[indenhof] update april 2015: hard werken

April is de maand waarin je als moestuinier moet wakker schieten. Heb je in februari en maart niets gezaaid, is het nu hét moment om plantjes in te slaan. Maar oppassen, want veel groentjes kunnen niet tegen de koude en tot aan de Ijsheiligen in mei kan het ’s nachts nog vriezen aan de grond, dus je houdt ze beter nog binnen, in een veranda, in de serre of gewoon in je living op de vensterbank.

2015-04-24 18.11.45Voilà dat is dus mijn vensterbanktuintje. Nu ja, “-tje”. Mijn halve salon wordt erdoor ingenomen en mijn leeszeteltje is verbannen naar een hoek waar het dik in de weg staat. Maar het is met véél liefde dat ik elke ochtend na het opstaan en elke avond bij het thuiskomen meteen naar de vensterbank storm om te kijken naar de vorderingen van mijn baby’tjes. En als we overdag thuis zijn, sta ik ongeveer om de twee uur met mijn neus tegen de zaailingen geplakt om te kijken of ze nog wel genoeg water en genoeg aandacht hebben.

Groeien maar!

2015-04-24 18.11.28

  1. twee peperplantjes, zo gekocht in de Aveve omdat mijn zaadjes niet wilden kiemen. Errond heb ik, ter bescherming tegen de Smerige Bladluizen, stinkerdjes gezaaid die al na een paar dagen komen piepen. Dat kleine potje op de vensterbank waar zeker vier zaadjes in verdwenen, daarin kiemt nu eindelijk één peperplantje. Eigenlijk zijn ze van het lief want ik eet niet graag pikant, maar hij kijkt er niet naar om, en ik kan geen plantjes moedwillig laten sterven.
  2. vleesetende plantjes zijn een must in elk huishouden. Het zijn geen buitenplanten, mind you, maar zet ze in uw keuken en ze eten alle fruitvliegjes op.
  3. ook het kweken van mijn eigen tomatenplantjes kwam héél traag op gang. Ik kreeg vier plantjes van een collega die er te veel had, en uiteindelijk kiemden er toch twee van mijn eigen zaadjes, waardoor ik nu iets te veel planten heb. Maar ja. Meer tomaten, yummie!
  4. zelfgezaaide struikbonen, die nog maar enkele dagen geleden kwamen piepen. Ze groeien als kool. Of bonen, enfin.
  5. ook de aubergines kiemden zeer slecht. Uiteindelijk heb ik toch twee plantjes kunnen behouden, al zijn ze nog geen vinger groot, dus vooraleer ik effectief vruchten heb zijn we euhm december of zo.
  6. ik zaaide verschillende kruiden maar tot nu toe lukte enkel de basilicum. Hier komt kamille piepen.
  7. tussenin staan heel wat bloemetjes, vooral stinkerdjes maar ook andere nuttige bloemen, eetbaar of om bijen en vlinders te lokken.

2015-04-24 18.11.33

  1. één van de tomatenplantjes van mijn collega. Ik weet niet welke hormonen hij ze gegeven heeft, maar ik ben wél blij dat hij er te veel had. Misschien heb ik binnen een maand al een eerste tomaatje! 🙂
  2. tweede poging tot koriander; de vorige stierven door te veel water, denk ik. Ik zaaide er ook stinkerdjes tussen.
  3. bloemetjes of toch de laatste resten ervan; de sterksten en grootsten werden al in aparte potjes of buiten gezet.
  4. mijn verzameling butternut en courgette. Mijn favorieten van het jaar!
  5. de minikomkommer, die een groot deel van ons terras zal innemen.

Ik heb mij natuurlijk niet kunnen inhouden en zodra de aaltjesplaag was overwonnen – ik vond er alleszins geen meer bij rondwoelen in de bakken – ben ik erin gevlogen, nu één week geleden.

2015-04-19 17.02.59

  1. nu bloeien er nog tulpen en narcissen, maar deze pot zal een courgette huisvesten eens de tijd daar is.
  2. mijn lavendelplantjes snoeide ik tot aan het friste groen helemaal onderaan.
  3. in de hangbakken komen radijsjes, sla, spinazie en pijpajuin.
  4. deze zakken potgrond moeten nog weg, maar dat zal beetje bij beetje moeten en volledig illegaal via de GFT-bak omdat er geen andere mogelijkheid is.
  5. drie vuilbakken op ons kleine terras, trop is te veel. Met dank aan de gemeente die in mei met een nieuw afvalophaalsysteem begint. Ik hoop toch zeker de ton in onze garage op te bergen, want in mijn tuinplan is eigenlijk geen plaats hiervoor.
  6. euhm 7. kruiden: basilicum, peterselie, bieslook en tijm.

2015-04-19 17.03.21

  1. in deze hangbakken komen ook radijzen, spinazie, sla en pijpajuin.
  2. na het uitbloeien van de bloemen komen hier de courgettes te staan.
  3. de vierkante bak: mijn trots! Op het tuinplan hieronder zie je wat er allemaal in zal komen. Nu staan er (al een tijdje) aardbeiplantjes, en ik plantte ook al mijn zelfgezaaide klimerwten en -bonen (hoewel ze nog kunnen doodvriezen, maar binnen was er geen plek meer voor ze). De stokken en de touwen die ik ertussen heb gebonden, dienen om de planten de hoogte in te leiden. Hopelijk zijn ze hoog genoeg.
  4. de enige gekochte bloemen: geraniums, want die mogen nooit ontbreken.

2015-04-19 17.04.31

  1. drie patatten kreeg ik van mijn vader, en die zitten in deze zakken.
  2. hier komen de aubergines en nog wat bloemen.
  3. ik kocht in de herfst winterharde viooltjes en kijk, ze versieren nog steeds mijn vensterbank. Moesten ze uitgebloeid raken, ga ik hier ook radijzen of iets dergelijks zaaien.

En dan nu, mijn definitieve tuinplan 🙂 Tadaa!

Zo. Het definitieve plan voor de #balkontuin en de #vierkantemetermoestuin. #spannend #lentehappy

En u? Hoe druk bent u al bezig geweest in den hof?

21 thoughts on “[indenhof] update april 2015: hard werken

  1. Euhm, er is een spreekwoord: “een boon mag de maand mei niet zien”, dus eigenlijk ben je te hevig bezig en ik hoop dat ze het overleven 😉

  2. wow, dat ziet er een behoorlijk tuintje uit! Nu is ons balkon gevuld met ons tafeltje en stoeltjes, maar moesten we ooit een appartementje met een groter terras vinden zet ik daar sowieso sowieso een vierkante moestuin op (het lief is al gewaarschuwd ;)). Het is tof om te zien dat je op een kleine oppervlakte toch nog zoveel kan planten… Benieuwd naar het vervolg!

    1. O jaaaa! Zou heel graag een echte tuin hebben om in te werken, mijn of die van een ander. Tegen 50% van de opbrengst en misschien een extraatje 😉

  3. Amai zeg… dat ziet er al heel goed uit en met zo’n tuinplan moet dat wel in orde komen 🙂
    De voorjaarsbloemen (tulpen ea – ik weet niet meer wat) komen tot bloei… me happy!
    Aan groentjes zie ik mij geen beginnen aan…

  4. Damn he! Het ziet er gewoon profi uit LJ……. en ik maar blij zijn dat ik ondertussen al 4 maanden 2 orchideeën goed hou hier 😉 Stiekem een beetje jaloers op jouw groene vingers 🙂

  5. Dat ziet er heel goed uit! Van mijn 4 courgettepitten is er ene uitgekomen en die doet het goed. Eigenlijk maar best dat er maar ene is. Verleden jaar had ik een plantje gekocht en op den duur kon ik geen courgette meer zien. Dat gaf nogal opbrengst!

  6. Waw, zoveel soorten! Onze winterviooltjes doen het ook heel goed (zelfs beter dan de nieuwe lenteversies die we kochten en die het bijna allemaal opgegeven hebben).
    Ik heb trouwens nooit geweten dat potgrond niet bij GFT mocht! Ik zal in België gelukkig wel nooit “gezondigd” hebben, want bij mijn ouders ging dat op de mesthoop en in Brussel, tja, daar hebben (binnenkort hadden) ze niet eens groenafval, dus daar moest alles bij het gewoon afval. Maar ik ga nu toch eens checken hoe dat hier zit 🙂

    1. Potgrond composteert niet… Vandaar. Damn wordt er in Brussel en slecht gesorteerd?! Ik dacht dat dat nationaal verplicht was! Goed dat ze dat gaan verbeteren dan.

      1. Een deel van Brussel heeft denk ik wel al groenafval, maar wij woonden op het grondgebied Sint-Jans-Molenbeek en daar was dat dus nog niet. Heel ergerlijk en inderdaad goed dat ze het eindelijk gaan verbeteren!

Reacties zijn gesloten.