Minimalistisch mei: de kleerkast

Ter ere van de grote lenteschoonmaak wil ik ruimte en rust creëren in mijn huis, en zo ook in mijn hoofd. In de komende weken ga ik volgens de KonMari-methode categorie per categorie afwerken, te beginnen met mijn kleerkast.

Zodus, Marie Kondo zei dat we moesten beginnen met de categorie ‘kleding’ omdat dat de makkelijkste categorie is. Bovendien was, zo rond Pasen, net het tweejaarlijkse Moment der Kledingwissel aangebroken, dus timing perfect om haar methodes voor het eerst toe te passen.

2015-04-04 11.18.25
Al mijn winterkledij per soort op het bed.

Ik was zo enthousiast dat ik ‘voor’-foto’s vergat te nemen, maar ik kan u wel beschrijven dat ik op mijn slaapkamer een ladekastje heb staan, en een dubbele kleerkast waarvan 50% aan het lief toebehoort. Mijn kast en ladekast zaten propvol, plus nog een aantal opbergdozen bovenop de kast.
In een hoekje staat nog een stapeltje opbergdozen met winterspullen en in een andere hoek onze valiezenverzameling.
Naast mijn ladekastje staan ook nog twee stoelen (nodig voor als er meer dan vier mensen op bezoek komen, wat ongeveer drie keer per jaar gebeurt) met daarop mijn spiegel (ophangen is er namelijk nog niet van gekomen en eigenlijk wil ik een grotere spiegel, zo-eentje die op de vloer kan staan).

Mijn doel: In een ideale wereld zouden de opbergdozen verdwijnen en de valiezen bij in de kast passen, en de stoelen enkel verschijnen vanuit het niets wanneer we ze nodig hebben, zodat er plek is om een grote spiegel te zetten of te hangen.
Ja, in een ideale wereld…

Om te beginnen legde ik al mijn kleren (per seizoen) per soort op mijn bed: jurkjes bij jurkjes, vestjes bij vestjes, shirtjes bij shirtjes, enzovoorts. Ik pakte kledingstuk per kledingstuk op en probeerde te bedenken hoe ik me voelde bij dat stuk: maakte het me blij als ik het droeg? Voelde het comfortabel? Voelde ik me er mooi in? Was het nog netjes (niet afgedragen of versleten)? Bij één nee gooide ik het aan de kant. Eerst was er nog een twijfel-stapel, maar eens ik de smaak te pakken had, vlogen de kleren alle kanten op.
Het ging zelfs zo vlot, dat ik ook mijn sjakossencollectie onder handen nam en enkel die stuks overhield die ik vaak gebruikte.

De kleerkast

Zo zag mijn kleerkast eruit na de KonMari-opruiming:

2015-04-06 15.49.11

  • in het linkerdeel op kapstokken vestjes, blouses en kleedjes (en een paar zeldzame rokjes)
  • in de bloemetjesdoos de sportkleding die momenteel in gebruik is (sportbeha, T-shirt, broek, trui) zodat ik daar meteen bij kan
  • daaronder mijn ondraagbare collectie pumps
  • daaronder de zomerjassen die ik minder vaak draag
  • helemaal onderaan de lompe valies die we enkel gebruiken voor langere reizen, gevuld met winterjassen
  • rechts onze twee trolley’s: de rode van mij, de blauwe van hem, gevuld met toiletzakken en andere spullen die we enkel op vakantie gebruiken
  • mijn verzameling maandverband – iets met grote hoeveelheden kopen als ze met 25% of 33% korting worden aangeboden
  • mijn sjakossencollectie waarvan één stuk er zelfs niet opstaat omdat die in gebruik was. VIJF. STUKS. Ik had er ooit tientallen…
  • onze trekkersrugzak
  • rechts onderaan plek om het winterdonsdeken op te bergen

2015-04-06 11.32.30

Toegegeven: ik heb een beetje valsgespeeld.

Uiteindelijk heb ik niet zo heel veel weggegooid: ongeveer dertig stuks, plus al mijn enkelsokjes (wat een hele collectie was). In totaal werden er acht dozen met kleding aan het goede doel meegegeven – dat net die week langskwam, zei ik al timing perfect? – waarvan er vijf al gevuld werden bij de vorige kleerkastwissels (toen het lief en ik allebei komaf maakten met onze te grote kleding).
Toegegeven: ik heb dus nog steeds veel te veel kleren, vooral vestjes en overgooiers. Maar die zijn stuk voor stuk nog degelijk en vind ik leuk om te dragen, dus ipv ze weg te gooien omdat het er te veel zouden zijn, zal ik ze afdragen.

Ge moet niet weggooien om weg te gooien hé.

  • Ik heb twee opbergdozen op de kast staan waar al mijn te kleine kleren in zitten. Ik hoop namelijk terug een maatje af te vallen en op mijn ideale gewicht van vorige zomer terecht te komen, maar dan moet ik wel dringend stoppen met paaseitjes (vr)eten. Ik heb het één keer gekund, dus een tweede keer zou niet al te moeilijk moeten zijn.
    Maar bon, da’s een ander verhaal. Op deze manier word ik alleszins niet continu geconfronteerd met kledingstukken in mijn kast waarvan ik weet: “Die kan ik niet aantrekken want ik ben te dik” wat al genoeg is om me in een vreetbui te storten.

Vicieuze cirkel, iemand?

  • Nog twee opbergdozen op de kast bevatten mijn winterkleding. Ondanks wat Marie Kondo beweert, vind ik het makkelijker die (warmere) kleding gescheiden te houden van mijn lente/zomeroutfits, om zo een beter overzicht te creëren in de kast en alleen dat te zien wat ik kan aantrekken.
  • Een vijfde opbergdoos bevat kledij die hersteld moet worden: een paar rokjes, een kleedje, een wintertrui. Ik ben geen handige Henriëtta als het op naald-en-draad aankomt, dus die doos staat daar al een hele tijd. Lalala.

De ladekast

2015-04-04 16.01.21
De lades met sjaaltjes, truitjes en shirtjes.
2015-04-04 16.02.00
De lades met hoodies, pyjama’s, sportbroeken en wandelkousen.

Ik moet zeggen: hoe hard u mij ook uitlacht, die opvouwmethode van ons Marie, die werkt geweldig goed. Ik zie voor het eerst al mijn kousen! Ik kan een T-shirt nemen zonder dat de rest van de stapel instort! Mijn sjaaltjes nemen de helft van de plaats in die ze daarvoor innamen!
Op die manier heb ik al mijn kleren, maar echt allemaal, behalve degene op hangers (vestjes, kleedjes en bloesjes) bij in mijn ladekast gekregen, waar voordien enkel kousen, ondergoed, lakens en juwelen in pasten.

Een mirakel.

Het verdict

Volgens deze site is het optimale aantal kledingstukken voor de winter en voor de zomer 33 elk (excl ondergoed, kousen, riemen, sjaaltjes, juweeltjes, handtassen e.d. maar inclusief schoenen en panty’s en pyjama’s). Drieëndertig! Alleen al met mijn schoenencollectie zit ik vér over dat aantal. Beats me hoe je met één sportshirt en één pyjama zou toekomen – of gooi je alle 33 items samen in de was en loop je terwijl alles droogt naakt rond?
Met ingehouden adem heb ik mijn kledingstukken geteld. Ongeveer, uit mijn hoofd, want een deel zit natuurlijk in de was. En de twee dozen ‘te klein’ heb ik evenmin meegeteld. *trish*

SCHOENEN: 38 paar

2015-04-29 20.18.47

Toen ik er pas achter kwam dat ik levenslang veroordeeld werd tot het dragen van steunzolen, heb ik mijn gigantische schoenenverzameling, toen toch wel een paar of eh zeventig, gehalveerd. Met véél pijn in het hart.
De schoenen die ik nu overheb, kan ik dragen mét steunzool, of (in het geval van de pumps) zijn véél te mooi om weg te gooien. En ik word happy van naar die kleurrijke verzameling pumps te gluren dus het mag van ons Marie.

Vroeger was mijn schoenkast dubbel zo groot.
Vroeger was mijn schoenkast dubbel zo groot. Dit kastje gebruikte ik vroeger voor mijn servies, dat toen twee keer zo klein was als nu. Tja.
  • laarzen: 3 – zwarte, rode en bruine
  • pumps: 13 – waarvan 11 paar niet mogelijk om te dragen zonder steunzolen m.a.w. zonder helse pijnen, maar ik krijg het niet over mijn hart om deze paren weg te gooien – beige, vanalleskleurig, zwarte, oranje, groene, camel (die ik zelfs nog nooit gedragen heb), gele, rode (die ik stiekem bewaar voor mijn trouwdag), rode met sleehak, donkergroene, aubergine, rode voor steunzolen, wit-met-beige voor steunzolen.
  • pantoffels: 2 – Birkies voor de zomer, fluffy ones voor de winter
  • enkellaarsjes: 8 – bruine met lage hak, bruine met gigantisch hoge hak, bruine zonder hak, beige met hak, rode met hak, knalrode met hak, zwarte zonder hak, fluffy Flair boots
  • sneakers: 8 – witte (x2), roze, zwarte, grijze en blauwe All Stars, zwarte Roxy’s, bruine van een onbestemd merk.
  • sportschoenen: 4 – gewone, loopschoenen, bergschoenen (x2 want mijn oude gebruik ik voor sneeuwwandelingen), wandelschoenen
2015-04-04 16.01.43
De lade met sokken, bh’s, ondergoed (waarvan een groot deel in de was zat, vandaar de open ruimte), onderbloesjes en panty’s.

ALL-SEASON: totaal 71

Er zijn dingen die wel elk seizoen van pas komen:

  • vestjes: 7
  • kleedjes: 6
  • shirtjes: 7
  • truitjes: 10
  • broeken: 3 inclusief 2 jeans
  • hemden/bloesjes: 7
  • lange sportbroeken: 4 (incl 1 jeans)
  • sportshirtjes: 14
  • hoodies: 7
  • fleecetrui: 2
  • pyjama’s: 2
  • regenjas: 2

ZOMER: totaal 36

  • shirtjes zonder mouwen: 7
  • T-shirt: 1
  • broeken: 2
  • vestjes: 3
  • truitjes: 2
  • rokjes: 2
  • kleedjes: 5
  • shorts (sporten): 4
  • jassen: 7 (een lange rode, een witte, twee zwarte, een grijze, een felblauwe, een sportieve rode, een sportieve kakigroene)
  • pyjama’s: 3

WINTER: totaal 27 stuks

  • rolkraagtruitjes: 2
  • warme trui: 1
  • vestjes: 3
  • shirtjes/bloesjes: 6
  • rokjes: 3
  • nette broeken: 4
  • broeken: 2
  • jassen: 6 (lange grijze, lange blauwe met dons, lange beige, zwarte mantel, skijas, gele jas)

In totaal 172 stuks in mijn kleer- en schoenenkast. 

De bedoeling is om te blijven stoppen met shoppen – we zijn goed bezig! – zodat het te veel aan kleren zich op den duur vanzelf oplost door versleten of beu gezien. We zijn nu drie weken na de kleerkastopruim en het vouwsysteem van Marie werkt nog altijd geweldig goed.

Ik heb nog nooit zo’n overzicht gehad in mijn kleerkast.

Mijn sportshirtjes.

En u? Vouwt u uw sokken al in plaats van ze op te rollen? Hoe overzichtelijk is uw T-shirtenstapel? Kortom: hoe ziet uw kleerkast eruit?
(inclusief foto aub)

26 thoughts on “Minimalistisch mei: de kleerkast

  1. Ik zal beginnen met de sokken: Die worden al gans m’n leven gevouwen. Vind ik de beste methode. Mijn kleerkast(en)….OMG!!! Ik wou dat ze er zo minimalistisch en net uitzagen als de uwe. Alles ligt/hangt proper, dat wel, maar veel…veel te veel. Tijdens de wissel van winter-zomer vliegt er ook regelmatig iets weg en toch blijft het veel. Aan tellen zal ik niet beginnen want het resultaat zou ziekelijk lijken 😀 . Het voordeel is dat ik me nooit moet haasten om de kleren te wassen 🙂

    1. Daar heb ik me ook al bedenkingen over gemaakt: minimalisme allemaal goed en wel maar als de dag komt dat ik effectief maar laat ons zeggen 40 kledingstukken heb liggen dat is de dag dat het foutloopt met wassen, dat ik rood met wit moet wassen of een halve machine opzetten.
      Maar bon zover zijn we nog lang niet 🙂 🙂

    1. Die kleerkast heb ik over twee dagen gedaan (paasfeest viel ertussen), ik denk dat ik er toch wel een werkdag mee bezig ben geweest, ja!

  2. Ik denk dat mijn kleerkast zo ongeveer mijn grootste rommelkast is 😦 Ik heb het boek van Marie Kondo gereserveerd in de bib. Ik ben benieuwd wat ik ervan ga vinden en aan ga hebben.

  3. Wat een nette kasten nu. Mijn kledingkast? uh, rommelig vooral. En vol. Ik dacht dat ik best veel schoenen had, maar dat valt blijkbaar reuze mee. Toch manlief maar ‘ns laten zien. 😉

  4. Oh, wat een heerlijke post voor de opruim-liefhebber in mij :)! Minimalistisch mei klinkt geweldig ook, trouwens. En ik hoop dat ik binnen niet al te lange tijd dan toch ook eindelijk kan vertellen over mijn kleerkastopruim, iedereen is me voor :p !

  5. Wauw he! Ik zou eens zo een inzicht moeten krijgen in mijn kledingkast 😉 Ik heb laatst wel een grote opruiming gehouden toen gingen er 3 volle vuilniszakken naar het goede doel (te weten mijn moeder 😉 ) Maar ik geloof nooit dat ik zo een kleine hoeveelheid aan kleding zal blijven houden. Even by the way, misschien een maf commentaar maar maandverband in je kast? Dat is toch super onhandig? 😉 WC of badkamer zou logischer zijn denk ik 😉

    1. Haha je hebt een punt hoor, maar daar is geen plek. En mijn regels vallen altijd op werkdagen dus dan ben ik meer op het werk dan thuis. Dus vandaar dat het daar wel goed staat momenteel 🙂

  6. Amai, dat is allemaal netjes! Een foto van mijn kleerkast zou geen goed idee zijn… misschien ooit als ik ze opgeruimd krijg 😉

  7. Opruimen van de kleerkast en de lades staat hier voor ergens in de maand mei op het programma (wellicht met Hemelvaart). Ik vouw mijn sokken al, maar ik leg alles plat in mijn kast. Dat rechtop stapelen zou dus mogelijk wel kunnen helpen, maar jammer genoeg heb ik maar 4 lades in onze commode, waarvan de helft gevuld met lakens, verder is er een schuif van mij en een van mijn vriend. Dus ik vrees dat ik mijn t-shirts er niet zou bij krijgen. Bij mij is het probleem dat ik mijn winterkleding niet weg krijg, ik leg die onderaan mijn kleerkast en daar liggen ze nog steeds een half jaar in mijn zicht. Ik zou ze liever in een vacuümzak of in zo’n opbergdozen zoals jou steken. Maar dan weet ik niet waar ik met die opbergdozen naartoe moet (onze kast is te hoog om ze erop te zetten).

    Wat de steunzolen betreft. Ik ben steunzolen beginnen dragen vanaf je dat als kind mocht. Ik had namelijk neiging tot x-benen. Vanaf mijn 16de begonnen ze stilletjesaan te zeggen dat ik ermee mocht gaan stoppen, de afwijking was zo goed als weg. Dat terwijl een assistent-arts op mijn tiende nog tegen mijn moeder zei dat ze misschien best mijn knieën zouden breken om deze toch wel grote afwijking recht te zetten. Mijn mama is nooit meer teruggegaan naar dat ziekenhuis (ziekenhuis van Pellenberg). Daarna gingen we naar de orthopedist in het Aarschots dagziekenhuis. Op mijn 16de had ik ongelofelijk veel pijn in mijn knieën (wsl groeipijnen), dus raadde de arts mij aan om ze dan toch te blijven dragen. Vanaf mijn 18de ging ik de zolen nog om de twee jaar halen. Ik draag sportsteunzolen, dus die kan je sowieso niet in schoenen met hakken dragen (ook niet in enkellaarsjes of dergelijke). Dat was omdat ik eigenlijk tot enkele jaren geleden constant op sneakers rondliep en nooit hakken droeg. De laatste twee keren werd mij letterlijk gezegd bij mijn onderzoek: “Je hebt ze echt niet meer nodig, de afwijking is volledig weg, maar als je je er comfortabeler bij voelt, dan schrijf ik ze gewoon voor.” Nu draag ik tegenwoordig dus meer schoenen met hakken dan mijn sneakers en dus draag ik ze de helft van de tijd niet meer en dit zonder pijn. Dus ik ga bij mijn volgende oproep (de winkel die mijn steunzolen maakt stuurt altijd zo’n reminder) er gewoon geen meer gaan halen, denk ik. Ik weet niet voor wat jij ze nodig hebt, maar mss kan je na een paar jaar toch af en toe terug je pumps dragen. You’ll never know …

    1. Mmm dat geeft wel moed, ja, dus ik ga de pumps dan toch nog maar even bijhouden 😉 Bij mij zijn het platvoeten!
      Je kan in je kast met open (schoen)dozen werken, waar je dan je kleding in kan opvouwen, bv alle shirtjes in een doos en als je eentje nodig hebt, hopla trek je de doos uit de kast. Een beetje een lade in je kast dus 🙂 Zo was ik begonnen, tot ik besefte dat alles in mijn ladekast zou passen.

  8. LJ! Zoveel schoenen! Hihi Ik zal ook mijn kleerkast eens inventariseren, je zal er van verschieten denk ik 😉

  9. Waw, zo’n propere kast jong! En zoveel plek voor andere dingen ook; mijn schoenen en valiezen krijg ik daar niet in zenne!
    Hoe mijn kleerkast eruit ziet weet je al natuurlijk 😉 Mijn ondergoedschuif (in een aparte kast) wil ik binnenkort eens aanpakken, al is die sowieso vrij georganiseerd. Mijn kousen plooi ik bijvoorbeeld al, maar gewoon in twee. Pakt dus per kousenpaar meer plek in dan de KonMarimethode, maar aangezien ik ze allemaal in een stapel op elkaar leg, komt het qua plaats uiteindelijk op hetzelfde neer en ’t is iets minder plooiwerk (het zijn bijna allemaal zwarte; ik moet dus niet elk paar apart kunnen zien).

    1. Het lief heeft ook allemaal zwarte kousen, die gooit hij gewoon op een hoop in de kast (hij is te lui om te plooien) maar hij kan er niet tegen als hij dan twee verschillende zwarte kousen moet aantrekken dus zit hij ’s morgens eerst vijf minuten te zoeken naar een paar… Anyways, wat ik wou zeggen is dat ik expres geen zwarte kousen meer koop want dan komen die gegarandeerd in zijn chaos terecht en da’s een extra excuus voor mij om mijn kousen zo kleurrijk mogelijk te kopen 0:-)

Reacties zijn gesloten.