiets iets overkomt, stort ik in.

Wat vindt ge momenteel het leukste liedje op de radio?

Oei. Ik luister nooit naar de radio. Tenzij in de auto, en dan nog alleen als ik niet zelf achter het stuur zit – ja, ik ben een vrouw, maar nee, ik kan geen twee dingen tegelijk, schakelen en sturen en op de weg letten en de gps en aaaargh daar nog eens een radio bij zeker?!
Dus ondanks mijn goede voornemen om terug een beetje bij te blijven met de hedendaagse muziek, heb ik geen flauw idee van wat er hot is, en wat not.

Wat is het lekkerste dessert dat ge kent?

Elk jaar opnieuw het spannendste kerstmoment. #moelleux #christmastime #latergramChocomousse in een hotel-met-zwembad op de rand van de Tunesische woestijn. Moelleux gemaakt samen met het lief op kerstdag bij mijn grootouders, chaos in de keuken, chocola overal, en geserveerd met een glaasje limoncello en een bolletje crème erbij. Vanillepudding met korrelkes op vakantie in de bergen, liefst nog een beetje lauw. Kokosmousse in een Frans skioord, smeltend op de tong en een aanslag op de darmen, één keer per week, een half winterseizoen lang. Chantilly volgens het recept van oma, dat vindt ge nergens anders en eten we slechts één keer per jaar, met Pasen.

Hoe heet(te) uw huisdier / knuffeldier / virtuele vriend(in)?

Ik heb dertien jaar lang een hond gehad, Luna. Dat trieste verhaal kan u hier  vinden, ik begin onveranderlijk te huilen als ik het lees of het compilatiefilmpje met foto’s bekijk dat we na haar dood maakten. Het gemis blijft.

Knuffelbeesten waren in mijn kindertijd talrijk, en ook in de beginjaren van het middelbaar (over)bevolkten ze nog mijn bed. Mijn drie favorietsten heb ik bijgehouden:

  1. Slangi de slang: je kon door producten van Stassano (nu Danone) te kopen stukken van de slang sparen, hoofd, staart en tussenstukken. De slang is al 586 keer moeten dichtgenaaid worden want de naden laten los. En de velcro om de stukken aan elkaar te plakken is ook al laaang geleden komen te gaan.
  2. Professor Snorkel, een Snorkel, de wijste knuffel onder mijn knuffels.
  3. Pipo het oranje aapje ging waar ik ging, want ik was zo’n soort kind dat niet stil te krijgen is als ze haar knuffelbeest niet bij zich heeft. Met andere woorden het is meer dan één keer gebeurd dat mijn ouders terug naar huis moesten rijden omdat ik mijn Pipo was vergeten.
  4. O ja, dan is er nog Woefke, het houten hondje op wieltjes dat ik op mijn eerste verjaardag kreeg en waar ik toen zo bang van was dat ik begon te brallen en mijn ouders het hondje pas jaren later hebben durven uit de kast halen. Broekschijter, ikke.

Wat is uw favoriete strip (of zegt ge: beikes, strips?!)?

Als kind las ik veel strips (maar nog meer boeken). Jommeke vond ik kinderachtig, Suske & Wiske te belerend, Kuifje te saai. Piet Pienter & Bert Bibber, daar was ik verzot op!

Wat is het langste dat ge al van huis bent geweest, en naar waar was dat?

In 2007 deed ik mijn stage in Frankrijk, dat waren 2,5 maanden in een Frans skidorp, dan een maand thuis, daarna nog eens vier weken aan de Franse kust, vervolgens twee weken thuis, dan een maand vakantiejob in Zwitserland, een week thuis, en tot slot een week trektocht in Oostenrijk…
Heimwee? Geen seconde…

En u? Wat is uw favorietste dessert? Had u als kind een huisdier?

18 thoughts on “De vragen van Appelstien

  1. Ik ben een echte “ijsmadame” dus geef mij maar ijs als dessert 😉
    Toen ik een jaar of 8 was kreeg ik een vogeltje, een zebravink, die de naam Witje kreeg. En toen ik 10 jaar was kreeg ik onze rosse kater Sjordi (toen nog een kitten) cadeau en op mijn 18de kreeg ik nog een kater, een grijs met witte, Sjarel. Sjordi was zo mooi echt een pracht om te zien maar ook zo agressief (blazen, krabben, bijten…), terwijl Sjarel er soms bij loopt dat we ons schamen dat hij er zo bij loopt 😉 maar het is zo’n ontzettend lief beest.

  2. Mooie blog dit, weer zitten grienen bij je verhaal over Luna, dat moet ik vandaag eigenlijk even niet lezen 🙂 Ik ga deze gewoon van je overnemen, heb behoefte aan afleiding van de rode draad momenteel op mijn blog 🙂

  3. Het verhaal van jouw Luna haar laatste dagen lijkt jammer genoeg heel erg op het verhaal van onze hond zijn laatste dagen, pffff. Ondertussen al 6 jaar geleden en toch verwacht ik soms nog dat hij uit de struiken komt gelopen als ik bij mijn ouders toekom…

    Met jouw “Ge kunt niet met twee fietsen tegelijk fietsen, toch?” heb ik wel moeten lachen. De fietsfanaat in mij zou juist heel triestig worden van maar één fiets, denk ik 🙂
    Mijn antwoorden op dezelfde vragen komen binnenkort online!

    1. Ik ben geen fietsfan laat staan fanaat, voor kleine afstanden vind ik het nog wel leuk dus ik kan wel snappen dat je als fietshobby’er wel meerdere nodig hebt. Mijn vader had er vroeger ook een stuk of vier: mountainbike (een tijdje zelfs twee), koersfiets, gewone fiets en nog een hele oude fiets die hij gebruikte om naar t station te fietsen. Ik heb dat dus ook hé dat ik soms bij mijn ouders kom en in een fractie van een seconde me klaarhoud om enthousiaste Luna op te vangen als ze aan komt rennen, en dan au het besef… Nee ze komt nooit meer! Jammer dat mijn ouders geen nieuw huisdier wilden, dat zou die leegte wel wat opvullen (maar natuurlijk nooit helemaal want het zou niet meer ‘mijn’ hond zijn dan).

      1. Ja, toen onze hond stierf was ik bijna het huis uit, dus ik heb ook hetzelfde gevoel: ’t zou leuk zijn, maar niet meer “mijn” hond. Momenteel willen mijn ouders er ook geen nieuwe meer, dat is nu blijkbaar voor als ze op pensioen zijn 🙂

        Trouwens (kwestie van je nog een excuus te geven om te verhuizen, alsof je dat nog nodig had ;-): de reigers zijn hier de afgelopen dagen precies in actie geschoten! Sowieso zie ik er regelmatig, omdat we dicht bij een rivier zitten, maar meestal zie ik ze ook effectief enkel in of rond het water, terwijl ze de afgelopen dagen meer aan het rondvliegen zijn.

  4. Oh, wat leuk om uw antwoorden te lezen! En wat leuk dat jullie de vragen tof vinden :), en dat er zelfs nog volk op mijn vragen wil antwoorden, hoera! En haha, ge kunt niet met twee fietsen tegelijk fietsen 😀 ! Wij hebben een garage waar geen auto in past, omdat er 8 fietsen in staan, en dan hebben we er net nog 2 verkocht (en heeft ons zoontje er nog geen 🙂 ). Ik ben trouwens echt ingestort toen mijn plechtige-communie-fiets gestolen werd. Ik heb staan vloeken en roepen en tieren op het kruispunt waar hij stond, toen ik van de bus stapte en hem niet meer zag. Mijn schoon rood fietske :(. Nadien is er nog een bloemekesfiets (met de hand beschilderd) van mij gepikt, net als mijn confettifiets (ook zelf beschilderd). Fietsendieven, echt hé, die mogen ZO hard pijn gedaan worden van mij. Sukkels.
    Uw desserten zijn inspirerend (chocolade is altijd goed hé), arme Luna, en leve Piet Pienter en Bert Bibber! Mijn ouders zijn stripverzamelaars dus ik ben opgegroeid tussen de stapels strips, en ik deel uw mening over Sus&Wis en Kuifje, dus ik las ook liever Piet Pienter, of Yoko Tsuno, of allé vooruit, Kiekeboe ;).

    1. O ja kiekeboe was ik nog vergeten!! 8 fietsen omagoood 🙂 wij hebben er eentje, die geraakt nog net bij onze auto in de garage. De dag dat mijn fiets gepikt wordt begin ik een persoonlijke wraaktocht door de stad tot ik hem vind en de dief zal er begot niet goed van zijn!!! Allez als zelfs bloemetjes en confetti niet veilig zijn…

  5. Ik heb veel huisdieren gehad en mijn lievelingsdessert, ik zou het niet weten, een ijsje van Australie Icecream misschien, ik lust alles van desserten.

Reacties zijn gesloten.