Gelezen in 2014

Ik las 75 boeken vorig jaar. De cijfertjes:

  • 75 boeken ofte 22.749 bladzijden, wat 5 boeken, maar slechts 301 bladzijden méér is dan vorig jaar. De dikte van de geselecteerde boeken gaat er duidelijk op achteruit, dus.
  • waarvan 9 boeken in het Engels, ofte 12%.
  • waarvan het dikste boek We moeten het even over Kevin hebben van Lionel Shriver, met 640 pagina’s.

De volledige lijst met gelezen boeken, en de korte leesverslagjes, kan je terugvinden in mijn leeshutje (klik hier).

DSC_0028

De vier boeken die ik vijf sterren gaf, en dus de vier boeken die ik niet anders kan dan u aanraden:

  1. Staal – Silvia Avallone
    Ik werd volledig meegesleurd in deze roman over twee openbloeiende tienermeisjes in de broeiende zomerhitte van een Italiaanse arbeiderswijk aan de kust.
  2. Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt – Fredrik Backman
    Een hilarisch en tegelijk ontroerend boek over een meisje dat haar oma verliest, en achterblijft met verontschuldigingen die bij oma’s vrienden moeten worden langsgebracht. Een reis vol avontuur, net zoals in de sprookjes die oma haar vertelde.
  3. Bonita Avenua – Peter Buwalda
    De meningen over dit boek waren verdeeld, maar ik was vanaf hoofdstuk één helemaal verkocht. Een boek met verschillende verhaallijnen die allemaal aan je trekken, je dwingen tot verderlezen, tot het ontrafelen, tot het traumatische einde.
  4. Het dwaallicht – Willem Elsschot
    Ik vind het altijd heerlijk om een door en door Vlaams boek te lezen. Die vind je zo zelden, want de hedendaagse Nederlandstalige schrijver moet zo ‘Hollands’ mogelijk schrijven – onze noorderburen vormen immers een grotere afzetmarkt. Het avontuur van een man die op een koude winternacht door Antwerpen zwerft met zijn ‘zwartjes’, op zoek naar een mysterieuze vrouw die misschien niet bestaat – het was grappig en intrigerend tegelijk.

De boeken die ik 1 ster gaf, waren talrijker: zomaar eventjes veertien. Ik heb er de twee ergste uitgehaald, speciaal voor u: de afraders van 2014!

  1. Light Years – James Salter
    Het boek was in zo’n geforceerde taal geschreven dat een beschrijving van een rivier drie bladzijden in beslag nam. Ik vond Salters beschrijvingen van mensen, handelingen en omgevingen zo gekunsteld, zo ronduit fake, zo over the top, zo “look at me hoe groots is mijn verhaal, mijn schrijfstijl, mijn kunnen wel niet!” dat hij voor mij gewoon een arrogante zak is die met zogezegde nonchalance en een zwaai van zijn pen (of toetsenbord) een paar woorden bij elkaar gooit om een zin en daarna een bladzijde vol te krijgen.
  2. De wereld volgens Garp – John Irving
    Afschuwelijk boek. Opgehemeld door iedereen, nochtans, maar ik zal nooit een Irving-fan worden. Zijn personages zijn te vaak schrijvers, zijn hoofdpersonage is te vaak een pedante arrogante zak die denkt dat de nulmeridiaan door zijn g*t loopt. Sommige verhaallijnen lijken erg cliché maar dan gebeuren er wendingen die zo van de pot gerukt zijn dat het ongeloofwaardig wordt. (Komaan, de scène van het tragische accident!) En een verhaal moet voor mij in de eerste plaats écht zijn. Ook al komen er draken in voor en weet ieder gezond mens dat die niet bestaan, het boek moet zo geschreven zijn dat je verwacht dat er elk moment één vuurspuwend van onder je stoel komt kruipen.

En u? Wat is uw beste boek van 2014? En het verschrikkelijkste?

5 thoughts on “Gelezen in 2014

  1. De wereld volgens Garp heb ik nooit uitgelezen. Ik geraakte er niet in verder.
    Ik ben halverwege gestopt in “De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween” omdat het te absurd was en ik waarschijnlijk geen gevoel voor humor heb. Ook “De schone slaapsters” van Yasunari Kawabata gaf ik maar 1 ster.
    De volgende boeken gaf ik 5 sterren: “De bibliothecaresse van Auschwitz” van Antonio Iturbe, “Marie” van Julie De Keersmaecker, “Verborgen gezichten” van Nora de Ruyter, “Mijn tweede adem” van Michelle Geudens en Frauke Joossen en “Binge eating: wanneer eten je leven beheerst” van Cindy De Wilde (verslagjes zijn terug te vinden op mijn blog)

Reacties zijn gesloten.