Hoekje in huis: mijn bureau

Naar het schijnt willen jullie wel eens weten hoe ons stekje werd ingericht. We wonen sinds juli 2013 in ons appartement en stilletjesaan begint alles op z’n pootjes terecht te komen. In deze rubriek ‘Hoekje in huis’ zal ik regelmatig een – nee toch! – hoekje in huis tonen. Meepiepen achter de schermen, voor jullie!

Schaamteloos, zo toon ik u onderstaande foto: het leven zoals het is ten huize Montis op een doordeweekse avond.

2015-01-15 17.22.27

“Hoe, ging gij nu geen foto van uw bureau tonen? Dit is toch een zetel, denk ik?” Verwarring alom. Laat ik u meteen redden: dit is inderdaad onze zetel. (Nu ja, onze geleende zetel; hij is eigenlijk van de schoonmoeder. Dat doet hier niet ter zake feitelijk.) Ik zit doorgaans op de lege plaats met het kussen in mijn rug. En met die chocoladevlek die op deze foto zo mooi oplicht precies om de toeschouwer met zijn neus op mijn suikerverslaving te willen drukken. Daar zit ik dus. Tv kijken en intussen haken of bloggen.

  • Links van mij (dus rechts op de foto) staat een tafeltje, ook al geleend, van deBomma dit keer, met een schemerlamp en wat schrijfgerief, een schaar, op dit moment een haaknaald en een stopnaald, en o ja een leeg glas wijn als ge goed kijkt. Op een onderzetterke weliswaar want vlekken krijgt ge uit zo’n antiek tafeltje NOOIT uit en als deBomma dat zou zien worden we onterfd.
  • Mijn leeslamp: essentieel onderdeel van de living. Op mijn bureau gericht om te haken, op mijn leeszeteltje (buiten de foto) om te lezen.
  • Op de leuning van de zetel liggen een paar lapjes, dat zijn de kleuren waarmee ik momenteel aan het haken ben. (De andere kleuren zitten ofwel in de boodschappentas waarvan u onderaan de foto nog net een hoekje ziet komen piepen, ofwel in de kast boven de tv gepropt.)
  • Over de rugleuning hangt mijn intussen meer dan een decennium oude lappendekentje de boel op te vrolijken.
  • En dan komen we bij mijn eigenlijke bureau. Ik geef toe: vandaag valt het nog mee. Mijn laptop ligt er niet, mijn gsm heb ik in mijn handen (om de foto te nemen, ah ja) en er ligt geen snoep binnen handbereik (dat was vermoedelijk net op – o wacht! Daar links beneden dat is zo’n papieren vormpje uit de koekjesdoos! dus toch snoep, of de resten ervan).
  • Het grootste deel wordt ingenomen door een opgefrommeld fleecedekentje. Meestal heb ik dat op mij liggen, lekker gezellig, en als de kerstboom er niet staat ligt het netjes opgevouwd in de stoel (die nu in ons rommelkot staat tot de kerstboom plaats heeft gemaakt) en ik kan moeilijk dat deken over de kerstboom leggen als ik het niet gebruik, dat staat echt niet.
  • Wat eigenlijk ook vrij abnormaal is, is dat er drie boeken liggen. Daarvoor heb ik mijn leestafeltje, naast mijn leeszeteltje. Ik vermoed dat het is omdat ik één van de drie bezig was (en er geen plek was op tafel), en in de andere twee in de loop van de week wou beginnen. Ja. Niet gelukt, dus.
  • Twee andere boekjes waarvan u stukken ziet komen piepen zijn haakboekjes. Ik zit vol inspiratie maar het ontbreekt me aan geld en mooie katoonbolletjes om eraan te beginnen.
  • Nog wat papieren wikkels van de wolbollen ertussen, en o een stukje van de blauwe bol wol zie ik ook.
  • En bubbeltjesplastic. Dat bracht het lief als cadeautje voor me mee, de schat.

Eigenlijk hoort de salontafel ook bij mijn bureau. Maar dat ga ik houden voor een andere keer! Voor u denkt dat wij op een stort wonen. Ahum.

Op het werk ben ik iets minder “gooi alles op een hoop en dat komt wel goed”, als het u gerust kan stellen. Al vrees ik dat mijn directe collega langs links, die duidelijk zicht heeft op de dagdagelijkse rommel, daar anders over denkt. Zo ziet mijn bureau eruit (als ik niet met te veel paperassen bezig ben):

2015-01-15 09.42.42

  • Links twee stapeltjes facturen die ik aan het uitsturen was. Een vreselijk saai werkje maar ik moet er mijn gedachten bij houden, anders stuur ik de verkeerde factuur naar de verkeerde klant. Been there, done that.
  • Het pennenpotje wordt niet aangeraakt. Ik gebruik maar één stylo, laat die rondslingeren tot hij gepikt wordt en dan pak ik een nieuwe uit de schuif. Een potlood, dat gebruik ik nu eens nooit, en toch ligt dat ding daar, ik weet ook niet meer waarom.
  • Ik drink steevast uit een 33cl-glas. Dan moet ik niet zo vaak opstaan om naar de waterton te lopen!
  • Ik ben en blijf een assistant. Bewijze de twee potjes nagellak. Maar ik doe het niet tijdens-tijdens de uren, so to say. Lalala. Het is gewoon veel makkelijker om ze te lakken terwijl ik stil moeten zitten achter een bureau, dan thuis waar ik wil haken opruimen koken poetsen.
  • Een tas thee. Ik drink eigenlijk enkel thee tijdens ‘die tijd van de maand’, en dan liefst een mengsel van munt (om de spijsvertering soepelder te laten verlopen) en gunpowder (voor de weerstand).
  • Rechts ligt mijn agenda (voor het geval ik een geniale ingeving krijg die direct moet genoteerd worden) met daar bovenop voor de gelegenheid twee Russische koekjes, van een collega die verjaarde.
  • Verder hangen er de gebruikelijke geheugensteuntjes op postis gekrabbeld op, en that’s it.

Geef toe, da’s zo slecht nog niet he?

En u? Hoe ziet uw bureau eruit?

… wou ik vragen, maar toen besefte ik dat die vraag al zowat heel blogland is rondgegaan dankzij Lilith’s Blogboek. Nou ja.

21 thoughts on “Hoekje in huis: mijn bureau

  1. Ik zit op het werk soms ook achter een bureau. En dat is soms chaos (mappen, kleine papiertjes waarop iets genoteerd is, enz.). Soms is het ook geen chaos 🙂

  2. Leuk om te zien! En eigenlijk best wel ordelijk hoor! Ik zit thuis achter de pc die op een bureau in de hoek van onze kamer staan en deze ligt bezaaid met allerlei troep van vriendlief. Op mijn werk ligt alles keurig netjes in stapeltjes en kan ik gewoon lekker mijn eigen gang gaan…

  3. In Brussel bestond mijn thuisbureau uit de eettafel of, zoals bij jou, de zetel. Hier heb ik een echt apart bureau en aangezien mijn laptop ondertussen een desktop geworden is (waardeloze batterij), is zomaar even verhuizen naar de zetel minder een optie. Op het werk was mijn bureau vroeger een van de leegste en properste, omdat ik anders te gemakkelijk papieren van verschillende projecten door elkaar haalde. Properheid uit zelfbescherming dus, want hier thuis, waar orde niet zo belangrijk is, besteed ik er ook minder aandacht aan 🙂

    1. Dat is het grootste voordeel aan een desktop, dat je wel op een vaste plek moet blijven zitten! Het ergst van al is dat wij ook een aparte kamer/bureau hebben… En die gebruiken we dus niet.

      1. Mja, ’t is dubbel. Als Johan vb. naar een serie kijkt die ik niet volg, dan zat ik vroeger al makkelijker eens naast hem in de zetel op mijn laptop bezig, terwijl ik nu in een aparte kamer zit.
        Jouw bureau is dus wel gezelliger!

        1. Het lief heeft ook een paar series die ik niet meevolg, hij kijkt die dan als ik al slaap (hij gaat meestal 2u na mij slapen). En als het per se moet terwijl ik nog wakker ben probeer ik keihard niet mee te volgen (want dan ga ik vragen moeten stellen omdat ik de serie helemaal niet ken, zoals met Homeland, en dat is mega irritant voor hem mwhuahaha) en dan is t eigenlijk beter dat hij met koptelefoon op kijkt dan hebben we geen last van elkaar :p

  4. Zo eens schattig dekentje. Ik zou er direct een bod op doen. Ik heb zo een dekentje van mijn schoonmoeder gekregen. Wel niet zo mooi. En begin nu niet te lachen maar… mijn schoonmoeder zit in een psychiatrische instelling (dat is niet grappig, I know), maar wel bij de mensen die buiten mogen enzo (om het te verzachten) en het dekentje dat ze me gaf, is dus niet klaar …. Reden, het mens dat het aan het maken was, is gestorven aan kanker. Dus ja, nu is het wel een heel speciaal dekentje ineens.
    Op mijn bureau en thuis ook staat altijd wel ergens een glasbol. Je weet wel zo’n ding dat je pakt en schudt en dan begint het te sneeuwen. Verzot ben ik er op. En schudden, dat doe ik geregeld.

    1. Mmm een beetje een geladen dekentje zeg maar, ik weet niet of ik dat een leuk cadeau zou vinden! Enneuh ik maak lappendekentjes op bestelling in alle kleuren en formaten die je wil, indien interesse 😉
      Een stressbal, dat ontbreekt er nog aan mijn bureau. Zo’n sneeuwbal daar kunt ge niet mee gooien 🙂 🙂

  5. De zetel ziet er gezellig uit 🙂
    Ik heb geen aparte kamer voor mijn bureau maar het tafeltje op zich dan staat tussen mijn keuken en een boekenrek. Op die tafel staan mijn laptop, een bureaulamp, een doos zakdoeken, een beker met schrijfgerief en een posthouder. Boven het bureau hangt een vierkant magneetbord en rechts ervan staat mijn printer/scanner op een klein kastje waar dan weer mijn papieren etc inzitten.

    1. Ge kunt inderdaad niet zeggen dat het ergonomisch helemaal juist zit. Hoewel het aan de livingtafel nog erger is. Ik weet het, ik moet verhuizen naar mijn bureau-met-bureaustoel 🙂

  6. ik heb ook geen bureau. Die manifesteert zich vooral op de livingtafel al is het wel vlug opgekraamd als er mensen komen eten ofzo.

Reacties zijn gesloten.