[indenhof] update maart 2015: de vensterbanktuin

En we zijn vertrokken. #vensterbanktuin
De vensterbanktuin op 1 maart.

Op de eerste dag van maart begon ik dolenthousiast met zaaien: kerstomaatjes, pepertjes, wat kruiden. Het paste net op de vensterbank.

  • De waterkers vergat ik water te geven en droogde op één dag tijd helemaal uit, bummer. (En dan te denken dat ze dit in kleuterklasjes doen voor kinderen, en ik bak er niks van. Gelukkig heb ik een groot pakje zaad.)
  • Van de kruiden kwamen er enkel een paar blaadjes basilicum piepen, en twee zielige sprietjes kervel en tijm.
  • Het grootste probleem was dat ik aarde uit mijn vierkante-meterbak van vorig seizoen heb gebruikt, waardoor er hier en daar ook een onkruidstengeltje kwam piepen (dat in het begin wel wat weg heeft van een tomatenplantje). Domdomdom.
De #vensterbanktuin aangevuld met kruiden van denaveve: peterselie, bieslook, koriander en tijm. En de stinkerdjes komen piepen!  #gezelligdruk
De vensterbanktuin op 22 maart.

De moed niet opgeven, en afgelopen week deed ik de mislukte zaaisels weg en zaaide nog een hele hoop bij: de eetbare goudsbloem, bloemetjes om bijen en vlinders aan te trekken, en natuurlijk stinkerdjes om de bladluizen op afstand te houden. Met potgrond dit keer. En ik kocht koriander, bieslook, tijm en peterselie bij Aveve.
Ge ziet, ik ga dus nog twee manden zonder leeszeteltje zitten. Alles voor de plantjes, nietwaar.

Schandalig trouwens dat kruiden niet als ‘buitenplanten’ worden beschouwd bij Aveve en je die dus niet met ecocheques kan betalen. Arghl.

Ook buiten ging ik keihard aan de slag: al een paar hangbakken werden gezaaid met radijzen en pijpajuin, en we haalden de vierkante-meterbak leeg om hem te kunnen verplaatsen naar tegen de muur, die ik dan ga gebruiken voor de klimerwten en -bonen.

Laat dat lentezonnetje nu maar de aarde verwarmen! #readysetgoBovendien heb ik op de bodem, op een eerste worteldoek, een laag hydrokorrels gestrooid – een tip waar ze NU PAS mee afkwamen hé, in plaats van zoiets te zeggen bij de aankoop drie jaar geleden – met daar bovenop een tweede doek en dan pas de grond, één zak nieuwe potgrond en de rest de grond van vorig jaar met extra mestkorrels. (Waarbij we merkten dat de bak toch serieus heeft afgezien van het vocht, met kromgetrokken planken en loszittende vijzen tot gevolg.)

Ready to roll!

Met zaaien wacht ik tot in april, maar ik heb er alvast acht aardeiplantjes in gezet. Aangezien ik dit keer geen plek meer ga vrijlaten voor een tafeltje en twee stoeltjes, zoals vorig jaar – we hebben immers exact twee keer buiten gegeten – ga ik me nu volledig laten gaan en alles volzetten, met nog juist plek voor één stoeltje (om af en toe een boekje te kunnen lezen buiten) en een gang om er doorheen te lopen.

Kiekeboe. #lente

Laat dat lentezonnetje de grond nu maar opwarmen!

En u? Hoe staat het in uwen hof?

8 thoughts on “[indenhof] update maart 2015: de vensterbanktuin

  1. Amai, al ferm goed bezig! Zondag heb ik (voor het eerst) tomaten gezaaid (vorige jaren kocht ik plantjes). Verder nog niets…de echte goesting is er nog niet.

  2. Waw, goed bezig! Zoveel al gezaaid seg, ik heb het gevoel dat ik keihard achterloop precies 🙂
    En inderdaad een beetje achterlijk van Aveve!

    Hier is het vooral chaos: volle bakken, lege bakken, bloemetjes en kruiden om in die lege bakken te planten, zakken potgrond… Zet daar nog twee fietsen bij die dringend moeten gekuist worden en ik kan dus bijna niet meer bewegen op ons nochtans best wel groot terras 🙂

    1. Hahahaha ja bij ons staat het nu ook wel vol met de zakken potgrond die weggegooid moeten worden.. Wat waarschijnlijk nooit gaat lukken gezien onze kleine gft-bak (waar eigenlijk niet eens potgrond in mag)… En binnenkort komt er nog een extra vuilbak ook, gelukkig maar dat we niet buiten hoeven te kunnen zitten 🙂

Reacties zijn gesloten.