Gelezen in november 2014

DSC_0028

De volledige boekverslagjes kan u zoals steeds op mijn boekenblogje terugvinden.

De toppers

Het mooiste boek dat ik deze maand, en misschien wel dit jaar, las, is Silvia Avallone’s Staal. Het speelt zich af in het Italiaanse arbeidersleven en draait rond twee tienermeisjes die hun weg zoeken in het leven.

De çava’s

#boek59De Ijsdragers had van mij gerust wat langer mogen zijn, wat meer uitgediept en tot in detail. Het gaat over de ouders van een weggelopen kind die hun leven proberen voort te zetten en Anna Enquist weet de sfeer heel goed te zetten, dus het is een beetje jammer dat ik achteraf toch het gevoel had op m’n honger te blijven zitten.

Young Adult van de maand was Will Grayson, Will Grayson, een duet van John Green en David Levithon. Typisch boy-meets-girl verhaal met een snuif humor en één heel erg opvallende homo. Het ligt er soms allemaal iets te dik op.

Amélie Nothomb is één van die schrijfsters waar ik bijna alles van heb gelezen. De winterreis, over een afgewezen man die besluit een aanslag te plegen, is geen topper, maar het was fijn om nog eens iets van haar absurde kronkels te mogen lezen.
Of ik  nu eindelijk op mijn gemak wat mag lezen. #familieweekend #boek56Het was hoog tijd om nog eens een thriller te lezen en dat werd Dodelijk patroon van Jo Nesbo. Alweer een spannend verhaal, vol ontvoeringen, alcoholisme en gruwelijke sterfgevallen – alleen minder erg dan zijn latere boeken.

De bah’s

Koken met #boek60Joyland moet het slechtste boek zijn dat ik al las van Stephen King. Het zit vol clichés waar mijn maag van omdraait. Misschien omdat het voor young adults is geschreven? Hoe dan ook: bah.
Lezen #opdetrein, in de categorie #happybookwurm.Het is dat ik geen categorie ‘bah tot de oneindigste macht’ heb want daar hoort voor mij De wereld volgens Garp thuis. John Irving en ik zullen gewoon nooit vriendjes worden.

Totaal

Ik las zes boeken van mijn megalomane november-leesplan.  Het zevende, Op weg naar jou, liet ik uiteindelijk liggen omdat het verhaal me niet erg aansprak. (Waargebeurde verhalen zijn zelden aan mij besteed.)
In plaats daarvan las ik Staal. Zeven boeken!

Jaartotaal: 62/75.

En u? Wat las u zoal de afgelopen maand?

7 thoughts on “Gelezen in november 2014

  1. Ik las ook zeven boeken afgelopen maand, al omvatte dat ook wel een stripverhaal en een sprookje 🙂
    – Bruss. 2. Brussels in shorts
    – Alain de Botton, The Architecture of Happiness
    – Karen Joy Fowler, We are all completely beside ourselves
    – Bruce Brooks Pfeiffer, Frank Lloyd Wright, 1867-1959: Bouwen voor de democratie
    – Reinaart de Vos (illustraties van Simonne Baudoin)
    – Erwin Mortier, Marcel
    – Leo Pleysier, Wit is altijd schoon

    Staal van Avallone heb ik toegevoegd aan mijn leeslijstje; lijkt mij inderdaad wel de moeite!
    De rest ga ik eens bekijken en dan eventueel toevoegen.

  2. Ik las niet zoveel… Kerstcadeautjes maken en lezen gaan niet zo goed samen 😉 Ik las “De bibliothecaresse van Auschwitz” van Antonio Iturbe, “Ik ben niet bang” van Niccolo Ammaniti en begon in “La Superba” van Ilja Leonard Pfeiffer.

  3. Ik las 6 boeken…
    – De Goden van Gotham – Lindsay Faye (niet uitgelezen)
    – De jongen in gestreepte pyjama – John Boyle
    – Zo was het in Mauthausen – Deel 1 – Ludo Vaneck
    – Hypnose – Lars Kepler
    – Zeemeermin – Camilla Läckberg
    – Zonder gezicht – Stefan Ahnhem

    Thrillers blijven mijn favorieten!

Reacties zijn gesloten.