Positief stokje

In deze donkere winterdagen kan ik en wel een zonnestraaltje positivisme gebruiken. Dit stokje waarde een tijdje geleden rond in blogland; ik kom dus weer vér achter de hype aan huppelen.

cropped-14300211737_b3085bfd93_o.jpg

Wat is je favoriete quote en waarom?

​Cotidie in meum caput, semper in meum animum.

Een ‘quote’ uitgevonden door een ex-schoolvriendinnetje dat net als ik Latijn studeerde. Het gaat intussen al 15 jaar mee en beschrijft exact mijn melancholische aard. Letterlijk vertaald staat er: “Vandaag in mijn hoofd, altijd in mijn geest.” Maar eigenlijk betekent het: “Vandaag in mijn gedachten, voor altijd in mijn hart.”
Ik heb geprobeerd om iets positievers te zoeken maar dit zinnetje hoort gewoon bij wie ik ben 🙂

cropped-14790891290_b028f3eee5_z1.jpg

Welke droom zou je in je leven willen realiseren?

Ik hoop ooit genoeg financiële zekerheid te hebben om een eigen zaak open te doen. Ik zou heel graag een ‘boekentheehuis’ hebben, dus een huisje met zelfgebakken cakes, brownies, cupcakejes, verse dikke groentesoep, smoothies (maar echt verse, niet met sinaasappelsap uit een fles), en natuurlijk aangekleed met boeken, leeslampjes op de tafels, een grote boekenkast (of meerdere planken), een beetje zoals de Dry Coppen in Leuven misschien, maar zonder het boeken-kopengedeelte, het zou eerder om een soort ruilhandelbibliotheek gaan, je kan lezen wat je wil, een boek meenemen mag, als je een ander in de plaats legt. Huize Collette in Gent is een goed voorbeeld!

Mijn tweede grote droom ligt misschien iets dichterbij: een roman uitgeven. Dichterbij omdat de roman er is (al is hij in mijn ogen nog lang niet af), maar nog steeds veraf omdat ik hem één niet durf opsturen en twee iemand hem nog moet willen uitgeven ook, natuurlijk.

14847688290_b0a7f7537d_o

Wat betekent geluk voor jou?

Blij zijn met wat je hebt, met de kleine dingen in je leven. Niet willen vergelijken met anderen die alles groter, beter, duurder, langer, uitgebreider, comfortabeler, chiquer doen dan jij. Een paar eenvoudige geluksmomentjes voor mij zijn:

  • Thuiskomen na een week (al dan niet hard) werken en in mijn zetel kunnen ploffen met een gin tonic of een glas wijn, een goed boek en overal kaarsjes (en in de winter de kerstboom) aansteken.
  • Mijn lievelingsoutfit aantrekken. Van de zomer was dat een blauw kleedje met bolletjes, en daaronder mijn (toen nog vrij) witte All Stars. Of mijn wandelshort en bergbotinnen. In de winter mijn koningsblauwe skinny met zwart bloesje en een tof jasje erop.
  • Uit eten gaan in een goed restaurant, een uitgebreid driegangenmenu met aangepaste wijnen, in goed gezelschap.
  • Een netjes opgeruimde keukenschuif. Ge hebt geen idee hoeveel voldoening en plezier daar uit voortkomt.

cropped-14634182654_15248573a5_o.jpg

Wie kan jou ontzettend opvrolijken?

Het lief. Dat antwoord had u wel verwacht hé. Een knuffel van hem en ik kan de wereld aan.

Waarvoor mogen we je ’s nachts wakker maken?

Nergens voor. Ik zet mijn gsm in vliegtuigstand dus je kan me zelfs niet bereiken, en als ik op mijn goed oor slaap, hoor ik de deurbel niet eens. (Hopelijk wel het brandalarm of eventuele inbrekers verkrachters moordenaars.) Ik heb mijn nachtrust nodig en heb er een hekel aan om die onderbroken te hebben; dan merk ik dat meteen ’s morgens!

14692670702_5ed81e5414_o

Op welke prestatie ben je ontzettend trots?

10 kg afvallen. Ik vind het nog altijd een gigantisch cijfer als ik dat zo zwart op wit zie staan.

Welke boodschap zou je aan anderen willen meegeven?

Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn!

Ik geef deze tag door aan – ik ben niet zeker of ze hem niet al ingevuld hebben, maar kom:

En u? Wanneer gaat u uw dromen laten uitkomen?

22 thoughts on “Positief stokje

  1. Een boekentheehuis! Dat lijkt me zeker een plek waar ik heel veel tijd zou doorbrengen! En ja, een roman uitbrengen… ik ben ooit wel aan iets begonnen maar daar is het helaas bij gebleven. Ik schuif het steeds voor me uit maar het zou me geweldig lijken om ooit een eigen boek in de winkels te zien liggen…

  2. Jeej, mijn eerste stokje in blogland 🙂 Ik ga het zeker invullen!

    Mooie dromen heb je! Enige dat mij verbaast is dat “in Zwitserland wonen” er niet tussen staat? Zo’n boekentheehuis zou hier ook wel werken hoor 😉

    Ik ben net zoals jij ook +/-10kg afgevallen (in 2014 9kg, maar in vergelijking met mijn zwaarste gewicht, in 2013, 12kg) en ik snap helemaal dat gevoel van “unk, wat een getal eigenlijk!” 🙂

  3. Zo maar een vraagje hé, met die quote, bedoel je daarmee dat je zomaar niet vergeet wat je hebt meegemaakt? Zowel de positieve als negatieve dingen? Ik heb dat namelijk ook en ik heb daar nogal eens discussies over met mijn vriend. Hij begrijpt niet dat ik zo “moeilijk” doe (gezien de negatieve dingen die lange tijd nadien nog door mijn hoofd spoken) maar ik denk dat het bij HSP zijn hoort.

    1. Wel ik denk dat ook. Ik wentel me ook in de negatieve dingen, hoewel ik dankzij het lief wel geleerd heb me te focussen op de positieve dingen. Ik koester de goede en slechte(re) gebeurtenissen, dat klopt, maar ik laat me er niet door tegenhouden om te genieten van het heden!

      1. Heel goed 🙂 Over het algemeen kan ik dat melancholische gevoel ook heel erg waarderen. Het hoort er voor mij gewoon bij. Maar er is één gebeurtenis, nu al bijna anderhalf jaar geleden, die het genieten nog steeds in de weg staat en dat is heel lastig 😦

  4. Als ik dat hier niet was komen lezen, wist ik gewoon van niks, haha! Ik vul hem zeker in 😉
    En dat boekentheehuis, als ge ne compagnon nodig hebt, van zoiets droom ik nu ook nog ze! Of zoiets als dat kattencafe (in Brussel is dat zeker?)! Alleen jammer van mijn mega kattenallergie…

    1. Mm nee geen beesten in mijn bar 🙂 🙂 er zijn wel meer mensen die dromen maar er effectief iets mee doen is iets anders hè? Ik durf niet!

Reacties zijn gesloten.