De drie plekken waar we ooit willen wonen

Ik vertelde u her en der al met beetjes over onze toekomstplannen. We zouden graag “ooit” in het buitenland gaan wonen, hebben er zelfs al uitvoerig over gesproken wat en waar. Het lief en ik hebben niet veel overeenkomsten maar op dit vlak denken we min of meer hetzelfde.

Qua locaties zijn we het bijna volledig eens, al staat bij hem Londen op 1 en zwemt New York ook ergens op zijn wishlist (al zijn we er geen van beiden ooit al geweest en wil ik graag een stad eerst leren kennen voor ik me er vestig). Amsterdam, lekker dichtbij en vertrouwd in de eigen taal, mag ook als het in zo’n schattig rijtjeshuis aan een gracht is.

Verder zijn we niet kieskeurig, hoor!

DSCN2169

3) Londen

Het lief is een beetje zot van Londen, en ik mag die stad ook wel. De grote groene parken, de winkelstraten, de geschiedenis, de rivier. En het Engels, ook een groot voordeel, want dit is voor ons beiden onze tweede taal. Geef mij maar de buurt van de Kensington Gardens (waar de film Notting Hill werd opgenomen, als ik me niet vergis), maar iets zegt mij dat het daar helemaal onbetaalbaar is.

2014-09-19 22.03.04

2) Parijs

Parijs stond vóór onze citytrip van september 2014 al in de lijst, maar ergens achteraan, omdat het lief geen fan was. Ik zette één voet buiten de Gare du Nord en ik was verliefd. Dat we in het appartement van een Parisienne overnachtten, hielp serieus mee aan het “we doen alsof we hier wonen” gevoel. Onze trip trok ook het lief over de streep. Nu mijn Frans nog wat opblinken en dat komt dik in orde. Montmartre lijkt me ideaal, met al die gezellige straatjes, unieke winkeltjes en piepkleine terrasjes.

DSC_0842

1) Zürich

Uiteraard staat Zwitserland op nummer één. Eigenlijk stond Génève hier eerst (omwille van het meer en is ook dichter bij huis), maar Zürich is het financiële centrum m.a.w. grotere kans dat het lief hier een job vindt, en dankzij deze jaloersmakende blog zie ik me daar ook al helemaal wonen. Liefst niet in de stad maar in een dorp erbuiten, dicht bij de bergen. Ik ben er eigenlijk nog nooit geweest, dus bij een volgende Zwitserlandvakantie moeten we er zeker eens passeren.

We zijn er ons van bewust dat in zo’n grootstad wonen peperduur is.

Ik durfde niet vragen hoeveel onze verhuurster in Parijs maandelijks moest dokken voor haar 30m2 studio plus minibadkamer. Ik hoorde al verhalen over appartementen in Zürich-centrum van duizenden euro’s huur per maand.
Het is voor mij niet onoverkomelijk om óf klein te wonen (want eerlijk gezegd vind ik onze duplex net iets te groot voor ons twee, en: minder kuisen! gezelliger!) óf om buiten de stad te wonen (hoewel dat me in Parijs en Londen niet zo leuk lijkt).

Bon dat zijn dingen die we wel zullen zien als het zover is. Eerst de job, dan de woning 🙂

En jullie? Waar hebben jullie zoal gewoond, of willen jullie ooit nog wonen in het buitenland?

26 thoughts on “De drie plekken waar we ooit willen wonen

  1. Een van mijn beste vriendinnen woont momenteel in Londen, en de kost voor het kleine appartement is behoorlijk hoog. Maar ’t is natuurlijk een geweldige stad. Parijs zou ik ook zien zitten.

  2. In zo’n wereldstad zou ik best een paar maanden willen wonen, Parijs of Berlijn dan. Maar op langere termijn zou het me te druk zijn en zou ik eerder kiezen voor een land als Oostenrijk of zelfs de Belgische Ardennen!

  3. Spijtig dat al die steden zo verschrikkelijk duur zijn.
    Vroeger zeiden het lief & ik altijd om naar New York te trekken, maar de huidige realiteit heeft ons gelijk met onze voetjes op de grond gezet waardoor we het er eigenlijk nooit echt meer over hebben. Het klinkt misschien wat saai, maar momenteel ben ik dolgelukkig in Gent, een fantastische stad, rustig, gezellige sfeer, vrienden, familie relatief dichtbij, …
    Wat me wél zalig lijkt is gewoon eens even stoppen waarmee we nu bezig zijn en voor een beperkte periode ergens anders gaan wonen zonder enige verplichting, maarja 😉

    1. De huidige realiteit, hoe bedoel je?
      Ik zou sowieso dichter bij huis blijven, dus West-Europa, dan kunnen we nog regelmatig bij familie en vrienden op bezoek, en omgekeerd. Een oceaan ertussen maakt alles net dat ietsje definitiever en afgesneden van die mensen. Gent staat eigenlijk ook wel ergens op mijn Belgische lijst, samen met antwerpen 🙂

  4. Ja, Zürich, pokkeduur hé… Al staat het ook op ons lijstje (en op dit moment -qua haalbaarheid- ook op 1). We zullen zien… Voorlopig kunnen we hier in Kassel wel 5 huizen huren voor de prijs van 1 Zürichs appartement :D!

    1. Geweldig! Wat een verschil zeg. Hopelijk lukt het jullie om er dan te raken, het is alvast haalbaar zeg je dus dan ben je er al dichterbij dan wij 😉

  5. Ik denk wel dat de lonen in die steden die heel duur zijn ook wel een pak hoger liggen :-). Zeker in Zurich liggen de lonen behoorlijk hoog ze! 🙂 Wie weet worden jullie dromen ooit werkelijkheid! 🙂

    1. Het hangt er vanaf wat voor werk je doet maar inderdaad, een eerste financiële verschil met Zwitserland is dat hun munt zo hoog staat tgo de onze dus voila als je daar gaat werken is alles ineens al iets minder duur, in verhouding. En hier is in een stad wonen ook duurder dan in een dorp. Maar bon, in Zwitserland zou ik in een dorp willen wonen, als in ik trek mijn deur open, en wandel recht de bergen in. ❤

  6. Ik vind het super om te lezen maar denk niet dat ik zelf ooit de stap zal wagen om naar het buitenland te verhuizen, Mijn heimwee zou direct opspelen vrees ik 😉 Maar stel dat… dan zou het zeker een Engelstalig land worden met een grote kans voor de UK. En dan het liefste net buiten de stad 😉

    1. En dat is niet eens zo ver van huis 🙂 Al kan ik me voorstellen dat jij het erg moeilijk zou hebben om bepaalde mensen bv je moeder achter te laten. Ik heb zelf niet zo’n innige band met iemand, enfin, natuurlijk zie ik mijn vriendinnen en mijn familie graag 🙂 en uiteindelijk kan je ze vaak genoeg opzoeken en als je in Londen gaat wonen bv zullen ze graag op bezoek komen voor een citytripje 😉

  7. Ik woon nu in een piepklein dorpje en zie mezelf wel in een stad wonen als ik wat ouder ben. Ooit. Maar of manlief dat ook zo ziet? Denk het niet.

    1. Je kan allebei nog van idee veranderen. Vroeger wilde ik het liefst in een dorp wonen, nu wil ik het liefst in of toch tenminste vlak bij een stad wonen. Dus wie weet waar je nog terechtkomt 🙂

  8. Ik woon eigenlijk wel graag in België maar eventueel naar Nederland verhuizen… Ja, waarom niet? Ik denk dat die vreemde talen die je dan moet kunnen spreken mij toch ergens tegen houden.

    1. Daar heb ik ook wel een beetje schrik voor, maar als ik kijk naar het lief, die vreselijk was in talen op school, die absoluut geen talenknobbel heeft, maar die op zijn vorig werk voortdurend Frans moest spreken zodat hij het na een jaar vlotter kon dan ik, dan ben ik iets geruster 🙂

  9. Zürich-centrum is hier ongeveer vijf minuten een optie geweest om te wonen 😉 Ondanks dat ik graag in een stad woon, ben ik hier ook blij in ons “dorpje” erbuiten. De helft goedkoper qua huur, vlakbij de natuur, maar dankzij de trein toch dicht bij de stad en aan de “goede” kant van Zürich om naar de Alpen te gaan 🙂
    Ik kende Zürich (en bij uitbreiding Zwitserland) helemaal niet voor we vertrokken en woon hier nu heel graag. In feite maakt het mij dus niet zoveel waar ik terecht kom, maar aangezien Johan en ik hebben afgesproken dat ik bij een volgende verhuis mag kiezen 😉 zijn dit mijn toppers: Parijs, Berlijn en in iets mindere mate Barcelona, want daar zitten we met een serieus taalprobleem 🙂

      1. Zeker doen! Ik ging zeggen dat je daar nog vrij goedkoop kan logeren, maar aangezien Berlijn de laatste jaren een pak populairder is geworden als bestemming, is dat misschien niet meer het geval. Nu ja, lang leve Airbnb 🙂
        Zürich is trouwens dichter bij België (Brussel) dan Genève, denk ik. En er is hier ook een meer mét zicht op de Alpen, dus dat is op zijn minst al even goed 😉 Al ken ik (het meer van) Genève eerlijk gezegd nog niet.

        1. Ha, je hebt gelijk! Het leek altijd of Genève dichterbij lag, omdat het links in Zwitserland ligt, maar het is toch makkelijk 100km verder van huis dan Zürich! Als we ooit nog eens naar Zwitserland gaan, moet ik er toch eens naartoe, want ben er zelfs nog nooit geweest.
          Het meer van Genève is alvast de moeite. Ben zelf een Montreux-fan, waar de oevers vol staan met chique hotels en waar ik niet kan passeren zonder Freddie Mercury gedag te gaan zeggen. Genève moet anders ook de moeite zijn!

  10. Het is pas sinds korte tijd dat ik mezelf de bedenking maak dat ik België zou kunnen verlaten moesten beide ouderparen het tijdelijke voor het eeuwige hebben ingewisseld. Met manliefs diploma zijn de mogelijkheden legio (lasingenieur). Een grootstad zou het niet worden, ik zou al blij zijn met bvb. Brighton !

    1. Daar zit ik ook wel mee, dat je je ouders (en in ons geval ook grootouders) moet achterlaten want wat als die mensen hulpbehoevend worden? :/

  11. We overnachtten ooit in een huisje van iemand die we halflinks kenden in een deel van Londen. De huurprijs was er meer dan 4000 euro per maand, maar daar had je wel een mini-huis met mini-tuintje voor. Dat het nog een uur treinen/subway was naar het centrum van Londen moet je er dan bijnemen. Voor een minuscuul appartementje in Amsterdam zonder aparte slaapkamer zal je ook vlug 1000 euro huur betalen.

Reacties zijn gesloten.