Weekendjeweg: Rotterdam

Met een Bongobon die we op onze housewarming kregen voor een wellnessweekendje gingen we op zoek naar een dichtbijbestemming. Rotterdam was de enige stad waar het hotel me aanstond én dat in het centrum lag. Ja, ik ben nogal kieskeurig. Dus Rotterdam it was!

DSC_0657

in ’t kort

Voor de ongeduldige lezers die meteen to the point willen komen en liever niet het fotoverslag hieronder bekijken, vat ik hierbij alles samen:

  • Rotterdam is een speciale stad. Een soort stad die ik nog niet eerder bezocht. We zagen welgeteld twee gebouwen van voor WO II: het stadhuis en een kerk, beide verdwaald tussen de huizen en kantoorgebouwen van latere eeuwen. En het is pas dan dat ge beseft, dat die Middeleeuwse rijtjeshuizen, hobbelige kasseistraatjes, smalle steegjes en gotische kanteeltjes toch wel een zekere charme uitstralen – het soort charme dat Rotterdam niet heeft. Bovendien spreken de bouwstijlen van na WO II me minder aan, want de woonwijken waar we doorheen liepen, waren eerder grauw en voelden niet gezellig aan.
  • De hoge torens naast de rivier zijn dan weer wél indrukwekkend, om nog maar te zwijgen van de prachtige bruggen. Dat vond ik het mooiste deel van de stad.

DSC_0609

  • De stad heeft, aldus de receptioniste en het toeristische kaartje, slechts drie bezienswaardigheden: de spuuglelijke Euromast, of eerder het uitzicht vanuit die toren; de kubuswoningen die één of andere architect met een evenwichtsstoornis ontwierp en die je op bovenstaande foto kan zien; en de spiksplinternieuwe hoefijzervormige markthal.
  • Omdat Rotterdam hip en modern is, vind je er ook veel nieuwe bars en restaurants, en héél véél winkels. Heel veel.
  • Parking is belachelijk duur in de stad; je betaalt er 28 euro voor 24u. Je kan ook buiten de stad parkeren volgens het P + R systeem, maar omdat we niet wilden klungelen met ticketjes voor het openbaar vervoer of kortom lui waren, hebben we toch maar voor een parkeergarage vlak bij het hotel gekozen.

in ’t lang

DSC_0642

We vertrokken zaterdagochtend vroeg voor een rit van anderhalf uur die zeer vlot verliep, als in we keken met open mond naar de skyline bij het binnenrijden van de stad langs de Maas, en vonden de parkeergarage zonder verkeerd te rijden én zonder ambras.

Ha! Victory.

DSC_0613

Overnachten deden we in het Inntel Hotel aan de Erasmusbrug, dat op de zestiende verdieping een panoramische verdieping heeft maar een Bongobon of onze portemonnee reikt uiteraard niet zo hoog. Ik was al content met mijn zicht op het water.

Ik heb het wel voor water.

Langzaam wakker worden met een boek en een uitzicht. #stilletjes #goodmorningZaterdagnamiddag deden we twee wandelingen uit ons 100%-boekje. Op die manier zagen we het hele centrum inclusief de woonwijken er vlak buiten, twee van de drie bezienswaardigheden die de stad telt en veel, heel veel bedrijven. Enkele sfeerbeelden:

DSC_0575 DSC_0587 DSC_0588

Een groot deel van onze tijd werd besteed aan eten, onder andere hier ’s middags met als dessert gigantisch lekkere chocoladetaart, en hier ’s avonds. En aan een uitgebreid bezoek aan de plaatselijke Donner, of Selexyz, of was het nu  De Slegte, wie kan er nog volgen? enfin, 6000 vierkante meter boeken, daar word ik lyrisch van. Spijtig van hun ieniemini-tweedehandsafdeling, wel, en dat we op een uur na een signeersessie van Dimitri Verhulst hadden gemist, aiai.

2015-03-14 13.12.54

Zondag, na een ontbijt-met-cava en een heerlijk wellnessmomentje met sauna en stoombad, verkenden we de eilanden van Rotterdam in de Maas, waar de hoge kantoortorens staan, en de cruiseterminal (waar jaarlijks dertig cruiseschepen aanmeren, maar uiteraard net niet vandaag). We staken de Erasmusbrug over op de heenweg, en terugkeren deden we via de Willemsbrug.

Ik, bruggen en water: het lief werd net niet zot van mijn om de vijf stappen “wacht, stop, foto!” geslenter. Oeps.

DSC_0628 DSC_0640 DSC_0648

Kortom: Rotterdam is een speciale stad, eentje die je op één kort weekend wel hebt gezien, met eventueel een extra (halve) dag om te shoppen of een boottochtje te maken bij mooi weer.

En u? Bezocht u Rotterdam al?

20 thoughts on “Weekendjeweg: Rotterdam

  1. Ik vond Rotterdam net zo leuk omdat het totaal niet op Amsterdam lijkt. Ik heb ook mijn ogen uitgekeken op de moderne stad en het mooie marktsgebouw! Wij hebben eigenlijk vooral gewinkeld! Volgende keer wil ik graag naar Delft, terug helemaal iets anders , vermoed ik.

    1. We zijn langs de winkels gelopen, maar enkel binnengegaan bij de Pipo’s (wat we in Leuven niet hebben) en de Donner (want ja, boeken!). En die markt was inderdaad erg gezellig, ik had een beetje schrik dat het te druk ging zijn maar het viel goed mee!

  2. In verleden paar keer in Rotterdam geweest vanwege concerten maar de stad zelf ken ik amper. Trekt me eigenlijk ook niet zo, te modern. Ik vind oude stadjes die authentiek aandoen, vind ik een stuk gezelliger overkomen. Ook qua bezienswaardigheden vind ik het erg magertjes…

  3. Rotterdam is zo een stad waar ik in zou kunnen wonen. Niet omwille van zijn bezienswaardigheden (want inderdaad, er zijn er niet veel), maar door zijn sfeer, imposante gebouwen, toffe bars & restaurants, de vele pop-up winkeltjes, … Het is een heel aparte stad en dat maakt het zo uniek tussen al onze oude steden.

    1. Dat is waar, maar ik miste echt de oude gebouwen. Ik vind die geschiedenis belangrijk in een stad. Wonen zou ik liever in Amsterdam, antwerpen, Brussel, Londen, Parijs, ofzo 🙂

  4. Oh, het trok mij al niet zo aan om naar daar te gaan en nu nog minder….niet dat je foto’s er niet goed uitzien hoor, maar het bevestigt mijn idee over de stad….

  5. Ik zou er heel graag nog eens teruggaan, dat was een van de eerste reisjes met mijn lief (huidige echtgenoot ;))

  6. Ik ben nog nooit in Rotterdam geweest, maar zo te zien heeft het wel wat. Het hoeven immers niet altijd (nep-)middeleeuwse (of vervang dat door een ander ouder tijdperk naar keuze) gevels, pleinen of straten te zijn.

  7. Jep! Ik vond het een leuke stad. Absoluut voor herhaling vatbaar. Het feit dat wij toen op een boot logeerden, speelt natuurlijk wel mee in het hele “ik wil terug”-verhaal.

  8. Normaal gezien zou ik in januari of februari naar Rotterdam geweest zijn omdat er toen een tentoonstelling rond James Bond was, maar door mijn vervloekte uitstelgedrag ben ik er niet geraakt. 😦

  9. Maar ale, wat is dat nu voor een receptioniste? Ok, ik heb ook al mooiere steden gezien dan Rotterdam, maar “slechts drie bezienswaardigheden”, dat is er toch wat over! Chance dat jullie zelf voorzien waren met dat 100% boekje 🙂
    Ik ben een paar jaar geleden twee dagen in Rotterdam geweest en dat was op een univ-architectuuruitstap, dus enerzijds zou ik er nog wel eens terug naartoe willen om zelf te kunnen kiezen wat ik wil bezoeken en dus ook wat andere aspecten te ontdekken. Anderzijds had ik ook het gevoel dat jij had: er mist precies “iets” (ik had hetzelfde twee jaar geleden in Vancouver). Een tweede bezoek staat dus niet heel erg hoog op het citytripprioriteitenlijstje 🙂

    1. Nee, ik heb het er nu ook wel gezien. Moest ik de receptioniste geweest zijn, ik had ze ook de andere kant van de rivier aangeraden, dat toch op z’n minst!

Reacties zijn gesloten.