In den hof: lentekriebels!

De eerste lentezon kondigde zich aan met een plotselinge stijging van temperaturen tot een ideale graad of 10, ge kent dat wel, dat irritante gevoel van te warm in uw winterjas maar te koud in een zomerjas.

Dat de lente echt wel in de lucht hangt!  #indenhof
Foto van 15 februari; intussen zijn de scheuten nog een paar centimeter méér groen.

De eerste groene sprieten verschijnen in de bloemperken, en zo ook in mijn balkontuin. Ik plantte in de herfst van vorig jaar een groot deel narcissen- en tulpenbollen en hoewel het nog wat vroeg is – narcissen heten niet voor niets ook “paasbloemen” – komen zowel binnen op de vensterbank als buiten in de potten al groene dingetjes door de aarde duwen. Ik ben benieuwd of er, als ze niet kapotvriezen tenminste, nu effectief bloemen zullen verschijnen, want wanneer ik vroeger bollen in potten plantte, bleef het bij groene bladeren zonder bloemen, geen idee wat ik daar fout deed, en of ik het nu wel juist heb gedaan.

Zaaiplan voor de #balkontuin maken! #lentegevoel

Zoals elk jaar in februari ben ik al vergeten wat voor een last mijn balkontuin aan het einde van de zomer betekende; het heeft weken, neen maanden geduurd voor alle dode planten waren opgeruimd, dankzij een GFT-bak van 40l en mijn uitstelgedrag.
Bovendien was het seizoen 2014 niet bepaald erg geslaagd, met rotte tomatenplanten en radijzen die niet wilden groeien, aardbeien die niet wilden verschijnen en spinazie die werd opgevreten (en niet door ons, laat dat duidelijk zijn).

Er moeten dus dingen veranderen in mijn tuin en een eerste zaak is het leegmaken van de vierkante-meterbak. Bij Aveve kreeg ik de tip, omdat hij op vaste grond staat en overtollig water ergens naartoe moet kunnen, om te werken met hydrokorrels op de bodem. Daarvoor moet er wel zo’n 700 liter potgrond uit de bak worden geschept. Ik ga van de gelegenheid gebruik maken om hem te verplaatsen, want het is beter, voor je rug en je plantjes, als je langs drie kanten aan de bak kan komen.

Het #balkontuinplan voor komende lente.

Naast de bak wil ik nog steeds een aantal potten op het terras zetten. Ik ga ze dit keer niet vullen met bloemen (want die kan je niet eten, immers). Ik ga wel minizonnebloemen en stinkerdjes zetten tussen de groentjes in de vierkante bak, zo fleurt dat de boel ook wat op, en misschien vul ik twee hangbakken met geraniums.
De twee grootste potten voorzie ik voor in totaal vier kerstomatenplantjes. Door ze in een pot te planten, kan ik ze bij voortdurend regen-/slecht weer in de berging sleuren, want tomaten kunnen niet tegen vocht.
Dat maakt dat ik meteen ook vier extra vakken heb in de vierkante bak. En die gaan snel opgevuld raken want ik wil dit jaar een aantal nieuwe groenten proberen: klimbonen, klimerwten, mini-aubergines, snijbieten, rode bieten, koolraap (niet dat ik daar zo’n gigantische fan van ben, maar ook ’s winters wil ik wat kunnen oogsten en het is een goed soepvulsel) en verschillende kruiden.

Nu is het wachten op de eerstvolgende vrije (halve) zaterdag om naar het tuincentrum te rijden en mijn voorraad potgrond in te slaan, zaadjes en plantjes, ik kan al niet meer wachten.

En u? Hoe wilt u dat uw tuin er komt uit te zien van ’t jaar?

19 thoughts on “In den hof: lentekriebels!

  1. Ik heb geen groene vingers meer, vroeger wel, maar ik kan het nu niet meer, dus alleen nog gras in den hof en hier en daar een bloemeke, maar Misty maakt toch overal putten!

  2. beton. schors. steen. een zwembad.
    zolang het maar geen bloemen, struiken, planten, bomen zijn. ik kijk met afgrijzen naar de komende lente en zomer. voor het eerst een echte tuin te onderhouden. brr…

  3. Ik kan ook al niemeer wachten!!!!! Ik heb nog steeds boerenkool staan die we nog moeten opeten, haha.
    Hebt gij al eens prei gezet? Wij hebben een poging gedaan tot winterprei, maar die zat vol roest…
    Van nieuwe dingen ga ik dit jaar sowieso peultjes proberen en waarschijnlijk ook augurken!
    Voor de rest nog meer van wat ik vorig jaar had!

  4. Ik ben allang blij als we tijd hebben om de voortuin een beetje vrij van onkruid te houden… Ik vind het hartstikke leuk, een moestuin (dat heb ik ongetwijfeld van mijn vader), maar ik heb er gewoon geen tijd voor.

    Leuke plannen heb je!

    1. Voor een grote moestuin zou ik ook wat hobby’s moeten laten vallen denk ik, daar moet je echt elke dag veel tijd in spenderen, maar ons balkontuintje kan ik nog nét aan… Succes met het onkruid, dat is een gevecht dat ik dan weer niet hoef te voeren!

  5. Je meent dat nu toch niet dat je al de potgrond al gaat vernieuwen ? Wat een immens werk, en de vraag is of dat al nodig is. Ik zou de uitgeschepte grond op een zeil leggen, hydrokorrels in je bak doen, en dezelfde grond terug in de bak doen gemengd met wat zakken Vivimus Groenten (DCM)

  6. Je kan de potgrond die je uit de m²m haalt misschien je potten en hangbakken vullen? Bloemen hebben toch minder voedsel nodig dan groenten, de grond die je dan over hebt misschien kan je mengen met verse potgrond 😉

    1. Ik ga niet veel bloemen zetten van t jaar, zoveel mogelijk groentjes! En ik heb nog mestkorrels om bij te mesten, dus hopelijk komt het zo in orde..

  7. Amai, succes met dat leegmaken van die vierkante meter bak. Ik word al moe in jouw plaats 😉
    Hier zijn de bloembollen al geplant; groenten en fruit moeten we nog uitkiezen. We gaan deels plantjes krijgen van mijn moeder uit haar serre en deels zelf zaaien.
    Daarnaast moeten we nog eens kijken naar gevelophangsystemen, zodat alle bakken voldoende zon krijgen en gaan we een bankje kopen, waar we potten kunnen opzetten, maar dat – als we bezoek hebben – ook kan dienen als zitbank. Nog wel wat werk dus 🙂

Reacties zijn gesloten.