[recept] Gezonde havermoutkoekjes

Ik zou koekjes bakken. Maar omdat koekjes met ingrediënten als boter, suiker en bloem nu eenmaal niet bijster goed voor de lijn zijn, ging ik op zoek naar alternatieven. En zo maakte ik uiteindelijk gezonde havermoutkoekjes.

Gezonde koekjes als in: koekjes waar je zoveel van mag eten als je wil. Zonder enig schuldgevoel. (Tenzij ge overdrijft met de chocolade. Ja.)

Bovendien heb ik alle ingrediënten standaard in huis en is het op een half uurtje met een minimum aan afwas gefixt. Geen excuses van luiheid mogelijk dus.

Ingrediënten

  • fruit: ik maakte deze koekjes met drie bananen (liefst niet te groen omdat de pletcondities dan niet ideaal zijn) maar je kan ook een deel van de bananen vervangen door een appel, die je dan ook kan pletten of kort mixen (maar dat was me te veel moeite) of een restje appelmoes
  • 50g havermout
  • 1 à 2 eetlepels van je favoriete pitten/zaden (ik gebruikte hier pompoenpitten en zonnebloempitten, maar de mogelijkheden zijn eindeloos)
  • een stuk donkere chocolade (hoe zwarter, hoe gezonder!)

Je kan de verhouding havermout-pitjes ook veranderen, maar ik vermoed dat de koekjes dan algauw te droog zullen worden: nu neemt de havermout namelijk een deel van het bananenvocht op, waardoor je uiteindelijk geen droog koekje hebt. Ik denk dat je eindeloos kan variëren door er ook noten bij te doen, of rozijnen, of…
De hoeveelheden kan je ook variëren, het is belangrijk dat je geen te natte, maar ook geen te droge pap krijgt. Smeuïg, is het goede woord.

Bereiding (5 minuten)

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Plet de banaan en hak de zaden en de chocolade grof.
  • Gooi alle ingrediënten in een kom en meng tot een smeuïg deegje. Het moet niet té smeuïg zijn maar als je merkt dat alles nog uit elkaar valt, doe je er best nog een banaan bij.

Bij mij zag dat er zo uit:
IMG_20150125_102127

Maak vervolgens hoopjes op een bakplaat-met-bakpapier, bij mij waren dat er negen grote, maar je kan ook kleinere koekjes maken natuurlijk (al moet je dan opletten met de oventijd).
IMG_20150125_104702
Moet ongeveer een kwartiertje in de oven, misschien twintig minuutjes.

En dan… aanvalleuh!! Als ze nog een beetje warm zijn… Mmmm 🙂

Gezien er fruit in zit, vermoed ik dat de houdbaarheid van deze koekjes niet al te lang is, maar dat is volgens mij geen probleem. Het zijn er maar negen dus euhm twee of drie dagen en ze zijn op!

En u? Hebt u een gezondekoekjesrecept?

13 thoughts on “[recept] Gezonde havermoutkoekjes

  1. Eenvoudig recept en volgens mij ook eenvoudig om te maken. Misschien probeer ik het ooit wel eens. Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit koekjes gebakken en dus ook geen recept. Als je wilt kan ik je wel een eenvoudig recept voor speculaascrumble geven?

    1. O dat klinkt lekker!! Hoe eenvoudiger, hoe beter. Deze koekjes zijn inderdaad heel simpel, en je hebt ook enkel een vork en een kommetje (en een oven natuurlijk) nodig, geen mixer.

  2. Hier zat ik op te wachten !!!!! Ben nu bezig met een proteïnedieet, van zodra ik terug “normaal’ mag eten, wil ik deze eens maken want ik heb een ontbijt probleem …. ik lust geen havermout met yoghurt of fruit, plattekaas en muesli cruesli toestanden zijn ook niet aan mij besteed … Moest je nog gezonde ontbijt tips hebben : altijd welkom !!!!

    1. Ik eet doodgewoon een fruitslaatje ’s morgens: een banaan, een kiwi, wat druiven, en hopla, we zijn de dag goed begonnen. Meestal maak ik ook nog een portie om de voormiddag door te komen. Je went er snel aan!

        1. Neen, maar zoals gezegd went het, en als je twee uur later nog een portie fruit eet, en zo om de twee à drie uur een kleine (gezonde) snack, dat schijnt ook gezonder te zijn.

  3. Ik vrees dat mijn bakrecepten niet echt onder de noemer gezond vallen, ook de reden waar ze met veel mate geconsumeerd worden 🙂 Deze ga ik wel eens uitproberen, want dat zijn ingrediënten die ik inderdaad ook standaard in huis heb. Merci!

Reacties zijn gesloten.